Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:17

Ik ga mee met Shizzle qua adviezen.
Ik denk dat je het zo goed oppakt TS, succes verder.

Zo'n paard in de opfok zetten en over 2 jaar ophalen is vragen om problemen. Hij moet nu juist leren wat de grenzen zijn, en door een ouder paard op zijn plek gewezen worden, zoals nu gebeurt. Als je hem met een stel andere jaarlingen op de wei gooit komt dat nooit goed, dan kan hij gewoon zijn gang gaan, dat heb ik al eerder zien gebeuren.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:50

TS, even wat anders? is hij nog hengst? want het kan super veel schelen om het te castreren. (zo een wil je geen hengst houden, word alleen maar erger)

ikkedus
Berichten: 3291
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:37

Dacht te lezen dat ts het over ‘ze’ heeft. Een merrie dus ws.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:04

SolarHertog schreef:
Leuk zeg jaarlingetje slaan met je zweep. Op dit moment weet je NOG steeds niet wat de oorzaak is, heb je naar wat ik gelezen heb geen medische oorzaak uitgesloten en dergelijke.

Naar mijn idee moet je hem na keuring van DA in een grote opfok zetten en dan even een jaar of twee zelf met rust laten. Als ze dan volgroeid is lekker laten beleren en dan zul je zien dat er waarschijnlijk niks aan de hand is. moeten elkaar opvoeden. ( tenminste zo denk ik erover) Lekker ravotten in de wei

Verder, kun je hem naar mijn idee alleen maar verpesten door op deze manier te handelen. Als hij niet op je stemhulp reageert dan weet hij waarschijnlijk niet wat jij bedoeld, en vervolgens krijgt hij een mep. Dit is niet echt logisch voor een dier en hij zal waarschijnlijk alleen maar bang worden en misschien wel juist verpest worden.

Wees niet naïef en wil dit niet zelf oplossen, het is een jong paard.

Dus er moet dan in de komende jaren in de opfok ook geen dierenarts of hoefsmid bijkomen? Dit zullen de andere jonge paarden ook wel op zich nemen?
Denk je dat ze elkaar geen trap of beet verkopen als ze over de schreef gaan bij elkaar?
Lijkt mij wel erg onrealistisch om een paard zo maar even 2 jaar nog in de opfok te gooien, er niet meer naar om te kijken (hoefsmid, ontwormen, inentingen, ... zijn waarschijnlijk zo goed als onmogelijk) en dan maar hopen als je die er tegen 3 jaar uithaalt dat ie braaf z'n werk doet?
Ik denk dat TS goed bezig is, als de jaarling gewoon reageert op haar houding en stem, blijft het daar ook bij. Prima toch? Zo leren ze het ook onderling hoor, uit ondervinding :)

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:08

Ja, alsof ie dan opeens niet meer "raar" naar mensen doet. En je zal die groep maar in moeten om stal uit te mesten, bix te voeren, hooi te geven, waterbak te controleren, er eentje uit te halen. Lekker dan. Maar ja goed, zegt meer over degene die zoiets suggereren, die zien duidelijk niet de ernst van de situatie in, dat blijkt wel.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:22

pvdbosch schreef:
Ja, alsof ie dan opeens niet meer "raar" naar mensen doet. En je zal die groep maar in moeten om stal uit te mesten, bix te voeren, hooi te geven, waterbak te controleren, er eentje uit te halen. Lekker dan. Maar ja goed, zegt meer over degene die zoiets suggereren, die zien duidelijk niet de ernst van de situatie in, dat blijkt wel.

Ik vraag me zelfs af of je geen juridische problemen kunt krijgen als je eigenaar van een dergelijk paard bent en hij verwondt iemand ernstig.

LexLester

Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:27

Hoi je zou ook altijd Annemarie van der Toorn of 1 van haar cursisten kunnen vragen. Als cursisten voor de opleiding jouw paard mogen trainen vragen ze er vaak niks voor. Wie weet kunnen ze jou nog wat verder helpen. Grondwerk doen met dit dier lijkt mij zo ie zo geen verkeerd plan. Eerst opbouwen naar normaal kunnen benaderen en aanraken.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:53

Precies Anjali en Izzy19. Dump maar in de opfok en we zien wel wat er van wordt, dat kan natuurlijk helemaal niet, dat zou een gevaar betekenen voor iedereen die toevallig of geplanned in de buurt van die knol moet zijn. Wordt hier wel heel licht over gedacht. Jonge paarden is niet voor iedereen en daar moet je handig voor zijn en ervaring mee hebben en dan nog gebeuren er nog zat (dodelijke) ongelukken ook met professionals die niets anders doen dan 'werken' met jonge dieren.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:00

Ik heb een veulen gehad dat als jaarling ook zo ontwikkelde. Ik had absoluut onvoldoende kennis om dit gedrag te corrigeren, ook de kudde (waarvan ik had gehoopt/verwacht dat ze haar ook zouden corrigeren) pikte alles van haar. Toen ze op een zondagmiddag mijn toen nog kleine dochtertje omver liep (let op: er zat een goede afscheiding tussen de wei en het verharde gedeelte, maar ze kwam er gewoon door) was de maat vol en heb ik een in de Tinkerwereld bekend bedrijf gebeld en zij hebben haar overgenomen. In de kudde zou het goed komen. Maar ook daar lukte het niet. Dit paardje is nooit onder het zadel gekomen, maar wel ingezet voor de fokkerij. Schijnbaar een geweldig moederdier, maar nooit van plan geweest om te doen wat mensen van haar wilden.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:05

Hier geen jaarling maar een merrie van circa 6 jaar oud in de groep die gericht uit kan halen met hoeven uitkrabben, mij al eens heeft gebeten in de wei en geen lieverdje is met opzadelen (lees, ze drukt je tegen de muur en haalt gericht uit) of madam geeft een hap als ze geen zin heeft om bv naar een ander stuk afgezet wei te gaan.
Mijn collega is merendeels met haar bezig maar ik moet af en toe ook de andere twee uit de wei halen of ik wil gewoon de andere twee kunnen borstelen/hoeven uitkrabben zonder dat ik een hap krijg of haar moet verplaatsen.
Ik ben dus ook het gedrag voor. Als ik bezig ben met de andere twee heeft ze uit mijn ruimte te blijven. Haal ik de andere uit de wei heeft ze gewoon in de wei te blijven. Zie ik haar oren naar achter gaan krijgt ze ook gelijk een waarschuwing

Ook ik was in het begin veel te lief maar heb geen zin in een blauwe rug of arm dus kan ze niet uit mijn ruimte blijven en luisteren. Zo niet dan heb ik nog altijd een halstertouw bij mij waarmee ik haar een tik kan geven.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en we zijn nog wel altijd bezig met dieren die zo’n 1000 kg zwaarder zijn dan ons zelf.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:16

Ik wil veilig tussen mijn dieren kunnen lopen zonder zwepen en ogen in de rug. Mijn moeder loopt er af en toe ook tussen en die is niet zo snel meer. Zo'n dier had bij mij of terug gegaan naar de verkoper of was exit slager geweest. In angstige dieren (zolang ze binnen de draden blijven) wil ik best en zelfs veel tijd steken, maar als ze de hand slaan die ze voert is het afgelopen.

Op een papier kan je niet rijden en dan is zo'n afstamming eigenlijk niks waard omdat het dier niet hanteerbaar is. Foktechnisch zou ik hier ook niet mee door willen trouwens. Dit zijn geen eigenschappen voor een goed gebruikspaard, zeker niet als je er ook met plezier mee bezig wil zijn.

Dus TS, wat is het belangrijkste voor jouw als het om het hele paarden houden en verzorgen gaat? Past dit gedrag in dat plaatje of is het zo storend dat er meer aan moet veranderen dan enkel niet meer trappen? Want de kans is zeker aanwezig dat ze deze gewoonte houdt/weer opduikt onder verkeerde manier van omgaan. Wie gaat er met je paarden om en kunnen die met zo'n dier er tussen dat allemaal veilig doen? Wie verzorgt je paarden als jij niet kan?

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:30

Misschien heb je hier wat aan: https://youtu.be/SExHQGEjmrE

Succes en heel veel wijsheid gewenst! Hopelijk komt het goed en wordt het een geweldig paard.

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:23

Ik wordt duidelijk enorm verkeerd begrepen( wellicht verkeerde uitleg). Maar ik heb het idee dat de reacties niet echt mensen zijn met ervaringen in de opfok.

Ik twijfel eerlijk gezegd een beetje aan de kundigheid van TS. Ik bedoel het niet banketstaaf, maar een jaarling heeft echt duidelijkheid nodig, en je moet kunnen inschatten wanneer een paard zijn gedrag veranderd. Het feit dat ze onbekende mensen om ervaring en hulp vraagt is misschien goed, maar in mijn ogen is dat ook weet een teken van onervarenheid. En dat is bij een dergelijk veulen niet handig. Beetje sneu als hij over een paar jaar onbehandelbaar wordt ( hoeft natuurlijk niet, maar kán wel).

In de opfok maak je afspraken over bekappen en ontwormen. Natuurlijk ben ik er niet voor om een veulen twee a drie jaar te dumpen en dan weer terug te halen. Maar ze voeden elkaar daar op, hier en daar een tik maar wel volgens de natuur.

Ook heb je bij een goede opfok kundige mensen met heel veel ervaring die dit biggetje waarschijnlijk beter kunnen wassen. Dit versta ik onder opfok.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:28

Opfok kan ook een mooie mix zijn van opvoeding door paarden en opvoeding door mensen. Mijn paard heeft tot 3,5 jaar in de opfok gestaan en kan super goed met andere paarden. Echter, ik was er zelf 1/2 keer per week en dan haalde ik hem de wei uit en mocht ik gebruik maken van de buitenbak. Hierin speelden we, leerde hij alles.. Van halster tot dekje tot zadel. Eerste huppeltjes over balkjes, lekker ouwehoeren en beetje grondwerken. Hierdoor kon ik hem zo overzetten naar pension en rustig aan doorpakken.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:31

Een opfok waar ik een dominante merrie had staan, had die merrie verplaatst naar een jaar oudere groep zodat ze een kudde had die meer tegen haar opgewassen was.
Ik kreeg een heerlijk fijn dier terug als 3 jarige.

Naar een opfok brengen vind ik ook geen probleem, maar laten we eerlijk zijn weinig goede opfokadressen nemen op dit moment nog jaarlingen aan en een wat dominante vraagt ook van hun extra aandacht in het begin. Dus denk niet dat je nu 1,2,3 zo meerdere passende adressen kan vinden.

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:33

XFILE schreef:
Opfok kan ook een mooie mix zijn van opvoeding door paarden en opvoeding door mensen. Mijn paard heeft tot 3,5 jaar in de opfok gestaan en kan super goed met andere paarden. Echter, ik was er zelf 1/2 keer per week en dan haalde ik hem de wei uit en mocht ik gebruik maken van de buitenbak. Hierin speelden we, leerde hij alles.. Van halster tot dekje tot zadel. Eerste huppeltjes over balkjes, lekker ouwehoeren en beetje grondwerken. Hierdoor kon ik hem zo overzetten naar pension en rustig aan doorpakken.


Dit bedoel ik dus ook, gewoon niets moeten en alles mogen maar paard gewoon paard laten zijn en de basis aanleren IPV afdwingen door middel van straffen en harde hand. Harde hand is prima, moet het paard wel weten waarom.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:30

SolarHertog schreef:
XFILE schreef:
Opfok kan ook een mooie mix zijn van opvoeding door paarden en opvoeding door mensen. Mijn paard heeft tot 3,5 jaar in de opfok gestaan en kan super goed met andere paarden. Echter, ik was er zelf 1/2 keer per week en dan haalde ik hem de wei uit en mocht ik gebruik maken van de buitenbak. Hierin speelden we, leerde hij alles.. Van halster tot dekje tot zadel. Eerste huppeltjes over balkjes, lekker ouwehoeren en beetje grondwerken. Hierdoor kon ik hem zo overzetten naar pension en rustig aan doorpakken.


Dit bedoel ik dus ook, gewoon niets moeten en alles mogen maar paard gewoon paard laten zijn en de basis aanleren IPV afdwingen door middel van straffen en harde hand. Harde hand is prima, moet het paard wel weten waarom.


Dat lijkt me vrij duidelijk voor het paard. TS geeft haar grens aan. Paard mag tot een bepaalde afstand haar naderen maar niet in haar personal space komen. Komt hij dat wel dan krijgt hij een tik waarop zij zegt je gaat te ver. Hoe zou het duidelijker kunnen?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:40

Elisa2 schreef:
TS, even wat anders? is hij nog hengst? want het kan super veel schelen om het te castreren. (zo een wil je geen hengst houden, word alleen maar erger)

Je steelt mijn idee. ;) Ik kon ook niet goed uitmaken of het merrie of het hengst was. Moest het een hengst zijn zou ik zeggen zo snel mogelijk castreren.

Wij hebben hier ook zo een jaarling duiveltje staan. Heeft mij ook gericht neergemept. Een paar dag later paard gecastreerd en we hebben nu een maand verder een heel ander paard. We hebben hem ook 14 dagen apart gehouden en ons intens mee bezig gehouden. Het is een compleet ander paard geworden.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 00:38

TS; dapper dat je ermee aan de slag bent gegaan.
Ik kwam dit filmpje tegen op youtube en ik denk dat het aardig bij jouw verhaal in de buurt komt, misschien heb je er iets aan.

https://www.youtube.com/watch?v=vZRLA7Ivh7Q

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 01:22

Ik heb een verzorgpaard gehad. En zij was "de leidster" voor paard.

ik heb het toen een keer mee gemaakt dat ik haar in de wei zetten.En daar stond een jonge merrie van net 3 jaar ook in wei.

Mijn verzorgpaard stond op haar gemak te grazen en de jonge merrie kwam in volle galop naar haar toe met de oren in haar nek , ze draaide zich op om en begon flink te meppen naar mijn verzorgpaard.
En zij was heel dominant. Geen gemeen paard ofzo eerder heel eerlijk .
De jonge merrie heeft flink op haar donder gekregen , maar de merrie was asociaal om het zo maar te zeggen.
Het werd een flinke knokpartij.
De jonge merrie werd gesloopt , zo heftig ging aan toe.
Mijn verzorgpaard strafte haar slechte gedrag .
Ik moest mijn verzorgpaard op stal zetten anders werd het slachtveld.
het jonge paard was binnen een week weg van de manege.
Geen enkele paard kon er bij.

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 05:56

Hier een merrie gehad die het deed. Gelukkig maar een pony maar toch. Kon in de wei achter je aan lopen en in een split second omdraaien en een gerichte klap geven. Zo heb ik meermaals een hoefafdrukje op mn kuit, bovenbeen,... gehad. Dan deed ik niets, benaderde me vanachter en gaf gewoon een klap. In een groep met oudere merries deed ze het niet, in een jonge groep wel. Dus die heeft veel opvoedrondjes gekregen. Als veulen bij mij geboren en lief, mss te lief, niks raars gebeurd, de laatste keer dat ze het deed was 'gelukkig' in de stal waardoor ik in een split second terug kon reageren en daarna is het nooit meer voor gekomen. Misschien ook te maken dat ze daarna drachtig geweest is. Nu is het de allerliefste meewerkende pony. Dus goedgekomen, maar ik ben er geen fan van

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 09:07

Kan je alleen mijn ervaring vertellen van een eigen gefokt veulen. Totaal anders als haar halfbroer, halstermak maken is best een ding geweest dacht dat het nooit goed zou komen en nu gaat dat prima.Maar madam haar manen ontwarren blijft een ding, Ik ben iemand die rigenlijk altijd brokken op zak heeft.
Nu werd ze een half jaar geleden chaggi als ik haar stal uitliep. Zag dat wel oren plat. Op een dag zag ik haar in mijn ooghoeken vol aanvallen op mijn rug om te bijten. Ik had een grote emner in mijn handen waarmee ik haar direct duidelijk kon maken dat, dat echt een stap te ver ging. Zij toont dus dit gedrag ook zodra je weg wil gaan zonder haar iets te geven canaf die dag krijgt zij niets meer toegestopt. Beloning alleen nog door kriebelen, dus mijn eigen schuld.
Hier een artiikel wat ik net tegenkwam wel in het engels
https://thehorse.com/162741/horse-treat ... with-care/

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:40

jobamara schreef:
Kan je alleen mijn ervaring vertellen van een eigen gefokt veulen. Totaal anders als haar halfbroer, halstermak maken is best een ding geweest dacht dat het nooit goed zou komen en nu gaat dat prima.Maar madam haar manen ontwarren blijft een ding, Ik ben iemand die rigenlijk altijd brokken op zak heeft.
Nu werd ze een half jaar geleden chaggi als ik haar stal uitliep. Zag dat wel oren plat. Op een dag zag ik haar in mijn ooghoeken vol aanvallen op mijn rug om te bijten. Ik had een grote emner in mijn handen waarmee ik haar direct duidelijk kon maken dat, dat echt een stap te ver ging. Zij toont dus dit gedrag ook zodra je weg wil gaan zonder haar iets te geven canaf die dag krijgt zij niets meer toegestopt. Beloning alleen nog door kriebelen, dus mijn eigen schuld.
Hier een artiikel wat ik net tegenkwam wel in het engels
https://thehorse.com/162741/horse-treat ... with-care/


In de eerdere reacties heeft TS al veel tips gehad.
Dapper omdat TS een nieuw account heeft gemaakt, bijna niets verteld over de dagelijkse omgang, de samenstelling van de kudde, de plaats van de jaarling in de kudde en zaken als ras en zinvolle vragen onbeantwoord laat.
Met bovenstaande info is alles een gok.

De titel zegt alles, en als reactie geeft circa 3/4 als antwoord:
onacceptabel: merrie op haar plaats zetten.
De beste reacties, voor in mijn ogen de verkeerde methoden, zijn zo zacht als mogelijk, en zo hard als nodig.

waarom is dit de verkeerde methode;
TS zegt over haar jaarling enthousiast en dominant.
Ik lees nergens dat dit geen dominant paard is, maar een heel onzeker paard.
vlug wordt genoemd, gennen voor de sport, maar niet sensibel.
TS zegt geen waarschuwing, ik zeg dat TS ze niet ziet (dat is geen schande, maar wel een heel belangrijk gegeven).

persoonlijk vind ik de eigenaar van Buck (zie video Clinton Anderson) top, zij heeft erkent dat zij de antwoorden niet kon vinden en heeft gedaan wat nodig was. goede hulp gevonden.

Ik heb de link van jobamara aangehaald omdat het niet de fout van het paard is dat er communicatie problemen zijn. Het is ons onvermogen om de communicatie goed te krijgen.

De zweep, op hun plaats zetten met een carrot stick, emmer, bezem, dat is niet nodig en is al te laat. Je reageert op een situatie die je wilt voorkomen. Al hier voor is je lichaamstaal verkeerd geweest / of te zacht geweest. Houd het paard op afstand met een plastic zak of een vlaggetje aan een zelfiestick. En vraag hulp zodat je de signalen leert ipv een pleister te plakken. Je zal eerst moeten leren het paard te lezen en de communicatie op te starten.

Jij hebt dit paard naar je toegehaald, jij bent nu verantwoordelijk om de antwoorden en hulp te vinden die je nodig hebt. proffesionele hulp vind je niet met een half verhaal op bokt.

Ik heb begrepen mooi papier, mooie prijs, en je geeft af op de info van de vorige eigenaar.
Ik zie hier niet veel beters, alleen dat als deze weg zo doorgaat er onnodig een probleem paard wordt gemaakt.
Te makkelijk door verkocht, leugens over gedrag en oorzaak, onkunde.
Dat laatste is geen schande, ik heb geleerd van mijn paarden en leer nog elke dag.
Ik ben geen paarden fluisteraar, misschien wel op weg maar noodgedwongen en wel met profesionele hulp.

Wat dit paard nodig heeft is eerlijke communicatie, dat kan je vinden met hulp, dat bestaat in een gebalanceerde kudde (opvok) waarschijnlijk heb je beide nodig.

succes

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Jaarling trapt tot 2x toe bijna het leven uit ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:53

Snap je niet helemaal. Maar hier dus doordat ze wat angstig was met voer gelijmd met als resultaat een bitch die boos wordt als je weggaat want ze wil lekkers. Nog nooit meegemaakt met 1 ander paard in bijna 50 jaar.
Maar bij deze moet ik dus geen lekkers meer aanbieden buiten haar normale voer. Eigen schuld denk ik dan maar.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:45

jobamara schreef:
Snap je niet helemaal. Maar hier dus doordat ze wat angstig was met voer gelijmd met als resultaat een bitch die boos wordt als je weggaat want ze wil lekkers. Nog nooit meegemaakt met 1 ander paard in bijna 50 jaar.
Maar bij deze moet ik dus geen lekkers meer aanbieden buiten haar normale voer. Eigen schuld denk ik dan maar.


Het is ons, niet het paard. Paarden zijn niet allemaal hetzelfde. Mensen ook niet.
Soms moet je dingen op een bepaalde manier vragen om een gewenst antwoord te krijgen.
paarden hebben karakters net als mensen.

Als je een bepaald gedrag van een paard verlangd moet je de vraag begrijpbaar stellen en moet je het paard het antwoord hebben aangeleerd.

Soms vraagt het paard ook, in jouw geval met lekkers. Toen je de verkeerde antwoorden begon te geven werd het een bitch. Je hebt de optie weggenomen en dus het probleem voorkomen.