Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:30

Er is natuurlijk ook nog iets -of eigenlijk vanalles- tussen braaf naast je en aan de kletter....

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:34

Teugels blijven bij mij altijd over de nek, en heb er uit laksheid maar een vast of zelfs niet omdat mijn paard achter mij aanloopt. Tenzij ze wat nerveus is (bakkabouters!), dan hou ik ze beiden vast op 30-40cm van het bit, met wijsvinger ertussen.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:51

LadyMadonna schreef:
Rechterhand onder de kin in een vuist met de wijsvinger tussen de twee teugels in


Ja zo heb ik het ook geleerd. :)

Maar ik heb inmiddels wel mijn eigen varianten. :D

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:20

Als westernruiter met split reins:
- of beide teugels "los" (dus niet meer over de hals) in de rechterhand (als ik links van mijn paard loop), ongeveer 40 cm onder het bit en de rest met een grote lus in mijn linkerhand
- de rechterteugel (als ik links van mijn paard loop) vast aan de knop van mijn zadel, de linkerteugel ongeveer 40 cm onder het bit vast in mijn rechterhand en de rest in een lus in mijn linkerhand.

Als ik een engels hoofdstel met gesloten teugel zou gebruiken zou ik de teugel ook van de hals afhalen en de teugels in mijn rechterhand onder het bit vasthouden met de rest in mijn linkerhand.

Als paardlief dan toch besluit te schrikken en/of een dansje te doen, heb ik iets meer ruimte om los te laten met mijn rechterhand en met mijn linkerhand te begrenzen.

Mijn eigen variant is losse teugels (dus niet over de hals) in een hand onder het bit met het restant in een lus in de andere hand. Paard kent commando "andere hand", wat betekent dat ik achter mij van hand wissel, paard gaat dus aan mijn andere kant lopen, als dat makkelijker of beter is.

pien_2010

Berichten: 43425
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:09

Wij rijden altijd buiten en hebben onder het hoofdstel een halster en hebben altijd per paard een halster touw bij ons.
1.
Als er iets gebeurd en we moeten er naast en het gaat om een kort stukje dan gewoon aan de teugels wordt het paard vastgehouden, de teugels over het hoofd.

2.
Als rijden klaar is, dan gaan de gedraaide teugels vast via het riempje onder het hoofd zodat ze nooit bij los raken een gevaar voor het paard worden. Paard wordt vastgehouden via halstertouw die vastgeklikt is aan het halster.

3.
Nu zijn we een paard aan het revalideren en vaak gaat zij ook nog als handpaard mee. Een apart riempje met in het midden een ring is vastgeklikt aan de beiden kanten aan het bit. Teugels zijn in elkaar gedraaid via riem onder het hoofd en zitten dus niet in de weg. Paard wordt via speciaal riempje waar halstertouw aan geklikt is, vervoerd aan de hand. Voordeel iets meer te zeggen (zonder dat het haar pijn doet), hetgeen prettig is als ze als handpaard mee op rit gaat. Op het moment dat ik zelf ga rijden, maak ik teugels vrij, rol halstertouw op en maak vast ah zadel en rijden maar.

De teugels over het hoofd doen en dan in de hand nemen deed ik zelf wel eens bij de ruin, die is zo gemakkelijk, maar niet bij de merrie die als er paniek is maar een ding wil en dat is los. Zodra ze vrij is, is de paniek gelijk over en komt/ blijft ze super snel naar me toe. Ik wil dan geen teugels over de grond bang dat ze haar mond ook nog eens pijn doet en er is al schrik genoeg. Ik laat haar bij paniek gelijk los omdat dit bij haar het beste werkt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37267
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:18

Wandelend ernaast geleerd. Teugels niet over de nek maar in rechterhand 10 cm onder het bit met twee vingers ertussen. Andere eind (uiteinde van teugels) op 10 cm van einde in linkerhand. Niet erdoor maar er omheen dus

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 11:40

Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik mijn conclusie wel heb, en dat ik het helemaal niet zo verkeerd doe. De stalgenoot met het meningsverschil is zo eentje die vooral roept hoe zij vindt dat dingen moeten, maar als je haar dan vraagt naar uitleg of argumenten dan blijft het óf heel stil, of ze draait simpelweg de volumeknop omhoog in een poging je te overtuigen :+
Dat een enkelgebroken bit kan prikken in de mond had ik nog niet eerder gehoord/over nagedacht dat is er eentje waar ik wel op kan letten idd! :j

Anoniem

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:44

Teugels altijd van de hals af als ik het paard leid. Teugels over de hals betekend halthouden op de plek waar ik Het paard heb neer gezet.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:19

Ik heb mn paard eigenlijk nooit vast als hij zn hoofdstel om heeft. Hij loopt gewoon rustig mee.

En mocht ik wat verder lopen, dan doe ik de clipteugels los en aan 1 kant vast (bitloos hoofdstel). Dan is het net een halstertouw

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:48

Telpeva schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik mijn conclusie wel heb, en dat ik het helemaal niet zo verkeerd doe. De stalgenoot met het meningsverschil is zo eentje die vooral roept hoe zij vindt dat dingen moeten, maar als je haar dan vraagt naar uitleg of argumenten dan blijft het óf heel stil, of ze draait simpelweg de volumeknop omhoog in een poging je te overtuigen :+
Dat een enkelgebroken bit kan prikken in de mond had ik nog niet eerder gehoord/over nagedacht dat is er eentje waar ik wel op kan letten idd! :j


Je snapt dat ik nu wel heel nieuwsgierig ben hoe zij vindt dat het moet?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:12

Niet :+ Paard loopt gewoon braaf mee.
En anders teugels gewoon op de hals en met rechterhand de linkerteugel luchtig vasthouden.

Vreemde paarden heb ik altijd teugels over het hoofd en dan alleen de gesp vast.
Ik heb een bloedhekel aan een paard strak vasthouden.
Aan een touw loop ik ook echt met een boogje.
Kwestie van opvoeding.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 13:37

Mizora schreef:
Telpeva schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik mijn conclusie wel heb, en dat ik het helemaal niet zo verkeerd doe. De stalgenoot met het meningsverschil is zo eentje die vooral roept hoe zij vindt dat dingen moeten, maar als je haar dan vraagt naar uitleg of argumenten dan blijft het óf heel stil, of ze draait simpelweg de volumeknop omhoog in een poging je te overtuigen :+
Dat een enkelgebroken bit kan prikken in de mond had ik nog niet eerder gehoord/over nagedacht dat is er eentje waar ik wel op kan letten idd! :j


Je snapt dat ik nu wel heel nieuwsgierig ben hoe zij vindt dat het moet?

Ach sorry natuurlijk! zij is van mening dat de teugels om de hals moeten blijven liggen, en dat je dan het paard aan alleen de binnenteugel beet mag houden. Ik zal er bij zeggen dat we met allerlei verschillende manege paarden lopen, ze zijn niet allemaal even netjes opgevoed. Met drammerige paarden doe ik de teugels dus niet beethouden op haar manier, want dan heb ik beide teugels tegelijk beet om ophoudingen te kunnen geven zodat het paard mij niet voorbij loopt.
Haar advies was dat ik beter een pas sneller kan lopen en vooral niet stil moet gaan staan want dan gaat het paard weer drammen. Ik ben van mening dat ik bepaal waar we heen gaan en of we wel of niet stil gaan staan, niet het paard :+

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:45

Oh, haha. Wij noemen dat hier "het paard neemt je uit wandelen" en dat is absoluut niet toegestaan. Paarden leren dat hier heel snel af door ze direct achteruit te zetten als ze dat doen, maar op een manege is dat lastiger, hoewel paarden over het algemeen na een tijdje best wel oppikken bij wie ze er wel mee weg komen en bij wie niet.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:49

Jij bepaalt inderdaad het tempo. Maar met vlotte of frisse paarden ga ik ook echt niet slenteren. Daar lok je namelijk ook gedram mee uit. Net zoals je met een fris, jong, energierijk paard ook geen uur gaat stappen om zijn energie en concentratie te verbeteren. Die paarden zijn een stuk relaxter als ze eerst even flink mogen lopen. Aan de hand: Even kort stilstaan, of een stap achterwaarts om de verhoudingen duidelijk te maken en dan stevig stappen naast je schouder.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:52

gewoon teugels om de hals en losjes beide teugels vastpakken als je ernaast loopt. mocht t n chill paard zin doe k t weleens aan 1 teugel.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:43

Telpeva: tegenstrijdige info, herkenbaar. Heb dat ook meegemaakt op verschillende maneges die leren dat er maar 1 mogelijke manier is en alle andere helemaal totaal verkeerd zijn - alleen dan wel allerlei verschillende manieren. Ik vind het vooral lastig als ik het iemand anders uit moet leggen en vergeet wat de geldende regels ook alweer zijn.

Ik doe het op de manier die goed voelt, en da's meestal een mengelmoesje. Als ik een paard dat te snel loopt wil corrigeren heb ik meestal liever twee teugels, terwijl ik bij een paard dat schrikt weer liever 1 teugel hebt omdat 'ie dan meer om je heen draait, maar de paarden en ik kunnen het prima vinden aan de hand dus ik kan me niet echt herinneren dat ik daar echt iets mee heb hoeven doen.
En als ik terug naar stal loop meestal teugels over het hoofd, omdat dat nog relaxter loopt :)

(Verder zou ik ze als het te gek wordt inderdaad laten gaan, terrein is grotendeels afgesloten en ze keren eerder terug naar de stal dan iets anders.)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 07:24

Shadow0 schreef:
Telpeva: tegenstrijdige info, herkenbaar. Heb dat ook meegemaakt op verschillende maneges die leren dat er maar 1 mogelijke manier is en alle andere helemaal totaal verkeerd zijn - alleen dan wel allerlei verschillende manieren. Ik vind het vooral lastig als ik het iemand anders uit moet leggen en vergeet wat de geldende regels ook alweer zijn.


Er zit een logica achter het feit dat je op een manege vaak maar 1 manier leert. Niet persé dat dat de enige is.
Routines en gewoontes houden het veilig en overzichtelijk. Zaken als altijd links van het paard, opstellen op de middellijn en teugels wel of niet over de hals zijn daar voorbeelden van.

Zeker in het begin van iemand zijn ruiter carrière is het fijn om een vaste routine te leren.
Later als je meer ervaren bent, een Verzorgpaard of eigen paard hebt leer je vanzelf dat er meer variaties zijn en dat je kan afwisselen per situatie en type paard.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:45

Kelly_ann schreef:
Er zit een logica achter het feit dat je op een manege vaak maar 1 manier leert. Niet persé dat dat de enige is.


Snap ik helemaal alleen zo brengen ze het vaak niet.

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Hoe teugels beethouden als je er naast loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:04

Ik heb altijd geleerd dat je de één teugel vast moet houden, zodat wanneer je paard er van door gaat hij makkelijker om je heen draait. Ons paard kan nog best springerig zijn dus ook bij hem houdt ik dus één teugel vast. De manege waar wij staan wil dat je twee teugels vast houdt, dus als ik met de manegepaarden loop houd ik maar gewoon twee teugels vast.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:34

Kelly_ann schreef:
Er zit een logica achter het feit dat je op een manege vaak maar 1 manier leert. Niet persé dat dat de enige is.
Routines en gewoontes houden het veilig en overzichtelijk. Zaken als altijd links van het paard, opstellen op de middellijn en teugels wel of niet over de hals zijn daar voorbeelden van.

Zeker in het begin van iemand zijn ruiter carrière is het fijn om een vaste routine te leren.
Later als je meer ervaren bent, een Verzorgpaard of eigen paard hebt leer je vanzelf dat er meer variaties zijn en dat je kan afwisselen per situatie en type paard.


Inderdaad dit. Wanneer de persoon in kwestie het paard beter kent en er dagelijks mee omgaat, is het niet onverstandig om diens advies op te volgen, ook al is het niet meteen de manier waarop je het zelf zou doen. Dit geldt natuurlijk niet voor doorsnee betweters die het paard even goed of zelfs minder goed kennen.