Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:42

Hoe lang heb jij je tinker uit Ierland al ?

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:59

En staat ze wel in de wei / paddock met andere paarden?
Lijkt me behoorlijk traumatisch als je uit een groep komt, kunt doen wat je wilt en dan in een stal moet staan, zonder groep en alleen een mens wat bij je komt. Opgesloten staan, dak boven je hoofd, ruimte waarin ze horizon niet kunnen zien, niet voor zich uit kunnen kijken zonder 'muur' is niet fijn voor een dier wat 8 of 9 jaar buiten heeft kunnen zijn.

Het tinkertje wat ik heb is sinds juli in Nederland, het is nu november en ze is bij mij relaxed, ontspannen en vriendelijk, kan de basisdingen met haar doen (meer doe ik ook nog niet want ze is van 2016). Bij andere mensen is ze (afhankelijk van de benadering) soms verlegen, soms erg terughoudend / bangig. Vertrouwen heeft tijd nodig en komt niet van de ene op ander dag, week of maand...
Loopt overigens op de wei met soortgenoten, 's avonds staat ze op stal (met contact soortgenoten mogelijk over boxwand heen).

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:53

Vervelend zeg, voor jou maar ook voor je tinker. Denk dat het idd belangrijk is om samen dingen te gaan opbouwen. Je tinker moet jou gaan vertrouwen, maar jij ook haar. Zodra ze jou niet vertrouwt, vertrouwt ze d'r omgeving ook niet. Denk dat er al heel veel belangrijke dingen zijn gezegd, en vind het heel goed dat je beseft dat rijden niet op 1 staat!! Heel veel succes!!! Heel knap dat je er voor gaat, ga zo door dan kom je er zeker!

DriekeerM
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:03

Ik heb vorig jaar een Tinkerruin gekocht, hij komt ook ui Ierland. Is daar beleerd voor de kar (stond ook op ijzers) en onder het zadel. Ik ben ook op hem gaan rijden; Hij liet het allemaal toe, maar ik zag en voelde de achterdocht en grote spanning opbouwen. Hij ging heel snel ademhalen, leek wel hyperventilatie. Ik ben de levensstijl van de Roma’s wat gaan onderzoeken. Ik heb gehoord (onderandere van mensen die dit hebben gezien) dat het beleren van de paarden daar lomp, snel en hardhandig gaat. Dit zou heel goed de reden kunnen zijn van de stress die wordt opgebouwd bij deze Tinkers.
Mijn Tinker heeft een ongelovelijk trauma voor de hoefsmid, heb dit nog nooit zo heftig gezien. Toch in alle angst en stress slaat hij niet gericht op de mens.
Ik ben vorig jaar helemaal opnieuw begonnen met opleiden. Eerst verbinding krijgen vanuit de volledige ontspanning en in vrijheid met veel rust en geduld. Ik heb hem nu een jaar en sommige dingen gaan bijna vanzelf (over kleedjes lopen, voetballen e.d) en andere oefeningen zoals longeren, zadel erop en zelf erop zitten accepteerd hij wel, maar gaat nog steeds gepaard met was onrust en stress. De hoefsmid is een hele grote uitdaging en gaat nog een lange weg worden. Mijn conclusie is ik heb een Tinker met een super goed karakter, ontzettend lief, zeer gevoelig en hoogstwaarschijnnlijk mishandeld. De band ik nu al met hem heb is voor mij onverwoestbaar, en we gaan samen rustig aan verder met het grondwerk en het uiteindelijk rijden. Ik ben ervan overtuigd dat het helemaal goed gaat komen.

MontyenMissy
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:51

hoi,
grondwerk denk ik...

MontyenMissy
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:52

ik moet het ff zeggen: i love tinkers!!! zielig dat ze mishandeld is... mijn hond precies hetzelfde (soort van) maar dat is een hond dus ja :D

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:10

Ik begrijp dat je je paard nu alleen hebt staan? Kan ze wel contact maken met andere paarden?
Want dan is dat onzekere (en het gestresst raken als jij weg loopt) helemaal niet raar. Paarden voelen zich heel onzeker en onveilig in hun eentje. Een paard zoals die van jou kan zich ook gewoon niet goed ontwikkelen in haar eentje.

Verder inderdaad absoluut grondwerklessen doen. Ik zou persoonlijk Parelli niet aanraden, dat is allemaal met vrij veel druk en erg dichtbij. Voor sommige paarden werkt dit goed maar voor een hele hoop helemaal niet. Ik vind zelf freestyle erg fijn, bij Equixantos (Drenthe) kan je bijvoorbeeld fijn hulp krijgen met met inrijden en het werken op de grond.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:39

Traumatraining en grondwerk. Goede begeleiding Is hier belangrijk.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:46

De ts heeft het paard niet meer dus ik tem.

Elinelock
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-01-19

Re: Onzeker paard dat vroeger mishandeld is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:20

Grondwerk en heb vooral respect voor zijn angst probeer je inteleven