Trappend bijtend jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 01:24

Jans schreef:
Geef straf geven, anders wordt ze erg bang. Gewoon trekken aan de teugels en niet te hard.

Teugels bij een veulen?

Avalanche

Berichten: 16071
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 01:26

Jans schreef:
Geef straf geven, anders wordt ze erg bang. Gewoon trekken aan de teugels en niet te hard.

Heb je wel gelezen? :) het is een jaarling.
Overigens ben ik bij een volwassen paard ook geen voorstander van trekken aan teugels.


Esterke schreef:
Heb ik een paard niet vast, je loopt bv door de wei, heb ik altijd een longe vast/bij. Begint ze te etteren jaag ik ze gewoon weg. Groot maken, ogen op haar ogen richten, met je armen zaaien of eventueel met de longe die je vast hebt tegen je lijf aan kloppen ( voor he door van links naar rechts dat het zo n kloppend geluid maakt) eventueel gooi je de longe zelfs richting haar billen. Hou hierbij uiteraard het slotje vast, het is niet de bedoeling haar pijn te doen.
En let op, blijf uit de kick zone!!! En niet een paar meter weg maar echt weg.

En dit is waarom sommige mensen nooit mijn paarden mogen rijden/verzorgen.
Overigens is de kans vrij groot dat je ze hierna nooit meer te pakken krijgt..... bij mij niet tenminste.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 01:54

Dit is wel een hele zware opmerking hoor Avalanche81.
Ik heb zelf paarden, ik heb opleidingen gevolgd en er is nog geen enkel paard geweest wat daarna niet meer naar me toe wou komen. Het is zelfs natuurlijk, in een kudde worden paarden die geen respect hebben ook "weg gejaagd".
Ben dan toch benieuwd hoe u het zou oplossen? U loopt door de wei, er stormt een paard op u af en wilt u bijten of zijn kont draaien en u een trap verkopen. Wat doet u? Op de grond gaan liggen? Weg rennen? Een dreun verkopen? ( altijd leuk een kopschuw paard toch)

Maar ieder doet het op zijn manier en daar heb ik alle respect voor.
Slechtste wat je kan doen is oogkleppen opzetten en ervan uit gaan dat enkel jou manier de juiste is.
Maar fijn om te laten weten, dat hoewel u mij helemaal niet kent, ik het type mens ben wat nooit bij jou paarden mag komen. Zegt meer over u dan over mij dat u mij direct in een vakje stopt.

Avalanche

Berichten: 16071
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 02:14

Fijn dat je gelijk alles voor me invult, dat scheelt me typen :)

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 02:26

Graag gedaan, dacht help haar even. :)

Ben nog altijd benieuwd naar uw gouden antwoord hoor.

Avalanche

Berichten: 16071
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 02:46

Als je daar echt benieuwd naar bent, wil ik het je gerust geven. Maar als je dingen voor me in gaat vullen, voel ik daar geen behoefte toe.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:23

Avalanche81 schreef:
En dit is waarom sommige mensen nooit mijn paarden mogen rijden/verzorgen.
Overigens is de kans vrij groot dat je ze hierna nooit meer te pakken krijgt..... bij mij niet tenminste.

En dit is waarom ik bij mensen als u nooit een paard zou kopen (en bij Esterke wel). Sorry.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:39

Om het hier even niet uit de hand te laten lopen.
Er zijn meerdere methodes bij het omgaan met paarden waar totaal niks mis mee is. Ik kijk naar alle methodes en sommige vind ik goed andere plaats ik vraagtekens bij.
Het is gewoon belangrijk om met een open blik naar paarden te kijken en hoe je er mee omgaat.
Bij de ene werkt het ene bij de andere werkt het andere en daar is totaal niets mis mee.
Ik zie soms mensen geweldig gave dingen doen met hun paard met een clikker en snoepjes, magnifiek om te zien maar zou het zelf nooit doen want die van mij durven dan rap te happen als ik dan een keer niks heb als ik door de wei loop, is het daarmee een slechte methode? Zeker niet, het werkt voor hun maar niet voor mij.

Moest er dus gewoon gezegd zijn op mijn manier nja dat zou ik bij mijn paarden nooit doen want dan komen ze niet meer komt al een heel pak vriendelijker en opener over dan direct te zeggen dat zulke mensen nooit bij hun paarden mogen komen.
Ik sla hun niet, ik doe hen op geen enkele manier pijn ik verplaats hun gewoon, bij paarden is het wie verplaatst bepaald. Een paard lager in rang zal altijd aan de kant gaan voor een paard hoger in rang. En bij paarden gaat er dat soms heel wat heftiger aan toe dan hoe ik het doe.

Maar ik wens je dus verder veel succes in het leven en met je paarden.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 10:53

Esterke schreef:
Als ik een paard in mijn buurt heb wat ettert of geen respect toont doe ik twee dingen afhankelijk van of ik ze vast heb aan een halster of ze los staat.

Als ze een halster aan heeft en ze heeft geen respect voor mijn ruimte, zet ik ze achteruit en niet 1 pasje maar een aantal passen. Daarna direct de druk eraf en rust. Probeert ze nog eens, terug in de achteruit. En dit tot ze snapt dat die afstand van mij het aangenaamste is. Paardjes die moeilijk achteruit gaan omdat ze wat proberen te kijken wie de sterkste is, gebruik ik mijn longe door deze voor mij door tegen mijn benen/heupen aan klop, dit maakt meer indruk.

Bijten of happen, gewoon een snok aan het halster en daarna direct rust. En dit herhaal ik tot ze snapt dat we niet happen of bijten. Ligt ook een beetje aan het karakter van je paard, het ene heeft genoeg aan een verplaatsen van zijn hoofd uit je buurt een andere een snok. De ene heeft het snel door de andere zal het vaker proberen nog andere snappen het de ene dag en proberen de volgende gewoon opnieuw...je moest het maar eens niet menen }>
Moet beetje naar je paardje kijken. Zoveel druk als nodig zo zacht als mogelijk. Maar wel duidelijk.

Heb ik een paard niet vast, je loopt bv door de wei, heb ik altijd een longe vast/bij. Begint ze te etteren jaag ik ze gewoon weg. Groot maken, ogen op haar ogen richten, met je armen zaaien of eventueel met de longe die je vast hebt tegen je lijf aan kloppen ( voor he door van links naar rechts dat het zo n kloppend geluid maakt) eventueel gooi je de longe zelfs richting haar billen. Hou hierbij uiteraard het slotje vast, het is niet de bedoeling haar pijn te doen.
En let op, blijf uit de kick zone!!! En niet een paar meter weg maar echt weg.
En nee dat is niet zielig, een paard in een kudde, die geen respect heeft voor een ander word ook aan de kant gezet, weg gejaagd tot hij/zij bereid is om binnen de regeltjes te lopen.
Rust is hierin heel belangrijk. Doet ze het goed, rust.

Bij mijn paarden loop ik nu natuurlijk niet meer met een longe door de wei, ze respecteren mijn ruimte.
Nu staat er een jonkie bij (9 maand), heel braaf, maar toch heb ik weer mijn longe mee. Tot nu toe nog niet moeten gebruiken, maar moest ie toch eens willen testen...ik ben voorbereid :o

Alleen naar stal brengen kan je haar ook leren hoor door druk en ontspanning . Zolang ze netjes volgt je touw los laten hangen in een boogje. Stopt ze zet je lichte druk op je touw, niet constant trekken maar zo n beetje zeuren terwijl jij met je zijde naar haar toe blijft staan niet rect voor haar met je gezicht pal richting haar dan blok je haar af (zonder echt het contact los te laten) eventueel ga je jezelf een beetje verplaatsen ( als je links van haar loopt, ga je dus wat naar rechts toe) terwijl je dus die zeuende druk op je lijn houd om haar wat uit balans te brengen. Minste inniminie kleine stapje wat ze naar je toe zet, al is t maar een mm, druk onmiddellijk van je lijn en belonen en rust ( touwtje los).
En dit blijf je doen, in t begin kan je wandeling naar de stal best lang duren, niet druk in maken, gewoon rustig aan, diep in en uit ademen.


Bedankt voor tips :) maar helaas heb ik een zeer dominante jaarling die totaal geen angst kent, met een longe moet ik bij haar niet aankomen ze zal zonder probleem alsnog naar me toe Komen en me een trap verkopen. K vrees dat het bij haar niet gaat werken -O-

Avalanche

Berichten: 16071
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:40

Dat was mijn punt idd. Wat voor de meeste paarden werkt, werkt niet voor allemaal. Mijn paard gaat klieren als je heel stoer met een longeerlijn aankomt, en je krijgt haar dan gewoon niet te pakken, en ze maakt er een soort kat- en muisspel van. De pest is alleen met haar, dat ze dat een keer of 25 doet. Bij haar werkt het veel beter om er gewoon niet op in te gaan. Dat kan ook bij haar, en dan is het snel klaar ook.
Er zijn paarden waarbij je er niet komt met uit je ruimte houden, die hebben gewoon echt een correctie nodig, en dan is een lead rope een beter idee, want daar kun je heel goed mee richten. En er zijn idd paarden die het gevecht aangaan, en dan kom je er eerder door zelf de rust te bewaren, en structuur aan te bieden, en soms moet je ze gewoon een beetje in hun sop gaar laten koken.
Niet elk paard is hetzelfde, niet alles werkt voor ieder paard.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:16

Helemaal met je eens Avalanche81 maar als je door de weide loopt of paddock en je hebt je paard niet vast moet je natuurlijk wel iets, je kan je moeilijk de wei uit laten schoppen of bijten. Ik voel me dan veiliger met een longe in de hand, deze is langer er hierdoor kan ik meer afstand creëren, en als je met het uiteinde van de longe richting je paard gooit ( uiteraard niet met het ijzeren slotje) doet dit geen pijn.
En dan kan het bij sommige paarden gewoon goed gaan als je duidelijk blijft waar je bent, bij een echt agressief paard zul je daar echter niks mee opschieten...nu ik geloof dat er weinig echt agressieve paarden zijn, soms word onzekerheid, dominantie, angst, het niet kunnen uiten van frustraties, het niet snappen wat je paard bedoeld gezien als agressief gedrag. Terwijl het paardje gewoon heel onzeker is en in de verste verte niet snapt wat je nu eigenlijk vraagt, sommigen gaan dan happen, klieren, worden zuur.
Sommige paarden tonen dit gedrag ook als ze niet zeker zijn of ze op je kunnen bouwen als leider. Een leider is zelfzeker, duidelijk maar ook zeker eerlijk. Altijd en overal.
Voor slaan met welk voorwerp ook (hand, zweep,...weet ik veel wat sommigen gebruiken) ben ik gewoon geen voorstander van, je lost in mijn ogen geweld niet op met geweld. Een bit gebruiken als correctiemiddel zie ik ook niet graag, je paard heeft maar 1 mond eens de weke delen beschadigd zijn krijg je een paard wat zwaar in de mond is en dat wil je niet. Je maakt er bij een dominant paard het probleem vaak groter mee dan kleiner want een echt dominant of agressief paard is heus niet onder de indruk van die klap, die willen best het gevecht wel eens met je aan gaan en laten we ons dan geen illusies maken...dan trekken wij mensen aan het kortste eind.
En inderdaad, in de natuur krijgen sommigen ook een welgeplaatste opdonder van een hogere in rang, maar dit is bij paarden onderling meestal de laatste in het rijtje van correcties( op gevechten tussen hengsten na natuurlijk, dat is een heel andere orde) er gaan vaak tig waarschuwingen aan vooraf. Omdat elkaar effectief verwonden geen slim idee is voor hun, een gewond dier in de kudde maakt de kudde kwetsbaar.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:31

En even als kanttekening je moet ook altijd goed kijken naar wat voor type paard je hebt.
Als je een fijngevoelig paardje voor je hebt is het vaak al genoeg om je hand/arm (met of zonder touw) in de lucht te steken. Anderen hebben al genoeg aan een rustige zwier met je touw nog andere hebben wat meer nodig om even onder de indruk te zijn en te staken met wat ze van zin waren.
Ik zeg uiteraard niet dat je bij eender welk paardje als een gek er achteraan moet gaan hollen alsof je net uit het gesticht ontsnapt bent.
Zoals ik al zei zo zacht als mogelijk zo hard als nodig.

Avalanche

Berichten: 16071
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:07

Dan ben ik het wel aardig met je eens.

Een longe is idd langer, een goede lead rope is ongeveer 7 meter lang, met een musketon aan de ene kant, een een leertje aan de andere. Met het lead rope kun je aardig ver komen, zonder dat het voor jou gevaarlijk wordt.

Ik ben het met je eens hoor, als er een paard naar je toe komt op een agressieve manier, zul je als eerste je eigen ruimte moeten bewaken, en ook ik ben absoluut geen voorstander van slaan. Maar na die tijd je wel afvragen waarom dat paard doet wat het doet. En als het je eigen is, moet je daar wat mee, en kun je niet volstaan met puur het bewaken van je ruimte.

Wat betreft je kanttekening: ook daarin ga ik met je mee, er is geen one size fits all oplossing voor elk paard, en wat bij het ene paard te weinig is, kan bij het andere veel te veel zijn. Ik begreep uit je eerste post dat je standaard met een longe dan de wei inloopt, en dan loopt te zwaaien, en dat zou bij mijn dames genoeg zijn om ervoor te zorgen dat ze voorlopig gewoon maar helemaal niet meer komen. En dan kun je idd veel beter volstaan met een hand in de lucht, dat begrijpen ze prima.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 16:19

Het valt me ook een tijdje op dat diva’s oudere tantes bang voor haar zijn en haar totaal niet afstraffen er zit ook een 5jarige tussen en die gaat juist weer vechten met haar en daardoor is ze al een keer gewond geraakt (de 5jarige raakte gewond) mijn jaarling lijkt de leiderschap over willen nemen van de oudere paarden. Ik kreeg Mn oudste paard vandaag niet eens in de paddock aangezien ze doodsbang werd van Mn jaarling die uitdagend voor haar ging staan :') hoe kan ik dit oplossen?

Avalanche

Berichten: 16071
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:42

Dat vind ik wel zorgelijk. Klinkt alsof je een bitch van een oudere merrie nodig hebt, want zij moet zeker opgevoed worden.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 17:05

Mee eens :')

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:30

Nee tuurlijk loop ik niet steeds met een longe door de wei op te zwieren, heb dat zelfs heel lang niet meer gedaan, alleen nu de laatste weken terug door het nieuwe jonge geweld. :D momenteel is hij nog super braaf en respecteert hij mijn ruimte, maar bij dat jonge spul heb je soms ogen te kort, het ene moment kunnen ze netjes achter je lopen om een paar tellen later toch even te kijken of ze in je nek passen }> en dan loop ik liever met een longe door de wei, maar heb hem enkel gewoon vast, totaal nog niks mee hoeven te doen, zelfs geen lichte zwiep.

Hier volg ik Avalanche81 in, je paardje zou het meest gebaat zijn om een tijdje, om het heel cru te zeggen, in een sterke kudde gedropt te worden...ze zal er waarschijnlijk een paar fikse opdonders krijgen met de nodige bulten, schrammen en mss erger als gevolg, zeker als ze echt niet wil onderdoen voor de hogere in rang zal ze klappen krijgen, uit de kudde gejaagd worden tot ze toont dat ze de regeltjes van de kudde wilt volgen.

Maar als ik me niet vergis heb je eerder aangegeven dat waar jij woont weinig paarden zijn, mss toch eens bekijken of je ergens iets vind, ook al zou het een eindje rijden zijn.
Ik denk dat je paardje daar het meest van zal leren.

Maar ja, dan zit je nog met het probleem, wat nu? Je paardjes uit elkaar halen zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn maar vrees dat dit je probleem niet gaat oplossen naar de toekomst toe.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 20:08

Er is wel iemand met een manege en die traint ook paarden die woont paar uur van mij vandaan (eigenaar is ook onze hoefsmid) we hebben hun gevraagd om te helpen met diva en haar misschien tijdelijk mee te nemen hun hebben daar wel veel paarden enz. Maar hij kon na even naar haar kijken al gelijk zien dat het nooit goed komt met haar, hij had ook aangeboden om diva in te ruilen voor een ander paard. Dus ik vond het een beetje verdacht dat hij haar wel wou inruilen :n

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:21

Ik durf eigenlijk wel zeggen dat je niet direct moet geloven als iemand zegt dat ze niet te redden zou zijn.
Het zou kunnen he, heb geen glazen bol, maar je zou erg pech moeten hebben dat je net een paard hebt wat niet te redden zou zijn. Vaak loopt het fout omdat wij mensen het dier niet begrijpen en omgekeerd.
Heb je haar al eens medisch laten keuren of ze nergens pijn heeft?

Waar ik opleidingen heb gevolgd, en die werkt echt al heel lang met paarden met probleemgedrag, heeft het nog maar 1 of 2 keer (dat moet ik even in t midden laten) meegemaakt dat ze hebben moeten beslissen om het paard in te slapen omdat het gewoon niet goed ging komen en daar was de reden een medische oorzaak. Het paardje zijn schedel was te klein voor zijn hersenen, hierdoor moet het arme beest enorm hebben afgezien, barstende hoofdpijn...pijn was dus de oorzaak van zijn onhandelbare gedrag wat gewoon niet te verhelpen was, je kan zijn schedel uiteraard niet zomaar groter maken.

Inruilen wel willen is inderdaad raar. Dat kan twee oorzaken hebben of hij wil haar zelf hebben of hij gaat haar laten verdwijnen om het even lelijk te zeggen.

Ik zou het dus nog eens aanhalen bij hem en zeggen dat je het toch liever eerst wil proberen door haar in de kudde te zetten voor een tijd ipv haar nu al op te geven.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:19

Aangezien ik in turkye woon is inslapen nooit een optie (hier word niet snel paard dood gemaakt) dus als ik haar inruil word ze of in de bergen los gelaten of ze word in de handel gezet. Diva lijkt ook wel gewoon heel jaloers te zijn als
Ik aan een ander paard zit gaat ze trappen, gister heb ik met haar gewandeld voor het eerst alleen en toen was ze ineens super braaf :\

Anoniem

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:47

Heb je een foto? Ben nu wel nieuwsgierig geworden, ook al is t offtopic..

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:59

Haha Humpiedumpie zat met dezelfde vraag mss zelfs een filmpje om te zien wat ze juist allemaal doet.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 08:56

Ik heb een insta ACC van @_mylittlediva daar heb ik fotos en filmpjes op staan :D (natuurlijk alle fotos opgezet waar ze schattig er uit ziet ahahaha :') )

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:06

Hoeveel paarden heb je opstal daarzo?

Ik zou dr niet met 1 of 2 andere paarden in de paddock/wei gooien maar in een grote groep en zoek het maar even uit leer maar even op je plek gezet te worden door de volwassen paarden. M

Mijn jaarling moet echt niet tegen mijn paard zo doen want dat word ie gemept en op zijn plek neergezet.

Zeytinada
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Trappend bijtend jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 21:17

Vandaag diva voor het eerst echt kunnen poetsen zonder dat ze wilt trappen, ze liet wel vaak haar tanden aan me zien maar dat maakt nu niet uit het was al een vooruitgang *\o/* bedankt voor alle tips die ik heb gekregen :D