Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:34

Wat verder helpt is om in haalbare stappen te werken...
Als je angst op 100 zit, kun je niet meer logisch nadenken...
De kunst is om kleine, haalbare stappen te bedenken..

Ik ben zelf psycholoog en werk ook veel met mensen die last hebben van angsten...
Als iemand bijvoorbeeld bang is voor honden dan begin je ook niet met een pitbull... en je stekt iemand ook niet bloot aan hond die wel echt bijt...

Dus.. leer je paard kennen... is het paard erg gespannen en jij ook, bedenk dan idd andere dingen om met hem te doen... bijvoorbeeld dmv grondwerk het paard leren kalmeren

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:36

Body protector klinkt leuk maar als je op je knie landt zoals ik heb je er niks aan.

Ik heb inmiddels contact gehad met de vrouw van het linkje uit de post van ikke. Wat een fijn gesprek was dat. Afgesproken dat ik eerst zorg dat ik 100% goed ben voor ik op een paard stap. Maar dat we dan samen aan mijn angst gaan werken. Ik heb door dat gesprek alleen al het vertrouwen gekregen dat er iets aan te doen is en ik straks weer ontspannen kan rijden.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:45

Klopt idd susanh... maar 9 van de 10 keer vallen mensen op de rug... en dat is een heel kwetsbaar iets...met een body protector ben je niet 100% beschermd.. maar mij heeft het toen wel erg geholpen om me zelfverzekerder te voelen, in combinatie met steeds gewoon afstappen op buitenrit als ik het niet vertrouwde
En je paard goed leren kennen en weten wat je wanneer moet doen, helpt ook vaak goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:46

Dreamybol schreef:
Je kunt wel lacherig doen over die hoge lat, maar feitelijk heb je er last van. Dus ga eens kijken wat je daaraan kan doen, want ik heb zo het idee dat die lat je vast niet alleen met paardrijden zal belemmeren en mijn ervaring is, is dat juist paardrijden zo kan helpen bij relativeren en die lat lager leggen of gewoon zelfs af en toe op de grond kunnen laten.

Waarom wil je paardrijden? Wil je lol met je knol, of wil je perfect rondrijden zodat iedereen die jou ziet denkt 'was ik ook maar zo'? Zelfs als dat tweede je doel is, kan ik je nu al vertellen dat zelfs als je perfect rond zou rijden mensen kritiek zullen blijven hebben. En voor jezelf is het sowieso al nooit goed genoeg. Da's toch hartstikke zonde?!
Paard is leuk dier, kost hoop geld en een hoop tijd en vervolgens eis je zoveel van jezelf dat het nooit goed is. Lol met je knol daarentegen is een prachtig doel en kun je hebben terwijl je er niet eens op zit.

Die laatste keer rijden die je omschrijft begrijp ik niet (meer). Waarom klim je erop als er al zoveel externe stressfactoren zijn? Dan weet je van te voren al dat je geen lol met de knol gaat hebben. Ja, als het goed gaat, kun je wellicht een doel voor jezelf hebben gehaald, want je hebt doorgezet. Nou, dat is me toch een mooi doel. Strak in de spieren van de stress, paard heeft het niet leuk gehad en het enige waardoor je een top hebt beleefd is 'maar ik ben niet afgestapt'.
Volgens mij wordt niemand daar gelukkig van, dus ik doe dat niet meer. Dan maar een watje omdat ik niet opstap, maar ook niet het risico op weer een slechte ervaring door valpartij of alle spanning in mijn lijf. Ik ga met Paard spelen, lach omdat er een blaadje op zijn hoofd waait, kriebel hem op zijn favoriete plekjes en zowel Paard als ik hebben een goede dag. Zo simpel is het eigenlijk..

En eerlijk gezegd begrijp ik je instructeur ook niet zo goed. Waarom je klant per se op laten stappen als er zoveel spanning is? Heeft jouw instructeur genoeg oog voor je spanning? Er doorheen moeten rijden klinkt heel leuk, maar jeetje, wat doe je jezelf en je paard aan? Het is een hobby, je doet het voor de leuk, maar je hebt tranen en stress.
Denk dat mijn instructeur me niet op zou laten stappen als het zo moest, eigenlijk weet ik dat wel zeker. Want zij heeft met stip op 1 staan dat het rijden voor het paard leuk moet zijn. En natuurlijk kun je werken aan spanning tijdens het rijden, maar dat begint met rust, in de eerste plaats dus om je heen. Van mijn part een uur stappen, mindfulnessoefeningen doen terwijl je erop zit. Niet koste wat kost doorrijden terwijl er zoveel afleiding om je heen is en stressfactoren zijn. Dan begin je al met 0-3 achterstand.

Amen.
Na een paar jaar kijk ik er ook zo tegenaan

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:33

Herkenbaar,zo heb ik dat met een haf op stal.
Die moet beleerd worden,maar ik stel het allemaal uit.
Het beste is gelijk weer,op te stappen,mits dat gaat.
En of op een zeer rustig,dier weer proberen.
En met Hulp en begeleiding.

Pallatin

Berichten: 2513
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:00

Anoniem schreef:
Dreamybol schreef:
Je kunt wel lacherig doen over die hoge lat, maar feitelijk heb je er last van. Dus ga eens kijken wat je daaraan kan doen, want ik heb zo het idee dat die lat je vast niet alleen met paardrijden zal belemmeren en mijn ervaring is, is dat juist paardrijden zo kan helpen bij relativeren en die lat lager leggen of gewoon zelfs af en toe op de grond kunnen laten.

Waarom wil je paardrijden? Wil je lol met je knol, of wil je perfect rondrijden zodat iedereen die jou ziet denkt 'was ik ook maar zo'? Zelfs als dat tweede je doel is, kan ik je nu al vertellen dat zelfs als je perfect rond zou rijden mensen kritiek zullen blijven hebben. En voor jezelf is het sowieso al nooit goed genoeg. Da's toch hartstikke zonde?!
Paard is leuk dier, kost hoop geld en een hoop tijd en vervolgens eis je zoveel van jezelf dat het nooit goed is. Lol met je knol daarentegen is een prachtig doel en kun je hebben terwijl je er niet eens op zit.

Die laatste keer rijden die je omschrijft begrijp ik niet (meer). Waarom klim je erop als er al zoveel externe stressfactoren zijn? Dan weet je van te voren al dat je geen lol met de knol gaat hebben. Ja, als het goed gaat, kun je wellicht een doel voor jezelf hebben gehaald, want je hebt doorgezet. Nou, dat is me toch een mooi doel. Strak in de spieren van de stress, paard heeft het niet leuk gehad en het enige waardoor je een top hebt beleefd is 'maar ik ben niet afgestapt'.
Volgens mij wordt niemand daar gelukkig van, dus ik doe dat niet meer. Dan maar een watje omdat ik niet opstap, maar ook niet het risico op weer een slechte ervaring door valpartij of alle spanning in mijn lijf. Ik ga met Paard spelen, lach omdat er een blaadje op zijn hoofd waait, kriebel hem op zijn favoriete plekjes en zowel Paard als ik hebben een goede dag. Zo simpel is het eigenlijk..

En eerlijk gezegd begrijp ik je instructeur ook niet zo goed. Waarom je klant per se op laten stappen als er zoveel spanning is? Heeft jouw instructeur genoeg oog voor je spanning? Er doorheen moeten rijden klinkt heel leuk, maar jeetje, wat doe je jezelf en je paard aan? Het is een hobby, je doet het voor de leuk, maar je hebt tranen en stress.
Denk dat mijn instructeur me niet op zou laten stappen als het zo moest, eigenlijk weet ik dat wel zeker. Want zij heeft met stip op 1 staan dat het rijden voor het paard leuk moet zijn. En natuurlijk kun je werken aan spanning tijdens het rijden, maar dat begint met rust, in de eerste plaats dus om je heen. Van mijn part een uur stappen, mindfulnessoefeningen doen terwijl je erop zit. Niet koste wat kost doorrijden terwijl er zoveel afleiding om je heen is en stressfactoren zijn. Dan begin je al met 0-3 achterstand.

Amen.
Na een paar jaar kijk ik er ook zo tegenaan


Eens....vandaar mijn vraag ook hoeveel fijne momenten je in het zadel hebt. Ik heb precies hetzelfde doorgemaakt als jij, dus ik herken het heel erg. Die hoge lat, door moeten zetten van mezelf, doelen stellen, me houden aan een plan, moeten lessen...het bracht me niks...alleen stress...ik heb een paard gekocht voor mijn plezier en ontspanning....
Ik heb een gesprek gehad met Mn instructrice omdat ik haar aanpak en manier van les geven niet meer kon handelen na Mn valpartij, ik voelde druk en blokkeerde in Mn rijden, daardoor blokkeerde Mn paard ook. Na dat gesprek kwam mijn instructrice eerst bij mij peilen hoe mijn pet erbij hing (voor ik er überhaupt opzat) als ik zou gaan lessen en meermaals ben ik er niet op gegaan. Zij paste zich aan en remde me af, waardoor ik altijd met een voldoen gevoel uit t zadel kwam, ookal had ik niks ‘spannend’ gedaan. Verbrand die lat, ga dingen doen met je paard die leuk zijn en je een goed gevoel geven. Zoek iemand die je daarin kan begeleiden of ondersteunen/afremmen en onderken je angst, dat is heel normaal en niks om je voor te schamen, zoals je kunt lezen hebben veel ruiters hier mee te maken (gehad)

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 20:25

WesternWay schreef:
Gizeppie schreef:
@ Westernway,

Dit gaat toch niet over mij toch? Dat ik geen weet heb van leiderschap?


Nee ik denk dat jij het juist goed begrijpt want je voelt al aan waar het probleem zit.
Over de lat hoog leggen: een bekende natural horsemanship trainer zegt: aim for 1 % improvement per training.
Dus met andere woorden, leg de lat laag. Amders ga je hoge verwachtingen hebben en word je overhaast en teleurgesteld.

Qua grondwerk, kent hij het van richting veranderen op jouw lichaamstaal, Focus oefeningen,(los) volgen, zijwaarts op lichaamstaal etc al?
Misschien is het slim om alle oefeningen van t grondwerk te doorlopen. Dan leg je de lat voor jou even op de grond (qua rijden dan) en verstevig je die band met je paard, terwijl hij toch lichamelijk en geestelijk getraind word. Zoek enge dingen op aan de hand, leid hem er door heen met je oefeningen. Als je ziet dat hij relaxt is, of jij hem relaxt kunt krijgen (nog belangrijker) denk je misschien op een goede dag “ik ga erop” .


Flynn kent dat allemaal wat je nu omschrijft.. Flynn reageert nergens op.. hij wordt bang van mij. Ook als ik een zeil heb ook niet.. Maakt niks uit.. ;) Heb ik talloos gedaan..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 20:27

Update van vandaag

Ik heb vandaag wel fijn gereden. Ik heb mij gefocust op wat simpele figuren gereden en ademhalingsoefeningen tijdens het rijden. Ik mocht van mezelf niet afstappen. Ook niet gedaan uiteraard. De spanning gleed af door de ademhaling oefening en focus houden (minder prikkels nu, dat was fijn).. Het was dressuurmatig niks, maar wel fijn.. Voelde goed..

Anoniem

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:34

Maar waarom mag je dan van jezelf niet afstappen?
Waarom die druk erop?

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 21:41

Anoniem schreef:
Maar waarom mag je dan van jezelf niet afstappen?
Waarom die druk erop?


Van mn instructeur mag dat niet meer. Als ik echt merk dat de spanning veel te hoog wordt, dan stap ik wel af hoor..

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:45

Hartstikke goed gedaan...!

Die prestaties komen later vanzelf wel, eerst vertrouwen en ontspanning - en dat ging nog goed ook!!

Volgende doel: :) lekker nagenieten van een fijne rit...!

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:45

Gizeppie schreef:
Anoniem schreef:
Maar waarom mag je dan van jezelf niet afstappen?
Waarom die druk erop?


Van mn instructeur mag dat niet meer. Als ik echt merk dat de spanning veel te hoog wordt, dan stap ik wel af hoor..


Wat ik persoonlijk vind dat je zonder paard best jezelf "een schop onder je kont" mag geven en buiten je comfortzone kan gaan. Op/met het paard ligt dat m.i. anders want een paard reageert op spanning van het mens en buiten je comfortzone heb je vaker spanning. En met spanning kun je (en je paard) minder leren.
Dus in combinatie met paarden geloof ik meer in herhaling van kleine positieve stapjes en zo jouw (en die van je paard) comfortzone langzaam uitbreiden.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:46

Ik heb inmiddels mijn twijfels bij jou en je instructeur ... Lijkt mij niet de juiste combinatie die jou verder gaat helpen. Misschien wel op dressuurmatig vlak, zoals jij graag lijkt te willen, maar niet op psychologisch vlak.

Fijn dat je vandaag hebt kunnen genieten van je knolletje. Het begin is er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:56

Gizeppie schreef:
Anoniem schreef:
Maar waarom mag je dan van jezelf niet afstappen?
Waarom die druk erop?


Van mn instructeur mag dat niet meer. Als ik echt merk dat de spanning veel te hoog wordt, dan stap ik wel af hoor..


Ik ben een stille meelezer geweest in het topic. Maar hier moet ik toch echt even op reageren..
Het zal ongetwijfeld erg goed bedoeld zijn van jouw instructeur om jou niet meer te laten afstappen. Maar dit is echt absoluut niet de manier.
Ik heb in de jaren dat ik lesgeef meerdere combinaties gehad die echt paniek hadden alleen al bij de gedachte om op te stappen.
De kunst is juist om NIET de grens op te zoeken en deze te verleggen.
Maar juist om de positiviteit op zijn hoogtepunt te pakken en af te sluiten.

Dus de momenten dat jij wilt afstappen en dat niet mag van jouw instructeur (nog voordat je dus de spanning "te hoog" vindt opgelopen.. Dit soort momenten moet je ten alle tijden vermijden.
Het werkt vaak (dus niet altijd) destructief als het om angst gaat.

Maar als ik jouw verhaal zo heb meegekregen moet jij het rijtechnische absoluut naar plaats 2 verschuiven. Nummer 1 staat om zonder angst op je paard rond te kunnen rijden. En of zijn hoofd in de lucht is of dat jouw tenen als kapstokjes zijn, dat is echt wel het laatste wat belangrijk is.
Zodra jij weer feeling hebt met je eigen lijf bovenop het paard en ook durft door te ademen, dan heb je weer een basis waar je rijtechnisch op verder kunt borduren.

Ik hoop dat je jezelf (en daardoor ook je paard) een plezier kunt doen en echt op zoek kunt gaan naar iemand die je stap voor stap weer zeker kan laten zijn te paard.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:57

Luckyy80 schreef:
Toevallig had ik van de week een interessant gesprek met een hypnotherapeute & instructrice, over angst en hoe je er vanaf kan komen.

Daar kwam het volgende artikel uit. Wellicht leuk om even te lezen: https://www.bitmagazine.nl/medisch/van- ... se/100206/


Grappig. Ik heb vroeger van Marly pony rijles gehad.

Even over het onderwerp. Door je angst heen komen klinkt mooi. Maar voor mij is paardrijden een hobby. Wordt het me te eng of voel ik me te onzeker dan doe ik het niet. Ik heb te veel ongelukken mee gemaakt. Dus ik doe alleen waar ik me zeker bij voel zodat ik mijn spanning niet over breng op mijn pony.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 22:31

Janneke2 schreef:
Hartstikke goed gedaan...!

Die prestaties komen later vanzelf wel, eerst vertrouwen en ontspanning - en dat ging nog goed ook!!

Volgende doel: :) lekker nagenieten van een fijne rit...!


Thanks! Doe ik ook.. :) Heb ook een boekje waarin ik dat bij houd..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 22:33

@Jetm

Het zijn ook kleine stapjes.. Eerst stapte ik soms wel drie keer af en nu helemaal niet meer.. Ook met het rijden zelf, durf echt weer oefeningen te rijden ipv maar de halve bak te gebruiken.. Nog steeds niet de hele bak maar wel 2/3...

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 22:36

Maflinger_S schreef:
Ik heb inmiddels mijn twijfels bij jou en je instructeur ... Lijkt mij niet de juiste combinatie die jou verder gaat helpen. Misschien wel op dressuurmatig vlak, zoals jij graag lijkt te willen, maar niet op psychologisch vlak.

Fijn dat je vandaag hebt kunnen genieten van je knolletje. Het begin is er.


Haha ook ik heb soms mn twijfels. Ik ben totaal geen typisch dressuur ruiter.. Wel grondwerkruiter.. Alles wat alternatief is zeg maar. Ik heb wel gewoon de traditionele spullen en rijd ook gewoon met bit. Maar ik ben eigenlijk een bos ruiter. Dit deed ik in het begin ook, maar ben toen verhuisd en hier heb ik geen bos. Wel een stuk akkerland waar ik dan wel veel wandel met hem.. Maar het is niet zo lekker rijden daar.. Ik word nu eigenlijk gedwongen om in de bak te rijden, dat is ook goed want hij moet ook rijtechnisch beter worden..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 22:46

@[***]

Dat heb ik vandaag wel gedaan.. Anders had ik niet kunnen rijden.. Ik ben gaan oefenen met ademhaling, rust houden en daar ook mee spelen. Dat paard is zo sensitief dat als ik al aan draf denk dat tie eigenlijk al gaat. Daar moet je juist ook gebruik van maken. Oke hij loopt dan als een krant.. Maar eigenlijk is tie dan heel braaf. Ik pak vast aan de voorkant, ook al is t een millimeter. Wat doet hij, hij gaat rennen. Als hij afgeleid is moet je hem afleiden merk ik.. Door mij te focussen op ademhaling regulier ik spanning.. Soms lukt dat, tenzij mn hoofd te vol zit haha. Dan niet.. Of te veel prikkels haha.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:57

Even een kleine observatie, maar in dit topic lijk je jezelf vaak te vertellen wat je eigenlijk moet vinden. Reframen/omdenken: het zo draaien dat het goed is (je kunt niet meer in het bos rijden, dus maak je ervan dat het goed is dat je ook rijtechnisch aan het werk moet. Hij loopt als een krant, maar eigenlijk is hij braaf. Hij is niet bang voor de dingen buiten de bak zeg je, maar heeft ook een leider nodig.)
Daar zit veel in dat je volgens mij voor jezelf niet helder hebt. Je gedachten zeggen dat je iets moet vinden, maar is dat ook echt wat je vindt of wilt?
Je laat bv externe regels bepalen dat je door moet rijden, en vertelt jezelf daarna dat het goed is, omdat je daardoor meer hebt gereden dan je anders gedaan zou hebben. Maar voelt het ook goed? Of vertel je jezelf dat het goed voelt?

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:36

TIPS VOOR MENSEN MET ANGST

1) HET IS OKÉ
Het is niet erg om bang te zijn. Dat is normaal. Er zijn super veel mensen bang voor paarden. Straf jezelf niet om je angst. Straffen maakt de angst alleen maar erger. Accepteer het. Ja, je bent bang en dat is super irritant. Maar angst hoort er nou eenmaal bij.
Ik had een super hechte band met mijn allereerste lease paard. Maar ik vertrouwde haar voor geen meter op de weg. Ze kon zo opzij springen (de sloot in) of plotseling niet verder willen. Maar dat maakte mij niet uit. Ik vond het niet erg om haar niet te vertouwen ondanks de hechte band. Hoort erbij, dacht ik. Probeer hier ook aan te denken: angst hoort erbij.

2) ZOEK PROFESSIONELE HULP
Ik bedoel hiermee niet gelijk een psycholoog. Ik bedoel een instructeur. Toen ik zeven was ben ik begonnen met paardrijden en ik was er gek op. Ik moest toen ook een keer op een groot wit paard en dat paard schrok. Ik had echter nog nooit gegaloppeerd, dus ik schrok enorm en viel eraf. Dit was niet zo erg. Helaas moest ik daarna nog een keer op dat paard en viel ik er weer af. Ik werd steeds vaker op dat paard gezet en werd steeds banger. Ik ben uitendelijk van die manege weggegaan, omdat ik met pijn in mijn buik naar paardrijden ging. Mijn moeder heeft mij toen laten lessen bij een instructrice. Natuurlijk wilde ik dat helemaal niet, ik was gewoon bang voor paardrijden. Maar die instructrice heeft mij alles geleerd. Toen ik bij haar kwam, vond ik draven al super eng. Uiteindelijk leerde ik bij haar in dameszit te galopperen en te springen op een groot paard. Dit was voor mij toen ik daar kwam echter ondenkbaar.
Professionele help werkt dus echt.

3) VRAAG ANDEREN
Met mijn huidige leasepaard ging het in het begin heel goed. Ik reed buiten, deed veel zonder zadel en sprong regelmatig. Maar ze begon te schrikken. Helaas kon ik de rem dan niet meer vinden. Ik begon dus bang te worden. Buitenritten waren dus niks meer voor mij. Stel dat ze schrikt en ze ervan door gaat? Hoe stop ik haar dan? Ook zonder zadel werd het niet meer voor mij. Ze begon ook in de bak te schrikken en met zadel had ik dan al moeite om te blijven zitten. Ik genoot er niet meer van en dacht er over na om het  lease contract op te zeggen. Maar eerst begon ik voorzichtig de staleigenaren te vragen wat ik zou kunnen doen als ze schrikt. Zij kenden het paard immers goed. De staleigenaar vertelde mij dat ik haar op een kleine volte moest sturen als ze schrok. Dit werkte super goed. Zij werd hier rustig van en ik kreeg meer zelfvertrouwen, omdat ik haar weer onder controle had.

4) DOE WAT HET BESTE BIJ JOU PAST
Kies een oplossing die voor jou het beste werkt. Een oplossing die door velen als goed wordt beschouwd, hoeft niet de oplossing voor jou te zijn.
Mijn huidige leasepaard had ook een probleem met eksters. Elke keer als zij begonnen te schetteren, schrok zij. Ook hier werd het rijden niet leuker van, want vaak durfde ik niet meer door de hele bak te rijden, uit angst dat ze schrikt van een ekster. Ook galopperen deed ik niet meer. Ik had te veel spanning door de angst en dat voelde zij. Hierdoor ging ze alleen nog maar harder, waardoor ik weer angstiger werd en zo kwamen we in een kringetje.
Op één dag was ik dit helemaal zat. Ik wilde weer gewoon kunnen rijden en die ekster zou mij daar niet van weerhouden. Op die dag begon de ekster weer en mijn paard werd weer onrustig. Maar inplaats van te denken: oh als ze maar niet schrikt! Dacht ik nu: Ze schrikt niet. Hierdoor kreeg ik veel meer rust in mijn lichaam. Alsnog schrok ze een keer en normaal sus ik dan altijd het paard met lieve woordjes. Ik had echter gemerkt dat zij hierdoor alleen nog onrustiger werd. Ik was het schrikken helemaal zat, dus besloot ik elke keer dat ze schrok, hard 'eh!' te roepen. Zij weet dondersgoed dat ze dan iets fout doet. En het werkte: ze schrok niet meer. In de afgelopen weken is ze maar 1 keer geschrokken en toen stapte ze alleen opzij. Eerder schrok ze elke keer dat ik reed. Normaal zou dit niet werken bij paarden, straffen maakt de angst alleen maar erger. Maar bij haar werkte het, elkekeer dat ze nu een ekster hoort, schrikt ze niet meer. Doe dus wat het beste bij je paard past en niet wat in theorie zou helpen.

5) DOE VEEL OEFENINGEN
Houd je paard de hele tijd met rijden bezig, dan heeft hij geen tijd om te schrikken. Doe zelf ook oefeningen, hierdoor ben jij ook ergens anders met je gedachten en wordt je lichaam rustig. Rij veel voltes en overgangen met je paard. 1 lange zijde rijden zonder figuren, is 1 zijde te veel. Zorg ondertussen dat ook jij druk bezig bent. Ga een keer in verlichte zit, probeer je tenen aan te raken of de oren van je paard. Zo wordt jij ook rustiger en het paard uiteindelijk ook.

6) WIL HARDER GAAN DAN JE PAARD
Voor mensen die nog een beetje zelfvertrouwen hebben is dit een goede tip. Wil harder gaan dan je paard. Als je paard hard draaft, spoor jij hem nog meer aan. Zo heb jij het gevoel dat je controle hebt over het paard en daar wordt je rustiger van. Elke keer als je paard schrikt en gaat galopperen, drijf je hem aan in rengalop. Je paard gaat dan uiteindelijk het harde rennen met schrikken associëren en zal dan niet meer wegrennen als hij schrikt.

Excuses voor de spelfouten. Hopelijk helpt dit een beetje <3

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 11:40

Shadow0 schreef:
Even een kleine observatie, maar in dit topic lijk je jezelf vaak te vertellen wat je eigenlijk moet vinden. Reframen/omdenken: het zo draaien dat het goed is (je kunt niet meer in het bos rijden, dus maak je ervan dat het goed is dat je ook rijtechnisch aan het werk moet. Hij loopt als een krant, maar eigenlijk is hij braaf. Hij is niet bang voor de dingen buiten de bak zeg je, maar heeft ook een leider nodig.)
Daar zit veel in dat je volgens mij voor jezelf niet helder hebt. Je gedachten zeggen dat je iets moet vinden, maar is dat ook echt wat je vindt of wilt?
Je laat bv externe regels bepalen dat je door moet rijden, en vertelt jezelf daarna dat het goed is, omdat je daardoor meer hebt gereden dan je anders gedaan zou hebben. Maar voelt het ook goed? Of vertel je jezelf dat het goed voelt?


Sommige momenten van het rijden voelt het goed, andere momenten denk ik waarom ben ik opgestapt haha.. Ik wil heel graag.. Flynn heeft een leider nodig, omdat hij zelf onzeker is. Hij is nuchter als ik ook nuchter ben..

Ik ben een grondwerk mens, vrijheid blijheid persoon.. Dat betekent dus dat ik graag buiten met hem op pad ga.. Maar het is ook goed dat tie andere dingen leert.. Ik houd van gelijkwaardige samenwerking. Het dressuur vind ik wel leuk hoor, als het maar op een gelijkwaardige manier gaat. Daarom dat ik ook dressuur aan de hand met hem doe.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 11:42

Puck0429 schreef:
TIPS VOOR MENSEN MET ANGST

1) HET IS OKÉ
Het is niet erg om bang te zijn. Dat is normaal. Er zijn super veel mensen bang voor paarden. Straf jezelf niet om je angst. Straffen maakt de angst alleen maar erger. Accepteer het. Ja, je bent bang en dat is super irritant. Maar angst hoort er nou eenmaal bij.
Ik had een super hechte band met mijn allereerste lease paard. Maar ik vertrouwde haar voor geen meter op de weg. Ze kon zo opzij springen (de sloot in) of plotseling niet verder willen. Maar dat maakte mij niet uit. Ik vond het niet erg om haar niet te vertouwen ondanks de hechte band. Hoort erbij, dacht ik. Probeer hier ook aan te denken: angst hoort erbij.

2) ZOEK PROFESSIONELE HULP
Ik bedoel hiermee niet gelijk een psycholoog. Ik bedoel een instructeur. Toen ik zeven was ben ik begonnen met paardrijden en ik was er gek op. Ik moest toen ook een keer op een groot wit paard en dat paard schrok. Ik had echter nog nooit gegaloppeerd, dus ik schrok enorm en viel eraf. Dit was niet zo erg. Helaas moest ik daarna nog een keer op dat paard en viel ik er weer af. Ik werd steeds vaker op dat paard gezet en werd steeds banger. Ik ben uitendelijk van die manege weggegaan, omdat ik met pijn in mijn buik naar paardrijden ging. Mijn moeder heeft mij toen laten lessen bij een instructrice. Natuurlijk wilde ik dat helemaal niet, ik was gewoon bang voor paardrijden. Maar die instructrice heeft mij alles geleerd. Toen ik bij haar kwam, vond ik draven al super eng. Uiteindelijk leerde ik bij haar in dameszit te galopperen en te springen op een groot paard. Dit was voor mij toen ik daar kwam echter ondenkbaar.
Professionele help werkt dus echt.

3) VRAAG ANDEREN
Met mijn huidige leasepaard ging het in het begin heel goed. Ik reed buiten, deed veel zonder zadel en sprong regelmatig. Maar ze begon te schrikken. Helaas kon ik de rem dan niet meer vinden. Ik begon dus bang te worden. Buitenritten waren dus niks meer voor mij. Stel dat ze schrikt en ze ervan door gaat? Hoe stop ik haar dan? Ook zonder zadel werd het niet meer voor mij. Ze begon ook in de bak te schrikken en met zadel had ik dan al moeite om te blijven zitten. Ik genoot er niet meer van en dacht er over na om het  lease contract op te zeggen. Maar eerst begon ik voorzichtig de staleigenaren te vragen wat ik zou kunnen doen als ze schrikt. Zij kenden het paard immers goed. De staleigenaar vertelde mij dat ik haar op een kleine volte moest sturen als ze schrok. Dit werkte super goed. Zij werd hier rustig van en ik kreeg meer zelfvertrouwen, omdat ik haar weer onder controle had.

4) DOE WAT HET BESTE BIJ JOU PAST
Kies een oplossing die voor jou het beste werkt. Een oplossing die door velen als goed wordt beschouwd, hoeft niet de oplossing voor jou te zijn.
Mijn huidige leasepaard had ook een probleem met eksters. Elke keer als zij begonnen te schetteren, schrok zij. Ook hier werd het rijden niet leuker van, want vaak durfde ik niet meer door de hele bak te rijden, uit angst dat ze schrikt van een ekster. Ook galopperen deed ik niet meer. Ik had te veel spanning door de angst en dat voelde zij. Hierdoor ging ze alleen nog maar harder, waardoor ik weer angstiger werd en zo kwamen we in een kringetje.
Op één dag was ik dit helemaal zat. Ik wilde weer gewoon kunnen rijden en die ekster zou mij daar niet van weerhouden. Op die dag begon de ekster weer en mijn paard werd weer onrustig. Maar inplaats van te denken: oh als ze maar niet schrikt! Dacht ik nu: Ze schrikt niet. Hierdoor kreeg ik veel meer rust in mijn lichaam. Alsnog schrok ze een keer en normaal sus ik dan altijd het paard met lieve woordjes. Ik had echter gemerkt dat zij hierdoor alleen nog onrustiger werd. Ik was het schrikken helemaal zat, dus besloot ik elke keer dat ze schrok, hard 'eh!' te roepen. Zij weet dondersgoed dat ze dan iets fout doet. En het werkte: ze schrok niet meer. In de afgelopen weken is ze maar 1 keer geschrokken en toen stapte ze alleen opzij. Eerder schrok ze elke keer dat ik reed. Normaal zou dit niet werken bij paarden, straffen maakt de angst alleen maar erger. Maar bij haar werkte het, elkekeer dat ze nu een ekster hoort, schrikt ze niet meer. Doe dus wat het beste bij je paard past en niet wat in theorie zou helpen.

5) DOE VEEL OEFENINGEN
Houd je paard de hele tijd met rijden bezig, dan heeft hij geen tijd om te schrikken. Doe zelf ook oefeningen, hierdoor ben jij ook ergens anders met je gedachten en wordt je lichaam rustig. Rij veel voltes en overgangen met je paard. 1 lange zijde rijden zonder figuren, is 1 zijde te veel. Zorg ondertussen dat ook jij druk bezig bent. Ga een keer in verlichte zit, probeer je tenen aan te raken of de oren van je paard. Zo wordt jij ook rustiger en het paard uiteindelijk ook.

6) WIL HARDER GAAN DAN JE PAARD
Voor mensen die nog een beetje zelfvertrouwen hebben is dit een goede tip. Wil harder gaan dan je paard. Als je paard hard draaft, spoor jij hem nog meer aan. Zo heb jij het gevoel dat je controle hebt over het paard en daar wordt je rustiger van. Elke keer als je paard schrikt en gaat galopperen, drijf je hem aan in rengalop. Je paard gaat dan uiteindelijk het harde rennen met schrikken associëren en zal dan niet meer wegrennen als hij schrikt.

Excuses voor de spelfouten. Hopelijk helpt dit een beetje <3


Thanks voor de tips! Wat een mooi verslag!

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:59

Gizeppie schreef:
Sommige momenten van het rijden voelt het goed, andere momenten denk ik waarom ben ik opgestapt haha.. Ik wil heel graag.. Flynn heeft een leider nodig, omdat hij zelf onzeker is. Hij is nuchter als ik ook nuchter ben..

Ik ben een grondwerk mens, vrijheid blijheid persoon.. Dat betekent dus dat ik graag buiten met hem op pad ga.. Maar het is ook goed dat tie andere dingen leert.. Ik houd van gelijkwaardige samenwerking. Het dressuur vind ik wel leuk hoor, als het maar op een gelijkwaardige manier gaat. Daarom dat ik ook dressuur aan de hand met hem doe.

Je paard heeft leiding nodig, maar soms is het ook nodig om jezelf bij de hand te nemen en aan het werk te zetten op de paardenrug. Soms, als je gevoel niet meewerkt en je je lijf als het ware niet meer voelt, dan helpt het soms om dingen te doen die je weet en uit kan voeren. Met een beetje mazzel komt de ontspanning dan vanzelf en kun je weer met gevoel werken.

De tweede alinea vind ik wel veelzeggen, want vrijheid blijheid en gelijkwaardigheid is niet het eerste waar je aan denkt als je tools zoekt om met je angst om te gaan. Je kunt (of moet) je altijd afvragen of een paard behoefte heeft aan vrijheid-blijheid en of hij jullie ook als gelijkwaardig ziet. De meeste paarden gaan prima op een beetje leiding en er zijn er maar weinig die jou bij de hand nemen. Die laatste zijn echt heel bijzondere paarden en die moet je met een lichtje zoeken. Dat type paard is heel zelfstandig en die laten zich niet gek maken. Heb je zo'n paard?

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:15

Puck0429 schreef:
Mijn huidige leasepaard had ook een probleem met eksters. Elke keer als zij begonnen te schetteren, schrok zij. Ook hier werd het rijden niet leuker van, want vaak durfde ik niet meer door de hele bak te rijden, uit angst dat ze schrikt van een ekster. Ook galopperen deed ik niet meer. Ik had te veel spanning door de angst en dat voelde zij. Hierdoor ging ze alleen nog maar harder, waardoor ik weer angstiger werd en zo kwamen we in een kringetje.
Op één dag was ik dit helemaal zat. Ik wilde weer gewoon kunnen rijden en die ekster zou mij daar niet van weerhouden. Op die dag begon de ekster weer en mijn paard werd weer onrustig. Maar inplaats van te denken: oh als ze maar niet schrikt! Dacht ik nu: Ze schrikt niet. Hierdoor kreeg ik veel meer rust in mijn lichaam. Alsnog schrok ze een keer en normaal sus ik dan altijd het paard met lieve woordjes. Ik had echter gemerkt dat zij hierdoor alleen nog onrustiger werd. Ik was het schrikken helemaal zat, dus besloot ik elke keer dat ze schrok, hard 'eh!' te roepen. Zij weet dondersgoed dat ze dan iets fout doet. En het werkte: ze schrok niet meer. In de afgelopen weken is ze maar 1 keer geschrokken en toen stapte ze alleen opzij. Eerder schrok ze elke keer dat ik reed. Normaal zou dit niet werken bij paarden, straffen maakt de angst alleen maar erger. Maar bij haar werkte het, elkekeer dat ze nu een ekster hoort, schrikt ze niet meer. Doe dus wat het beste bij je paard past en niet wat in theorie zou helpen.

De theorie klopt als een bus, dit was dus geen "echte" schrik. Alleen iets irritants oid. Of een aanleiding om wat leven in de brouwerij te brengen.
En dan helpt 'stevigheid' beter dan vriendelijkheid.
Het kringetje is ondertussen wel een feit: een paard dat is opgezadeld met een steeds banger wordend mens zal teruggrijpen op zijn schrikreflex en weghollen.
Citaat:
Houd je paard de hele tijd met rijden bezig, dan heeft hij geen tijd om te schrikken. Doe zelf ook oefeningen, hierdoor ben jij ook ergens anders met je gedachten en wordt je lichaam rustig. Rij veel voltes en overgangen met je paard. 1 lange zijde rijden zonder figuren, is 1 zijde te veel. Zorg ondertussen dat ook jij druk bezig bent. Ga een keer in verlichte zit, probeer je tenen aan te raken of de oren van je paard. Zo wordt jij ook rustiger en het paard uiteindelijk ook.

6) WIL HARDER GAAN DAN JE PAARD
Voor mensen die nog een beetje zelfvertrouwen hebben is dit een goede tip. Wil harder gaan dan je paard. Als je paard hard draaft, spoor jij hem nog meer aan. Zo heb jij het gevoel dat je controle hebt over het paard en daar wordt je rustiger van. Elke keer als je paard schrikt en gaat galopperen, drijf je hem aan in rengalop. Je paard gaat dan uiteindelijk het harde rennen met schrikken associëren en zal dan niet meer wegrennen als hij schrikt


Woorden zijn ingewikkeld en achter dat schermpje zie je niet wat er gebeurt....

Maar ik vraag mij af of dit echt schrikken is, een spelletje spelen, jou wat plagen, etc.

Wegrennen bij gevaar is botweg een reflex, dat verander je NIET.
Welmkun je er beleid op maken, van zitles tot schrik/ vertrouwensparcours tot het heel precies lezen van lichaamstaal.

"Hij heeft geen tijd om te schrikken" - een paard in de vrije natuur is dan gewoon lunch. Of ontbijt.
Feit is wel: als jij hem bezighoudt, leiderschap toont, interessante dingen aanbiedt hoeft hij het zelf niet interessant te maken. Is het duidelijk dat jij de leider bent en rekent het dier er op dat jij wel op het gevaar zal letten, wat voor je dier lekker rustig is.


"Oh, als ik schrik moet ik 5 rondjes rengalop, laat ik dat maar niet doen" is dus onzin.
Maar tegen plagen, uittesten en spelletjes spelen zou het kunnen werken.
Tenzij hij die rengalop ervaart als beloning... <<)