Help mijn paard springt over het hek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 22:14

Suzanne F. schreef:
Het is ook wel een flut afrastering. Zou het niet eens een hek durven noemen.
Daarbij werk je met een paard in een bak, vaak een goed omheinde bak, meestal rond met grondwerken.
Dit is ook gewoon niet geschikt om los in te grondwerken.


sorry dat onze omheining niet goed genoeg is voor jou standaarden, maar dit is een prima hek hoor. met alle anderen paarden kan ik hier gewoon in loswerken zonder dat ze door de draad heen gaan of er overheen. t is geen fantastische bak, dat weet ik maar veel beter kan het gewoon niet, en dit moet gewoon voldoende zijn

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 22:20

ik heb dit topic tevens niet geopend om te horen wat er allemaal niet goed is en wat ik allemaal fout doe. het kan best zijn dat je het er niet mee eens bent, maar dat kan ook op een andere manier gezegd worden. over de draad, hij zou gewoon respect moeten hebben voor het feit dat er een draad gespannen is. dat deed hij eerder ook.

troi
Berichten: 17009
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:47

Ik zou de omheining flink ophogen en erg veel stroom opzetten. De ellende is dat hij nu weet dat hij kan vertrekken als hij er zat van is en dat gaat hij tegen je blijven gebruiken tot het niet meer kan ivm hoogte omheining.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 23:05

Misschien toch in een bak of apart afgezet stuk werken en spelen met je Lusitano. En de wei de wei laten: met de kudde leven. Dit is gewoon een intelligent en gevoelig paard.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 01:11

Je kunt ook heel makkelijk afstandsisolatoren bovenop de palen zetten en schrikdraad doorheen doen, is het hek toch al ineens een stukje hoger. En inderdaad goed stroom erop.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 05:16

Als hij aan de andere kant hooi gaat eten klinkt het voor mij alsof hij zijn eigen beloning zoekt.
Ik lees dat hij van alles voor je doet, wat oefeningen en grondwerk, maar kan niet terugvinden hoe je hem beloont daarvoor. En of hij dat ook als beloning ervaart, wat eigenlijk nog wel het belangrijkste is.
Zijn motivatie lijkt gewoon niet groot genoeg om bij jou te blijven, hoe banketstaaf het ook klinkt.
Kan ook zijn dat hij het springen op zich gewoon ontzettend leuk vind. Heb je dat wel eens met hem gedaan?

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 07:56

marley93 schreef:
Als hij aan de andere kant hooi gaat eten klinkt het voor mij alsof hij zijn eigen beloning zoekt.
Ik lees dat hij van alles voor je doet, wat oefeningen en grondwerk, maar kan niet terugvinden hoe je hem beloont daarvoor. En of hij dat ook als beloning ervaart, wat eigenlijk nog wel het belangrijkste is.
Zijn motivatie lijkt gewoon niet groot genoeg om bij jou te blijven, hoe banketstaaf het ook klinkt.
Kan ook zijn dat hij het springen op zich gewoon ontzettend leuk vind. Heb je dat wel eens met hem gedaan?


Over de beloning: bij het echte grondwerk krijgt hij na elke keer dat hij iets goed doet een snoepje. Dat bouw ik langzaam af zodat hij niet leert dat hij altijd maar snoepjes krijgt als hij bijvoorbeeld Spaanse pas doet. Als ik hem laat lopen krijgt hij elke keer een beloning als hij langzamer gaat als ik dat vraag en dan naar me toe komt.

Springen vind hij volgensmij wel leuk, maar ook weer niet. Af en toe zet ik een laag sprongetje op en dan gaat hij er eerst heel erg omheen draaien alsof hij er echt niet overheen wilt en dan na een tijdje begint hij er toch met plezier lijkt het over te gaan. Ik geef hem wel altijd de keuze om er overheen te gaan, als hij er langs gaat is dat prima, als hij er overheen gaat ook.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:02

GDG schreef:
Ik denk dat je eens heel goed moet kijken naar het werk wat je hem laat doen, hoe je het hem laat doen en wat hij daarvan vindt. Althans, wat hij ervan vindt is vrij duidelijk: hij vindt het op een gegeven moment echt niet leuk meer en wil weg. Dat punt moet je zien te voorkomen.


Voorkomen? Ze zijn niet van suiker? Laten werken die 'knollen' word er zo moe van dat de paarden tegenwoordig ( en ja het word steeds erger)zo gruwelijk betutteld worden.

Ik jaag ze regelmatig door het land heen. Makkelijk snel en effecient.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:44

teamshetjes schreef:
even voor degenen over het 'opjagen'. ik jaag hem echt niet op, hij is heel gevoelig, ik hoef mijn hand maar op te steken en hij springt al naar de andere kant van de bak. ik laat m zo lopen omdat hij met rijden soms helemaal begint te bokken en te rennen (hij had vroeger een blokkade in het si gewricht en de grens tussen of hij pijn heeft of gewoon vervelend is is moeilijk te bepalen) dus ik rijdt meestal niet, hij heeft wel beweging nodig en bij het longeren raakt hij meestal in 'paniek'. dan gaat hij keihard draven en het is heel moeilijk om hem te kalmeren, ik kan hem ook niet houden als hij er vandoor gaat met de longeerlijn en dan raakt hij alleen maar meer in paniek van die lijn om zn benen. dus ik laat m zo toch zn beweging krijgen. hij is er nu al 3 jaar denk ik en zo lang doe ik dit ook al met hem, t is pas sinds kort dat hij over het hek heen springt. eerst dacht ik dat het kwam omdat er bijvoorbeeld balkjes lagen (ook al was dat eerder ook zo en toen sprong hij niet over het hek) maar hij doet het ook als er geen balkjes liggen. of hij het wel of niet leuk vindt, volgensmij wel. ik gebruik trouwens een deel van de wei als bak aangezien we geen echte bak hebben en die ook niet zomaar aan kunnen laten leggen. ik zal proberen het hek hoger te maken, maar ik weet niet of dit nut heeft. we hebben de 'bak' laatst aangepast, hiervoor was het hek hoger dan nu en toen sprong hij er ook overheen. hopelijk helpt het als het hek nog hoger is. ik hoop dat ik antwoord heb gegeven op alle 'vragen'. en bedankt voor de tips


Ik zou wat grondlessen nemen van een goede instructeur. En hem in overleg met die instructeur ook laten helpen door een dierenarts of chiropractor (of de blokkade wel echt weg is). Hij raakt niet voor niets zo in paniek met longeren en rijden.
Met grondwerk kun je proberen weer ontspanning te krijgen. Als dat niet lukt is de oorzaak misschien toch medisch.

Bij mijn paard heeft grondwerk ook veel geholpen bij het uitbreken bij het longeren. Je lichaamstaal is zoooo belangrijk. (Wat je zegt dat ie al gaat rennen als je je hand op steekt..)

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:19

Ik dacht het een PRE was. Ik ben namelijk regelmatig bij een stal geweest met Spaanse paarden. Daar vertelde me ze dat de meeste hengsten niet maar buiten mogen, omdat ze dit niet gewent zijn. In Spanje worden de hengsten namelijk op stal gehouden en komen ze alleen buiten voor het rijden.
het rennen/opjagen en vervolgens over het hek springen is daar een bekend probleem, de paarden weten gewoon niet beter. Mijn Spaanse heeft gelukkig gezag voor een houten hek, maar lint, daar gaat hij dwars door heen.
Geen idee of dit voor Lusitano's ook geld en ik weet ook niet hoe lang hij al in NL is, maar dit gedrag kwam me wel heel bekend voor. Ik heb geen oplossing, maar wie weet is it wel de verklaring waarom hij het doet.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help mijn paard springt over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:45

Tja, sommige paarden springen nou eenmaal makkelijk.
Dan maak je dus of het hek hoger of je stopt met het vrij bewegen. Lijkt me niet zo ingewikkeld.