Hoe pony aanleren om (even) alleen te kunnen zijn

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Linde99

Hoe pony aanleren om (even) alleen te kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 13:51

Owjeeh als ik maar niet heel Bokt op me krijg met deze titel :')

Ik zit met het volgende. Ik heb nu een jaar een 2 jarige shetlandmerrie en sinds juni een KWPN merrie. In de zomer staan ze allebei uiteraard in de kudde op de wei. Mijn shetlander stond voordat ik mijn paard had altijd 's winters met een andere shet in een uitloop en daarnaast direct ook een uitloop met een ander paard, naast de uitloop de longeercirkel/paddock waar regelmatig paarden staan dus eigenlijk stond ze nooit alleen.

Nu heb ik een andere (nog grotere *\o/* ) uitloop voor mijn shet Kelsey en mijn KWPN samen. Die uitloop is wat meer afgezonderd van de rest van de paarden op de pensionstal, de uitloop is niet direct naast een andere stal e.d., wel kunnen ze paarden zien van ong. 5 meter afstand in de paddocks. Nou kan de KWPN prima even alleen staan als ze lekker te eten heeft enz. Maar mijn shetlander paniekt wel een beetje zonder maatje, na 5 minuten staat ze al onrustig te doen en probeert met een been over het hekwerk te raken (in hekwerk zitten lage delen zodat paarden daardoor kunnen eten). Als ze alleen in de paddock staat gaat ze ook steigeren tegen het hek op etc, dit is inmiddels wel minder gelukkig.

We gaan nu toch wel richting de winter toe dus ik zoek wel een manier hoe ik haar kan laten wennen om even alleen te zijn. Ik moet toch gewoon van de winter aan het werk kunnen met mijn paard zonder constant te checken of Kelsey niet aan het uitbreken is. En uiteraard heb ik ook geen zin in dat Kelsey zichzelf verwond. :o

Ben benieuwd naar tips en advies hoe ik dit nu eens kan aanwennen. Welke afleiding kan ik bieden? Sowieso 24/7 hooi beschikbaar maar tot nu toe zorgt dat niet voor afleiding. Misschien dat ik dan haar dagelijkse vitamine brok kan aanbieden? Maar dat is natuurlijk al weer naar 10 min op. Nou brand los zou ik zeggen ik ben benieuwd :)

Romeo15

Re: Hoe pony aanleren om (even) alleen te kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:05

Heeft je pony alleen in de stal last van het niet alleen kunnen blijven?
Kun je haar bijv wel alleen meenemen op wandeling zonder maatje

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 14:09

Romeo15 schreef:
Heeft je pony alleen in de stal last van het niet alleen kunnen blijven?
Kun je haar bijv wel alleen meenemen op wandeling zonder maatje

Ja alleen in stal. We gaan af en toe (gezien haar leeftijd) samen wandelen en dat vindt ze prachtig, lekker draven enz. Zolang ik met haar bezig ben is alles prima. Het vreemde is dat ze ook regelmatig is ontsnapt deze zomer en vorige zomer en dan gewoon afgezonderd in een hoekje staat te eten. Ik zou dan als ik zo was dichtbij een andere wei van het lekkere gras genieten. Het is echt puur in die stal of in een paddock zonder direct contact met een ander paard. Maar als ze pal naast de bak staan in een paddock en er rijden regelmatig paarden langs dan is ze ook gewoon relaxed

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:57

Kan je dat dan niet doen? Als jij met je paard aan de slag gaat, dat je haar dan in een paddock langs de bak zet of dat je haar voor even terug met die andere shet zet of in de kudde. Dat je haar dus gewoon op een plek zet waar ze andere paarden kan zien.
Ik denk dat dat de gemakkelijkste oplossing is waarbij je haar stapje bij beetje leert om alleen te zijn. Helemaal alleen achterblijven op een afgezonderde paddock zonder enig paard in de buurt is namelijk niet echt een gedoseerde training te noemen, dat is al een vergevorderd stadium van 'alleen zijn' waarbij veel paarden zich oncomfortabel zouden voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:08

Met Gini eens.

Maar als toevoeging, als daar geen mogelijkheid toe is dan is het belangrijk om haar dat gewoon aan te leren.
Het beste kun je dat doen door haar door iemand in de gaten te laten houden terwijl je weg bent met je KWPN en dat gewoon regelmatig te gaan doen. Zodat ze leert dat ze even alleen is, maar dat je KWPN gewoon altijd weer terug komt.
Ze moet het gewoon leren..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 14:36

@Gini dat zou ik wel willen doen ware het niet dat in de winter de paddocks nogal populair zijn en constant een soort wachtrij is. Daarnaast is de uitloop niet per se helemaal afgezonderd ze heeft wel zicht op paarden zoals aangegeven maar geen mogelijkheid tot direct fysiek contact. Mijn kwpn kan wel gewoon even alleen staan, dan staat ze gewoon relaxed en ik denk dat menig volwassen paard zich daar niet zo druk overmaakt omdat die weet dat het maatje toch terugkomt.

@Elisa2 dank je voor je advies. Ik denk dat er dan niks anders op zit het even de beloop te laten en het gewoon aan te wennen door even weg te gaan. Misschien kan ik het ook opbouwen door eerst 10 min weg te gaan en dan steeds langer

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:01

Juist gewoon een gewoonte van maken,leren vanzelf dat hun vriendje weer terug komt,vroeg of laat. En neem aan als ze op stal staat er weinig in een hok fout kan gaan....

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:12

Ik denk niet dat dit bij alle paarden aan te leren valt. Het zijn nu eenmaal kuddedieren.
Sommige paarden vinden het wel prima om even alleen te staan. Mijn paard kan ook helaas ook echt niet alleen, die zet ik dan even bij een ander. Zelfs als ik hem ga poetsen e.d. moeten z'n vriendjes in het zicht staan, anders heb ik een gespannen draaiwurm. Er zijn vast meer mensen bij je op stal die hier mee zitten. Misschien kun je hier afspraken over maken, om paarden even bij elkaar te zetten, het is maar tijdelijk.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie