Wandelen met bijtende dominante hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Camillawolf
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 16:40

Ik woon in Schoonebeek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:43

siskeh schreef:
Als je in Drenthe woont, ik geef grondwerkles, en heb uitgebreide ervaring met (jonge) hengsten...
Van hengsten leer je IMO het aller meeste, maar dit zijn skills die je niet van bokt kan leren, ik heb het geluk gehad dat ik een geweldige trainer heb gehad, en veel jonge paarden heb 'mogen' opvoeden, heerlijk werk om te doen, maar het moet je écht liggen.

Nou Camilla, daar zou ik zeker gebruik vn maken. Wellicht kan ze je nog een hoop leren :)

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:44

De tip van voedselbeloning zou ik dus NIET doen bij een dominant bijterig paard.

Na castratie zal ie wss al veel veranderen, dus kan je idd wachten tot na die castratie. Wil je het toch proberen, dan zou ik telkens ie gaat klieren omkeren richting huiswaarts, en opnieuw beginnen. Zal je de eerste keren wss wel een halfuur of meer onderweg zijn, maar hopelijk valt dan snel het kwartje dat ie sneller bij de sappige grasjes is als ie braaf en rustig is.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:45

In dat geval kan je nog het beste contact op nemen met Ton Duivenvoorden (ff googlen)
Is misschien een wat duurdere instructeur, maar daar heb je meer aan dan wie dan maar ook.
Ik kan ook wel komen, maar Ton zit én dichterbij en heeft ongeveer zijn hele leven al ervaring met hengsten, wat langer is als dat ik heb :Y) imo gewoon dé beste trainer, maar er zullen vast mensen zijn die vinden dat ze beter zijn

Ik wil absoluut komen daar niet van trouwens, maar het voelt wat suf }:0

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:57

Ik kan alleen maar zeggen;
Schakel hulp in, dit los je niet alleen op en is voor jou en het paard geen veilige situatie.
Wat betreft het bijten heb ik wel een oefening.
Deze kan je ook met hem trainen terwijl hij gewoon in zijn stal staat.
Hengsten zijn doorgaans oraal ingesteld, de drang om te bijten is vaak groot.
Je leert dit moeilijk af door hem te corrigeren met een bv. een brul of een tik.
Wat vaak goed werkt is om hem uit te nodigen om ergenst op te bijten, bv. een halstertouw of het handvat van een zweep.
Wanneer hij deze in zijn mond neemt maak jij het onaangenaam door ipv weg te trekken het voorwerp dieper in zijn mond te stoppen ( let wel op dat het veilig blijft voor het paard).
Dit is onaangenaam voor hem en als reactie erop zal hij loslaten.
Wanneer je dit een paar keer oefend veranderd er wat in zijn brein, hij krijgt een aversie voor het bijten in voorwerpen omdat hij het gaat associëren met het onaangename gevoel.
Zorg dat je zelf neutraal blijft in je houding, geen spanning ook geen verbale comunicatie.

Camillawolf
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 17:20

Bedankt voor al jullie tips. Ik ga wachten tot na hij gecastreerd is (over 2 weekjes) als hij daarna nog zo dominant is ect. Is ga ik lessen nemen. :)