Drachtige merrie draait zich steeds om op wandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Drachtige merrie draait zich steeds om op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 13:42

Hoi Allemaal,

ik zit met een misterie, ik heb sinds vorig jaar een super lieve verzorgpony die nu sinds twee maanden drachtig is, nu ben ik het afgelopen jaar steeds met haar gaan wandelen buiten en dit allemaal zonder problemen. Tot enkele weken terug toen ik met haar nog eens de langere route wou nemen (lang = 1 uurtje wandelen, normaal zijn we samen op kleine wandeling 30 a 45 minutjes weg) En voor al twee keer na elkaar weigert ze een bepaalde kant op te gaan. Alles gaat goed tot we aan een bepaalde straat komen en daar draait ze steeds om, hoe vaak ik haar ook terug die kant uitstuur het brengt niet op. Nu wil ik geen risico's nemen met eens goed door te drijven want ze draait elke keer, en we staan daar aan een drukke baan dus met auto's die passeren ben ik toch wel voorzichtig want ze kan natuurlijk gewoon met mij op loop gaan terug naar de stal, over de drukke baan heen... en dat wil ik toch wel vermijden.
Ik ben de eerste keer dat ze dit deed afgestapt omdat ik dacht 'misschien vind ze iets eng in de straat', na 20 m. stappen ben ik terug opgestapt en deed ze weer hetzelfde...?

Nu dacht ik deze week om het te proberen om aan de hand met haar dezelfde route te doen en hier gaf ze nergens problemen aan (buiten dat ze steeds grasmaaier wou spelen, t is en blijft een vreetzakje ^_^). Maar daarom snap ik er geen snars van, we hebben vroeger die route ook vaak genomen en nooit problemen gehad, en sinds we weten dat ze drachtig is wil ze niet meer onder het zadel die kant uit... Maar de andere wandelroute die we dan soms nemen door het bos wil ze wel heen? Kan dat iets te maken hebben met dat ze nu drachtig is of met hormonen? De eigenaresse haar man is dierenarts en heeft haar al nagekeken maar fysiek is ze compleet in orde, buiten dat ze in draf altijd wat zal manken maar daar heeft ze geen pijn van, en daarom gaan we altijd op stap wandelingen.

Iemand die hier enig idee zou zijn wat er zou spelen of hoe we hieraan kunnen werken?



Groetjes Evelien en Vicky.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Drachtige merrie draait zich steeds om op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:58

ik heb dit ook gehad met mijn merrie. ze was destijds niet dragend dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft. Onder het zadel wilde ze een route die we 10000x gereden hebben niet meer nemen. Terwijl als we die zelfde route gingen wandelen, dan was er niks aan de hand. ik heb dat opgelost door samen te gaan rijden met buurmeisjes. Het was achteraf meer mijn ''fout'' omdat mijn merrie onderdanig is en als ze dan onzeker werd en ging staken dan werd ik ook onzeker. ik heb leiderschap cursussen gevolgd en sinds dien gaat het super.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Drachtige merrie draait zich steeds om op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 19:23

Hmm dat kan ik wel eens proberen, ik ga eens zoeken of ik iemand vind die mee kan gaan wandelen om eens te kijken of dat beter zou zijn. Ik ga zowiezo binnenkort met haar wat meer grondwerk terug opnemen dus misschien dat ik daar ook al wat met kan trainen. Toch al bedankt voor de tip @BlackBeautyZ

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Drachtige merrie draait zich steeds om op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:53

Klinkt idd als onzekerheid. Anders gewoon maar blijven afstappen als ze het eng vindt. En dan zo vaak herhalen totdat het weer spanningsvrij gaat

AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Re: Drachtige merrie draait zich steeds om op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:26

Ik zou gewoon blijven afstappen als ze zo gespannen is en haar aan de hand meenemen.
Met auto's etc in de buurt moet je toch aan jullie eigen veiligheid blijven denken :(:).

Ik zie dat het al genoemd is, maar ik ben heel erg benieuwd hoe ze het dan doet als er een ander paard bij is?

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 22:00

Ik ga dit weekend eens zien of ik een 'slachtoffer' :D vind om mee te gaan wandelen, helaas is dat soms nog al moeilijk als enige met een verzorgpaardje op een handelsstal :) Ik houd jullie op de hoogte, zal af en toe een update posten, en als er niemand mee kan gaan dan zal het blijven afstappen zijn.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 11:52

Om even een update te geven aan dit topic,
afgelopen weekend heb ik opnieuw de route gewandeld met haar waar ze steeds stopte en omdraaide maar in de omgekeerde richting en ondanks ze wel een keer of drie probeerde omdraaien hem ik haar toch kunnen door laten lopen en zo een halve wandeling gedaan en teruggekeerd. Ik was op een roos wolkje toen ze voorbij dat punt was <3

Eindelijk kunnen we terug zoals altijd ons galopbaantje op met oortjes naar voren. Nog steeds geen idee wat haar tegenhield maar komende week ga ik de route aan de hand nog eens doen en in het zadel om te zien of het weer goed gaat. En tussendoor wisselen we af met een bosritje.