Merrie bang voor balken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Merrie bang voor balken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:35

Hey allemaal! ( Sorry als het verkeerd staat!! )

Mijn merrie ( 9 jaar ) Is als de dood voor een simpel balkje. Op stal hebben we springbalken, en nu wilde ik is balkjes draven. Blijkt dat ze als de dood is voor die dingen! Deze balken hebben geen felle of rare kleuren, het is gewoon hout bruin. Ik weet niet of er iets in der verleden is gebeurt, ik heb der pas 3 maandjes. Maar, nu vroeg ik me af, hoe leer ik dit nou het beste? Er samen overheen aan de hand heb ik geprobeerd, maar ze springt op m'n rug. Ze wijkt wel netjes voor me, maar alsnog vind ik het te gevaarlijk. Aan de longe gaat ze koste wat kost erlangs. En aan de zijkant wat ''aandrijven'' aan de longe werkt wel, maar dan schiet ze erover heen en galoppeerd dan weer door. Als ik der dan binnenhaal, dan beloon ik der, maar dat is dan de 2de vraag; moet ik der dan belonen? Ze is eroverheen, maar geeft dan dus gas en bokt erbij. Ik wil niet het verkeerde aanleren natuurlijk.

Tijdens het rijden heb ik niet geprobeerd, maar aangezien ik der nog wat aan het ''doorrijden'' ben, en de normale draf gang nog niet ( goed ) beheerst, wil ik dit nog niet onder het zadel. Met dubbele lijnen zat ik aan te denken, maar als ze wegschiet, en ik heb geen grip. Met die touwen achter der? Het is nogal een angsthaastje, en dat loopt niet goed af.

Dus, iemand tips? Wil het liefst zonder dwang natuurlijk. Ik heb der nog laten kijken, snuffelen, en dat vind ze best, maar als ik dan druk op het halster geef ( Zachte natuurlijk ) dan spring ze er dus met een vaart overheen, en nouja, ik lig liever niet onder een paard.

Sorry voor het misschien warrige verhaal, :evaw:

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Merrie bang voor balken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:37

Heb je de mogelijkheid om haar in een paddock of zo veilig los te laten lopen?

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:38

Wij hebben ook pony's en paarden op de manege staan die bang zijn voor balkjes. Wij oefenen gewoon met er over heen stappen, eerst met 1 balkje. Er over heen is uitgebreid belonen, en zolang je zelf aan de kant staat zal ze niet op je springen toch? Op een gegeven moment heeft ze door dat het balkje niet bijt en kan je er 2 achter elkaar leggen of eerst in draf over het balkje. Het zal spannend zijn, maar zolang jij het paard vertrouwen geeft dat de balk echt niet bijt, zal ze jou snel vertrouwen!

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:41

Ja, in de binnen en buitenbak mogen ze gewoon los.

Binkie_Eline: Rijdend bedoel je denk ik, ja dit is dus het punt. Het is écht een druk dier. Ik ben dus nog niet zo ver om met der ''ontspannen'' te stappen. Hier werken we aan, maar ik wil vanaf de grond dus wat meer gaan doen, zodat rijden niet voorop staat bij der. Bijv. Hoofd laten zakken, dat schiet ze al in volle draf. Als ik over het balkje ga, gaat dat écht drama zijn.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:43

Anastasia24 schreef:
Ja, in de binnen en buitenbak mogen ze gewoon los.

Binkie_Eline: Rijdend bedoel je denk ik, ja dit is dus het punt. Het is écht een druk dier. Ik ben dus nog niet zo ver om met der ''ontspannen'' te stappen. Hier werken we aan, maar ik wil vanaf de grond dus wat meer gaan doen, zodat rijden niet voorop staat bij der. Bijv. Hoofd laten zakken, dat schiet ze al in volle draf. Als ik over het balkje ga, gaat dat écht drama zijn.

Het hoeft niet tijdens het rijden, het kan ook er naast. Rustig laten kijken naar het balkje, maar ze moet wel haar aandacht bij jou en het balkje hebben, en niet ergens anders heen gaan kijken. Voorzichtig naar voren vragen, en als ze er dan een mega sprong overheen doet, gewoon uitgebreid belonen. Als je zegt dat ze uit jouw ruimte blijft, dan zal ze dus niet snel bovenop jou springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:43

En heel simpel gewoon wat balken in de bak leggen maar nog niet met de intentie eroverheen te gaan? Dus gewoon dat ze er aan went dat ze er zijn?

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:44

Dan kan je los zetten met balkjes. De balken aansluitend aan de bakrand.
Dan haar er overheen laten springen, met een longeer zweep, zoals je zou longeren

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:46

Zo te horen is het nog te "vroeg" voor balkjes.
Eerst de basis, dan als je die hebt om op terug te vallen, dan pas na gaan denken over hoe balkjes aan moet pakken.

Ik hoop dat je iemand hebt die je op de grond hierin kan begeleiden, zo niet snel op zoek ;)
Zelf geef ik Les(het liefst dit soort dingen, vind ik de leukste uitdagingen) in het noorden van het land.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:47

Een straatje maken kan goed werken, zeker als ze los mogen. Met staanders en balken maak een een sluis die net zo breed is als een balk. De andere helft van de sluis is de bakrand. Vervolgens laat je haar (haar, niet "der"!) door de sluis lopen.
Als ze over de balk gaat: belonen met je stem en gewoon verder werken. Ze wordt vanzelf moe en gaat dan ze balken normaal nemen.

Overigens: wel eerst zorgen dat je haar normaal kunt besturen als ze los loopt. Daarna straatje zonder balk, als dat goed gaat pas met balk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:49

Hilary schreef:
Een straatje maken kan goed werken, zeker als ze los mogen. Met staanders en balken maak een een sluis die net zo breed is als een balk. De andere helft van de sluis is de bakrand. Vervolgens laat je haar (haar, niet "der"!) door de sluis lopen.
Als ze over de balk gaat: belonen met je stem en gewoon verder werken. Ze wordt vanzelf moe en gaat dan ze balken normaal nemen.

Overigens: wel eerst zorgen dat je haar normaal kunt besturen als ze los loopt. Daarna straatje zonder balk, als dat goed gaat pas met balk.


Dus jij wilt het paard zo dusdanig uitputten dat ze "braaf" wordt? Ben ik het sowieso niet mee eens, maar met een angstig paard lijkt mij dit al helemaal niet handig :n

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:51

Binkie_Eline: Oke, dankje voor je berichtje! Ik ga is kijken hoever we komen met aan de hand, misschien toch maar vertrouwen hebben dat ik niet onder een paard lig zo. ( Bij m'n vorige paardje gebeurde dat dus wel, daarom is m'n vertrouwen wat gezakt. )

_Dreamer: Ja, dat doe ik dus al een aantal keer, maar ze loopt er nog met een grote boog omheen, en blijft in een hoekje naar der vrienden kijken die in de wei staan. Dus ik heb niet echt het idee dat het werkt, de balken hangen daar ook gewoon aan de muur, dus het is niet alsof ze ze niet ziet. Maar, ik kan het fout hebben natuurlijk.

Rien: Ik ben bang dat ik het dan te eng maak voor der, ze moet geen dwang voelen. Ik wil dat ze er rustig overheen durft, ze is ook al voor de dood voor zweepjes. Wil soms niet weten waar ze vandaan komt..

Siskeh: Ja, dat dacht ik dus ook. Maar ik wil het nog 'lang' niet combineren met rijden, pas op het laatst. Dus, daarom dacht ik; Misschien kunnen we naast rijden wat anders doen? En ik woon helaas helemaal in het zuiden. -O-

_Dreamer: Precies, ik wil t' dus uit 'ontspanning' niet uit dwang omdat ze MOET. Ze moet het willen, en uiteindelijk leuk gaan vinden. Zeker omdat ik zelf springen geweldig vind. En dit zeker niet met een paard wil doen die al gespannen raakt en denkt dat ze MOET springen als er hindernissen staan. Vrijspringen komt in de toekomst wel.

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie bang voor balken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:54

Wat we met mijn verzorgpony doen is er rustig overheen. Dan ga ik dus bijv achter het balkje staan en oefen druk uit op het halster. Als ze al haar hoofd richting het balkje doet beloon ik met een aaitje. En zo bouw je dat uit, tot ze er overheen is. Het slimste is om een leadrope of longeerlijn te pakken, zodat ze weg kan als ze dat wil.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:55

Hier ook een merrie gehad die bang was voor balken, was bij de vorige eigenaar over hindernissen heen 'geslagen' waardoor ze als de dood was voor alles wat met staanders en balken te maken had... Heel erg sneu.

Ik ben met haar gewoon rustig in een afgesloten longeerbak begonnen, balkje neergelegd. In het begin moest ze er nog niet in de buurt van komen van mij, gewoon in de rest van de bak grondwerken terwijl dat balkje daar lag. Dit verder uitgebouwd, steeds dichter bij het balkje en uiteindelijk rustig er overheen stappen aan de hand.

Binnen een maand had ik haar zo ver dat ik haar kon losgooien in de longeerbak en ze er zelf overheen ging in galop zonder er langs te schieten of vol in de remmen te gaan. Na zo'n twee maanden kon ik met haar onder het zadel een sprongetje doen. Daarna is ze helaas verkocht, maar de volgende eigenaar heeft met haar weer succesvol springwedstrijden gereden.

Begin inderdaad bij de basis (grondwerk), en beloon uitgebreid bij elke - al is het een kleine - stap.

En even een erg rare vraag, maar heb je ook al eens met een andere balk geprobeerd (wel met een felle kleur bijvoorbeeld)? Voor veel paarden zijn júist die bruine balken erg eng, omdat ze quasi dezelfde kleur hebben dan de bakbodem. Ik kende een pony die de meest gekke fantasierijke hindernissen met beide vingers in de neus zo over vloog, maar stond er een zandbruine hindernis ging hij vol de ankers in :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:56

Ik moet trouwens zeggen (mijn merrie was ook angstig voor balken, niet zo extreem als die van jou maar ze ging er echt niet overheen) dat mijn paard met een laag kruisje (en dan echt 10 cm of iets dergelijks) veeeel minder problemen had dan met balken op de grond... Heb je dat al geprobeerd?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:58

Is het paard écht angstig of heeft ze gewoon geen idee wat ze met die balken aan moet vangen? In het laatste geval kun je prima met een straatje werken. Ik zeg niet dat je 'm er 100 keer in galop doorheen moet jagen hè?

Het laatste paard wat ik over balkjes leerde lopen heeft welgeteld twee keer een reuzensprong genomen (niet in een straatje, gewoon los in de longeerbak) en bedacht daarna dat ze wel veel moeite aan het doen was voor zo'n lucifershoutje. Toen kon ze ook gewoon doordraven.

Zo te lezen heeft TS geprobeerd om er aan de hand overheen te komen, maar levert dat voor TS een gevaarlijke situatie op. Dat lijkt me nou niet echt wenselijk.

Sowieso: met begeleiding is altijd goed. Die kunnen zien of het paard echt bang is en TS begeleiden in het aansturen van haar paard. Misschien is een grondstraatje wel handig: drie balken in een wijde U-vorm, waarbij het paard dus over één van de drie balken kan (de kans dat je dan om de balk blijft cirkelen is kleiner zo) en TS voldoende ruimte aan de andere kant van de balk kan nemen om zelf niet omver gelopen te worden.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 16:00

Billionache: Dankje voor je antwoord! Ik longeer der ook wel wat naast, en dichtbij het balkje. En vd, maar dan ga ik hier zeker mee door! We hebben niet echt ''normale'' balken. maar, nu je het zegt. Toen ik der ''uitprobeerde'' bij het rijden\kopen was dat ook in een bak met hindernissen, met normale balken. Hier week ze niet als een gek voor.. Dankje voor het idee! Ik ga er zeker wat mee doen.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:02

Mijn paard heeft/had dit ook. Ik begin meestal met 1 balk, leg die tegen de bakrand aan en ga haar dan longeren. Eerst in stap, dan mag ze er gewoon nog langs lopen tot ze ontspant en niet meer scheef er naar gaat kijken, dan in stap er over heen, meestal neemt ze dan nog een aanloop, of gaat er voor even stil staan en maakt dan een gekke sprong, maar dat geeft niet, beloon haar met stem en probeer haar terug te krijgen naar stap, net zo veel rondjes tot ze begrijpt dat ze er over heen kan stappen en ontspannen. Vanaf dat punt pas aan draven, nog steeds 1 balk, eerste paar keer springt ze hem, maar op een gegeven moment heeft ze door dat al die moeite helemaal niet nodig is en kan ze er rustig overheen draven.
Afhankelijk van hoe lang dit duurt, en hoe "moeilijk" ze dit dus vond, breid ik het uit, of stop ik op het moment dat ze die ene balk in ontspanning genomen heeft.
Elke keer begin ik weer op deze manier, en je zal vanzelf zien dat waarbij ze eerst een half uur nodig had om volledig ontspannen over die eerste balk heen te komen, dat na vaker oefenen nog maar 5 minuten is, dat is dan ook het punt dat je er een balk bij kan leggen bijvoorbeeld.

Verder ook niet te veel forceren, laat haar maar naar die balk kijken, geef haar de tijd, als ze maar wel de aandacht bij jou/de balk heeft en niet de omgeving.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 16:05

_Dreamer: Ja, is ze ook écht bang voor.

Dani199764: Dat is dus nog ons oefen punt ook met grondwerk, ontspannen vind ze nog erg moeilijk, aan de longe en het rijden. Los of aan de hand lopen\ bij vd kan ze het dan weer wel heel makkelijk. Ik wil niet te veel dingen in één keer aan der gaan leren, maar ik wil wel dat ze alles gewoon al is gezien heeft.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:12

Als de angst heel extreem is kun je ipv paard naar balk brengen ook balkje naar loslopende paard brengen en op de reactie van paard zelf gaan reargeren.
Zelfde kun je ook doen bij zweepjes angst.
Krijg je meteen zelf ook conditie van het balk mee slepen

Is bitje idee wat Tucker ook doet in zijn trainingen.


Wij hebben wel es wat angstige merrie die wel sprong maar de voorwerpen zelf vet eng vondt, tijdens opbouw van het hele parcours in grote bak erbij ingelaten, gewoon loslopend.
Ze heeft niemand omver gelopen of zelfs ook maar in de weg gelopen
Na kwartiertje liep ze ons zelfs steeds achterna om van dichtbij te bekijken wat we aan het doen waren.
Was een idee van eigenaar die wekenlang al aan het omklooien was.
Er is bewust tijdens opbouw niet op paard een reactie gegeven, ze mocht het zelf uitzoeken.

Leerzame manier van meedenken met paard ipv dwingen.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Merrie bang voor balken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:17

Waarom niet balken van e naar b enz leggen, gewoon 1 lijn. Niet opjagen maar haar gewoon loslaten en aan de andere kant van balken gaan staan met een beloning.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 16:19

Peetstap: Ik snap het idee, en ben daar zelf ook voor. Maar, het nare is. We hebben 3 balken daar, 4 staanders, en that's it. Daarintegen ben ik alleen, en zou ze van me wegrennen als ik de balken pak, de bak is nogal groot. Oftewel, ik leg een balke bij C en zij staat mooi bij A met der vrienden te kletsen. En naar de toelopen, dan rent ze weer de andere kant op, en ik wil der dus weer niet opjagen. ( Ik heb het niet geprobeerd, en ga het zeker doen, maar ik geef nu al even antwoord omdat ik een beetje weet hoe ze op dingen gaat reageren. )

Sanne1992: hetzelfde geval ik haal dat niet met 3 balken.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:48

Dat ervoor weglopen is nou juist de bedoeling :)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:54

Anoniem schreef:
En heel simpel gewoon wat balken in de bak leggen maar nog niet met de intentie eroverheen te gaan? Dus gewoon dat ze er aan went dat ze er zijn?

Dat zou een goede eerste stap zijn.

Tweede stap: paard belonen als het richting een balk stapt. Al is het maar één stap.

Derde stap: paard uitzinnig belonen als het RUSTIG naast een balk kan staan.

Vierde stap: nog hysterischer belonen wanneer ze aan een balkje durft te snuffelen.

Enz.

Maak het klein. Geef d'r tijd. Je hebt duidelijk gemaakt wat je van d'r wil. Nu het aan jou om naar háár te luisteren in welk tempo ze dat aankan. Je hoeft niet volgende week op concours. Lijkt mij nogal van belang dat ze dit soort dingen leert zonder dat ze -kennelijk, volgens haar- te veel onder druk wordt gezet.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:59

Koper schreef:
Anoniem schreef:
En heel simpel gewoon wat balken in de bak leggen maar nog niet met de intentie eroverheen te gaan? Dus gewoon dat ze er aan went dat ze er zijn?

Dat zou een goede eerste stap zijn.

Tweede stap: paard belonen als het richting een balk stapt. Al is het maar één stap.

Derde stap: paard uitzinnig belonen als het RUSTIG naast een balk kan staan.

Vierde stap: nog hysterischer belonen wanneer ze aan een balkje durft te snuffelen.

Enz.

Maak het klein. Geef d'r tijd. Je hebt duidelijk gemaakt wat je van d'r wil. Nu het aan jou om naar háár te luisteren in welk tempo ze dat aankan. Je hoeft niet volgende week op concours. Lijkt mij nogal van belang dat ze dit soort dingen leert zonder dat ze -kennelijk, volgens haar- te veel onder druk wordt gezet.


Dit. Doe maar alsof ze net de olympische spelen heeft gewonnen als ze bij het balkje wil zijn.
Het is eng, dat heeft tijd nodig.

Super hoe je zo open staat voor tips, TS! Petje af.

Ik zou zeker niet met het balkje naar haar toe lopen. Paarden zijn zelf nieuwschierig en slim genoeg om dingen zelf te ontdekken, met het enge ding achter haar aan blijven lopen gaat niet veel goeds doen gok ik.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Merrie bang voor balken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:02

Dan zou ik eerder paard aan een lange lijn doen, balk beetpakken en gaan lopen. Gewoon vooruit, van het paard af. Laat haar de balk maar achtervolgen. In het begin is de afstand tussen balk en paard misschien 6 meter, maar als dat goed gaat, kun je de lijn steeds een beetje verkorten.