Hoe denkt een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Hoe denkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 11:56

Hoi Bokkers,

De vraag staat eigenlijk al hierboven maar ik zal een kleine toelichting geven *\o/*

Mijn paard krijgt normaal altijd op stal (winter) 's ochtends en 's avonds een bakje met voer. Zodra ze naar binnen gaan weet hij dat er voer in zijn bak zit en dat er hooi hangt. In de zomer op de wei krijgt hij alleen na het werken een bakje voer. Om de overgang van stal naar de wei wat in elkaar over te laten lopen ben ik het krachtvoer af aan het bouwen. Maar vanaf deze week wil ik hem al geen krachtvoer meer geven terwijl hij nog op stal staat. Maar wat zal mijn paard dan denken?

Hij zal vast in de gaten hebben dat er geen voer is aangezien normaal eerst zijn voerbak aanvalt :Y)
Zal hij denken: oh vergeten, of ben ik stout geweest of ..? Zal hij het na 1 dag al vergeten zijn of wacht bij nog steeds iedere dag op zijn voer? Helpt het om zijn voerbak weg te halen of dit helemaal raar?

Volgend jaar wil ik hem geen krachtvoer geven aangezien hij vrij weinig doet (of vitamine supplementen) maar stel dit is 1x op een dag. Hij hoort natuurlijk het voer in de voerbak vallen en andere paarden eten. Is dit zielig als hij dit hoort maar niks krijgt?

Ik ben hier gewoon benieuwd naar, wil mij graag meer verdiepen in hun denken. Zo deed ik gisteren de deur dicht maar waarschijnlijk lette hij niet op schrok en stootte zijn hoofd. Zal hij dan denken @#$%$* baasje ? :')

Alvast bedankt. Andere voorbeelden qua denken zijn ook welkom :j

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Hoe denkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:08

Volgens mij denkt een paardpaar niet zo veel over waarom. Geen eten oke. Misschien nog een paar keer extra kijken en dan weer door met wat hij ziet om te kunnen doen of slapen. Als hij zijn hoofdstoot zal hij je echt niet, niet meer aardig vinden. Volgens mij komt dat niet in hem op. Denk zelf dat we soms veel te veel aan het denken zijn voor een paard of dier in algemeen. Hij leeft in het nu en denkt vaak niet heel lang na over waarom of hoe.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:28

Een paard is geen mens :D Ze kunnen die verbanden niet leggen. Hij zal inderdaad nog wel op z'n voer wachten voor een tijdje, omdat het gewoonte is dat hij voer krijgt wanneer hij naar stal gaat. Maar wanneer dit geen gewoonte meer is, zal hij niet anders weten.
Het is écht neit zielig om hem geen voer meer te geven. Geen zorgen over maken ;)

Je vermenselijkt je paard te veel zo te lezen. Een paard denkt niet stom baasje, ik stoot mijn hoofd. Hij denkt hoogstens 'auw'. Hoe denkt een paard wel? tja lastig uit te leggen op deze manier. Ze leren door trial and error. iets gebeurd --> pijn --> volgende keer niet weer
iets gebeurd --> beloning --> weer proberen
Net als met mensen en elk ander levend wezen dus eigenlijk, alleen leren paarden bij het moment. Zo kan je een mens een dag later nog corrigeren voor z'n fouten (of belonen voor goed gedrag) van de vorige dag omdat ons brein op dat gebied zo ver ontwikkeld is. Bij een paard is dat niet zo, corrigeren (of belonen) moet direct zijn anders kunnen ze het verband niet leggen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Hoe denkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:34

Ik denk wel dat het voor de rust op stal beter is je paard toch een handje te geven als de andere paarden ook krijgen. Als niemand wat krijgt oke, dan zullen ze inderdaad misschien even staan wachten en dan is het klaar. Als anderen wel krijgen en eentje niet zorgt dat meestal wel voor onrust, en een handje kan geen kwaad denk ik ?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:37

ClauH schreef:
Ik denk wel dat het voor de rust op stal beter is je paard toch een handje te geven als de andere paarden ook krijgen. Als niemand wat krijgt oke, dan zullen ze inderdaad misschien even staan wachten en dan is het klaar. Als anderen wel krijgen en eentje niet zorgt dat meestal wel voor onrust, en een handje kan geen kwaad denk ik ?

Als hij gewend is dat er voer al in de bak ligt en andere mensen hem niet voeren is er niks aan de hand. Pas als de persoon die altijd voert hem plotseling gaat overslaan krijg je onrust.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Hoe denkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:47

Dat is wel zo. Als alle paarden wat krijgen, dan geef ik het paard die niks nodig heeft gewoon een heel klein beetje. En anders een handje hooi oid.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoe denkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:52

En anders gewoon een wortel of appel in het bakje leggen?
Dat is geen krachtvoer maar wél heel lekker. :)

En een paard denkt echt niet "vorige week kreeg ik nog biks -O- "

Er ligt een appel in het bakje en dat is lekker. Punt.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:37

's Winters ligt er bij ons ook altijd al voer in de bak, in de zomer nooit. Toch checkt mijn paard altijd als eerste de voerbak als hij de stal binnen komt. Als er niets in zit begint hij gewoon aan zijn hooi. Mocht je het sneu vinden voor je paard dan kun je er toch ook 1 handje inleggen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hoe denkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:08

Leg een handvol luzerne in z'n bak. Dan krijg je ook niet dat hij onrustig wordt als de anderen wat krijgen.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:34

Eileen_ schreef:
Een paard is geen mens :D Ze kunnen die verbanden niet leggen. Hij zal inderdaad nog wel op z'n voer wachten voor een tijdje, omdat het gewoonte is dat hij voer krijgt wanneer hij naar stal gaat. Maar wanneer dit geen gewoonte meer is, zal hij niet anders weten.
Het is écht neit zielig om hem geen voer meer te geven. Geen zorgen over maken ;)

Je vermenselijkt je paard te veel zo te lezen. Een paard denkt niet stom baasje, ik stoot mijn hoofd. Hij denkt hoogstens 'auw'. Hoe denkt een paard wel? tja lastig uit te leggen op deze manier. Ze leren door trial and error. iets gebeurd --> pijn --> volgende keer niet weer
iets gebeurd --> beloning --> weer proberen
Net als met mensen en elk ander levend wezen dus eigenlijk, alleen leren paarden bij het moment. Zo kan je een mens een dag later nog corrigeren voor z'n fouten (of belonen voor goed gedrag) van de vorige dag omdat ons brein op dat gebied zo ver ontwikkeld is. Bij een paard is dat niet zo, corrigeren (of belonen) moet direct zijn anders kunnen ze het verband niet leggen.


Correct.

Let wel: paarden hebben cognitief vermogen in de zin dat ze beschikken over een frontale cortex (het gros aan onze 'hogere denkprocessen' gebeuren daar), maar die is heel wat minder ontwikkeld dan die van mensen.

De meeste paarden hebben dus wel een vorm van probleem-oplossend vermogen, maar dan vooral één gebaseerd op het zogenaamde trial and error. Sommige paarden, eerder uitzonderlijk, vertonen tekenen van iets systematischere problemen te kunnen oplossen (ik heb een Shetlander staan die systematisch omheiningen durft af te zoeken om na te gaan langswaar hij kan ontsnappen), maar dat is het meeste wat je van paarden kan verwachten.

Het leergedrag waarop Eileen wijst noemt men vormen van associatief leergedrag. Het is vooral op die wijze dat paarden kunnen leren en dat gebeurt inderdaad steeds in het 'hier en nu'. Mensen, die weliswaar over andere leervormen beschikken, hebben trouwens ook dit leergedrag (en het speelt vaak een veel grotere rol in menselijk gedrag dan we feitelijk beseffen).

Nu concreet voor jouw paard. Indien hij geen voedsel meer ontdekt, dan kan dat inderdaad bij hem leiden tot emoties van frustratie of irritatie. Niettemin zal hij hier niet lang over nadenken en simpelweg andere voedselbronnen opzoeken (bijvoorbeeld hooi of gras). Na verloop van tijd zal de routine van het voedselzoeken in het bakje verdwijnen.

Ook onrustigheid bij andere paarden is typisch element van vermenselijking. Het is zonder twijfel zo dat het sociaal gedrag van paarden gelinkt is met voeding, maar dan gaat het specifiek om het grazen in kuddeverband. Uiteraard kunnen paarden wat geïrriteerd reageren wanneer zij de aanwezigheid van krachtvoer vaststellen, maar zij associëren dit niet met een 'minderwaardigheid' zoals wij mensen zouden doen. Indien je paarden consistent traint, wordt dit gewoonweg een nieuwe routine waarbij één paard soms voeding krijgt en het andere niet.

Lisaboulil

Berichten: 1
Geregistreerd: 02-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:51

Hee ,

Ik vind het ook super interessant om te weten hoe paarden denken, maar ik denk dat ze wel degelijk dingen onthouden, en niet alleen op het moment van “nu” denken. Ik denk dat ze wel degelijk het verleden weten, denk maar is aan een paard dat vroeger mishandelt is en bij een beter baasje na enkele jaren nog steeds een beetje wantrouwig gedrag vertoont, ik denk dat ze wel degelijk na een paar jaar weten wat er de jaren daarvoor gebeurt is. Maar weet het niet precies hoor, lijkt me alleen logisch.