Wat wordt bedoeld met “horse crosses its jaw”?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Wat wordt bedoeld met “horse crosses its jaw”?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 14:15

Ik zag op een Engelse site dat het nut van een Mexicaans hoofdstel was dat het paard zijn jaw (kaak) niet makkelijk kon “crossen” (kruisen?).

Dit bleek iets anders te zijn dan dat het paard zijn mond niet kon open sperren want daar was neusriem evt. in combinatie met een sperriem voor. Dit heet in het Engels een “cavesson” icm een “flash” (ja ik zit nu helemaal in de Engelse paarden terminologie).

Wat bedoelt men met “a horse crossing it’s jaw”?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat wordt bedoeld met “horse crosses its jaw”?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:17

"basically they open their mouth and cross their jaw over...
you can see it and you can feel it, they quite often chuck their head in the air and run off a bit as the bit is basically not doing anything any more..."

Dat zegt een korte google search. Het idee van een onderkaak die niet onder de bovenkaak blijft, waardoor je makkelijk kanteling krijgt dus.

Telpeva

Berichten: 14726
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:31

Misschien denk ik te makkelijk, maar ik nog aan moet denken bij 'crossing it's jaw' is dat de riem over de kaak gaat, gewoon letterlijk enkel dat. Een beetje in hetzelfde straatje als 'crossing a road', de weg oversteken.

Heb je misschien de hele zin of de alinea, misschien dat we het daaruit op kunnen maken wat ze precies bedoelen.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 14:39

Dank je! Ik heb er zelf nog niet zo’n beeld bij, en inderdaad bij horse & hound staat deze uitleg.
Jij hebt nog een extra uitleg gegeven, maar ook dat zie ik nog niet helemaal voor me. Wel uiteraard dank dat je een poging waagt het voor me op te helderen.

Toen ik het Googlede kwam ik de term best vaak tegen, is er ook een Nederlandse term voor of is dit een veel voorkomend, edoch heel lokaal Brits probleem. :)

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat wordt bedoeld met “horse crosses its jaw”?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 14:41

What does crossing jaw mean?
What does it mean when a horse crosses their jaw and how do you know they are doing it.

I heard it used a lot but dont understand what it means.
Stukje uit het Horse & Hound forum.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:54

https://www.paul-versluis.nl/downloads/ ... ning_2.pdf

Hier staat een aardige uitleg over kantelen. Bij kantelen is het zo dat de onderkaak beweegt, terwijl je voor buiging de bovenkaak wil bewegen en de onderkaak wil ontspannen.
Wanneer de onderkaak (ongewenst) gaat scharen tov de bovenkaak, krijg je de kanteling. Of ze dit hier bedoelen als een continue proces van knarsen (op en neer scharen) of sec in het kantelen in een bocht, haal ik niet zo goed uit de context van een Mexicaans hoofdstel, ik neem aan dat het volledige op en neer bewegen van de onder- tov de bovenkaak hiermee wordt tegengegaan, en je dus beide versies van het gedrag vermindert.

Edit: probeer het zelf eens: alleen je onderkaak naar links plaatsen en naar links kijken. wat er gebeurt, is dat je de spieren in de hals vastzet. als je je hele hoofd naar links beweegt, gebeurt dat niet.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat wordt bedoeld met “horse crosses its jaw”?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:13

Kijk, nu begin ik het te snappen.
Dank!