Ben ik de baas over mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:43

Het was al genoemd, Warwick Schiller, en ik moet zeggen dat zijn methode voor mij en mijn Andalusiër zeer goed gewerkt heeft. Onze problemen waren geen geen bijt -en bok gedrag maar wel af en toe een ongeleid projectiel zijn. Na de filmpjes goed bestudeerd te hebben en ik er mee aan de slag ben gegaan had ik dag en nacht verschil in gedrag in slechts een paar dagen tijd. Vooral het contact is veel beter geworden.
Hij let nu goed op me en in voor hem angstige situaties, staat hij op eigen benen. Ben ik baas? Ja en nee. Ja omdat ik aangeef wat we gaan doen en hoe we het gaan doen en nee omdat ik nog lerend ben en fouten maak. Het mooie van deze methode vind ik dat je een mooie uitgangsbasis hebt voor alles wat je maar wil doen met je paardje. Het geeft vertrouwen voor allebei. Succes!

its_lisaatje
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:56

ik denk dat je niet echt 'baas'over je paard/pony kunt worden het is zo dat, de een neemt dan de leiding want die weet dat en als het hem niet lukt dan neem ji het en zo heb je een beetje een overeenkomst?

LWDaisy

Berichten: 4801
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:41

Een paard spreekt geen mensentaal, het is dus aan jou om paardentaal te leren spreken en je op die manier verstaanbaar te maken. Paarden worden vaak gefrustreerd doordat ze je niet snappen. Het is dus aan jou om aan je lichaamstaal te werken; die taal is begrijpelijk voor je pony.

Ik lees in verschillende berichten het woord "baas". Vreselijk. Betaal jij jouw pony? Nee? Dan ben je geen baas :+

Wat jij wil bereiken, is leiderschap. En jouw pony zal jou als leider aanvaarden wanneer hij/zij jou vertrouwt. Hoe je dat bereikt, hangt van pony tot pony af.
Eerst en vooral moet je consequent zijn, altijd, in elke situatie. Zo breng je rust in het hoofd van je dier, op die manier weet het waar hij/zij aan toe is. Je kan dit de hele tijd door oefenen: tijdens het voeren, bij het binnen/buiten zetten, tijdens het poetsen, wandelen, … Elke situatie is een kans om consequent te zijn en op te voeden.

Wat ik persoonlijk altijd doe, is werken met beloning. Want eerlijk, dat snapt mijn paard. En ze werkt graag voor eten. Dus waarom niet? Natuurlijk is het dan ook de kunst om het dier te leren dat ze niet mogen schooien, en is het aan jou om niet toe te geven wanneer dit in jouw ogen niet past. Consequent zijn dus :D Zoek uit wat voor jouw pony een beloning is, en wat voor jouw pony een straf is. Zoek uit hoe je dingen kan overbrengen, zodat het dier jou en jouw vraag snapt.

Ik ging de eerste maanden dat ik haar had urenlang op de wei zitten, om haar gedrag te observeren. Ze hebben allemaal een ander karakter, en dat moet je leren kennen. Je moet ook aanvaarden dat ook paarden een humeur kunnen hebben. Daarom moet je niet altijd toegeven, maar weet wel dat wij ook baaldagen hebben - zij dus ook. Leer die signalen te lezen, en zoek een manier om daarmee om te gaan. Hoe? Dat weet ik niet, ik ken jouw pony niet :+ Ik ken mijn paard, en weet hoe ik haar moet aanpakken, maar dat was het eerste jaar niet het geval, zoiets kost tijd. Poetsen, wandelen aan de hand, grondwerk, vrijheidsdressuur, lessen, … Ik heb zelfs longeerles genomen omdat ik tijdens het longeren mijn paard "stout" vond (lees: ze liep op 3m van mij en bokte naar binnen), maar wat bleek? Mijn lichaamshouding was het probleem. Ze reageerde wel degelijk op mijn lichaam, ik had alleen niet door dat ik de verkeerde dingen uitstraalde :)

Hoe minder je weet, hoe meer je denkt te weten.
Hoe meer je weet, hoe meer je beseft hoeveel er nog te leren valt ;)

Ik heb enorm veel boeken over gedrag, omgang, lichaamstaal, … gelezen. Heel veel opgezocht op internet, zoals artikels, topics zoals deze, filmpjes, … Ik heb les genomen, en uren naar anderen hun lessen gekeken. Ik heb de tijd genomen om mijn paard te leren kennen, en te weten te komen hoe zij in elkaar zit. Nu zijn we 7 jaar later, en kan ik in alle eerlijkheid zeggen: ik ben de leider. Mijn paard vertrouwt mij. Ik kan los met haar gaan wandelen, en rij al jaren bitloos, zowel in de piste als buiten. En als we eens iets tegenkomen waar ze van schrikt, vertrouwt ze mij voldoende om mee te gaan in wat ik op dat moment doe. Ze reageert wel degelijk, door zich bijvoorbeeld groot te maken en te briesen, maar zet het nooit op een lopen. Ze wil graag meteen haar pot eten, en zal als het te lang duurt naar haar zin haar oren plat leggen, maar zal nooit de pot uit mijn handen halen. Want ik ben de leider, en ik beslis :) En hoewel ze het niet altijd eens is met mijn keuze, luistert ze wél :)

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Ben ik de baas over mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:36

Werken met eten raad ik je af. De beloning moet anders zijn. Je pony raakt dan alleen daarin geïnteresseerd. Ik geloof best dat je eigen lichaamshouding grote invloed heeft op je paard, maar als hij gaat bijten/schoppen zou ik hem niet liefdevol gaan voeren. Ts hoe gaat het nu met de pony?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:55

Koosnaamloos schreef:
Werken met eten raad ik je af. De beloning moet anders zijn. Je pony raakt dan alleen daarin geïnteresseerd.

Er is iets voor te zeggen.
...mij is geleerd dat je op 100 manieren kunt belonen.
Vriendelijke woorden, krauwen, tijdens het werk telkens 'druk er af', uitademen kan een beloning zijn, 'die ene leuke oefening doen', etc etc.
Citaat:
Ik geloof best dat je eigen lichaamshouding grote invloed heeft op je paard, maar als hij gaat bijten/schoppen zou ik hem niet liefdevol gaan voeren.

Eh.... dat heeft toch niemand gezegd?

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Ben ik de baas over mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:22

Nee was ook niet op ander bericht bedoeld :+

infiresman
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-07-18

Re: Ben ik de baas over mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:34

de baas zul je nooit zijn. wel de leiding gevende.
( :') sorry als dit heel zweverig klinkt)