2 merries en mijn ruin!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 07:02

*\o/*

Hallo allemaal.

We hebben 2 merries op stal staan en mijn ruintje staat er nu 2 dagen dit is de 3e dag dat hij appar t naast hun staat en ze kunnen elkaar ruiken. Zien. Aanraken.

In het begin gelijk flame die van mij en ging goed. Nu gisteren stond ik in de bak met hun bij me ruintje. De 2 stonden er naarst. En ik gaf me ruintje brokjes en daarna begonnen diva en jacky toch wel wat te knokken met elkaar vanuit het hek. Nu weet ik dat die van mij zich snel verveelt en echt gras graag wil eten en deze week gaan ze dan dus ook op de wei.

Maar nu willen we ze vandaag dus bij elkaar zetten door het hek tussen hun te openen.

Is dit te snel? Of juist goed?

En als het dan nog steeds bokken word en happen tegen elkaar. Uit elkaar halen of even laten gaan ?

Hoor graag van jullie :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:40

Ik verplaats dot topic naar omgang en paardengedrag.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:50

Euh e r word toch altijd wat geknokt even voor de rangorde..

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:06

Zolang je je er mee blijft bemoeien zal de rangorde niet bepaald worden, dus blijven ze aan de gang. Als het niet vertrouwd voelt kan je er een stroomdraadje tussen doen in het begin. Maar eens zal je ze toch bij elkaar moeten doen als dat de bedoeling is.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 10:44

Nu vandaag dus geprobeerd en er was een moment dat de mijne erbij ging bijten en het stopte niet. Dus we hebben ze op het ergste moment er toch uitgehaald. Nu bij 2 grote paarden gezet en heeft ie 1 waar die aanhangt en gaat gelijk goed in het begin even de wei rond gerond maar echt niks zoals net met de shetjes.

Phoe

Ze bleven ook elkaar opzoeken.
Ik wilde hem al op de wei hebben, daar staat hij nu maar nu willen we dus een plan verzonnen hoe we ze toch kunnen combineren in de winter tijden.

Tips en trucs heel graag.

Anoniem

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:46

Tip 1: Nooit in een kudde gaan voeren, ook geen snoepjes of wortels. Dat is echt de manier om problemen te krijgen :j
Verder, je zit nu midden in het dekseizoen. Ook al is meneer ruin, nog steeds is ie niet van gisteren en ruikt hij de hormonen van de merries. Dus zolang er geen bloed of kreupele paarden bij komen kijken is dit gedrag wat je een beetje moet laten gaan, ook al ziet het er heftig uit.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:52

Ik zeg altijd maar; hoe zou je zelf reageren als er ineens iemand vreemds op je terrein/in je huis staat? Dan reageer je waarschijnlijk ook niet erg vriendelijk :))
Gewoon laten, goed in de gaten houden. En inderdaad zolang er geen bloed vloeit of kreupele paarden zijn zal het wel meevallen.
Toen mijn shetje voor het eerst bij mijn 2 fjorden kwam was het ook bijten, trappen en vooral rennen. Na een uur was dat over, een week later aten ze samen en nu zijn ze onafscheidelijk.
Het is niet leuk om te zien, maar het hoort er wel een beetje bij.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:22

Lekker laten gaan. Zolang ze niet elkaar in een hoekje drijven en blijven trappen niet ingrijpen. Bloed vloeit er meestal toch. Kan wel paar weken duren voor er rust komt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:33

Wat is de reden dat de paarden zo fel zijn op elkaar? Hoeveel krijgen ze te eten, gaan ze op stal? Zit er een “rotte appel” inde groep? Hoe groot is de ruimte?

Ik heb hier een wisselende kudde (afgelopen maand zijn er 4 paarden bij gekomen en 2 weg gegaan) en ik kan alles gewoon bij elkaar zetten. Mijn wei is groot genoeg, maar ze zoeken elkaar op om een kudde te vormen, eten samen, slapen samen. Natuurlijk hebben ze een rangorde, maar het bepalen ervan ging dusdanig subtiel dat er geen van de keren is gerend, gebeten of getrapt, en ook in de daagse omgang is dat echt niet nodig. Ik heb trouwens 1 merrie tussen (momenteel 5) ruinen, iets wat ook niet schijnt te kunnen, maar hier prima gaat. En nee, de merrie is geen dominante bitch maar echt een lief en sociaal paard.

Als er bloed vloeit zou ik ze absoluut uit elkaar halen en eerst maar eens gaan bedenken wat er mis gaat. Als je paarden en de omgeving in balans zijn is dat gedoe echt niet nodig :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:29

Geef het meer tijd. Wennen kan zomaar 2 maanden duren. Jouw paard moet wennen aan de plek, nieuwe geuren, nieuwe geluiden, nieuw voer, een nieuw regime. Laat hem dan niet ook nog voor zijn plekkie vechten.
Zet ze pas bij elkaar als ze het gras op gaan, dan zijn ze daar druk mee en is er meer afleiding.

Geef jouw paard

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 21:51

Nu is het voor mij makkelijker ik zou ze idd meer ruimte geven door langer te wachten. Maar er was een moment dat het trappen en bijten echt niet eruit zag dat ze gingen stoppen nu zaten ze in een ruime bak met hek ertussen die open kan naar nog een stukje.
In de wei met de anderen ging het een stuk beter. Maar ik heb natuurlijk niet alleen met me ruin te maken en die andere 2 merries maar ook met de eigenaren ervan. En de mevrouw wilde ze graag uit elkaar hebben wat ik begrijp want ging aardig heftig.

Maar ja hoe krijgen we ze dan later toch bij elkaar ?

Zoals caily al zegt, lijkt het me dat het ook rustig kan ? Het begon volgens mij met dat snoepje want daarvoor schopte ze wel al beetje naar elkaar en elkaar pesten door het hek. Maar dat was het extreme ik merk ook als ik in de wei ben. Dat hij gelijk wat pittiger reageert naar de andere. Jaloezie?

Alsnog gaat het in de wei met de 2 grote goed. Misschien was de ruimte te klein met de andere 2 shetjes ?

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 20:38

Niemand verder tips ?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:09

Op een groot grasveld beginnen, in een bak of kaal stukje kun je wachten op ongelukken.
Hou de merries in de gaten, als ze gaan knokken om een kerel dan blijven ze dat vaak doen tot er letterlijk splinters vliegen.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 21:12

Oke. Nu was het net alsof ze juist om en om met mijn ruin even gingen knokken en met 1 van de merries was dat echt heftig. De 2 paarden waar hij nu mee staat zijn ruinen en hij hing gelijk aan een grote zwart paard. Ik had juist verwacht dat merries helemaal geen probleem zou zijn. Dus ik zit gelijk even blanco hier van huh

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:13

Juist merries zijn doorgaans de schadeveroorzakers.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 21:49

Oké dus het hoeft niet aan me ruin te liggen. Als alles zometeen rustig is in de wei dan eventueel de rustige merrie erbij zetten? Of juist de pittige? En wat als het in de wei ook niet goed gaat met die 2 grote paarden ? Ben zo bang dat het dan allemaal knokken word. Mijn ruin gaat goed met die 2 grote paarden ruinen natuurlijk! Maar ja 2 kleine shetjes in de wei die aan elkaar moeten wennen en 2 giga paarden erbij. :+

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:22

Shetten moeten een lagere draad hebben waar zij onderdoor kunnen om te vluchten, en waar de grote paarden dus niet langs kunnen.

Maar kunnen ze sowieso niet even blijven staan met een draad ertussen? Laat het even los, en kijk over een maandje weer eens....

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Re: 2 merries en mijn ruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 09:23

We hadden mijn ruin naast de 2 merries gezet en met 1 shetje is het toen ook vanaf het hek ruzie en tegen het hekje aanschoppen met het idee elkaar te raken. Die van mij rijkt dan door het hek om te bijten.

Met de andere ging het wel goed. Maar toen de pittiger shet binnen het hok kwam was het alleen maar knokken.