Mijn pony's hengsten gedrag is er ineens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MimimiesH

Mijn pony's hengsten gedrag is er ineens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 05:48

Hallo,

Ik zit erg met een probleem.
Mijn pony Utelo heeft hengstgedrag en niet zo'n klein beetje ook. Natuurlijk is de periode van dr hengstige merries ook begonnen maar hij heeft bij elke merrie deklust en jaagt de ruin die in de kudde staat weg.

Eerst deed hij het rustig maar nu begint hij steeds wilder te worden.
Ik maak me zorgen om hem. Hij staat nu op een perfect plekje maar als dit gedrag niet ophoud moet ik toch naar een andere plek gaan zoeken.

Utelo staat op een 24/7 weiland met een gemengde kudde van 3 merries en 2 ruinen inclusief Utelo. Ze kunnen niet apart gezet worden want dit lost niets op.

Vanmiddag ga ik de dierenarts bellen om te vragen of ik een test kan doen om zijn testosteron te meten. Iedereen denkt dat hij klophengst is maar ik denk van niet omdat hij een jaar terug nog nooit dit gedrag had vertoond en toen stond hij ook vaak naast hengstige merries. Hij is nu 10 jaar en vertoond pas dit gedrag.

Hebben jullie misschien zo'n zelfde iets meegemaakt en voerde jullie iets bij voor dit gedrag?

Ik hoop zo dat ik hem kan helpen

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/6dJy9S.jpg

http://boktimg.nl/img/m/bWlS0w.jpg
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 02-06-18 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, maximaal 2 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Kelly_ann

Re: Mijn pony's hengsten gedrag is er ineens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:28

Ruinen kunnen ook wel last hebben van zulk macho mannen gedrag. De samenstelling van de kudde speelt een rol. Als je merries en ruinen samen zet kan er strijd ontstaan om de dames.

Ik zie ook dat je weiland niet heel groot is, ze kunnen zo ook niet goed van elkaar weg.

Wat je kan proberen is de samenstelling van de groep aanpassen. Merries en ruinengroep maken bijvoorbeeld.

MimimiesH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 07:13

Kelly_ann schreef:
Ruinen kunnen ook wel last hebben van zulk macho mannen gedrag. De samenstelling van de kudde speelt een rol. Als je merries en ruinen samen zet kan er strijd ontstaan om de dames.

Ik zie ook dat je weiland niet heel groot is, ze kunnen zo ook niet goed van elkaar weg.

Wat je kan proberen is de samenstelling van de groep aanpassen. Merries en ruinengroep maken bijvoorbeeld.

Op de foto's zie je de bak. Het weiland is een stuk groter en ze kunnen ook weg rennen als ze willen. De merries en ruinen scheiden is helaas geen optie

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:23

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:26

Veel ruinen hebben dit seizoen wat macho gedrag. Ook al is het geen klophengst. Bij mijn vorige ruin hadden ze waarschijnlijk iets hormoon producerendweefsel laten zitten en hij reageerde dus ook op hengstige merries e.d. dekte ook... stond daarom ook niet samen met merries.

Als het echt de spuigaten uit loopt en je wil niet verhuizen kan je even met je DA overleggen. Het testosteron niveau kan namelijk ook medicinaal even de kop in gedrukt worden.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:32

Mijn eerste gedachte was ook: Hoe groot is je weiland? Heeft de ruin ruimte om evt van de kudde weg te rennen zodat hij er een eindje vanaf kan staan en grazen. Maar Zo te lezen genoeg ruimte :)

Ik stuur je verder een PB met mijn eigen ervaring in deze situatie. Mijn pony (ruin) leeft ook in een samen gestelde kudde van hengst, ruin en merries en daar heerst er nu een hele mooie rust zoals te zien op dit filmpje. Vosbonte die je ziet is de hengst. Appaloosa merrie. Bruinbont merrie. Grijs/wit ruin.
https://m.youtube.com/watch?v=Bkav4jlNNhA

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:42

Ten eerste, vergeet niet dat dit normaal paardengedrag is! Die rol hebben de mannen nou eenmaal in een paardenkudde. Dat wij dat lastig vinden of zelfs gevaarlijk omdat de ruimte te klein is voor de anderen om zich echt terug te trekken, daar kunnen zij niets aan doen. In de natuur leven er over het algemeen niet meerdere mannen bij een groep merries. Die mannen vormen samen een bachelorgroep. Je zegt dat ruinen en merries scheiden geen optie is. Toch komt dit het dichtst in de buurt van het sociaal leven waarvoor ze gemaakt zijn, om het zo maar even te zeggen..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:03

Mijn ex-dekhengst pony had er ook last van, zijn testosterongehalte bleek ook hoger dan normaal. Wij hebben hem een tijdje apart gezet en zijn toen Monnikspeper gaan geven, na een paar weken weer bij de rest van de groep (toen is de Monnikspeper gaan werken) en het prutsmuts was meteen afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:19

Heb 7 jaar een macho gehad.
Dekken, drijven, gillen en maaien.
Monnikspeper haalde de scherpe randjes wel weg.
Hij is ook getest op klophengst, was ie niet.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:46

Mijn paard had dit probleem ook. Hij is laat gecastreerd en zag er ook echt uit als een hengst; kort maar ontzettend breed.
Gedroeg zich ook gigantisch als een hengst.. ging altijd de zwakke paarden achterna (net zo lang erachteraan totdat ze neer zouden vallen), andere ruinen vechten en altijd naar de merries toe.

Wel had hij ontzettend veel respect voor mij omdat we zo veel grondwerk hebben gedaan. Dus in het begin ben ik gewoon met hem over het erf gaan lopen (met een zweep in Mn hand om eventuele andere paarden af te weren) en heb ik hem op die manier kennis laten maken met andere paarden.
Op een gegeven moment hebben we hem in de bak gezet met de leider (een oudere ruin die ook net een hengst is, maar zich wel heeft leren gedragen in de kudde) en de alpha merrie, wat ook nogal een chagerijnige merrie is.. :D
Het eerste wat mijn paard deed was natuurlijk met zn macho gedrag naar de merrie toe. Maar dat lieten die merrie en de leider echt niet toe, dus hij heeft het er flink van langs gekregen.. we hebben ze bij elkaar gehouden totdat mijn paard doorhad dat hij het niet zomaar kon flikken. Daarna was hij bangig geworden voor de leider en toen konden we hem voorzichtig echt bij de kudde zetten (kudde van ong 25 paarden met heeeul veel ruimte).
Nu is hij prima in de kudde, alleen in de lente soms nog macho gedrag maar valt mee. Hij weet zn plek in de kudde (al is hij flink hoog geklommen nu, wanneer die oude leider dood gaat zal hij wel de nieuwe leider worden gok ik).

MimimiesH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 11:38

Eileen_ schreef:
Mijn paard had dit probleem ook. Hij is laat gecastreerd en zag er ook echt uit als een hengst; kort maar ontzettend breed.
Gedroeg zich ook gigantisch als een hengst.. ging altijd de zwakke paarden achterna (net zo lang erachteraan totdat ze neer zouden vallen), andere ruinen vechten en altijd naar de merries toe.

Wel had hij ontzettend veel respect voor mij omdat we zo veel grondwerk hebben gedaan. Dus in het begin ben ik gewoon met hem over het erf gaan lopen (met een zweep in Mn hand om eventuele andere paarden af te weren) en heb ik hem op die manier kennis laten maken met andere paarden.
Op een gegeven moment hebben we hem in de bak gezet met de leider (een oudere ruin die ook net een hengst is, maar zich wel heeft leren gedragen in de kudde) en de alpha merrie, wat ook nogal een chagerijnige merrie is.. :D
Het eerste wat mijn paard deed was natuurlijk met zn macho gedrag naar de merrie toe. Maar dat lieten die merrie en de leider echt niet toe, dus hij heeft het er flink van langs gekregen.. we hebben ze bij elkaar gehouden totdat mijn paard doorhad dat hij het niet zomaar kon flikken. Daarna was hij bangig geworden voor de leider en toen konden we hem voorzichtig echt bij de kudde zetten (kudde van ong 25 paarden met heeeul veel ruimte).
Nu is hij prima in de kudde, alleen in de lente soms nog macho gedrag maar valt mee. Hij weet zn plek in de kudde (al is hij flink hoog geklommen nu, wanneer die oude leider dood gaat zal hij wel de nieuwe leider worden gok ik).

Die van mij had eerst ook dat hij werdt getrapt door de leider merrie maar toen die hengstig werdt ging hij haar dekken en nu staat hij boven de kudde en heeft hij zijn eigen merries maar hierdoor begint hij steeds meer Hengsten gedrag te krijgen en ook steeds wilder

MimimiesH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 07:35

Ik geef nu naf oestress en dan op de hoogste dosis. De veearts belt me maandag om te overleggen wat we kunnen doen. Hij vind het erg raar dat Utelo dit gedrag pas kreeg sinds een jaar en daarvoor al heel lang ruin was.

Hopelijk krijg ik snel antwoord