Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 18:25

@ Wendy

Heb jij ook een Right Brain Introvert dan? Het is wel het proberen waard natuurlijk.. Ik doe idd de oefeningen eerst in stap, dan in draf en dan galop. Hij snapt trouwens wel snel dingen.. Maar moet ook momenten van rust inbouwen, anders verwerkt hij niet.
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 03-06-18 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 18:26

anjali schreef:
Doet jouw paard dit ook als hij in een groep wordt gereden?


Ja, maakt niet uit of ik met meerdere paarden ben of alleen.

Nibbit

Berichten: 10420
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:06

Maar waarom doe je eerst alles in stap.
Heb je het ooit geprobeerd om de spanning eerst te laten afvloeien door voorwaarts te rijden?
Ik denk bijna aan verveling..

Heb ook een paard gereden waarbij ik al blij was dat ie de eerste 20 meter stapte. Ik liet hem dan draven voordat de spanning te hoog werd; lekker vooruit, grote 8en etc.
Daarna weer verder met de stap.
En de stap steeds iets langer maken aan het begin.
Nu is ie zo braaf als wat. Het kost wel ff tijd en doorzettingsvermogen.

Naar mijn ervaring is voorwaarts altijd het sleutelwoord.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:13

Nou inderdaad ik galoppeer daarom gelijk na losstappen

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:17

Ts is dat onberekenbare wel steeds gelinkt aan schrikken/ Kijkerig gedrag?

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:19

@Gizeppie Gisteren de mijne gereden en ook daar weer veel spanning. Er was al een stalgenootje in de bak en die wil graag het draadje dicht hebben. Ik stap uit ervaringen met een ander paard altijd op het harde op en stap dan naar de bak. Nu dus in de bak opgestapt. Was meteen spannend en meneer wilde maar wat graag. Ik heb inderdaad een aantal meter gestapt en ben toen op zijn "makkelijke" kant gaan draven. Doe dat op de grote volte en we gaan dan best vlot, hij viel ook in de galop. Heb hem rustig terug genomen en zodra ik voel dat ik controle heb, ga ik meer wisselen. Veel slangenvoltes en laat hem dan rustig enige tijd draven. Hij wordt dan steeds fijner, ik houd wel al die tijd mijn been eraan en probeer hem aan de voorkant nagevelijk te krijgen. Houdt gewoon mijn hand er ook aan. Als hij te hard gaat vang ik dat op de buitenteugel en met mijn stem op. Zodra de druk van de ketel is ga ik stappen en vraag dan wat meer stelling en buiging. Dit doe ik op beide kanten en slinger door de bak. Vervolgens ga ik weer draven en galoppeer vrij snel aan. Galop is kort omdat dit lastig is en dan spring ik liever een paar keer aan. Uiteindelijk rijd ik nooit lang al met al een half uur, hij is echter wel flink bezweet.

Nu heeft de mijne niet het ik vertrek standje, maar hij ziet alles en vindt ook alles eng. Bomen langs de bak, honden die er liggen en dan weer zitten (beweging) alles is spannend. Als ik alleen maar blijf stappen bouwt hij alleen maar spanning op en dat moet er op een gegeven moment uit.

Ik ken jouw pony natuurlijk niet, maar ik denk dat wat al meer gezegd is, meer baat heeft bij meer tempo. Hij heeft dan minder tijd van denken en kan zijn spanning eruit lopen. Daarbij kan ik je nu al vertellen dat jouw pony waarschijnlijk net als de mijne een rechte lijn lopen onder het zadel al een uitdaging op zich is. Ik zou de oefeningen laten voor wat het is en zorgen dat hij naar je hand gaat lopen en zijn lijf gaat gebruiken op de manier die wij hier graag zien.

De amazone die erop gezeten heeft werkt zij vaker met probleem paarden? Zo nee dan zou ik toch op zoek gaan naar mensen met ervaring met zulke dieren.

Ook zou ik aan je instructrice vragen hoe zij de oplossing ziet, als zij die niet heeft dan zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een andere instructie die je op dit moment kan helpen. Het "netjes" rijden komt wel als hij ontspannen is.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:30

Ik zou echt elise buiten eens een berichtje doen.. ik weet zeker dat zij kan helpen en ze je paard bomproef krijgt..
Op bokt heet ze suezela (oid) maar op Facebook is ze actiever en makkelijk te vinden..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 20:47

Anoniem schreef:
Ts is dat onberekenbare wel steeds gelinkt aan schrikken/ Kijkerig gedrag?


Ja dat denk ik wel. Eerste keer was het namelijk bij een bewegende sjaal, tweede keer ook. Derde keer kwamen er Shetlanders uit de bosjes die hij niet kon zien. En de vierde keer waren het de spiegels. En die donderdag weet ik het niet. Want ze reed toen al voorwaarts. Ze was na twee minuten al gaan draven en galopperen. Ze draafde en galoppeerde toen. Toen explodeerde hij ook, dat was niet in de stap..

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:13

Gizeppie schreef:
Snooty16 schreef:
Hoe kleiner ze zijn, hoe lastiger het is. de mijne is een E-pony, maar ik merk wel dat mijn reflexen wel sneller worden. De mijne kijkt ook niet en is in een split second in volle speed de andere kant op. Misschien zit het in de naam. De mijne heet namelijk Finn :)


Haha ja die van mij ook niet. Die kan ineens weg schieten. Dat zit je gewoon simpelweg niet uit. Ook andere mensen zitten hem niet uit.. Hij is zo snel..

Weet je echt zeker dat hij geen voortekenen gaf? Die van mij had er 2, en die wisselde hij af. Ene was mesten. Als hij het op een kakken zette wist je dat hij aan de kletter zou gaan. Andere was naar rechts kijken. Dat was vlak voordat hij 'm naar rechts peerde -altijd naar rechts- en dan als hij rechtaf was gecentrifuge'd zette hij het daarna op een sprinten. In dat laatste geval was het zaak om 'm naar rechts te trekken, 'm daarin dus voor te zijn. Voorál niet terug naar links. Maar paard dubbelvouwen naar rechts met je hand op een centimeter of 20 van het bit :o en 'm om z'n as te laten draaien tot hij het zat was.

Elise is voor zover ik weet d'r bokt wachtwoord kwijt en kan dus niet meer bokken.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 21:37

egnie schreef:
@Gizeppie Gisteren de mijne gereden en ook daar weer veel spanning. Er was al een stalgenootje in de bak en die wil graag het draadje dicht hebben. Ik stap uit ervaringen met een ander paard altijd op het harde op en stap dan naar de bak. Nu dus in de bak opgestapt. Was meteen spannend en meneer wilde maar wat graag. Ik heb inderdaad een aantal meter gestapt en ben toen op zijn "makkelijke" kant gaan draven. Doe dat op de grote volte en we gaan dan best vlot, hij viel ook in de galop. Heb hem rustig terug genomen en zodra ik voel dat ik controle heb, ga ik meer wisselen. Veel slangenvoltes en laat hem dan rustig enige tijd draven. Hij wordt dan steeds fijner, ik houd wel al die tijd mijn been eraan en probeer hem aan de voorkant nagevelijk te krijgen. Houdt gewoon mijn hand er ook aan. Als hij te hard gaat vang ik dat op de buitenteugel en met mijn stem op. Zodra de druk van de ketel is ga ik stappen en vraag dan wat meer stelling en buiging. Dit doe ik op beide kanten en slinger door de bak. Vervolgens ga ik weer draven en galoppeer vrij snel aan. Galop is kort omdat dit lastig is en dan spring ik liever een paar keer aan. Uiteindelijk rijd ik nooit lang al met al een half uur, hij is echter wel flink bezweet.

Nu heeft de mijne niet het ik vertrek standje, maar hij ziet alles en vindt ook alles eng. Bomen langs de bak, honden die er liggen en dan weer zitten (beweging) alles is spannend. Als ik alleen maar blijf stappen bouwt hij alleen maar spanning op en dat moet er op een gegeven moment uit.

Ik ken jouw pony natuurlijk niet, maar ik denk dat wat al meer gezegd is, meer baat heeft bij meer tempo. Hij heeft dan minder tijd van denken en kan zijn spanning eruit lopen. Daarbij kan ik je nu al vertellen dat jouw pony waarschijnlijk net als de mijne een rechte lijn lopen onder het zadel al een uitdaging op zich is. Ik zou de oefeningen laten voor wat het is en zorgen dat hij naar je hand gaat lopen en zijn lijf gaat gebruiken op de manier die wij hier graag zien.

De amazone die erop gezeten heeft werkt zij vaker met probleem paarden? Zo nee dan zou ik toch op zoek gaan naar mensen met ervaring met zulke dieren.

Ook zou ik aan je instructrice vragen hoe zij de oplossing ziet, als zij die niet heeft dan zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een andere instructie die je op dit moment kan helpen. Het "netjes" rijden komt wel als hij ontspannen is.


De stap en de galop zijn de beste gangen van hem. Ja rechte lijnen op een normaal tempo is voor hem al erg lastig. Maar of ik nou stap of galoppeer hij kan ontploffen in alle gangen.. Donderdag ontplofte hij in de galop bij de andere ruiter. Ik heb ook geprobeerd van te voren te longeren. Dat had ook geen effect.

Denk dat ik idd wel even ga proberen om meer voorwaarts te rijden..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 21:37

egnie schreef:
@Gizeppie Gisteren de mijne gereden en ook daar weer veel spanning. Er was al een stalgenootje in de bak en die wil graag het draadje dicht hebben. Ik stap uit ervaringen met een ander paard altijd op het harde op en stap dan naar de bak. Nu dus in de bak opgestapt. Was meteen spannend en meneer wilde maar wat graag. Ik heb inderdaad een aantal meter gestapt en ben toen op zijn "makkelijke" kant gaan draven. Doe dat op de grote volte en we gaan dan best vlot, hij viel ook in de galop. Heb hem rustig terug genomen en zodra ik voel dat ik controle heb, ga ik meer wisselen. Veel slangenvoltes en laat hem dan rustig enige tijd draven. Hij wordt dan steeds fijner, ik houd wel al die tijd mijn been eraan en probeer hem aan de voorkant nagevelijk te krijgen. Houdt gewoon mijn hand er ook aan. Als hij te hard gaat vang ik dat op de buitenteugel en met mijn stem op. Zodra de druk van de ketel is ga ik stappen en vraag dan wat meer stelling en buiging. Dit doe ik op beide kanten en slinger door de bak. Vervolgens ga ik weer draven en galoppeer vrij snel aan. Galop is kort omdat dit lastig is en dan spring ik liever een paar keer aan. Uiteindelijk rijd ik nooit lang al met al een half uur, hij is echter wel flink bezweet.

Nu heeft de mijne niet het ik vertrek standje, maar hij ziet alles en vindt ook alles eng. Bomen langs de bak, honden die er liggen en dan weer zitten (beweging) alles is spannend. Als ik alleen maar blijf stappen bouwt hij alleen maar spanning op en dat moet er op een gegeven moment uit.

Ik ken jouw pony natuurlijk niet, maar ik denk dat wat al meer gezegd is, meer baat heeft bij meer tempo. Hij heeft dan minder tijd van denken en kan zijn spanning eruit lopen. Daarbij kan ik je nu al vertellen dat jouw pony waarschijnlijk net als de mijne een rechte lijn lopen onder het zadel al een uitdaging op zich is. Ik zou de oefeningen laten voor wat het is en zorgen dat hij naar je hand gaat lopen en zijn lijf gaat gebruiken op de manier die wij hier graag zien.

De amazone die erop gezeten heeft werkt zij vaker met probleem paarden? Zo nee dan zou ik toch op zoek gaan naar mensen met ervaring met zulke dieren.

Ook zou ik aan je instructrice vragen hoe zij de oplossing ziet, als zij die niet heeft dan zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een andere instructie die je op dit moment kan helpen. Het "netjes" rijden komt wel als hij ontspannen is.


O ja ik probeer wel veel oefeningen achter elkaar te doen, maar soms ook tussendoor pauze te geven om na te denken..

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 21:39

Koper schreef:
Snooty16 schreef:

Weet je echt zeker dat hij geen voortekenen gaf? Die van mij had er 2, en die wisselde hij af. Ene was mesten. Als hij het op een kakken zette wist je dat hij aan de kletter zou gaan. Andere was naar rechts kijken. Dat was vlak voordat hij 'm naar rechts peerde -altijd naar rechts- en dan als hij rechtaf was gecentrifuge'd zette hij het daarna op een sprinten. In dat laatste geval was het zaak om 'm naar rechts te trekken, 'm daarin dus voor te zijn. Voorál niet terug naar links. Maar paard dubbelvouwen naar rechts met je hand op een centimeter of 20 van het bit :o en 'm om z'n as te laten draaien tot hij het zat was.

Elise is voor zover ik weet d'r bokt wachtwoord kwijt en kan dus niet meer bokken.


Jawel. Hij gaf wel voortekenen. Hij was aan het mesten.. Dit doet hij overigens met grondwerk niet meer. Maar hij poept ook bij het buiten rijden in het bos waar het wel goed ging. Hoe bedoel je dat laatste.. Zou je daar wat meer uitleg over kunnen geven? Want als hij weg schiet heb ik niks meer te zeggen. Of doe je dit in de periode dat het paard nog bereikbaar was?

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:43

Ja. In die ongeveer 1 seconde dat hij nog niet zelf draait kon ik dan meestal het heft in handen nemen. Als hij zelf al rechtsaf sloeg en daarna z'n hals recht maakte lukte dat niet meer. Als de hals gebogen is kunnen ze minder vaart maken. Die van mij bleef ook bereikbaar genoeg als ik 'm met z'n hoofd naar rechts trok. In elk geval ging hij er dan niet meer vandoor.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 22:57

Koper schreef:
Ja. In die ongeveer 1 seconde dat hij nog niet zelf draait kon ik dan meestal het heft in handen nemen. Als hij zelf al rechtsaf sloeg en daarna z'n hals recht maakte lukte dat niet meer. Als de hals gebogen is kunnen ze minder vaart maken. Die van mij bleef ook bereikbaar genoeg als ik 'm met z'n hoofd naar rechts trok. In elk geval ging hij er dan niet meer vandoor.


Maar mijn pony mest de hele tijd.. Ook aan het begin als ik er nog niet op zit.. Bij die spiegels toen hij ineens stilstond had ik eigenlijk hem al moeten draaien. Maar ik was te laat. Hij was ook zo razend snel. Is zo lastig.. Wat ik vaak wel doe als ik merk dat hij het spannend vindt is een volte de andere kant op draaien.

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:06

Wat je nu zegt; je draait hem weg en dan neemt de spanning af of in elk geval hij ontploft dan niet?

Zo ja dan werkt het dus om hem aan het werk te houden, leid hem af zorg dat hij geen tijd heeft om zijn eigen plan te trekken.

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:09

Gizeppie schreef:
Koper schreef:
Ja. In die ongeveer 1 seconde dat hij nog niet zelf draait kon ik dan meestal het heft in handen nemen. Als hij zelf al rechtsaf sloeg en daarna z'n hals recht maakte lukte dat niet meer. Als de hals gebogen is kunnen ze minder vaart maken. Die van mij bleef ook bereikbaar genoeg als ik 'm met z'n hoofd naar rechts trok. In elk geval ging hij er dan niet meer vandoor.


Maar mijn pony mest de hele tijd.. Ook aan het begin als ik er nog niet op zit.. Bij die spiegels toen hij ineens stilstond had ik eigenlijk hem al moeten draaien. Maar ik was te laat. Hij was ook zo razend snel. Is zo lastig.. Wat ik vaak wel doe als ik merk dat hij het spannend vindt is een volte de andere kant op draaien.

Ik zeg toch ook niet dat jouwe het zelfde doet? Maar misschien is het wel handig om eens te bekijken of je een patroon kan ontdekken. Pony doet x en ontploft daarna.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 01:01

Als ik het verhaal over je cowboyruiter hoor van beugels kwijtraken en er af liggen dan denk ik niet dat je haar er op moet hebben Ga eens naar Gert toe met je paard. Hij blijft tenminste zitten en kan ook inschatten of jij dit ooit aan gaat kunnen. Dat is een man die niet om de hete brij heendraait maar recht op het doel afgaat.

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 06:47

Rizette schreef:
Als ik het verhaal over je cowboyruiter hoor van beugels kwijtraken en er af liggen dan denk ik niet dat je haar er op moet hebben Ga eens naar Gert toe met je paard. Hij blijft tenminste zitten en kan ook inschatten of jij dit ooit aan gaat kunnen. Dat is een man die niet om de hete brij heendraait maar recht op het doel afgaat.

Ik wilde het niet zeggen eigenlijk... maar een echt goede ruiter verliest niet zo snel zijn / haar beugels.
Heb Gert v h hof bezig gezien. Wát een paard ook doet hij heeft lijm op zijn kont en blijft in het zadel.
Zo iemand moet je dan met een paard als die van jou hebben.
Gert begleid ook de eigenaren van de paarden om er nadien zelf weer op te kunnen rijden. Als hij dat niet ziet zitten qua combi zal hij dat ook eerlijk zeggen.

Nibbit

Berichten: 10420
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:05

Gizeppie schreef:
O ja ik probeer wel veel oefeningen achter elkaar te doen, maar soms ook tussendoor pauze te geven om na te denken..


Ik zou dat echt niet te lang/vaak doen. Half uurtje pittig rijden, msschien even een rondje stap tussendoor als ie wat buiten adem raakt.
Nadenken kan ie die andere 23,5 uur wel weer.

Gizeppie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 07:29

Dank voor alle tips! Ik zal er eens goed over na gaan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:22

Dit wordt wel echt een topic waarin iedereen ( goedbedoeld hoor!!!) maar “ wat” vindt.
Wat voor het ene paard en ruiter werkt, hoeft voor de andere niet te werken.
En denk dat je ook goed moet kijken wat voor manier/ aanpak bij jou als persoon past.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:48

Gizeppie schreef:
@ Wendy

Heb jij ook een Right Brain Introvert dan? Het is wel het proberen waard natuurlijk.. Ik doe idd de oefeningen eerst in stap, dan in draf en dan galop. Hij snapt trouwens wel snel dingen.. Maar moet ook momenten van rust inbouwen, anders verwerkt hij niet.

Weet je heel zeker dat je een RB-I hebt? Je volgt nu inderdaad de aanpak die daarbij past, maar die werkt blijkbaar niet (onder het zadel dan) :)*
Het feit dat hij er vandoor gaat, is ook geen gedrag wat daarbij past. Dat is eerder extrovert.
Mijn eigen paard is heel goed in het schakelen tussen de verschillende horsenalities, dat heeft mij geleerd dat je altijd goed moet blijven kijken. Welk type gedrag laat hij nu zien en wat is de aanpak die daarbij past.
Soms heeft hij tijd nodig om inderdaad iets te verwerken, maar op andere momenten is het veel beter om door te pakken. Het is ook eens gebeurd dat we ver over zijn grenzen heen gingen en hij juist dicht sloeg, was niet meer bereikbaar, stond stil met zijn voorbeen te maaien.

Ik zag trouwens de suggestie van Gert van t Hof voorbij komen, dat kan wel eens een hele goede zijn. Die heeft mijn vriendin ook heel goed geholpen met haar reus die zo ineens kon ontploffen. Eerst heeft hij het zelf gedaan en daarna haar geleerd hoe ze het op kan lossen. Geen quick fix, maar juist door te blijven kijken en voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:59

Rbi zijn juist de vluchters, de wegrenners..
In elk geval de onvoorspelbare, moeilijk te lezen.
Heb er helaas ook zoeen.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:08


Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:21

http://paardenblog.tussenruiterenpaard. ... og-gedrag/

Ontploffen is wel introvert gedrag, ze slaan alles naar binnen op en knallen dan door spanning en paniek uit elkaar
Maargoed, we hoeven het niet eens te worden.

Ts ik hoop dat je voor jezelf een aanpak vindt die jullie past.