Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:52

Ja precies.
Als het dat is, zou het “ fijn” zijn.
Kan toch iets inzitten ofzo waar ze wellicht reactie op geven...

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:02

N4N4 schreef:
Wat is de reden om het niet te doen ?

Omdat het complete onzin is... om altijd maar voor iedere scheet die een paard dwars zit het dier door de hele malle molen halen is zo niet nodig.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 19:05

Thanks voor alle reacties!

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:08

Heb niet alle reacties gelezen. Enkel blad één.

One rein stop..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:44

maralyn schreef:
Heb niet alle reacties gelezen. Enkel blad één.

One rein stop..

Three word solution.. _O-

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:50

wat ik ook lees in alle berichten van ts is dat de pony ook reageert op onbalans in het zadel. Dat deed die van mij ook heel erg (hij is pas met 7 zadelmak gemaakt en ik kocht hem vlak daarna). Dat maakt de situatie nog erger en gevaarlijker, maar dat is wel te oefenen. Het wegrennen heeft dan in eerste instantie niets te maken met onbalans van de ruiter maar veroorzaakt wel een extra paniekreactie. Zo gaf die van mij ook al een paniekreactie op het opstijgen als dat niet helemaal soepel ging of het zadel iets te ver naarvoren lag (hij was wat rond dus zadel bleef lastig op zijn plek). Door inderdaad een stap terug en wat sjorren aan het zadel zonder erop te zitten en met iemand ernaast wat te bewegen in het zadel van links naar rechts en dan steeds iets meer werd dat veel beter. Dan worden de schrikreacties ook beter uit te zitten als ze niet extra hard gaan rennen als je niet meer in het midden van je zadel zit. Ik denk nu steeds als hij omdraait en rent. Hand laag been lang en als ik dan nog zit wat nu wel lukt stopt hij vanzelf na 100 meter, maar het blijft spannend om de eerste draai en ren uit te zitten, zeker als ie gewoon dwars het bos in rent

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:16

maralyn schreef:
Heb niet alle reacties gelezen. Enkel blad één.

One rein stop..


Als hij in paniek is helpt dit niet. Dit heb ik geprobeerd toen hij in het bos ervandoor ging. Als hij echt in paniek is, kan je niks doen.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:18

Snooty16 schreef:
wat ik ook lees in alle berichten van ts is dat de pony ook reageert op onbalans in het zadel. Dat deed die van mij ook heel erg (hij is pas met 7 zadelmak gemaakt en ik kocht hem vlak daarna). Dat maakt de situatie nog erger en gevaarlijker, maar dat is wel te oefenen. Het wegrennen heeft dan in eerste instantie niets te maken met onbalans van de ruiter maar veroorzaakt wel een extra paniekreactie. Zo gaf die van mij ook al een paniekreactie op het opstijgen als dat niet helemaal soepel ging of het zadel iets te ver naarvoren lag (hij was wat rond dus zadel bleef lastig op zijn plek). Door inderdaad een stap terug en wat sjorren aan het zadel zonder erop te zitten en met iemand ernaast wat te bewegen in het zadel van links naar rechts en dan steeds iets meer werd dat veel beter. Dan worden de schrikreacties ook beter uit te zitten als ze niet extra hard gaan rennen als je niet meer in het midden van je zadel zit. Ik denk nu steeds als hij omdraait en rent. Hand laag been lang en als ik dan nog zit wat nu wel lukt stopt hij vanzelf na 100 meter, maar het blijft spannend om de eerste draai en ren uit te zitten, zeker als ie gewoon dwars het bos in rent


Nou Flynn is zo snel dat het niet uit te zitten is. Hij draait om en is weg. Zo snel dat ik vaak pas besef dat tie het deed als ik er af lag. Ik heb idd het ook met op en afstappen gehad. Hierbij is hij nu niet meer in paniek. Aan het begin kon ik hem ook niet belonen toen ik erop zat. Vond hij heel eng. Dit kan nu wel weer..

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:58

Hoe kleiner ze zijn, hoe lastiger het is. de mijne is een E-pony, maar ik merk wel dat mijn reflexen wel sneller worden. De mijne kijkt ook niet en is in een split second in volle speed de andere kant op. Misschien zit het in de naam. De mijne heet namelijk Finn :)

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 09:18

Snooty16 schreef:
Hoe kleiner ze zijn, hoe lastiger het is. de mijne is een E-pony, maar ik merk wel dat mijn reflexen wel sneller worden. De mijne kijkt ook niet en is in een split second in volle speed de andere kant op. Misschien zit het in de naam. De mijne heet namelijk Finn :)


Haha ja die van mij ook niet. Die kan ineens weg schieten. Dat zit je gewoon simpelweg niet uit. Ook andere mensen zitten hem niet uit.. Hij is zo snel..

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:00

Wat je zegt heb ik met die pony die ik les gaf ook gehad. Ene moment niks aan de hand, andere moment als gestoken door een wesp in paniek...onberekenbaar en onbereikbaar. Wat ik las is het zadel nog wel een goede optie om na te laten kijken. Maar ik blijf erbij, als het door goede tips niet beter gaat dan zou ik hem snel verkopen...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:10

Hoe vaak heb je rijles?

Zz-L zegt niets over de capaciteiten van je lesgever met dit soort issues. Als die nu al een half jaar je enkel laat stappen stel ik me ook wel vragen.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:17

Ik geloof dat ik elise buiten eens zou contacteren.. zij kan je vast helpen

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:19

poes schreef:
Hoe vaak heb je rijles?

Zz-L zegt niets over de capaciteiten van je lesgever met dit soort issues. Als die nu al een half jaar je enkel laat stappen stel ik me ook wel vragen.

Ts heeft er nog maar 30 keer opgezeten gedurende dat half jaar en niet al die keren zullen les zijn geweest. Dus zo sterk over de instructie oordelen is misschien ook niet echt netjes, als een lesklant echt niet wil galopperen/draven heb je als instructie daar ook maar mee te dealen.

marietta
Berichten: 161
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:24

Kuggur schreef:
manubres schreef:
Het kan aan (heel) veel dingen liggen en dat maakt het vaak het moeilijkst. Heb zelf een meisje les gegeven met zo'n pony en uiteindelijk haar toch geadviseerd de pony te verkopen. Het is heel verdrietig, maar voor je eigen veiligheid mss toch het best.

Hier mee eens. Maar je kunt je afvragen hoe eerlijk dat is tegenover potentiële kopers.
Wij heben rigoureuzere maatregelen geomen in een vergelijkbare situatie.


Respect!!

hagelslag
Berichten: 9151
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:03

Licor schreef:
Ik geloof dat ik elise buiten eens zou contacteren.. zij kan je vast helpen


Dat is inderdaad ook een goede tip

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:26

TS je zou ook nog kunnen kijken of iemand jou pony voor de wagen kan beleren, met een betrouwbaar paard ernaast.

Wellicht is hij daar wel heel geschikt voor.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:36

cobiie schreef:
poes schreef:
Hoe vaak heb je rijles?

Zz-L zegt niets over de capaciteiten van je lesgever met dit soort issues. Als die nu al een half jaar je enkel laat stappen stel ik me ook wel vragen.

Ts heeft er nog maar 30 keer opgezeten gedurende dat half jaar en niet al die keren zullen les zijn geweest. Dus zo sterk over de instructie oordelen is misschien ook niet echt netjes, als een lesklant echt niet wil galopperen/draven heb je als instructie daar ook maar mee te dealen.



Klopt daarom vraag ik hoevaak er les is. Als je wekelijks les hebt zou je gewoon verder moeten staan.

Ik zou die parelli lessen even stoppen en dat geld gebruiken voor les rond het rijden. Dat kan ook longeren if wat dan ook zijn. En dat minstens wekelijks.

Als je daar het geld niet voor hebt zou je nog een hele handige bijrijder kunnen zoeken en kijken of dat helpt.

Aangezien je het zelf niet kunt oplossen (wat niet erg is) heb je echt wel begeleiding nodig. Als je daar het geld niet voor hebt zou ik hem wegdoen.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:07

meiske1577 schreef:
TS je zou ook nog kunnen kijken of iemand jou pony voor de wagen kan beleren, met een betrouwbaar paard ernaast.

Wellicht is hij daar wel heel geschikt voor.



Dat zou ik zeker niet proberen met een paard war zo uit het niks aan de ren kan gaan. Is levensgevaarlijk voor een wagen!!

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:37

Waar in Gelderland zit je?
Wat egnie zegt is helemaal waar. In Ierland worden paarden anders zadelmak gemaakt en gereden. Veel iertjes kennen het bakwerk niet. Ze worden alleen buiten -rechtuit- gereden als ze jong zijn. Ik vind daar zeker wat voor te zeggen.
Maar dan, dan komen ze hier en is/ moet alles anders..
Je instructrice rijdt zz-l zei je, maar springt ze ook/heeft ze veel gesprongen?

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 10:59

manubres schreef:
Wat je zegt heb ik met die pony die ik les gaf ook gehad. Ene moment niks aan de hand, andere moment als gestoken door een wesp in paniek...onberekenbaar en onbereikbaar. Wat ik las is het zadel nog wel een goede optie om na te laten kijken. Maar ik blijf erbij, als het door goede tips niet beter gaat dan zou ik hem snel verkopen...


Het zadel is nog niet zo lang geleden nagekeken, maar dit ga ik van de week nog een keertje laten controleren.. Ik weet niet of ik hem dan moet verkopen, want dan komt hij uiteindelijk bij de slacht terecht, omdat niemand er mee om kan gaan. Dat zou ik heel erg vinden.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 11:00

poes schreef:
Hoe vaak heb je rijles?

Zz-L zegt niets over de capaciteiten van je lesgever met dit soort issues. Als die nu al een half jaar je enkel laat stappen stel ik me ook wel vragen.


Nee hoor, heb buiten stap draf en galop gereden. Ook tempo wisselingen.. In de bak heb ik ook gedraafd.. Maar het gaat allemaal nog niet vanuit ontspanning.. Soms kan ik alleen stappen omdat de spanning te veel wordt, soms heb ik ook kunnen draven..

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 11:01

poes schreef:
Hoe vaak heb je rijles?

Zz-L zegt niets over de capaciteiten van je lesgever met dit soort issues. Als die nu al een half jaar je enkel laat stappen stel ik me ook wel vragen.


Ik heb trouwens 1 keer per week les nu..

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 11:03

cobiie schreef:
poes schreef:
Hoe vaak heb je rijles?

Zz-L zegt niets over de capaciteiten van je lesgever met dit soort issues. Als die nu al een half jaar je enkel laat stappen stel ik me ook wel vragen.

Ts heeft er nog maar 30 keer opgezeten gedurende dat half jaar en niet al die keren zullen les zijn geweest. Dus zo sterk over de instructie oordelen is misschien ook niet echt netjes, als een lesklant echt niet wil galopperen/draven heb je als instructie daar ook maar mee te dealen.


Het is niet een kwestie van willen, maar kijken wat hij aan kan.. Ik heb met les wel gedraafd en zelf ook gedraafd of gegaloppeerd. Je moet niet alles te gelijk willen.. Je kan niet weg draven als een stap nog niet ontspannen is..

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:04

En wat zegt je instructrice eigenlijk over het probleem? Wat moet je van haar doen? Geeft ze je concrete tips?