Verlatingsangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:07

Sowieso lijkt mij dat vergelijkend gedrag naar een kind niet echt gepast. Een paard is geen kind en geen mens.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:15

Coca2018 schreef:
Sowieso lijkt mij dat vergelijkend gedrag naar een kind niet echt gepast. Een paard is geen kind en geen mens.

Maar zowel kind als paard hebben behoefte aan liefde,zekerheid en leiderschap.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:20

Nee ik hou dat kind niet thuis. Maar de begeleiders moeten ook niet boos staan schreeuwen dat het kind zijn $%%# moet houden als het huilt. Troosten en tijd geven.

Mijn paard zonder verlatingsangst kan ik prima corrigeren als ze even niet nadenkt. Maar zij vertrouwt mij. Mijn andere paard heeft enorme verlatingsangst. Die loopt zich letterlijk dood. Daar hou ik vast aan mijn persoonlijke ruimte. Maar aaikoetjiekoetjieaaiaai werkt niet bij hem. Hem flink of minder flink vertellen dat ik zijn baas ben helpt evenmin. Wel een paar passen terug (letterlijk en figuurlijk) en wat gaan doen in het zicht van zijn paardenleider. Dan durft hij te ontspannen en kunnen we verder. En dat bouwen we steeds verder uit. Van even uit de wei naar de poetsplaats voor een wortel tot een massagesessie van een uur in zijn eentje. Maar dat kan van dag tot dag verschillen.

Ik ga niets uit de weg. Bijten, trappen, steigeren, omver rennen zijn een no-go. Maar mijn paard laat duidelijk zien wat ik die dag wel en juist niet kan doen. Daar hoeft hij niet meer voor te schreeuwen.

Ontwijken? Nee! Aanpassen? Jazeker

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:50

Ik zeg toch ook niet dat je dat het paard moet afstraffen als het paard druk is, ik zei afstraffen wanneer het over de grens gaat.
En ik neem toch ook aan dat TS niet een zadel op gaat leggen bij een paard dat staat te steigeren, maar het opzadelen bij de wei vind ik wel heel erg aanpassen aan het paard, het moet ook wat leren en dat gaat niet als het volledig uit de weg wordt gegaan door dus in dit geval bij de wei op te zadelen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:34

Savkam schreef:
Ik ben gelukkig totaal niet bang voor der ofzo maar soms is het wel frustrerend ook omdat ik niet goed weet waarom ze zo doet


Goed dat je dit zegt, want ik lees ook heel veel onbegrip uit jouw berichten, langs beide kanten.
Ik ga je proberen mijn visie uit te leggen waarom ze zo doet.
Een paard is een gigantisch gewoontedier. Het ene paard toont dit sterker dan het andere paard, maar geloof me dat ze stuk voor stuk van hun routine houden. Waarom is dat? Omdat routine zekerheid en veiligheid geeft en die twee dingen verlangt een paard het meest: zekerheid, veiligheid, geen gekke dingen, het leven dat gewoon zijn gangetje gaat en heel erg voorspelbaar is.

Een maand geleden werd het leven van jouw paard helemaal op zijn kop gezet. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe paarden, nieuwe routine. Alles anders! Je moet dus beseffen dat deze periode eigenlijk niet zo een fijne periode is voor je paard. Je paard moet weer het vertrouwen krijgen om aan alles te wennen. De kudde is die nu het eerst aan gewend geraakt omdat je paard daar ook het meeste tijd bij doorbrengt. De routine op stal heeft die na 30 dagen ook al min of meer door. Maar het vertrouwen in jou is er nog niet helemaal. Is niet erg, komt wel met de tijd, maar is wel iets wat je nu moet beseffen. Want op het moment dat je je paard uit de kudde haalt, vraag je eigenlijk aan het paard om de kudde even op te geven en met jou mee te komen. Heel eng voor je paard. De kudde kent die, jou nog niet. Als je dan ook nog gefrustreerd raakt, boos wordt, op hem roept etc. wordt je paard versterkt in zijn wantrouwen. "Zie je wel dat ik beter bij de kudde kan zijn, daar heb ik rust en zekerheid. Hier is enkel stress en negatieve gevoelens." Door streng te zijn bereik je dus eigenlijk het omgekeerde van wat je wilt en vererger je ook het gedrag. Snap je dat een beetje?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:00

Verlatingsangst is geen 'normaal gedrag' (of nouja, dat is maar net wat je onder normaal gedrag verstaat natuurlijk) en ook niet persee iets wat met de tijd over gaat.

Verlatingsangst ligt aan de angst en niet aan het verlaten. In andere woorden, je paard is te onzeker en zoekt iemand die hem kan beschermen. De enige plek waar hij zich veilig voelt is in dit geval in de kudde aangezien hij ook jou niet genoeg vertrouwt als leider en zichzelf al helemaal niet vertrouwt.
Hoe je dat oplost is gewoon door veel te grondwerken en veel te desensibiliseren. Hij moet vertrouwen gaan krijgen in jouw én in zichzelf. Daarnaast moet hij jouw als leider gaan zien als je met hem bezig bent. Paarden training is eigenlijk niet veel meer dan je paard aanleren zichzelf onder controle te houden. Alleen gaat dit uiteraard nooit lukken als de persoon zichzelf niet onder controle kan houden, wat in de meeste gevallen zo is.
En dat, tja, dat ga je alleen onder de knie krijgen door (grondwerk)les te nemen of door te investeren in horsemanship video's en heel veel te oefenen..

Ik zal eens beginnen met youtube video's kijken. Zelf ben ik fan van oa Warwick Schiller. Hij heeft ook verschillende video's over 'separation anxiety', waar jouw paard dus ook last van heeft. Hij legt het erg goed uit dus misschien heb je daar wat aan!
Hier legt hij vrij uitgebreid uit over verlatingsangst. Misschien beetje saai, maar geeft een goed beeld!
https://www.youtube.com/watch?v=XUfpIPPXPIU

leiderschap+ verlatingsangst
https://www.youtube.com/watch?v=ohDcSZTuFLA

nog meer uitleg+ resultaat na grondwerk sessies
https://www.youtube.com/watch?v=DLSiivYYizY

ook interessant voor je misschien
https://www.youtube.com/watch?v=e1wnJH2tbu8

En er staan nog veel meer interessante filmpjes op zijn kanaal!
Ik zou ze allemaal eens goed bekijken. Denk dat je er erg veel aan kan hebben! Ook heeft hij een free trial (voor 7 dagen dacht ik) met alle volle filmpjes.
Verdere goede horsemen om op te zoeken:
Jonathan Field
Buck brannaman
Glenn stewart
(Pat Parelli, maar houd ik zelf minder van)
(Clinton Anderson, ook minder. Goede dingen er uit filteren)
En nog veel meer, maar hier kon ik snel op komen :D

Het is trouwens ook veel beter om die hele basis er goed in te krijgen, aangezien het voor het paard zeker ook niet fijn is om zich zo onzeker te voelen. Daarnaast zul je merken dat na al het grondwerk je een veel leukere connectie met je paard krijgt!

Succes met je paard!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:26

Idd,ik volg bovenstaande.

Je paard vertrouwt je niet en daar ligt het probleem.

Normaal ook,je hebt ze pas net.

Ga werken op de grond,werk aan die band en dan volgt de rest.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:51

Oja, ik had het topic net vlug doorgelezen maar niet heel goed. Nu ik het wat beter doorgelezen heb zie ik ook 2 dingen die voor problemen kunnen zorgen wat jou betreft.
Zoals ik in m'n vorige post zei, kan je niet van een paard verwachten dat hij zichzelf onder controle houdt als jij als (supposed to be) leider dat niet kan. Jij vertelt dat je soms gefrustreerd wordt ivm het gedrag dat je paard toont.
Nu zeggen sommige mensen soms wel eens (niet hier hoor, maar over het algemeen) 'wordt eens boos op hem! Laat zien wie de baas is!'. Maar dit is eigenlijk het allerslechtste wat je maar bij een paard kan doen. Een paard is namelijk een prooi/vluchtdier en 3x raden wat er gebeurt wanneer jij, als roofdier, boos en emotioneel wordt :Y)
Het is dus van groot(!!) belang dat jij als persoon je eigen emoties onder controle houdt. Boos worden heeft geen zin, verdrietig worden heeft geen zin, eigenlijk gewoon helemaal geen negatieve gevoelens. Als je voelt dat jij zelf de controle over je emoties verliest, kan je beter even wat anders gaan doen totdat je weer die controle over jezelf terug hebt.
Het is namelijk ook wel te zien in hoe je reageert in dit topic. Je krijgt vrij veel harde, kinderachtige reacties maar je reageert hier zelf ook zeer emotioneel en agressief op. Probeer in plaats van boos te worden, jezelf juist onder controle te houden. Paarden zijn de grootste leermeesters hiervoor :Y) Zorg dat je niet in die negatieve spiraal terecht komt!

En ten tweede zeg je dat je soms onzeker wordt van het gedrag van je paard. Je paard gaat jouw nooit als leider zien zolang je onzeker bent. Dus wees zelfverzekerd en zorg ook echt dat je paard niet in je personal space komt.
Gezien je zegt dat je onzeker wordt, raad ik echt aan om grondwerk horsemanship les te nemen. Als je de problemen nu niet aanpakt, kan het wel eens heel gevaarlijke situaties opleveren namelijk.