Hoeveel ligt een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveel ligt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:44

Ik kan daar niet echt een antwoord op krijgen... Bij googelen kom je vooral op hoeveel slaapt een paard...

Ik vraag me dit af omdat mijn merrie erg veel ligt. Ik heb dit bij geen enkel ander paard zoveel meegemaakt.

S'avonds gaat ze op stal. Snachts ligt ze altijd, dat is duidelijk te zien aan het stro in de staart. En als ik eens laat ga kijken (tegen 00:00) ligt ze.

Sochtends gaan ze naar buiten en het wil een enkele keer zo zijn dat ze dan ook ligt. En vaak eind vd ochtend in het land. Smiddags ook weer en meestal voordat ik ze savonds weer ophaal ook.

Ze ligt dan ook rustig een kwartier tot half uur per keer.
Ze doezelt dan wat. Ligt wel rechtop, niet plat maar met de benen onder haar gevouwen.

Mijn andere merrie ligt vrijwel nooit en ook andere paarden heb ik niet zoveel zien liggen.

Het gaat om een bijna 4 jarige merrie die onlangs nagekeken is door de osteopaat. Atlas en schouders zaten iets vast, verder helemaal oké. Iets zwelling achter de schoft door een verkeerd liggend zadel wat nu opgelost is en de zwelling duidelijk minder en eigenlijk vrijwel weg is. Paard oogt verder fit.

Moet ik me zorgen maken of is dit normaal?

Onali

Re: Hoeveel ligt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:05

Ligt eraan, wat doe je verder met dit paard?

Kan een teken zijn dat ze alles van het verwerken is (gezien de leeftijd) of ze is gewoon heel relaxed.
In mijn vorige kudde liep alles op zonne-energie en lagen ze allemaal erg veel. Maar ja de paarden waren gewoon zeer tevreden.

Evt. kan je altijd bloed laten trekken en controleren op tekorten.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:09

Hier liggen ze ook vaak genoeg hoor, zo'n powernapje nemen van een minuutje of 20. Hoeft niet negatief te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:15

Opzich ontbreekt het ze aan niks (mijn inziens). Altijd onbeperkt ruwvoer of gras. Maar de andere die al 30 is ligt bijna nooit.

Ik rij ongeveer om de dag een klein half uurtje met haar.

Ja, misschien maak ik me gewoon zorgen om niets maar heb het nooit eerder gezien, terwijl ik best wat paarden mee gemaakt heb...

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:19

Het ene paard ligt meer dan het andere, de ene zul je vrijwel nooit zien liggen, de andere een aantal keer per week. Ze zal het waarschijnlijk gewoon prettig vinden.
Je zou een keertje een bloedonderzoek kunnen laten doen, maar verder zou ik me eigenlijk geen zorgen maken als ze niet ook afvalt of duf is ofzo.

Overigens kan stro in de staart ook komen door rollen in plaats van liggen :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:21

Ik heb er ook een gehad die veel lag. Deed ze denk ik gewoon graag. Zelfs zo veel dat de trainingstal waar ik haar een keertje gebracht had belde of ze niet ziek was :+

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:22

Hoe vaak een paard ligt, verschilt ook per paard is mijn ervaring. Zo heb ik nu een merrie die eigenlijk overdag nooit ligt. Terwijl een paar boxen verderop een ruin staat die juist wel veel ligt. Die betrap ik regelmatig op een dutje. Als je om de dag een half uurtje rijdt, kan ik me niet voorstellen dat het door het werk komt. Het ene paard doet dit gewoon meer dan het andere. Als ze niet onrustig is overdag, denk ik dat je gewoon een slaapkoppie hebt getroffen :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:23

Maar paarden liggen regelmatig een uurtje of 2 in de zon, en in de nacht nog eens in de schuilstal (in hun eigen stront :+ ).

Ken ook paarden die echt maar een paar minuutjes per dag liggen, dus lijkt me heel verschillend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:25

De oudste slaapt hier vrijwel zelden (24 jaar) maar toen hij jong was echt heel veel en we kregen wel eens belletjes dat het leek of hij dood was. Nooit iets mee aan de hand geweest. De jongste 14 jaar ligt hier regelmatig 1x per dag en dan een half uur helemaal van de wereld.
Dit paardje heeft vaak wel wat en dat begint dan ook met vaker kleine dutjes doen. Als ik dan haar bloed laat checken vinden we vrijwel altijd wat, en dat ik bloed laat trekken is omdat ik het intuïtief niet goed vind voelen en helaas klopt dit tot nu toe altijd.
Dus je kunt er een keer een bloed onderzoek aan wijden als je bezorgd bent. Ik vind het wel een goed teken dat ze er fief bij ligt. Doet die van ons ook.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:26

Mijn paard ligt ook graag en veel. Ik maak me er al lang geen zorgen meer in. Het betekent dat hij zich lekker op z'n gemak voelt, denk ik dan. Ook ik kreeg op zijn vorige stalling af en toe een telefoontje van een ongeruste stalgenoot of hij soms niet ziek zou zijn, want hij lag toch al heel lang te slapen. Ik de eerste keren er dan snel naartoe om even te controleren. Altijd vals alarm geweest. Vooral rond zijn 4 jaar lag hij soms heel lang te slapen.
Dus ik gok erop dat ook jou paard zo eentje is die geniet van een tukje, en daarbij graag gaat liggen. Betekent dat ze toch ontspannen is in haar omgeving. Al heb ik ook geen idee binnen welke grenzen het precies normaal is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:36

Mijn paarden liggen echt veeeel. Altijd als ze van de weide afkomen met zijn allen. Smorgens ook vaak als ik ga voeren. En dan ook helemaal plat.

Zo tref ik ze na de weide tijd altijd aan.

Afbeelding

De kleine ligt ook gewoon op de stelconplaten :') Terwijl ze ook in het zand kan liggen.

Afbeelding

De jonkies (beide 3) liggen nog meer dan het paard van 15.

Ik vind een liggend paard altijd zo schattig <3 Nouja niet in een box dan vind ik het meestal een beetje sneu ivm de krappe ruimte.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:49

Als ik de hele dag op stal ben dan zie ik Luna ook regelmatig liggen, dan ligt ze echt een dutje te doen. Heb van stal genoten ook wel eens gehoord dat ze ligt in haar stal als ze net aankomen.
Verder zie ik haar ook regelmatig op rust staan en dan echt met de ogen dicht staan dutten. Vind het voor schattig.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:09

De buurman in de box naast mijn merrie ligt ook meerdere keren per dag. Als je dan naar hem kijkt kijkt ie vrolijk terug! Niks aan ee hand zolang ze verder gewoon gezond en fit ogen.
Er staan hier vlakbij 2 fjordjes (een oudje en een jonkie) en die liggen ook altijd heerlijk van het zonnetje te genieten.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:25

In de tijd dat mijn paard opgroeide leefde hij samen met mijn inmiddels overleden ruin, toen lagen ze ook geregeld te dutten. Nu dat de oude ruin niet meer is ligt hij veel minder, ik denk dat mijn huidig ruintje zich echt geborgen voelde met het gezelschap van de ander.

Nu staat hij met een andere rustige ruin, maar hierbij zie ik hem veel minder liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 03:56

Het verschilt per paard. Ik heb een ruin die in de winter best wel ligt maar nu in de zomer... man man man :') D'r zijn al bezorgde mensen voor aan het hek geweest. 's Ochtends vroeg ligt hij op z'n pens. Daarna vreet en scharrelt hij wat en bemoeit zich wat met de omgeving. En zo aan het einde van de ochtend gaat hij gestrekt en dan blijft hij gerust liggen bakken hoor. Echt opvallend veel meer dan in de winter. En zéker meer dan mijn merrie. Zij ligt in de zomer ook meer dan in de winter.
Wat ze 's middags doen weet ik niet, dan zie ik ze niet. 's Avonds laat/'s nachts gaat 'ie ook weer plat. Mijn merrie doet dan vaak wel mee (op borstbeen) maar ik heb haar nog nooit helemaal languit gezien behalve één keer toen ze bevangen was door de hitte :o :o :o

Ik heb ook eens een stalhouder gehad die een paar uur nadat ik mijn ruin daar gebracht had bezorgd opbelde: "jouw paard ligt al een tijd, is dat normaal??" Hij zal zich wel direct op z'n gemak hebben gevoeld :')

Enige nadeel aan al dat ge-lig is dat hij sneller teken te pakken heeft. Die kruipen dan op hem. Vandaag wilde ik zijn liezen daarom insmeren met anti-teekspul (doe ik dagelijks) maar toen mocht ik 'm eerst overeind jutteren. Gelukkig was hij 's avonds niet meer boos :')

evaxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:45

Mijn paard ligt heel vaak haha.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:50

Mijn vorige jonge paard lag ook heel veel. Dat werd later minder