Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:06

Met een roedel kunnen ze veel meer aan inderdaad.
Maar heb je wel eens gehoord van een hond alleen die een weiland in is gelopen en een pony heeft doodgebeten?

Rizette
Berichten: 4401
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:10

Naya die door Nederland getrokken is heeft heel veel schapen doodgemaakt denk nou niet dat een wolf niet zo veel kan. Ws zijn er wel shetlandveulens uit elkaar getrokken dus een mini zou zeker kunnen die zijn kleiner dan sommige schapen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:15

Sintara schreef:
Met een roedel kunnen ze veel meer aan inderdaad.
Maar heb je wel eens gehoord van een hond alleen die een weiland in is gelopen en een pony heeft doodgebeten?


Zeker. Ook hier op bokt in het nieuws wel eens voorbij zien komen.

Paardenfann4
Berichten: 1357
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:23

meisje2000 schreef:
Mijn man zei gister tegen.mij dat er een wolf is gezien in appelscha. Weet niet hoe hij het weet en wat er waar van is. Maar de wolf zou snachts gezien zijn


Dat is al weken geleden, daar stond ook een filmpje van op youtube was gewoon overdag. Hij is vorige week in de Knipe en Bontebok gesignaleerd door mensen en er zijn op diverse plaatsen in deze omgeving schapen doodgebeten. Dus er is sowieso 1 in de omgeving. Misschien meer, maar dat zal dna onderzoek moeten uitwijzen.

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:30

Pepperrr schreef:
Sintara schreef:
Met een roedel kunnen ze veel meer aan inderdaad.
Maar heb je wel eens gehoord van een hond alleen die een weiland in is gelopen en een pony heeft doodgebeten?


Zeker. Ook hier op bokt in het nieuws wel eens voorbij zien komen.


Ok nouja, dit risico loop je dan. Waarbij een wolf nog wat schuwer is.. Lijkt me nog steeds echt een heel klein risico.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:02


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:04


minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:07

Een wolf pakt ook prooien groter dan een schaap.
Bij onze buren heeft hij/zij een grote bok opgepeuzeld (dna uitslag was wolf)
Die had het formaat van een kleine shetlander(de bok)

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:09

Paardenfann4 schreef:
meisje2000 schreef:
Mijn man zei gister tegen.mij dat er een wolf is gezien in appelscha. Weet niet hoe hij het weet en wat er waar van is. Maar de wolf zou snachts gezien zijn


Dat is al weken geleden, daar stond ook een filmpje van op youtube was gewoon overdag. Hij is vorige week in de Knipe en Bontebok gesignaleerd door mensen en er zijn op diverse plaatsen in deze omgeving schapen doodgebeten. Dus er is sowieso 1 in de omgeving. Misschien meer, maar dat zal dna onderzoek moeten uitwijzen.



Ook gesignaleerd en gezien door meerdere personen in Nieuwehorne Jubbega en Hoornsterzwaag en Donkerbroek

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:28

Er is ook een wolf gesignaleerd in Boyl. Dat zou kunnen vanaf Appelscha. Dat hij nu in de Knipe is gezien, zou betekenen dat hij de A32 nog niet is overgestoken. Wat dat betreft zitten wij nog net aan de goede zijde.

Wat ik begrepen heb is dat er een best hekwerk geplaatst zou moeten worden om een wolf buiten je land te houden.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 18:17

Selka schreef:
Omheining aanpassen is ook nog een optie he.


Wat voor omheining zou een wolf tegenhouden dan?

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 18:21

Lithya schreef:
Er is ook een wolf gesignaleerd in Boyl. Dat zou kunnen vanaf Appelscha. Dat hij nu in de Knipe is gezien, zou betekenen dat hij de A32 nog niet is overgestoken. Wat dat betreft zitten wij nog net aan de goede zijde.

Wat ik begrepen heb is dat er een best hekwerk geplaatst zou moeten worden om een wolf buiten je land te houden.


En de A7 ook nog niet... maar die beesten kunnen hele afstanden afleggen in korte tijd dus volgens mij zegt het niet echt veel.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 18:24

Een hele shetlandpony ligt wat zwaar op de maag denk ik maar 'alleen' verwonden lukt een wolf vast wel en daar zitten we natuurlijk ook niet echt op te wachten

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:28

pearlie schreef:
En de A7 ook nog niet... maar die beesten kunnen hele afstanden afleggen in korte tijd dus volgens mij zegt het niet echt veel.


Dat is waar, maar als hij van Appelscha, Boyl, de Knipe nu richting Donkerbroek gaat, lijkt het er nu nog op dat hij alles ten westen van de a32 nog even voor gezien laat.

Welk hekwerk? Ik heb begrepen een dik heras hekwerk van behoorlijke hoogte. Word je niet echt vrolijk van in de portemonnee om daar je gehele land mee te omheinen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:18


knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:40

mijn paardjes staan ook in de omgeving waar de wolf rondloopt.wij laten ze gewoon buiten nachts...een wolf en ook nog op 5 km afstand 2 stallen waar rihno heerst..
1 van de paarden deed vorige week een moordaanslag op mijn hond dus denk dat de wolf bij ons niet echt een prooi kan pakken. hopen we dan maar!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:12

Sintara schreef:
Het gaat om wolven die in hun eentje jagen. In hun eentje kunnen ze niet meer aanrichten dan een hond van hetzelfde formaat. Vergeet niet dat een pony echt een heel wat lastigere prooi is dan een schaap. Voor zover ik het kan vinden waagt een wolf alleen het nooit.

Ik heb in een andere discussie over wolven hierop bokt al eens een link geven naar een scene uit een David Attenborough documentaire waarin een wolvin ( niet zonder moeite) een juveniele bison doodt. Een véél groter, én beter bewapend dier (en niet uit te vlakken, niet gedomesticeerd) dan een shetlandertje.
Denken dat een wilde wolf niet méér capaciteit heeft op dit vlak dan een hond van hetzelfde formaat is een grove misvatting.

Paardenfann4
Berichten: 1357
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:39

Heb je die link nog ergens Kuggur? Ben wel benieuwd. Denk ook dat mensen het zwaar onderschatten waar wolven tot in staat zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:38


Paardenfann4
Berichten: 1357
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:51

Bedankt voor de link. Ongelooflijk dat 1 zo'n wolf dat beest uiteindelijk weet te doden. Het kost zeker moeite maar de wolf is zeer volhardend. Denk dat mensen zwaar onderschatten wat deze dieren allemaal kunnen. Zolang er maar 1 is en er is eten (schapen) zat dan zal er weinig aan de hand zijn. Maar zodra er meer komen en ze krijgen in de winter honger dan denk ik dat de meeste mensen het een stuk minder leuk gaan vinden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:00

Paardenfann4 schreef:
. Zolang er maar 1 is en er is eten (schapen) zat dan zal er weinig aan de hand zijn. .

Ahum, ik ben schapenhouder ( ijsland weliswaar ;) ), en kan niet zeggen dat ik het helemaal met deze uitspraak eens ben.... >;)

Paardenfann4
Berichten: 1357
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:03

Ze lusten hier blijkbaar erg graag schapen want overal zijn er schapen dood gemaakt hier in de omgeving. Heb jij daar dan geen last van? Ze staan hier vaak ook achter hekjes van hooguit een meter dus dat is makkelijk vangen voor zo'n wolf. Ik las ergens dat er op IJsland geen wolven voor kwamen, of is dat achterhaald?

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:06

Kuggur schreef:
Paardenfann4 schreef:
. Zolang er maar 1 is en er is eten (schapen) zat dan zal er weinig aan de hand zijn. .

Ahum, ik ben schapenhouder ( ijsland weliswaar ;) ), en kan niet zeggen dat ik het helemaal met deze uitspraak eens ben.... >;)

Ik ook niet, als ze eerder tegen een shetlander of ander klein grut aanlopen lusten ze dat ook zeker wel.
Wolven zijn prachtige dieren, maar ze eten meer dan schaapjes.

In mijn omgeving zijn 2 kalveren, een bok, geiten en een handvol schapen gedood.
Schapen staan vaker in en nabij natuurgebieden, dan is de kans ook groter dat zij de eerste zijn die door een wolf gegrepen worden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:12

Nee, hier zijn inderdaad geen wolven, wel sinds een paar eeuwen (geimporteerde) rendieren.
De grootste landpredator is de arctische vos, en wat de boeren je hier ook proberen wijs te maken, die is echt geen bedreiging voor schapen.
Een vriend van me heeft echter een aantal jaren geleden oog in oog gestaan met een ijsbeer die op zijn land ( bij schapen overigens) rondliep ( pech voor de ijsbeer, hij had een geweer in zijn auto).
Het komt zéér incidenteel voor dat zulke dieren hier aan land komen, zonder uitzondering verzwakt en uitgehongerd door hun lange zeereis.

Paardenfann4
Berichten: 1357
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:20

Ik bedoel ook niet dat ze alleen maar schapen eten. Maar die zijn er volop aanwezig dus als ze trek hebben is het een kleine moeite om er een te vangen. Maar ik ben ook zeer benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.