In het bezit van een 18 jarige potige haflingerruin, al een jaar of 9 nu. Met mijn vorige pony’s altijd alleen op pad geweest, maar met Harry enkele keren, wat door mijn lack aan dapperheid niet goed ging.
Ik ben 5 jaar geleden flink gelanceerd door hem, met als gevolg een gebroken rug, en hierdoor ben ik als 43 jarige vrouw, die al vanaf haar 14de eigen paarden heeft gehad, best wel een bange poeperd geworden..
Waarom nu alleen willen buitenrijden?
Een dezer dagen gaat Hark op het land, en mijn buitenrij-maatje blijft op stal. ( peesblessure)
Het land is 30 minuten van stal af, dus al zouden we samen wat willen ondernemen, dan moet ik sowieso als eerste 30 minuten alleen met hem op pad.
Meneer móet echt 5x per week lopen, dus ik móet echt alleen op pad met hem. Uiteraard gaat hij niet alleen op het land, maar nu mijn maatje er niet is, heb ik besloten ‘the elephant in the room’ aan te pakken.
Ik wil ook gewoon alleen kunnen rijden.
Mijn idee was het met kleine stapjes aan te pakken, dus zolang het goed gaat, verder weg van het land, belonen en zelf stoer blijven. En dat dan uit te breiden..
Tot we samen lekker door de duinen kunnen struinen, 3 uur lang, zonder paniekaanvallen van beide kanten..
Dus, ik ben de leider, ik ga hem op zijn gemak stellen als er iets engs aan de hand is. En goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren.
Is dit de juiste manier?
Het meest rare van dit verhaal is, Hark heeft een maand of 6 voor de wagen gelopen, enkelspan.
Ik spande hem voor de wagen, uiteraard altijd een groom mee, maar toen gingen we ook ‘alleen’ op pad...
Dus we (ik) kunnen het wel...
Iemand tips&trucs?
Har is verslaafd aan eten( dwarsligger,hè) hem onderweg belonen met bv een snackje een idee? ( wanneer dan...)
Was ik maar nog steeds zo stoer en onbevangen als die 14jarige Marjolein..
.

) en ik ben geen held.