Help, angst bij afstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
debster1991
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-05-18

Help, angst bij afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 14:26

Heee allemaal.
Ik ben op zoek naar tips en advies. Mijn paard heeft heel lang angst gehad met opstappen. Als je er nog niet op zat al wegrennen. Nu met heel veel moed, beleid en trouw blijft hij rustig staan kun je rustig opstappen en wegrijden. Wel zorg ik ervoor dat altijd iemand hem vasthoudt en dat hij iedere x nog beloond wordt als hij rustig blijft staan.
Het afstappen is nooit een probleem geweest tot 2 weken terug. Ik stap af en hij springt ineens opzij. Nu zorg ik dat iemand hem ook vasthoudt met afstappen maar van de week rende hij weg toen ik mijn voet al uit de beugel had om af te gaan stappen. Gelukkig had mijn moeder hem vast. Daarna hebben ze hem met twee man vastgehouden omdat ik zo bang was, wat hij natuurlijk helemaal aanvoelt, om mij eraf te helpen.

Nu ben ik ontzettend bang om weer op te stappen omdat ik weet dat ik er dan ook weer af moet. Ik heb eerder al heel veel angst gehad bij hem met rijden (omdat hij steeds tijdens het rijden ineens wegrende waardoor ik er super hard vanaf viel) tijdens het opstappen dan omdat ik er een x hard vanaf viel want hij rende weg. Daar begin ik nu langzaamaan overeen te komen. Afstappen is nooit een probleem geweest tot nu. Als ik er alleen al aan denk breekt het angstzweet me uit. Ik heb les, hij heeft pas een nieuw zadel die helemaal op hem is aangepast. Het rijden en opstappen gaat al stukken beter. Mijn vraag is eigenlijk heeft iemand tips zodat ik niet vol angst zit voor het afstappen, want dat helpt hem natuurlijk niet stilstaan en misschien oefeningen die we kunnen doen zodat hij netjes leert stilstaan ook bij het afstappen.

Misschien wel belangrijk om erbij te vermelden dat ik reuma heb en dat ik af en toe dan ook bang ben dat ik niet genoeg kracht heb met afstappen als hij niet rustig blijft staan.

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor het lezen en de tips!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Help, angst bij afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:30

Je kan geen reden vinden waarom hij het ineens eng vindt?
Misschien je paard afleiden tijdens het op- en afstappen? Bijvoorbeeld doordat degene die hem vasthoud hem ondertussen wat brokjes geeft. Tevens wordt het dan voor hem een leuke ervaring.

debster1991
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 14:32

Dankjewel voor je reactie! Jaaa snoepjes krijgt hij al met op- en afstappen. Ik denk dat het vooral aan mij ligt omdat ik het zo spannend vind en bang ben dat hij wegschiet terwijl ik mijn been eroverheen zwaai...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:37

Desensibiliseren, het op en afstappen 'uitkleden' tot diverse handelingen. Bijvoorbeeld voet uit beugel halen, er weer instoppen en verder rijden. Met de benen wiebelen, halthouden naast een vasthouder en weer wegrijden. En later op wider gewenst moment kunnen op en ads tapped, niet alleen op begin en eind.
Zorg dat deze handelingen heel normaal worden en op iedere plek en moment kunnen voorkomen. Blijf kalm en consequent in je commando's. Beloon vooral door gewoon rustig te zijn en ga niet braaf, braaf roepen als het paard nog spanning toont. Dan beloon je die spanning. Beloon alleen ontspannen gedrag.
Voor jou is angst nu een belemmering, overweeg dus of je alles zelf wil gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 06-05-18 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:37

Als jij er zo bang voor bent, zou ik eens kijken of je iemand kan vinden die je ermee helpt en eens op het paard stapt.. Is hij met zadelmak maken wel mt ontspanning behandeld? Kon je je eerder wel gewoon op en af stappen?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:52

Geen kissing-spines of een ander rugprobleem bij het paard? Omdat je ook spreekt over onverwacht wegschieten tijdens het rijden. Ik herken hetgeen je beschrijft van een paard die ik geacht werd te rijden, maar wat ik weigerde omdat ik het sterke vermoeden had dat er wat met haar rug aan de hand moest zijn. Mijn vermoedens waren in haar geval juist. Helaas.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Help, angst bij afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:03

Kijk als eerst even of het zadel goed ligt, en inderdaad dat het paard geen rugproblemen heeft. Verder moet je bij jezelf na gaan, kan jij dit wel? Misschien ruw gezegt, maar je wilt natuurlijk ( Neem ik aan ) op én afstappen zonder hulp. Heb je hier de kracht voor? Is je angst niet té groot? Want een angstige ruiter zal het voor het paard alleen maar moeilijker maken. Als je er echt voor wilt gaan, zou ik zonodig les erin nemen. En zoals eerder al werd genoemd, de handelingen 'normaal' maken. Herhaling, herhaling en nog is herhaling. Veel succes!

debster1991
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-05-18

Re: Help, angst bij afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 15:08

Superbedankt voor al jullie tips. Echt heel fijn. Het zadel is net nieuw. Helemaal speciaal voor hem gemaakt. Misschien inderdaad slim om iemand zonder die angst te vragen eerst het desensibiliseren en als ik dan zie dat het een aantal keer goed gaat het bij mij zelf ook minder wordt wat betreft de angst. Het zelf te proberen:)

debster1991
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-05-18

Re: Help, angst bij afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 15:09

Nog een aanvulling: mijn instructrice denkt ook dat ze met zadelmak maken wellicht een proces hebben overgeslagen.

Anoniem

Re: Help, angst bij afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:12

JA dat zou goed kunnen, daarom is het wel slim om even met iemand een paar stappen terug te doen :) WEer even opnieuw zadelmak maken. Elke stap die je paard ondergaat met rijden, van het meelopen in de bak tot het gaan zitten en weg rijden, moet hij met complete ontspanning doen. Dat is bij mij altijd het uitgangspunt van zadelmak maken, bij meerderen trouwens, maar soms worden er wel eens stappen over geslagen idd.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Help, angst bij afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:33

Het kan natuurlijk ook 'gewoon' een keer mis zijn gegaan waarbij je paard zich de blubber is geschrokken. Alles wat daar nu op lijkt of in de buurt komt is eng en ervan wegvluchten helpt. Zeker als jij met je spanning dat bevestigd.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Help, angst bij afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:52

Als de afstapproblemen zijn ontstaan gelijk met het nieuwe zadel, vraag ik me af of je zadel wel zo fijn ligt voor dit paard. En dan vooral bij op en afstijgen als de druk in een beugel komt. Kijk eens goed of de beugelhaak goed vast zit en niet gedraaid zit.

Ik had laatst een nieuw zadel gereden waar de beugelhaak gedraaid zat en in de rug van het paard drukte. Er bleek een breuk te zitten in de ophanging. Je kon het door het kussen heen voelen. Maar je zag er niets afwijkends aan.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 16:53

janouk schreef:
Als de afstapproblemen zijn ontstaan gelijk met het nieuwe zadel, vraag ik me af of je zadel wel zo fijn ligt voor dit paard. En dan vooral bij op en afstijgen als de druk in een beugel komt. Kijk eens goed of de beugelhaak goed vast zit en niet gedraaid zit.

Ik had laatst een nieuw zadel gereden waar de beugelhaak gedraaid zat en in de rug van het paard drukte. Er bleek een breuk te zitten in de ophanging. Je kon het door het kussen heen voelen. Maar je zag er niets afwijkends aan.

Als dit plotseling is ontstaan,eerst dit soort zaken nagaan inderdaad.En anders eerst een zekere ruiter een paar maal laten op-en afstijgen.Breng je angst niet over op het paard. Als het paard eerst rustig is word jij het ook weer.