Paarden bang voor ijslanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Paarden bang voor ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 09:38

Ik las het net weer in een topic en zag pas dit filmpje voorbij komen:

Waarom zijn sommige paarden bang voor ijslanders? Of zijn dat dezelfde paarden die ook bang zijn voor shetlanders?

Brand los. :Y)

LoveBodin

Re: Paarden bang voor ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:53

Dit is voor mijn paard een "normale" reactie op vreemde paarden in het algemeen :') .

Vaak heeft het te maken met of de houding van het andere paard, of omdat het gewoon zo ver af staat van het type paard wat je paard als soortgenoot ziet.
Wanneer een grote warmbloed zijn hele leven enkel gelijksoortige grote, niet zo harige warmbloeden ziet, dan kan hij een harige shetlander weleens zien als "vreemd".
Paarden hebben dit soms zelfs met kleuren (bont, schimmel). Alles wat vreemd is, is eng!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:57

Mijn haflinger is vrijwel nergens echt bang voor, maar een IJslander is wel eng. Niet stappend of dravend, maar alleen als hij toltend op je af/van achter komt. Dus het gaat voornamelijk om het andere ritme, dat voor een gewoon paard niet bekend is. Het klinkt alsof er een hele kudde paarden aankomt ;).

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:59

Ik neem wel eens mijn paard mee naar de manege. Met de Haflinger is er niks aan de hand. Maar neem ik de bonte shet mee...... zijn alle manege paarden van slag :') Dat enge monster!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:01

Die van mij heeft jaren met een IJslander in de wei gestaan en mee op buitenrit gereden en zelfs als handpony mee aan het trainen geweest in de bak. Nu heb ik sowieso nog nooit met hem gehad dat hij een ander paard of pony eng vindt (hij heeft wel een hekel aan shetlanders).

Paar week terug op buitenrit was er wel een haflinger die mijn paard en het paard van een vriendin eng vond. Maarja beide paarden zijn nogal het type kanonnen die er dan aan komen lopen, ondanks dat ze gewoon rustig in stap liepen aan een lange teugel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:03

kan je filmpjes nu niet bekijken, maar ik weet dat veel paarden "angstig" zijn voor lichte schimmels, witte of bonte paarden met veel wit. Ik lach er op buitenrit wel eens mee dat ze bonte paarden verwarren met koeien :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:04

Ijslanders niet.Maar shets zijn kleine paarden etende monsters, dat denkt mijn paard toch.Het blijft raar ,andere paarden die we passeren reageert hij niet op tot we langs een shet moeten ,blinde paniek dan.Of heel soms gaat het als een ander paard op kop gaat en hij ziet dat die het overleeft dan flitsen we er snel achteraan. En ezels dat vind hij ook niks.Maar varkens ,lama's geiten geen probleem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:04

Mijn paard niet. Maar er zijn paarden die automatisch willen wijken voor een dominanter paard.
Misschien is die Ozzy wel een heel dominant kereltje.

De meeste paarden gaan op dezelfde manier aan de kant voor mijn paard. En mijn paard is behoorlijk dominant.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:05

Met die rikketik stapjes van de ijslander krijg je een hoop paarden over de zeik.
Mijn Groningers kijken er niet naar om, maar mijn eerste paard die vloog er echt keihard vandoor.

Dat kwam op een zandpad werden we gevolgd door ijslanders. Niets aan de hand.....tot die met hun ijzers op de straat kwam. Nou,.....

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:08

als ik met mijn ijslander toltend langs weilanden ga waar paarden in lopen gaan ze allemaal op hol en als ik ruiters in het bos tegenkom moet dat gewoon in stap anders gaat het ook niet goed..

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:08

Ik heb een merrie die ik bijna bombproof durf te noemen, maar die een tijd geleden een bonte IJslander niet wou passeren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:10

Lijkt me wel grappig om met een ijslander te rijden als zoveel paarden er bang voor zijn. Geen idee hoe ze er hier op reageren nog nooit een tegen gekomen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:26

Ik heb een paardje gereden die inderdaad voor beiden bang was. Shetjes en IJsjes, zelfs als ze netjes stil in een wei stonden. Daar moest je gewoon heel snel heel ver weg van raken. Kreeg 't er ook niet uit en heb toch heel wat uurtjes in de buurt van Shetjes staan uitleggen dat ze écht niet eng waren.
Haar moeder had 't totaal niet. Ik reed eens langs een weitje waar een erg opgewonden Shetlandhengstje stond te dansen en het enige wat ze deed was kijken met een blik van "Och wat schattig...maar zó kansloos :') ".

Paarden met vlekken op foute plaatsen heeft ook weleens voor aparte taferelen gezorgd. Zo reed ik eens door het bos en kwam ik een meisje tegen die met haar vosmerrie wandelde. We groeten, passeren...en paard hing in de boom want "OMG HET HEEFT EEN VLEK OP DE BUIK". En dan valt 't nog niet mee om zo'n dier weer uit de boom te tillen terwijl je dubbel ligt van het lachen. _O-
VZpaard kijkt alleen maar heel smerig naar vlekkenpaarden, zo met haar neus in de kreukels en een beetje >;) . Alsof ze vindt dat die dieren zich eens nodig moeten wassen, want ze hebben Vlekken en dat is ranzig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:33

mijn paard is niet bang voor ijslanders zolang ze maar niet in tolt voorbij komen scheuren, vooral van achter vind hij het maar niks... Laatst nog een ijslander soort van tegen gehouden. Eerst paseert de man ons zonder wat te zeggen en knalt bijna op mijn stalgenoot..

Daarna ging hij naar rechts wij naar links. In eens wordt mijn paard toch wat onrustig. Ja hoor komt die sukkel op ons afstormen. Toen mijn haf maar omgedraaid en laten kijken en toen was het goed. Heel verhaal jong paard bla bla. Dan denk ik stop dan met de tolt en vraag ons dan of we even aan de kant willen gaan zodat je gewoon normaal kan paseren...
heel verhaal ja hij moet leren paarden in stap te paseren, ik dacht zet hem dan in stap....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:34

Shetlanders vind de mijne niet eng, een bonte Shetlander is zelfs nog zijn beste speel maatje geweest. Maar toen er een keer een IJslander bij ons in de bak kwam voor een clinic, vond hij het echt 3x niks. In stap was het te doen, maar zo gauw die IJslander ging draven och hemel dat was heel raar! Maar daar is die ook over heen gekomen, later konden we samen draven. :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:44

Mijn paard leeft samen met 3 Ijslanders(en nog wat ander koudbloed gespuis lol), dus die is er aan gewend. Voorheen eigenlijk nooit Ijslanders tegen gekomen dus durf ook niet te zeggen of hij er ooit moeite mee heeft gehad, maar ken er genoeg bij ons op stal die dag en nacht samen leven met ijsjes en dan onderweg ineens eentje tegenkomen en vol op de kletter gaan :')

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:46

erg vermakelijke filmpjes! Arme Ozzy....de schrik van de buurt!

Mijn fries heeft wel echt aan de shet moeten wennen waar hij bij kwam te staan, maar de shet was niet dominant dus het was direct duidelijk hoe de rangorde zou zijn. Shetje was een absolute allemansvriend (ook van een paar ijslanders trouwens), dus aan hem lag het niet.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:47

Geweldig! Zoiets hadden wij ook op buitenrit, wij waren met twee fjorden heel relaxt aan het stappen en er kwam een KWPN'er vanaf de andere kant die helemaal over de zeik raakte van onze fjorden. Zijn maar even stil gaan staan aan de zijkant, onze fjorden keken zeer geamuseerd toe hoe dat paard ons voorbij danste

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:47

Toltende ijslanders zijn vaak eng inderdaad. Het zit in het geluid.

Zelfde als met shetlanders, bonte paarden (of schimmels) of aanspanningen. Veel paarden kunnen dat in het begin niet plaatsen. Het helpt als je op een stal staat waar toevallig ook wat shetlanders, bonten en aanspanningen zijn.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:48

Mijn fjorden zijn een keer meegeweest op Ijslander buitenrit. Oude fjord kijkt nergens meer van op, de jonge fjord had de eerste 2 keer tölt echt het gevoel dat hij omgeven was door een kudde op hol geslagen paarden... Nu had er niemand (ik niet en de IJsjes rijders niet, bij stil gestaan dat het voor hem wel raar zou zijn zo midden in een groep IJsjes). Bij de 3e keer tölt ging hij braaf gewoon mee in draf. Het was inderdaad voor hem wennen aan het hele andere ritme.

Bang zijn mijn fjorden niet van andere paarden. Ze hebben wel een voorkeur voor fjorden en haflingers (zelfde kleur, bouw?).

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:56

Ik ging met mijn stoere tuigpaard echt aan de kletter als ik concours reed en ze op de trainingsbaan ernaast tölt reden..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:54

Ik heb zelf een ijslander en kom veel verschillende paarden tegen in het bos, maar geen 1 is bang van hem. Nu passeer ik altijd in stap, ik zou het zelf ook niet leuk vinden als er een paard in draf of galop voorbij komt

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:04

Ik heb een warmbloed en een IJslander en rijd op een wedstrijdstal in de bak (met warmbloeden dus). Er zijn genoeg paarden die mijn IJslander spannend/eng of raar vinden. Ook als ik gewoon met hem aan het stappen ben. Zelfs de voorruimte in komen lopen om op te gaan zadelen en alle paarden op stokjes naar hem stonden te kijken. Ook nog langere tijd samen rijden zijn er nog paarden die hem spannend vinden. Een van de redenen dat ik hem vaak als laatste rijd want dan zijn er vaak niet zoveel anderen meer in de bak.

Een keer gehad dat er zelfs een ruiter afstapte toen ik de bak in kwam. Dat vond ik wel naar maar ik kan het helaas niet helpen dat dat paard IJslanders eng vind. Ik probeer wel rekening te houden dat als ik zie dat een paard hem spannend vind om hem niet te laten tölten i.v.m. geluid maar ook ik wil wel de tölt kunnen trainen. Dat doe ik dan vaak na een half uurtje of zo, heeft het andere paard genoeg tijd gehad om aan hem te wennen...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:39

Marloeshj: bij mij op stal staan ook aantal IJslanders. ik Ben juist zo dat als mijn paard iets eng vind aan de IJslander is het de tolt dat ik het juist opzoek en er aan laat wennen

Zelf keer met IJslander op rit geweest samen met me haf.

Dus mocht iemand besluiten om dan de bak uit te gaan is het haar keuze. Al snap ik het gevoel wel.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:44

Die van mij vind toltende IJslanders ook eng :’) ook Shetlanders en al helemaal Shetlanders in aanspanning. Maar Friezen die erg stampen in galop rent ie het liefst ook voor weg haha. Het is een beetje een mietje :+