Paard heeft verlatingsangst, wat kan ik er aan doen?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

emma_evg

Paard heeft verlatingsangst, wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-18 20:48

Beste bokkers,
Sinds januari heb ik een nieuw paardje op stal. Een ontzettend lieve merrie van Tornesch uit 2014, een jong beestje dus. Verder staan er op stal nog mijn eigen pony en een kleine pony van de staleigenaar. Paard waar het om gaat is niet van mij, ik rijd haar voor iemand anders.

Al vrij snel heeft dit paard een soort verlatingsangst ontwikkelt voor mijn pony, en ook in mindere mate voor die kleine pony. Als ik mijn merrie ga rijden, is ze heel onrustig op stal, constant zwaaien met dr hoofd, schrapen, steigeren, niet meer eten, kortom heel veel stress. Ik zet nu sinds een paar weken die kleine pony in de stal ernaast (dus op de plek van mijn pony), dan gaat het beter, maar dit werkt ook steeds minder goed. Als ik dat niet doe is ze zeiknat van het zweet als ik terug kom, ook al ben ik maar een half uurtje weg. Ik vind het echt ontzettend sneu voor het beestje, ze stresst hm echt helemaal dan. Als ik de pony ernaar zet is ze vaak ook wel vochtig op de hals maar wel een stuk minder.

Het beste is als ze buiten staat, dan is ze ook wel onrustig en staat ze veel bij het hek en te hinniken, maar niet bezweet. Ze kan absoluut niet alleen buiten staan, laatst is ze uit de wei gesprongen nadat de buren het paard in de aangrenzende wei even weg hadden gehaald en de kleindochter van de staleigenaar met dat kleine ponytje uit de gang was gegaan. Iedereen op stal weet nu dat ze nergens alleen mag staan, dus zoiets zal niet weer gebeuren, maar dit kan dus wel leiden tot gevaarlijke situaties.

Als ik het paard overdag ga rijden, moet ik ook alle paarden naar binnen halen omdat ik haar anders gewoon helemaal niet kan opzadelen. Ze staat dan alleen maar te draaien, brullen, soms komt ze omhoog, echt drama.

Bijkomend probleem is dat het paard behoorlijk mager was toen ze hier kwam. Nu, drie maanden verder, is ze nog bijna niet aangekomen. Je kunt dr ribben nog steeds zien. in het begin kreeg ze 2x op een dag een schep basisbrok, en dat zijn we gaan opbouwen. Omdat ze met rijden erg heet is en veel energie heeft, zijn we haar na een tijdje muesli (zonder haver) gaan bijvoeren. Het is de Gerstemix van Mijten, speciaal voor nerveuze paarden. Ook krijgt ze nu sinds een week of twee een Lucerne mix bijgevoerd. In totaal krijgt ze twee keer op een dag een schep basisbrok, een schep muesli en anderhalve schep lucerne. Ik heb nu wel het idee dat ze wat aankomt maar het gaat heel langzaam.

Wat foto's:
Hier stond ze er een week of twee. Op de foto zie je de ribben niet goed, maar die waren toen wel goed zichtbaar. Mijn telefoon heeft niet zo'n goede camera.
Afbeelding

Twee maanden hier:
Zoals je ziet zijn de ribben hier wel beter zichtbaar, het was buiten al donker, daarom is de foto zo donker.
Afbeelding

Gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Het grootste probleem is dus de verlatingsangst, als dit word opgelost zullen die kilo's ook vanzelf wel komen. Is er iemand hier die weet wat ik hier aan kan doen?

XavierB

Re: Paard heeft verlatingsangst, wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:40

Simpel gesteld:

geleidelijke gewenningstraining.

Dat wil zeggen haal het ander paard weg (maar daarom nog niet uit het zicht) tot een niveau waarop je paard begint te reageren. Hij wordt onrustig, wacht tot hij iets rustiger wordt en laat het ander paard terugkomen. Herhaal tot jouw paard rustig blijft.

In de volgende fase gaat het ander paard iets verder weg, je herhaalt bovenvermelde stappen

In een volgende fase gaat het ander paard uit het zicht, je herhaalt bovenvermelde stappen

In een volgende fase gaat het ander paard ver weg, je herhaalt bovenvermelde stappen

In een volgende fase zet je jouw paard niet in de weide, maar op een plaats waar hij het moeilijker heeft. Je herhaalt bovenvermelde stappen.

Zaken die kunnen helpen:

- voedsel is in dit geval wel een aanrader. Voedsel kan endorfines stimuleren en tevens de aandacht van je paard afleiden.

- werken terwijl het ander paard weg is. Niet enkel leg je zo de focus ergens anders, maar je bent ook aan het bestendigen dat in de aanwezigheid van andere paarden, hij jouw leiderschap steeds dient te blijven volgen.
Doe dit wel niet van de eerste keer (want dat kan te veel zijn), maar na verloop van tijd.

graduele habituatie of gewenning is hier echter het principe dat je moet hanteren

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 16:15

XavierB schreef:
Simpel gesteld:

geleidelijke gewenningstraining.

Dat wil zeggen haal het ander paard weg (maar daarom nog niet uit het zicht) tot een niveau waarop je paard begint te reageren. Hij wordt onrustig, wacht tot hij iets rustiger wordt en laat het ander paard terugkomen. Herhaal tot jouw paard rustig blijft.

In de volgende fase gaat het ander paard iets verder weg, je herhaalt bovenvermelde stappen

In een volgende fase gaat het ander paard uit het zicht, je herhaalt bovenvermelde stappen

In een volgende fase gaat het ander paard ver weg, je herhaalt bovenvermelde stappen

In een volgende fase zet je jouw paard niet in de weide, maar op een plaats waar hij het moeilijker heeft. Je herhaalt bovenvermelde stappen.

Zaken die kunnen helpen:

- voedsel is in dit geval wel een aanrader. Voedsel kan endorfines stimuleren en tevens de aandacht van je paard afleiden.

- werken terwijl het ander paard weg is. Niet enkel leg je zo de focus ergens anders, maar je bent ook aan het bestendigen dat in de aanwezigheid van andere paarden, hij jouw leiderschap steeds dient te blijven volgen.
Doe dit wel niet van de eerste keer (want dat kan te veel zijn), maar na verloop van tijd.

graduele habituatie of gewenning is hier echter het principe dat je moet hanteren

Dankjewel voor je antwoord, hier kan ik wel wat mee.
Wat misschien nog handig is om te vermelden is dat wanneer ik het paard ga rijden, hij er helemaal geen last van heeft. Ik moet altijd een stukje over de weg, de rijbak is een paar honderd meter verder waar hij mn pony niet kan zien, maar dan reageert hij er helemaal niet op. Dit komt inderdaad omdat ik hm dan aan het werk zet met rijden, maar ook bij het uitstappen blijft tie gewoon rustig. Hij begint pas weer onrustig te doen als we de dam van waar de stallen zijn oprijden. Dus als het paard zelf op een andere plaats is is ze gewoon rustig.

Als ik bijvoorbeeld de stal uitmest van mijn pony, dan zet ik mn pony altijd tegen de stal er tegenover. Dat is zeg maar 4 meter tegenover de stal van het paard. De eerste 5 a 10 minuten blijft hij dan wel rustig, maar daarna begint tie al met schrapen, schudden met het hoofd, steeds onrustiger.
Ik zal de komende weken proberen om mn pony regelmatig even daar neer te zetten, te beginnen met een kwartiertje en dan uitbouwen tot een half uur. Ik hoop dat dit gaat werken, want het is echt heel lastig.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie