Nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:05

Toch ook niet geheel onbelangrijk ..

Van pijn kunnen paarden ook behoorlijk veranderen ..

Is dit paard gekeurd ?

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:14

Mag ik vragen heb je hem bij een particulier gekocht ??

Buiten omdat kan ik echt begrijpen dat je hier niet op zit te wachten.. ik heb zelf wel is gedrags veranderingen bij paarden mee gemaakt inverhuizingen maar in deze vorm nog niet

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:23

Mijn tip is het paard tijd geven om te wennen, het duurt soms maanden eer paarden gewend zijn aan de nieuwe omgeving en eigenaar. Nu zeg ik niet dat je maanden moet wachten, maar niet kan verwachten dat een paard binnen 4 dagen helemaal thuis en gewend is

Verder denk ik ook dat er iets in de houding van TS is waardoor het paard zo reageert. Terugbrengen en een ander kopen helpt dat niet, het gedrag blijft zich herhalen tot TS zich bewust is wat er verkeerd gaat en dit oplost.

Probeer hulp te krijgen van iemand die jouw bewust kan maken van jouw houding en uitstraling en je leert hoe je dit kan verbeteren.
Je hoeft echt niet maanden aan het grondwerk te gaan, vaak met een lesje of 2 - 3 kom je een heel eind.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:25

Vluchtgedrag is wel een flinke aanwijzing dat hij niet lekker in zijn vel zit.
Vluchtgedrag kan erg gevaarlijk zijn, omdat ze daarbij niet nadenken.
Bijten zal dus wsl zijn om zichzelf te verdedigen.


De reden is zeker vanaf het internet echt gokken.
Daarbij kunnen het ook nog een combinatie van redenen zijn.
Een paard dat wil vluchten heeft iig een goede leider nodig. Je geeft al aan hierin nog niet zo ervaren te zijn.
Verder is hij veranderd van stal, misschien maken de nieuwe paarden op stal hem onzeker.
Daarbij ander voer, dat kan ook heel veel doen met een paard.
(Was ook met mijn vorige paard het geval)

Voor de oplossing heb je iig tijd en hulp nodig.
Jij wil grsaag met je paard aan de slag, maar echt, dat moet je nog maar even vergeten. Beestje heeft tijd nodig om tot rust te komen en jou als leider te zien.

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:34

Afbeelding


Afbeelding
We zijn nu een tijdje verder en ik moet zeggen, wat een vooruitgang ik heb een setje ballen moeten laten groeien, ik heb als "beginnende" ruiter ontzettend veel geleerd. Het gedrag wat ik beschreef is al veel minder, het is nog steeds een verschrikkelijk heet en paniekerig beestje. Maar ik vertrouw hem, hij schrikt maar daar blijf het bij geen gekkigheid met wegrennen etc. Ik ben in het diepe gegooid, maar ik leer elke dag van hem

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:35

Fijn om te horen dat het beter gaat. En heel herkenbaar, de overstap van een ervaren manegeruiter zijn naar een eigen paard hebben en rijden is best groot, gold voor mij ook destijds.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:55

: :(:)
Is er een mogelijkheid om geen kuil te geven maar alleen droog hooi?
In kuil en voordrooghooi zit vaak teveel suiker voor een paard. sommige paarden reageren daar heel nerveus op. Geef eens een week droog hooi en kijk naar de verandering

keavyseancy
Berichten: 37
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 19:26

janouk schreef:
: :(:)
Is er een mogelijkheid om geen kuil te geven maar alleen droog hooi?
In kuil en voordrooghooi zit vaak teveel suiker voor een paard. sommige paarden reageren daar heel nerveus op. Geef eens een week droog hooi en kijk naar de verandering



Hij staat op een manege, dus kan niet heel makkelijk switchen en hij krijgt maar een handje brok per dag waar weinig tot geen suiker of iets in zit

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:13

Even globaal rekenen: Als je paard 10kg kuil krijgt per dag en daar zit gemiddeld 10% suiker in zit, krijgt je paard ca. 1 kg suiker per dag. En vaak zit in kuil meer dan 10% suiker Op die hoeveelheid maakt bij de berekening van suiker per dag een handje brok niet veel uit.