Bang paard

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Stxpjxnssxns

Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-18 07:21

Yoo lieve bokkers,
Sorry als ik nu een fout maak ofzo, maar ik zit met een probleempje:
Na laaang zeuren heb ik eindelijk een paard gekregen! *\o/* (een soort van, lang verhaal)
Het is een Lusitano merrie van 8 jaar en ze is ong 3 maanden geleden van Portugal naar hier gekomen en kende helemaal niks (ze snapte uit de hand eten ook niet en had nog nooit appels of wortels gezien :)) )
Het probleem is dus dat ze overal, maar dan ook echt overal bang voor is.
Ik kan niet met haar rijden zonder dat ze een paar keer wegspringt, dat is natuurlijk helemaal niet zo erg.
Maar als ik met haar over het eigen terrein loop, is ze soms zo bang dat ze bijna op me springt, of me omver rent.
Dit komt natuurlijk omdat ze nog moet wennen, maar hebben jullie tips?
Want ik vind wandelen en grondwerk enzo ook hartstikke leuk maar op deze manier gaat dat heel lastig :(

Faitherr

Re: Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:39

Veel geduld geven. Ik denk inderdaad dat ze ontzettend moet wennen aan haar nieuwe omgeving. Veel oefenen en bijvoorbeeld wat spannende dingen in de bak zetten, zodat alles niet in 1 keer binnenkomt maar ze dingen rustig kan verwerken. Spaanse paarden zijn wel temperamentvolle paarden, ik hoop dat je je daar wel van bewust was?
Geef je haar op dit moment veel krachtvoer? En komt ze genoeg buiten? Als ze buiten in de wei staat kan ze en lekker haar energie kwijt en kan ze vanalles zien, bijvoorbeeld de dingen op het erf waarvan ze opzij springt!

Veel succes! Ik hoop dat het snel beter gaat met jou en je paardje!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:43

Naja, zo gek is dat niet, als ze 3 maand geleden nog helemaal niets kende heb je eigenlijk gewoon met een veulen te maken die al 8 jaar oud is. (wat betreft omgang met mensen, en wat wij van haar willen dan)
Daarnaast is het een Lusitano, en barokke paarden zijn geweldig, maar je moet er wél een vertrouwensband mee opbouwen en leiderschap kunnen tonen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Startrekk Dressuur S2 Zwart en grandeur tomentum barebackpad te koop https://link.marktplaats.nl/m1617917518

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:45

Die van mij heeft er een jaar over gedaan om zich echt thuis te voelen op stal en bij mij . Vergis je niet wat zo'n grote verhuizing van klimaat, omgang ed doet met een paard.

Stxpjxnssxns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-18 08:08

Faitherr schreef:
Veel geduld geven. Ik denk inderdaad dat ze ontzettend moet wennen aan haar nieuwe omgeving. Veel oefenen en bijvoorbeeld wat spannende dingen in de bak zetten, zodat alles niet in 1 keer binnenkomt maar ze dingen rustig kan verwerken. Spaanse paarden zijn wel temperamentvolle paarden, ik hoop dat je je daar wel van bewust was?
Geef je haar op dit moment veel krachtvoer? En komt ze genoeg buiten? Als ze buiten in de wei staat kan ze en lekker haar energie kwijt en kan ze vanalles zien, bijvoorbeeld de dingen op het erf waarvan ze opzij springt!

Veel succes! Ik hoop dat het snel beter gaat met jou en je paardje!

Dankjewel voor de tips!
Dat met dingen in de bak zetten had ik al een keer gedaan, dat ging heel goed!
Maar het was een beetje raar omdat ze de eerste 5 min van niks onder de indruk was en nergens van opkeek en toen gebeurde d’r iets wat ik niet zag ofzo en toen tripte ze hem helemaal haha, ze is indd heel temperamentvol maar dat is ook weer eens wat anders :)

Stxpjxnssxns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-18 08:12

siskeh schreef:
Naja, zo gek is dat niet, als ze 3 maand geleden nog helemaal niets kende heb je eigenlijk gewoon met een veulen te maken die al 8 jaar oud is. (wat betreft omgang met mensen, en wat wij van haar willen dan)
Daarnaast is het een Lusitano, en barokke paarden zijn geweldig, maar je moet er wél een vertrouwensband mee opbouwen en leiderschap kunnen tonen.

Dat heb ik gemerkt, als je kijkt naar de 1e keer dat ik erop zat en nu, is er al zoveel veranderd!
Het is echt een geweldig paard en nu ze me een beetje vertrouwt doet ze veel meer d’r best en heeft ze ook meer plezier, dat is wel mooi om te zien

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:24

Ik heb je pb gestuurd, gr Sandra

Amor Fati Equine. Begeleiding bij vrijheidswerk, grondwerk, trauma training, gedragsproblemen, natuurlijk paardrijden, versterken innerlijke kracht mens en paard.http://amorfatiequine.wixsite.com/amor-fati-equine

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:54

Geduld. Schriktraining en daarbij een stabiele concequente leider zijn zodat ze het vertrouwen heeft dat wanneer jij rustig bent zij dat ook kan zijn. Naar jou toe rennen bij angst is goed dan zoekt ze bij jou vertrouwen. Jou omver lopen is niet goed daarin wel duidelijk zijn dat jou ruimte jou ruimte is. Soms kan het helpen haar bij een stabiel paard samen te zetten daar leren ze veel van . Des noods in het begin grondwerk doen met een paard erbij

arablover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:21

schriktraining, geduld, geef haar niet teveel krachtvoer en laat haar lekker haar energie kwijtraken op de weide succes! :D

ChristelJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:28

Grondwerk, schriktraining, geduld heel veel geduld en proberen voor het rijden te longeren veel los zetten zodat ze daar der energie kwijt kan en les nemen.

Never stop dreaming

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:35

Realiseer je dat ze in Portugal meestal alleen met de hengsten werken .Merries worden iha gebruikt voor de fok, en meestal niet voor het werk.
Het kan dus zijn dat ze voor de verkoop snel is "ingereden" maar dat ze in feite nog maar net zadelmak is en verder helemaal niets kent.

Kortom: haal er als het mogelijk is iemand bij die het dier netjes voor je verder kan beleren en een beetje wegwijs kan maken mbt wat er in gedrag van haar verwacht wordt. Niet te lang zelf mee aan de slag gaan (Tenzij je al heel, heel, heel veel ervaring hebt met het ras/ het omscholen van import Lusitano's naar Nederlandse rijdieren)

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie