Sure_lee schreef:Wat is er veranderd toen ze bij jou kwam? Hoeveel kwam ze buiten en op wat voor manier toen en nu en wat voor voer kreeg ze toen en nu?
lissie_zigor schreef:Ik heb ook een fjord.
Is je fjord in de zomer rustiger?
Bij mij had dat te maken met eten. In de winter kreeg hij een paar keer per dag wat hooi en in de zomer stond hij 24/7 op het land.
Uit de stal weg rennen was bij mijn fjord 9 vd 10 keer richting gras . Wat kan helpen is hem poetsen met een hooi net dan heeft hij wat te doen en is hij rustiger met rijden.
Een slowfeeder in de stal kan ook een oplossing zijn.
Nu staat mijn fjord 24/7 buiten met onbeperkt hooi uit slowfeeder en heb ik dit probleem niet meer.
Fjorden en eten... haha dan zijn ze ongelofelijk brutaal xD
WendyLotte schreef:Lijkt me over te komen als verlating angst. Om alleen achter te blijven. Staat ze in een nieuwe omgeving ? Ze doet het als je haar alleen laat; Ze is nog niet gewend en weet niet wat er gaat gebeuren. Ze heeft meer tijd nodig. (misschien in combinatie met te veel aan energie ?!)
Joolien schreef:Hoe reageer jij hierop? Als jij angstig wordt en afwachtend gaat reageren, versterk je dit gedrag alleen maar. En dan wordt het iedere keer erger.
AnnemiekvM schreef:Je hebt haar nog maar kort. Een paard heeft tijd nodig te wennen aan een nieuwe plek.
Zorg dat je eerst alle spullen pakt die je nodig hebt voordat je haar op de poetsplaats zet. Zodat ze voorlopig niet alleen is. En bouw het rustig op.
Gini schreef:Weinig paarden vinden het heel relax wanneer ze 'lange' tijd alleen op de poetsplaats moeten achterblijven. In dit stadium zou ik het ongemak voor je paard dus gewoon erkennen. Ze staat op een nieuwe stal, dat zorgt altijd voor wel wat voor onrust. Ik zou dus niet met steentjes naar een paard beginnen gooien wanneer ze nu al aangeeft ongemakkelijk en onrustig op die plek te zijn.
Zorg dat je alle spullen al aan de poetsplaats hebt liggen voordat je je paard daar zet.
Blijf zelf ook kalm en rustig wanneer je je paard uit de stal haalt.
In welke situatie was het paard toen die besloot over de poort te springen?
evelien352 schreef:Hoi Bokkers,
Ik heb sinds een maand een fjordenmerrie (Jana), maar ik zit met 2 probleempjes!
1. Als ik haar poets staat ze gewoon stil, maar zodra ik even wegloop om bijvoorbeeld spullen te pakken, begint ze meteen de schrapen en de hele tijd te draaien, nou had ik ook grondwerk les en die mevrouw zag dat ook en ze zei gewoon negeren. Nouja oke dat doe ik, maar ik heb het idee dat het alleen maar erger word nu draait ze ook onder het poetsen, en als ik wegga probeerd ze weg te gaan zegmaar.
spatter schreef:Aangezien je schrijft dat zij het in het begin niet deed en het nu steeds erger wordt, geloof ik niet dat het verlatingsangst is.
Dit is dominant gedrag, ze doet gewoon waar ze zin in heeft en heeft geen respect voor jou en jouw cirkel.
evelien352 schreef:Joolien schreef:Hoe reageer jij hierop? Als jij angstig wordt en afwachtend gaat reageren, versterk je dit gedrag alleen maar. En dan wordt het iedere keer erger.
Ja ik word als zij gespannen gaat lopen doen, ook gespannen en dan stop ik ermee. Maar gisteren heb ik een stamp onder mn kont gekregen en het gaan doen, en opeens is ze super rustig, omdat ze nu ook niet meer zo over me heen loopt, en ik niet streng genoeg was en dan ging ze gewoon doen wat ze wilde.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers