Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 11:10

Hallo allemaal,

sinds november hebben we een heerlijke allround D pony voor mijn dochter (12)
Pony is 14 en tot haar 12e fokmerrie geweest. 2 Jaar lang is ze opgeleid door een meisje van 17 en ze is gewend op wedstrijd te gaan; dressuur, springen en cross.
Ze is een gevoelige merrie maar superbraaf en is zowel voorzichtig met mijn dochter als werkwillig.
Ze houdt niet van opzadelen in zn algemeenheid; wordt boos bij aansingelen. Omdat dierenarts maagzweer vermoed, hebben we gekozen om dit te behandelen met omeprazole.
Verschil in gedrag bij opzadelen zie ik nog niet. Zadelmaker ook nog weer zadel na laten kijken; ligt goed.

Anywaym onder het zadel is ze kijkerig maar echt heel braaf. Dochter is gek op haar.
We zijn in januari voor het eerst met haar op (Bixie) wedstrijd gegaan en man wat een uitdaging om haar buiten op te zadelen. Hals erop, enorm sterk en continu door je heen lopen. We hadden een zeer ervaren stalgenoot bij ons, maar ook zij had veel moeite haar zover te krijgen om enigszins stil te staan om te zadelen.
Aan de trailer vastzetten ging al helemaal niet; dan gaat ze hangen.
We dacht gewoon wat spanning en dat ze onze spanning (die dochter en ik hierdoor kregen) voelde.

Nu gaan we sinds 3 weken naar de ponyclub. Eerste keer was nog binnen; bij het opzadelen was ze dribbelig maar beter te doen dan buiten op wedstrijd. We konden haar redelijk goed vasthouden en 'stil' laten staan.
De 2e en 3e keer waren echter weer buiten bij de ponyclub en was het gedrag nog onrustiger. Ze ging continu hangen aan het halstertouw, hard door ons heen proberen te lopen, hoofd omhoog gooien, heel sterk worden en heel hard schrapen) Ze had duidelijk heel veel spanning, dat niet verminderde ondanks dat we eerst 10 minuten haar de omgeving hebben laten zien.

Wat we al doen; 3x per week grondwerk; thuis doet ze dat heel goed (Ze probeert bij vreemden die haar binnen of buiten zetten wel door ze heen te lopen) Thuis opzadelen op de poetsplaats staat ze vast aan 2 kettingen en kan ze heel goed stilstaan en wachten (ze gaat wel wat schrapen af en toe)
We hebben haar eerst rustig de omgeving laten zien en daarna 10 minuten grondwerk gedaan om te zorgen dat ze met haar aandacht bij ons bleef; waar dat thuis goed werkt, bleef ze druk en sterk buiten.
We (zowel dochter als ik) hebben allebei een aantal keren grondwerkten gehad de afgelopen weken. Dit heeft geresulteerd dat ze heel makkelijk met ons de trailer inloopt onder anderen *\o/*
Het advies van instructrice is dus ook die oefeningen te doen op de ponyclub, voordat we gaan opzadelen maar dat werkte dus de afgelopen 2 keren totaal niet.

Ik ga haar nu maar thuis al opzadelen en met zadel op de trailer zetten (is maar 10minuten rijden) maar liever doe ik dat niet eerlijk gezegd. Bovendien is dat weer geen oplossing als we wat verder weg op wedstrijd gaan?
We hebben haar de vorige keer trouwens ook een paar keer een tik op haar neus gegeven, maar dat hielp ook niet, ik denk dat ze daar eerder banger van wordt?

Hoe corrigeer ik haar? Hoe zorg ik dat ze rustiger wordt en naar ons luistert als ze blijkbaar zoveel spanning heeft in een onbekende omgeving?
Overigens is er weinig meer aan de hand als dochter er eenmaal op zit. Dan is ze wel kijkerig maar uiteindelijk ontspant ze en genieten ze samen van het rijden.

Adviezen van stalgenoten zijn; doorpakken en haar even op haar donder geven of haar laten schrikken. Als ik dan vraag hoe ik dat concreet zou moeten doen is het antwoord; tja dat doet iedereen op zn eigen manier. Daar kan ik dus niet zoveel mee :D
Meisje dat pony hiervoor reed, gaf haar dan een tik op d'r neus. Wat nu dus niet helpt.
Kan natuurlijk zijn dat pony ons nog uitprobeert, maar hoe reageer ik dan het beste?

Alvast veel dank voor jullie meedenken.

zodiacje

Re: Pony zeer onrustig op vreemd terrein; hoe opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:16

Als ik in de buurt blijf vervoer ik ook gezadeld.
Ik denk dat als je dit wel een tijdje blijft doen dat jullie dan allemaal kunnen wennen aan het op verplaatsing gaan. Dan kan je over een tijdje weer gaan proberen om op lokatie te zadelen. Over een tijdje hebben jullie er vast allemaal minder stress om en zal het vast beter gaan

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:18

Hoi, ik zal zeker geen tik geven of doorpakken, hier wordt de pony alleen maar angstiger van! Baby stapjes en per stapje nog meer rust en ontspanning creeeren. Dit is de enige manier om dit op een goede manier op te lossen. Het opstijgritueel eerst thuis goed oefenen en dan als dit goed zit op andere locatie, maar ook weer baby stapjes.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:24

en van te voren even longeren, dan zadel erop zat ze de meeste spanning er al af gelopen heeft?
Tik op de neus om stil te laten staan, heb je gelukkig zelf ook al bedacht dat dat geen oplossing is.

Ik denk dat spanning niet op te lossen is met spanning, daarom is het goed als jullie rustig blijven, het zal niet van het een op het andere moment over zijn. Het grondwerk misschien nog meer uit bereiden, het door iemand heen lopen, hoe los je dat op?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:28

gezadeld vervoeren vind ik voor nu een hele goede oplossing. pony moet ook weer even vertrouwen krijgen in jullie, dat lukt alleen door te doen.

Als ze rustiger wordt na een paar weken, als dit normaal wordt. kun je in de trailer het hoofdstel al omdoen en buiten de trailer het zadel er op leggen. Niet vastzetten, maar aan de teugels vasthouden. Vaak lopen ze minder door je heen als je ze aan het hoofdstel (teugels/bit) vasthoud. en verder veel. doen, haal adem, rol een keer met je schouders en gewoon doen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:32

En als je haar in de trailer het zadel opdoet. Weet niet hoe ze in de trailer is maar als ze daar rustiger is kan dat misschien nog een optie zijn.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:36

Ik neem onrustige paarden ook altijd gezadeld mee, mits ze redelijk rustig staan onderweg natuurlijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:42

Misschien stom om te opperen, maar kijk naar een second opinion voor je zadel. :)
Kan zomaar zijn dat hij toch niet goed ligt, wat pijn oplevert.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:42

Mijn jonge schimmel nam ik ook altijd gezadeld mee. Fleecedekentje over het zadel voor eventuele klassen. De teugels kon ik van het bit af klikken omdat ik er van die sluitingen aan had gemaakt. Het halter kon om het hoofdstel zodat hij wel vastgezet kon worden op trailer. Zo hoefde ik alleen nog de teugels aan het bit te klikken als ik aankwam op de bestemming.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:45

Ik zou inderdaad ook gezadeld vervoeren! :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:47

Een manier om dit aan te pakken is misschien de volgende methode:
Als de pony gaat drammen, draaien, lopen, gewoon meelopen met zadel. Vasthouden aan linkerteugel (of kort aan halstertouw nemen), en laat maar draaien. Net als bij niet willen stilstaan bij opstappen, gewoon mee blijven gaan. Zodra de pony stilstaat, zadel wegnemen!
Pony wordt dan beloond voor het stilstaan, en niet voor het drammen.

Bouw het stilstaan steeds verder uit. Eerst stil laten staan met zadel los op de rug (zadel wel vasthouden natuurlijk).
Bij singel omdoen, als ze weer gaat drammen/draaien: losjes vasthouden en meedraaien. Doe de singel op het laatste gaatje aan de andere kant zodat je ruimte hebt. Singel weer loslaten zodra paard stilstaat. Opnieuw beloon je dan voor het stilstaan, en niet voor het draaien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:48

Maak er een project van. Ga een paar keer op verplaatsing puur om het zadelen te oefenen. Focus je op grondwerken, eerst zonder zadel tot je haar aandacht hebt en ze ‘zacht’ en volgzaam is. Dan zadelen, stapje voor stapje en telkens bij goed gedrag zadel weer eraf. Tot ze volledig gezadeld is (mag gerust een uur duren) en dan gezadeld gaan grondwerken. En dit doel hoef je niet in 1 sessie te bereiken, neem er een week voor desnoods. En verwacht geen wonderen, ze hoeft niet perfect te worden, maar de scherpe randjes zou je er wel af willen trainen natuurlijk. Het moet wel veilig blijven /worden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 11:49

Heel veel dank voor jullie reacties! Dat bevestigt wat wij ook denken/voelen; geen tik. Het is ook niet dat ze expres vervelend doet of dat ze puur ondeugend is. Ze heeft echt spanning.
Trailer vindt ze ook spannend maar dat doet ze nu met ons heel relaxed eigenlijk. Ook als dochter haar laadt gaat dat top.

@zodiacje ja dat denk ik ook wel hoor, dat het met de tijd wel beter zal gaan.

@missesdon ja dat zei de grondwerkinstructrice ook; babystapjes. Genoeg tijd nemen om vantevoren grondwerk te doen om zoveel mogelijk weer rust te krijgen voordat we gaan opzadelen.

@gillbo longeren vantevoren hebben we ook gedaan, maar maakte niets uit. Nu is het wel een merrie met veel energie maar dit is echt puur spanning. Helemaal ook mijn gevoel om het niet op te lossen door een tik of andere correcties.
Hoe we het grondwerk nu doen; via de tips van de instructrice van 2Moons die ons helpt. Met een leadrope om haar halster (als een soort werking als het Monty Roberts halster; wat meer inwerking van druk en loslaten). Dus druk houden tot ze netjes een stapje doet, dan meteen druk los. Reageert ze super op. Als ze door ons heen wil lopen dan zwaaien we het eind van de leadrope als een soort helikopter (snap je wat ik bedoel :D ) voor haar dat ze uit onze ruimte gaat en op ons gericht blijft.

@emptywords dat is inderdaad een goede tip voor een volgende stap. Ze vindt ze trailer ook spannend dus ik weet nog niet hoe zadelen in de trailer gaat. Dus als het goed gaat met opgezadeld onderweg, dan zou de volgende stap kunnen zijn; zadelen in de trailer. Ofwel hoofdstel in de trailer om en buiten opzadelen.
En je hebt gelijk; zelf rustig blijven. Dat kan mijn dochter trouwens beter dan ik, ik werd wat geïrriteerd omdat er op een gegeven moment ook tijdsdruk mee ging spelen. Meer tijd voor uittrekken dus.

@meisje2000 trailer geeft haar ook wel wat spanning, maar ik denk wel dat dat een volgende stap wordt als het met reeds opgezadeld de trailer in, goed gaat.

Denk dat opzadelen in de trailer ook een goed idee is als we op wedstrijd gaan, want als we een half uur moeten rijden en ze moet daarna nog even in de trailer wachten vanwege aanmelden ed, dan is dat al te lang met zadel op denk ik.
Misschien moeten we het opzadelen in de trailer ook gewoon eerst eens op eigen terrein oefenen, zonder dat we weggaan?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:54

Goed bezig al, denk dat het gewoon tijd nodig heeft.
Wel vraag ik mij af of een beetje zwaaien met een touwtje zin heeft bij een pony die in jou ruimte komt. Ik zou dit wat harder aanpakken. Niet wapperen en wachten tot ze daar op reageert, nee zij staat in jou ruimte en je wil haar daar NU uit hebben.
Heeft je instructrice misschien tips om de focus meer bij jullie te houden en dat het wat directer gebeurt en niet dat de pony de tijd kan nemen. Op een onbekend terrein zal je gewoon wat "harder moeten praten"met je pony om de boodschap over te brengen als je begrijpt wat ik bedoel.
De signalen die je thuis geeft zijn misschien te subtiel voor als je pony niet zo geconcentreerd is

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:58

Gewoon al gezadeld de wagen in.
Goede hoes eromheen, of deken en de singel niet te strak (en niet te los :P ).
Die van mij heb ik dat altijd mee gedaan, ook als hij er wat langer op stond.
Een goed passend en goed ingepakt zadel kan er best een tijdje op zitten... zeker als het opzadel-stress voorkomt.
Maar bij hem was het vooral omdat hij altijd rustiger was als die met zadel erop op de wagen stond dan zonder... volgens mij omdat hij dan "wist" dat we naar wedstrijd of strand gingen en niet naar de kliniek :+

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:44

Naast alle tips die al gegeven zijn zou je ook thuis kunnen oefenen op het opzadelen zoals je dat op verplaatsing moet doen: los naast de trailer ipv tussen 2 kettingen.
Misschien kun je dan ook oefenen met aan de strailer vastzetten zonder te hangen, zodat je haar uiteidelijk gewoon vast kan zetten aan de trailer en opzadelen zonder gedoe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:07

Ts, ik heb je een pb gestuurd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:24

Ook in de thuis situatie klinkt het eerlijk gezegd niet lekker, maar het is lastig zo via de tekst te achterhalen waar het aan ligt.

Is ze opgelucht als al het tuig erop zit?
Vind ze aansingelen net zo erg als het zadel vastmaken, of juist minder erg?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 15:51

@sintara ze vindt aansingelen veel erger. Ze wordt al boos (oren plat, happen) als je borstelt op de singelplek. Vandaar dat we in overleg met de dierenarts nu behandelen voor maagzweer.

Ze is 2x behandeld door een osteo onlangs.

Wat ik wel weet is dat de vorige eigenaren niet van de zadelmakers, osteopaten ed. zijn (vinden zij onnodig) Het kan goed zijn dat dat zadel destijds niet lekker lag? Ze heeft bij ons een nieuw zadel aangemeten gekregen en die zadelmaker is onlangs ook weer geweest.

Of ze opgelucht is als het tuig af is, weet ik niet? Dat zie ik niet persé.
Ze is een alerte pony met veel looplust maar ook Superlief. Ze komt altijd meteen aandraven, zoekt altijd contact. Als we met haar wandelen is ze ook altijd wel kijkerig hoor, snel afgeleid en minder op ons gericht dan.
Grappige is dat ze met de schriktraining eigenlijk nergens van onder de indruk was Ze vond de andere paarden veel interessanter.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:50

Oei dan denk ik toch dat het echt pijn is, en dan zou ik er liever nu even geen zadel op leggen als ik jou was.

Maar je hebt wel een vraag van mij verkeerd begrepen :o :
Als je klaar bent met opzadelen, het hoofdstel en dergelijke alles zit erop. Is dan het boze gedrag ook meteen weg?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:03

Beetje gekke vraag maar wanneer is ze voor het laatst ontwormd? En met welk middel?
Mijn pony doet hetzelfde met de singel vast doen en na een tijdje gilde ze zelfs als je heel licht de singel plek aanraakte.. Dierenarts dacht ook n maagzweer maar na ontwormen bleek ze vol te zitten met horzellarven!
Even een goede om naar te kijken.

Ik zou de grondwerk instructrice een keer meenemen naar vreemd terrein, dan kan ze zien hoe de pony dan is en jullie begeleiden.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:27

Is het wellicht een optie om de instructrice mee te nemen als je op een andere locatie gaat opzadelen? In onze (onbewuste) spanning: wat zal die dit keer doen, is die braaf, houd ik hem wel, zal die stil staan etc. kunnen wij anders reageren dan op een vertrouwde (thuis)locatie. Door de instructrice mee te nemen kan zij misschien tips geven? Dan is zij er ook bij in de situatie en kan zij jullie misschien helpen? En daarnaast denk ik ook dat het ''kilometers maken'' is: veel doen, zodat het voor de pony normaal wordt! Veel belonen als ze de juiste reactie toont en probeer haar te kalmeren door je stem op de juiste manier (toon) te gebruiken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:30

Dit is dus geen kwestie van vreemd terrein maar puur dat ze daar meer ruimte heeft om duidelijk te maken dat er toch iets goed fout zit. Op stal is het ook mis alleen kan ze daar waarschijnlijk geen kant op. Dier is zo te horen lief maar juist dan is dit gedrag toch echt vaak terug te voeren op pijn. Fijn dat jullie niet doorgepakt hebben maar het nu echt uit gaan zoeken. Je kunt eventueel onderzoek op maagzweren doen, scopie, dan weet je meteen of daar de grootste oorzaak zit.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 19:05

Sintara schreef:
Oei dan denk ik toch dat het echt pijn is, en dan zou ik er liever nu even geen zadel op leggen als ik jou was.

Maar je hebt wel een vraag van mij verkeerd begrepen :o :
Als je klaar bent met opzadelen, het hoofdstel en dergelijke alles zit erop. Is dan het boze gedrag ook meteen weg?

Ja dan is het over. Af en toe heeft ze eens niet zoveel zin in dressuurwerk maar dat komt zelden voor. Van springen wordt ze sowieso helemaal blij.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 19:11

Annibel, geen gekke vraag hoor. We hebben haar zo'n 6 weken geleden ontwormd met die duurdere spuit (equest geloof ik?)
Ik zou natuurlijk mestonderzoek kunnen doen!

@Denise_Storm dat is een goed idee! Ik heb haar al geappt en ze kan iig met de volgende wedstrijd mee!

@bigone we zijn bij de kliniek geweest en na lang overleg hebben de dierenarts en ik besloten eerst te kijken hoe ze nu reageert op omeprazole (dat zou sowieso de behandeling zijn) en zowel hij als ik vermoeden dat ze echt een maagzweer heeft. Ik heb volgende week weer contact met de kliniek.
Overigens ben ik het dus met je eens. Ze kreeg bij ons op stal maar 3x per dag ruwvoer maar ik mag nu gelukkig steeds ruwvoer geven dus als het goed is heeft ze nu de hele dag ruwvoer. Ik begreep van de dierenarts dat dat eerst op orde moest zijn, want anders heeft medicatie ook geen zin.