Haflinger springt over wei omheining omheining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 23:58

HELP!

Ik heb sinds zaterdag 10 maart een 2.5 jarige haflinger gekocht. Hij staat op een pension stal met meerdere paarden en het was de bedoeling dat hij 24/7 op de wei zou komen. Echter springt hij vanaf dag 1 al continu over het draad heen en voelt dus ook geen schrok. We hebben al verschillende dingen geprobeerd om hem toch het draad te laten voelen maar dit lijkt niet te werken. Nu wil mijn stal eigenaar dat ik hem verkoop. maar ik wil het niet zo maar opgeven na die paar dagen. Nu staat hij in de nacht tijdelijk op stal en overdag in het midden van de molen en dat gaat goed. Helaas moet ik de 23ste maart ook al die stal uit omdat hij verhuurd is dus zou hij de wei op moeten. Ik kan het hek niet verhogen of verbreden, dat wil de stal eigenaar niet... ik heb ook het gevoel dat het meer stress is als wat anders maar dat weet ik niet zeker. Wie heeft DE tip? :( ik weet niet meer wat ik kan doen en probeer hem zo vertrouwd mogelijk met mij te laten worden. Verder zou ik het niet meer weten.. Bij de vorige eigenaar stond hij in de zomer altijd buiten en in de winter alleen overdag.

Wie weet wat ik kan proberen om hem te laten ontspannen en zorgen dat hij niet meer over het draad springt? |(

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:00

Andere stalling met hogere draad? Knap vervelend in ieder geval!

Edit: is ee hooi in de wei aanwezig?

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 00:02

Maartje1990 schreef:
Andere stalling met hogere draad? Knap vervelend in ieder geval!

Edit: is ee hooi in de wei aanwezig?



Ja er is hooi aanwezig in de wei! en andere stalling liever niet want ik heb er nog een paard staan:( en dat gaat nu juist heel goed

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:04

Hoe is hij geïntroduceerd in de groep? Ligt er genoeg hooi voor alle paarden op verschillende plekken? Hoe groot is de wei waar hij op staat en hoe veel andere paarden staan er nog meer?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:06

Welkom bij het ras dat Haflinger heet. Ze hebben een flinke gebruiksaanwijzing en soms denk je bijna aan het einde te zijn, maar kun je weer vooraan beginnen. Oftewel; Haflingers zijn creatief, volhardend, eigenwijs, slim, trouw en ondernemend :D *\o/*

Mijn Haflingers stond toen ik hem net had ook regelmatig aan de andere kant van het draad. Nu scheelt het dat onze buitenomheining 1.50m hoog is, dat redt hij niet. Maar de binnendraad was geen enkel probleem. Het bleek dat mijn Haf door de andere paarden werd opgejaagd en niet anders kon dan door of over het draad. Na een paar weken was dit gedrag over, toen stonden ze zij aan zij te eten.

Ik denk dat jouw Haf ook gewoon moet wennen. Staat hij wel met een maatje op het land, misschien heeft hij heimwee. Staat er wel iets te eten, of krijgt hij hooi/kuil bijgevoerd? Misschien heeft hij smacht en gaat daarom op onderzoek uit. Haflingers die eten namelijk altijd :o
Er is dus geen mogelijkheid om een stal te huren begrijp ik. Dat is jammer, want anders had je het langzaam kunnen opbouwen.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:08

Suffi: mijn haflinger is als 1 jarige over anderhalve meter hoog én breed gesprongen (als t niet meer is)..... dus zeg t niet te hard haha.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:26

Welkom in de wereld van de haflinger eigenaren.
Mijn haflinger sprong 6 -7 maanden oud al over de Binnenbak muur van 1.20. En in de zomer moest de stagere iedere ochtend gaan kijken op welke wei ze stond. Draden of sloten het hield haar niet tegen. Toen ik haar kocht was ze ruim 3,5 jaar en in de eerste week sprong ze uit stand over de draden van de loslaat bak. 1,50 hoog. Ik heb toen zelf de wei mogen verhogen tot 1,80. En gelukkig ging ze daar niet over heen. Maar op mijn nieuwe pension plaats was het zeker in het eerste jaar regelmatig bal en stond ze in de verkeerde wei. Maar eenmaal gewend deed ze het nog maar zelden. Nu staat ze aan huis. En hebben we de omheining maar op ruim 1,80 gezet. Beter zeker denk ik maar steeds. :D

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 09:16

suffie schreef:
Welkom bij het ras dat Haflinger heet. Ze hebben een flinke gebruiksaanwijzing en soms denk je bijna aan het einde te zijn, maar kun je weer vooraan beginnen. Oftewel; Haflingers zijn creatief, volhardend, eigenwijs, slim, trouw en ondernemend :D *\o/*

Mijn Haflingers stond toen ik hem net had ook regelmatig aan de andere kant van het draad. Nu scheelt het dat onze buitenomheining 1.50m hoog is, dat redt hij niet. Maar de binnendraad was geen enkel probleem. Het bleek dat mijn Haf door de andere paarden werd opgejaagd en niet anders kon dan door of over het draad. Na een paar weken was dit gedrag over, toen stonden ze zij aan zij te eten.

Ik denk dat jouw Haf ook gewoon moet wennen. Staat hij wel met een maatje op het land, misschien heeft hij heimwee. Staat er wel iets te eten, of krijgt hij hooi/kuil bijgevoerd? Misschien heeft hij smacht en gaat daarom op onderzoek uit. Haflingers die eten namelijk altijd :o
Er is dus geen mogelijkheid om een stal te huren begrijp ik. Dat is jammer, want anders had je het langzaam kunnen opbouwen.


Hij staat samen met 2 andere jaarlingen. Dit leek eerst goed te gaan maar hij begon al snel met het uitspringen. Er staat een grote bak met hooi en daar heb ik hem al uit zien eten dus heeft hij ontdekt. Ik wil hem straks weer even proberen en bij blijven kijken wat die doet. Hij kan nog een aantal dagen op stal blijven dus hopelijk kan ik het opbouwen in die paar dagen. Ik denk inderdaad ook dat het eerder heimwee en stress is maar weet niet of dat in zn korte tijd op te lossen is. Ik hoop het zo! Ik ga het straks weer proberen. Bedankt voor het mee denken!!

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 09:21

Koper schreef:
Hoe is hij geïntroduceerd in de groep? Ligt er genoeg hooi voor alle paarden op verschillende plekken? Hoe groot is de wei waar hij op staat en hoe veel andere paarden staan er nog meer?


De eerste dag heb ik hem eerst laten kennismaken met de 2 paarden waar hij bij zou komen. Gelijk zijn gang laten gaan en dit ging goed. Hij liet zijn mening wel zien en werd niet weggedrukt door de anderen. Al snel ging hij naar de wei ernaast waar overdag 4 en in nacht 2 paardne staan. Het leek of hij die wei beter vond dus lieten we hem staan. Vervolgens was hij de volgende dag bij de boer naast ons gaan lopen. Daar waren ze niet blij mee. Sinds dien probeert hij elke kant uit.

Er ligt op 1 plek in een grote bak hooi. Ik zou het is kunnen proberen oo meerdere plekken neer te leggen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:25

Sorry maar een staleigenaar mag jou niet verplichten tot verkoop.. daar gaan echt me nek haren van overeind staan... dat even iemand je gaat vertellen dat je moet verkopen...

Of wat aan doen. En hoort stal eigenaar ook mee te denken. Of toch verhogen. Misschien toch meer stroom?

Geef t dier even de tijd om bij te komen. Anders toch andere stalling. Lastige situatie

Wat je al zelf aangeeft Ind hooi op verschillende plekken geven
Laatst bijgewerkt door plutolover op 16-03-18 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:26

Weet je zeker dat hij er overheen gaat en er niet onder-/tussendoor?

En ja, welkom in de wereld van de haflinger. Die van mij springt uit stal als hij de kans krijgt. In een wei met eten blijft hij gelukkig wel staan, tenzij hij alleen staat. Dan sneakt hij onder het draad door. Een flinke dot stroom erop en verschillende draden is dan het enige dat helpt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:29

Mijn haf stond 2 jaar geleden met alleen 2 merries.. de hengst in hem kwam boven.. zo had ik hem nog nooit mee gemaakt en heb hem al heel wat jaartjes...

Toen door andere dingen van stal verhuisd en ik dacht yes!! Hij komt lekker tussen de ruinen.. maar t land naast hem stonden 2 hengstige merries.. jahoor meneer kroop of sloopte gewoon t draad.. en stond hij rustig tussen de merries.

Nu staat hij weer gemengd dus hopelijk houdt hij dit jaar zich gedeisd

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:30

Ik denk dat je een andere stal moet zoeken met een professionele omheining. Haflo's zijn nou ook weer niet dé springpaarden, en ik krijg de indruk dat de staleigenaar niet wil meedenken (de suggestie dat je je paard maar moet verkopen slaat natuurlijk werkelijk nergens op!)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:41

Oei bekend probleem. Haflinger merrie van 2.5 jaar, stond de eerste ochtend ook 'gezellig' bij de buren in het land. Meteen de omheining opgehoogd en gelukkig nooit weer last van gehad.

De andere haf van 2 die ging onder de draad door, zodra ik maar de stroom er af deed was het raak. Dus elke keer met de weide uitmesten kon ik na die tijd meneer weer terug zetten. Die heeft het nooit afgeleerd.

Vaak als ze een vriendje in de groep krijgen en zich op de plek voelen dan wordt het beter. Maar zo te lezen heeft je stalbaas daar het geduld niet voor.
Omheining ophogen op eigen kosten zou je nog voor kunnen stellen.
Vind ik niet netjes maar als je daardoor kan blijven staan...

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 09:42

plutolover schreef:
Sorry maar een staleigenaar mag jou niet verplichten tot verkoop.. daar gaan echt me nek haren van overeind staan... dat even iemand je gaat vertellen dat je moet verkopen...

Of wat aan doen. En hoort stal eigenaar ook mee te denken. Of toch verhogen. Misschien toch meer stroom?

Geef t dier even de tijd om bij te komen. Anders toch andere stalling. Lastige situatie

Wat je al zelf aangeeft Ind hooi op verschillende plekken geven


Inderdaad ik schrok daar ook echt heel erg van. Ik ben voor zekerheid beetje aan rond kijken voor opties voor andere plek. Ik wil hem zeker de kans geven om te wennen, nu nog hopen op de s mogelijk om dat te doen.

Ik ga het ook nog is over de omheining hebben of hij iets wil proberen. Bedankt voor meedenken!

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 09:45

MarliesV schreef:
Oei bekend probleem. Haflinger merrie van 2.5 jaar, stond de eerste ochtend ook 'gezellig' bij de buren in het land. Meteen de omheining opgehoogd en gelukkig nooit weer last van gehad.

De andere haf van 2 die ging onder de draad door, zodra ik maar de stroom er af deed was het raak. Dus elke keer met de weide uitmesten kon ik na die tijd meneer weer terug zetten. Die heeft het nooit afgeleerd.

Vaak als ze een vriendje in de groep krijgen en zich op de plek voelen dan wordt het beter. Maar zo te lezen heeft je stalbaas daar het geduld niet voor.
Omheining ophogen op eigen kosten zou je nog voor kunnen stellen.
Vind ik niet netjes maar als je daardoor kan blijven staan...


Oeh er onderdoor kan ook nog, ook irritant.
Inderdaad, ik denk dat rust en tijd ook goed zou doen maar helaas. Ik ga het is uitzoeken wat het kost zn omheining verhogen en nogmaals voorstellen. Ik blijf hopen dat hij een kans krijgt!bedankt voor meedenken!

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:00

Hier ook een had die goed is eronder door te gaan. Wat hielp was draadje eronder zodat hij hoofd er niet onder kon doen. Hij nam echt een aanloop zodat het heel snel ging.
Misschien mag het wel voor tijdelijk als je zelf prikpaaltjes en draad koopt en zelf het werk doet?
Je hebt ook hele hoge prikpaaltjes voor als hij er wel over gaat. Prijzen vallen best mee als je niet duurste merk neemt.

Marit96
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 10:23

pluisbeer schreef:
Hier ook een had die goed is eronder door te gaan. Wat hielp was draadje eronder zodat hij hoofd er niet onder kon doen. Hij nam echt een aanloop zodat het heel snel ging.
Misschien mag het wel voor tijdelijk als je zelf prikpaaltjes en draad koopt en zelf het werk doet?
Je hebt ook hele hoge prikpaaltjes voor als hij er wel over gaat. Prijzen vallen best mee als je niet duurste merk neemt.


Oke beter! Ik zal is opzoek gaan naar prikpaaltjes en nog maar x overleggen of dat mag.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Haflinger springt over wei omheining omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:27

Hoe is het weiland daar dan afgemaakt vraag ik me af?
Hoe hoog is de draad dan? Maar ook hoe laag?

Lekker makkelijk van de pensionhouder, maar als je paarden aanneemt om te stallen hoort je omheining ook te deugen en dat doet hij duidelijk niet.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:29

Dat zegt niet altijd wat over de kwaliteit van de omheining bruintje. Op een van de stallen waar ik stond was er prima draad langs de wei.
Dubbel lint en een draadje eronder.
Maar er hoeft maar op 1 plek minder stroom te staan of iemand vergeet het stroom er op en hij kan er onderdoor. Of paardlief dendert er gewoon doorheen als zijn maatje weg gaat.
Zijn soms net Houdini's.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:31

Oei lastig maar hekenbaar, wel geen haflinger maar mijn oude tinker was ook zo n draak daarin, beviel meneer het niet ging hij eruit. Een stal zelfs erin zetten omdraaien meneer stond weer stuk verderop. Hem weer daaruit halen in de juiste wei zetten omdraaien weglopen en hup meneer was weer weg. Zijn weigenoten bevielen hem niet, hem toen alleen in de wei ernaast gezet en daar was het toen over. Maar ze zijn zeker twee weken aan het klooien geweest ermee. Gelukkig zagen zij de lol er wel van in. :j

Nooit gezien hoe maar hij stond daar waar hij niet mocht staan, nooit een logica gevonden, enige dat hielp was een stevige klap stroom. Voldoende draden laag en hoog. Eenmaal volwassen kon hij zelfs achter een stroomloos draadje blijven.

Hoe hoog is de heining waar hij nu staat en hoeveel stroom staat erop. Met bijvoorbeeld lange prikpaaltjes en een draadje kun je heel snel en redelijk betaalbaar de heining verhogen.

Maar een stalhouder die je opdraagt je paard te verkopen is een bijzondere. Het is niet aan hun dat te bepalen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:34

Amanda
Als er minder stroom op staat op delen is de omheining ook niet deugdelijk.
Ik heb zelf uitbrekers gehad. Ja gehad, want kan nu de stroom dagen er af laten en ze proberen het niet meer.
Maar dat is wel omdat ze geleerd hebben overal een dikke klap stroom te krijgen.
Een draad laag genoeg te hebben zodat ze niet hun manen onder de draad kunnen stoppen, maar hun neus de draad eerst raakt. En hoog genoeg dat ze springen ook niet proberen.

En het klopt in die tijd moet je de stroom er niet af laten, dat kan dan nog niet.
Dat is gewoon slordig.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:36

Mijn hemel, wat een eigenwijze beesten die haflingers, ik weet gelijk dat ik beter geen haflinger aan kan schaffen :') . Lastig probleem hoor TS, ik zou eens nameten of er wel overal stroom op staat (of weet je heel zeker dat hij alleen maar eroverheen springt?).

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:37

Lekker dan als je als pensionstalhouder een paard hebt wat steeds in andere kuddes loopt of nasr de buren springt met alle gevolgen.

Hij kan je niet verplichten tot verkoop, maar je moet ook niet van jouw probleem zijn probleem maken.

Bruintje, je kan niet verwachten dat je de complete omheining ombouwt voor 1 paard, waarvan mijn ervaring overigens is dat de echte gewoon doorlopen, zelfs als ze een klapper krijgen.

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:38

Ik zou toch al snel weg zijn daar. Verkopen.. brrr.. zou er niet van gediend zijn dat stalhouder dat zegt.

Mijn haflinger staat in een weitje met draad en dan daarvoor nog een draad op 1 meter afstand. Enige op de hele stal. Maar anders sloopt ze zichzelf en andere met niet zulk lief gedrag.

Haar moeder sprong als 2.5 jarige rustig over de draden. Vanuit stilstand over normale hoogte draden. Eerst dacht ik nog hoe doet ze dat als ik der in de ochtend weer op t gras ipv in de paddock zag staan. Tot ik een keer stond te kletsen voor de paddock, mevrouw het te lang vond duren en zo voor mijn neus eruit sprong.... :roll:

Draden opgehoogd tot denk 1.70 en nooit geen last meer gehad. Net of er een hengst stond :')