Ik heb sinds september een leuke 9-jarige BWP ruin. Het is een heel leuk dier, maar wel eentje met karakter en die graag uittest. Voordat ik hem kocht ben ik een heel aantal jaren uit de paardenwereld geweest waardoor ik in het begin wat onzeker was in de omgang. Dit heeft hij uiteraard gevoeld en maar al te graag gebruik van gemaakt. Ondertussen is het evenwicht wat hersteld en luistert hij beter naar me, toch blijft hij graag nieuwe leuke trucjes proberen.
Toen ik hem kocht was hij al niet de supergemakkelijkste met het aandoen van het hoofdstel, hij gooide zijn hoofd soms omhoog maar in het algemeen ging het nog wel vlot. Nu heeft hij de laatste tijd bedacht dat het leuk is om te gaan lopen zodra ik het halster afdoe. En dat kan behoorlijk gevaarlijk worden aangezien ik altijd opzadel op een poetsplaats en er dan een loslopend paard door de gang loopt. Ik zou hem als oplossing kunnen opzadelen in de stal, maar dan ontloop ik de situatie in plaats van het op te lossen. Ik heb reeds geprobeerd om hem te belonen met snoepjes (een snoepje op mijn hand onder het bit). Dit zorgde ervoor dat hij niet meer ging wandelen (wie wandelt er nou weg van snoepjes?!
) maar zorgde voor een ander probleem. Omdat hij wist dat hij een snoepje kreeg werd hij erg opdringerig, hij drukte zijn hoofd zo hard tegen mijn jas aan dat het ook zeer moeilijk werd om zijn hoofd weer 'los te krijgen'
van mijn jas om zo degelijk het hoofdstel aan te doen. Afin, daar ben ik dus mee gestopt. De laatste tijd zette ik hem met zijn hoofd in de hoek van de poetsplaats, en dit hielp wel. Maar de poetsplaats is vrij nauw en ik heb sinds afgelopen weekend een splinternieuw zadel waarvan ik niet wil dat het beschadigd geraakt door tegen de wand te schuren. Ik wil gewoon een paard hebben dat netjes blijft stilstaan, ook als ik het halster afdoe. Wie o wie heeft er tips of een gelijkaardig probleem en hoe heb je het opgelost?
Groetjes
.