Band met bokkende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoijody123
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-02-18

Band met bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 21:27

Haii, ik hoop dat ik bij deze in het juiste onderwerp zit.

Ik heb een verhaal wat ik graag wil delen met jullie en ook zou ik erg graag tips willen.

Er is een pony op de manege die alle beginnertjes eraf gooit. Mij is gevraagd om erop te rijden, omdat ik het niet erg vind om te vallen (en ik ben maar 1.50m, dus ik pas er makkelijk op) ik ben er een aantal keer van af gevallen die keer, maar ik vond hem toch wel erg leuk. Nu is besloten om hem niet meer in de lessen mee te laten lopen, dus ik vroeg of ik hem dan mocht longeren e.d. Ik heb hem een tijdje gelongeerd en hij begon me steeds liever te vinden (bij 1e keer longeren viel hij me aan en uiteindelijk was die zo braaf dat je dacht dat het een andere pony was) toen ben ik begonnen met rijden, langzaam opbouwen met alleen stappen en draven (want bij galop bokt ie) dit ging allemaal super goed en ik kreeg het gevoel alsof we een band kregen.. nu galopeer ik ook elke keer met hem en hij bokt nu eigenlijk niet meer, alleen af en toe op de rechterhand.. ook heb ik laatst een springles met hem gehad en dat ging ook super, geheel zonder bokken en steigeren. het gaat zo goed en ik vind hem zo leuk dat ik hem eigenlijk wel zou willen kopen.. want ik weet dat als hij weer in de lessen wordt gezet dat ie dan weer gaat lopen klooien enzo.. het is een pony die echt maar 1 ruiter op zn rug moet hebben.. maar nu is mijn vraag dus aan jullie: is het verstandig om zo’n pony te kopen? Hij kan soms bokken, maar ik kan hem uitzitten, dat is het probleem niet.. in de omgang is hij ook super lief, hij heeft geen stalondeugden of andere dingen, alleen af en toe bokken met galoperen.. ook is mijn vraag: zou het iets medisch kunnen zijn of zit het gewoon in zijn hoofd? Aangezien hij alleen op de rechterhand bokt.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal (beetje lang geworden haha) ik hoop dat julle goede tips hebben :)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Band met bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:33

Zou hem in elk geval röntgen laten keuren om zeker te zijn dat bokken niet vanuit pijn komt

Hoijody123
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 21:35

_Zoe schreef:
Zou hem in elk geval röntgen laten keuren om zeker te zijn dat bokken niet vanuit pijn komt


Goed idee, bedankt!

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:37

Ik snap wat je bedoeld. Ik zou hem ook goed laten keuren. Als het wel in het hoofd zit kan het natuurlijk ook van alles zijn. Ook misschien iets wat kan terugkeren, verveling bijvoorbeeld.

Hoijody123
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 21:38

LillyMedley schreef:
Ik snap wat je bedoeld. Ik zou hem ook goed laten keuren. Als het wel in het hoofd zit kan het natuurlijk ook van alles zijn. Ook misschien iets wat kan terugkeren, verveling bijvoorbeeld.


Ja inderdaad, als hij goedgekeurd zou worden dan wil ik hem het liefst wel op die stal zetten, maar dan in een grote loopstal met weidegang. Zo kan hij bijv. Lekker gek doen buiten, want hij heeft best veel energie

Hoijody123
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Band met bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 21:40

Misschien nog een handige toevoeging: pony heeft bij 10 jarig meisje gestaan en wedstrijden gelopen, misschien was hij daar wel altijd braaf, maar zeker kun je het natuurlijk nooit weten

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:17

De vraag is, waarom bokt ie?

Als ik het verhaal zo hoor denk ik dat er sowieso spieren vastzitten en waarschijnlijk in combinatie met een slecht passend zadel.

Ik ben paardensport masseur en zie dat manege pony's vaak een zadel hebben die de oorzaak is van vele problemen. Daarnaast hebben manee pony's veel te voorduren met allerlei verschillende ruiters op hun rug met verkeerde houdingen enz. Waar je voor moet oppassen is dat deze vastzittende spieren veranderen in blessures.

Als je deze pony koopt zal ik sowieso mits ze niet kreupel is, een zadelpasser laten komen, een fysio of sportmasseur of in ieder geval klinisch laten keuren door een dierenarts. En daarna beginnen met rechtrichten dus een goede trainer zoeken die jou daarbij kan helpen.

lili123
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-12-16

Re: Band met bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:15

Tja als hij niet meer zo erg bokt bij jou denk ik niet dat er iets erg mis is dat hij op de rechterhand bokt kan ook gewoon zijn dat hij naar en osteopaat moet om zijn spieren even los te maken.

hildemenna

Berichten: 88
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 02:38

Ik zou hem sowieso klinische laten keuren en als hij goed gekeurd wordt een goede osteopaat laten komen. Hoeft niet persee in het lijf te zitten, kan ook iets heel onschuldigs als verveling zijn.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Band met bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:19

Probeer contact met vorige eigenaar te krijgen en vraag naar zijn gedrag, welk zadel men had, etc.En dat bokken zou heel goed medisch kunnen zijn, waarschijnlijk is hij wat scheef, of icm niet passend zadel, stuiterende beginners, etc. Succes!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:03

Ik rij op dit moment een (manege)pony met dezelfde problemen. Bokken is helemaal over nu ze wat meer balans heeft en wat sterker in de rug is en op eigen benen mag lopen. Mijn eerste pony was echt een monster in de manege, en een beginnerspony toen hij eenmaal van mij was en een passend zadel had.
Jouw verhaal klinkt alsof de pony vergelijkbare problemen kan hebben. Aangenomen dat het probleem dus niet lichamelijk is, zou ik het zeker niet afraden!

arablover17
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:34

Laten nakijken! En als er niks mis mee is zeker kopen als je denkt dat jullie echt bij elkaar horen <3

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Re: Band met bokkende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:11

Misschien is de pony juist heel onzeker en gebaat bij een duidelijke consequente ruiter. Ik zou ook zeker laten keuren en het dan vooral doen...