Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 17:22

Hoi,

Ik rijd nu al een tijdje op manegepaarden want de pony's zijn te klein voor mij. Ik heb onlangs een paard gezien dat mij erg aanspreekt. De problemen:

1. Ze is heel erg zuur. Het minste dat er een ander paard/pony te dicht in de buurt komt, begint ze erg te bokken.

2. Ze bijt en stampt tijdens het poetsen.

3. Ze rijd niet aan de teugel en dat is voor mij een probleem. Ik rijd namelijk dressuur.

Enig idee wat ik moet doen om dit gedrag te verhelpen?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26318
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:30

Hallo en welkom op Bokt!

Jouw vraag is er een die prima past op [OPG] Omgang en Paardengedrag. Daar kun je vast je antwoord wel vinden! Ik heb intussen een moderator gevraagd om jouw vraag even daarheen te verplaatsen.

WWW, waar je hem nu hebt gezet, is namelijk alleen bedoeld om je even voor te stellen of om te vragen hoe Bokt werkt of waar je topic moet staan.

Ik hoop dat je snel een duidelijk antwoord krijgt op je vraag en wens je een mooie tijd op Bokt toe! En uiteraard veel plezier met de paarden!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:39

Als het een manegepaard is, kan je er denk ik weinig aan doen omdat er zoveel verschillende mensen mee omgaan

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:49

Het gedrag zoveel mogelijk negeren en je ding proberen te doen. Het is een manage paard, die met veel verschillende mensen te doen krijgt. Mogelijk dat dat zelfs de oorzaak is van het gedrag.

Plus, je bent te weinig met haar bezig om verschil te maken. De volgende die op haar mag rijden kan alles weer ongedaan maken wat je getraind hebt.

Daar kan je niks mee dus, hoe graag je dat misschien ook wil.

Als je je er teveel aan stoort is misschien nog wel het beste advies om te kijken of je op een ander paard mag rijden.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 18:02

Ik ben één van de enige die op dit paard rijd. Alle andere mensen die erop rijden zijn gevorderd. Ik rijd woensdag en zondag op haar en in de week kom ik gewoon om ze te poetsen. Wel bedankt voor het advies.:)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:12

Misschien als je echt dressuurmatig wilt trainen is het handiger om een verzorgpaard te zoeken. Daar kun je dressuurmatig wat mee trainen en kun je ook aan het gedrag werken. Op een manegepaard is dit ontzettend lastig aangezien ze allemaal een eigen karakter hebben, en er veel verschillende mensen op rijden.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:15

Vraag aan je instructeur of een andere ervaren iemand om jou te helpen en tips te geven. Zo leer je het paard op een goede manier kennen.
Daar hoef jij je niet voor te schamen. Het is juist slim om vragen te stellen. De ervaren mensen zijn ooit ook zo begonnen.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 18:19

thkx ;)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:44

Je noemt alleen maar negatieve punten wat ji niet leuk vindt.
Op welk vlak spreekt ze jou aan?

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 18:51

Ze is pittig. Ik rijd graag op paarden waar een beetje pit in zit en ze galoppeerd vloeiend.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:54

Ze rijdt niet aan de teugel, zeg je. Aan de teugel lopen is niet een eigenschap dat een paard wel of niet bezit. Als jij haar correct rijdt, zal ook dit paard correct kunnen lopen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:56

Gini schreef:
Ze rijdt niet aan de teugel, zeg je. Aan de teugel lopen is niet een eigenschap dat een paard wel of niet bezit. Als jij haar correct rijdt, zal ook dit paard correct kunnen lopen.


Toevoeging:
Dit kan alleen correct uitgevoerd worden als het paard los en soepel is en goed in zijn vel zit. Laten we dat vooral niet vergeten! :)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:01

AlwaysH schreef:
Gini schreef:
Ze rijdt niet aan de teugel, zeg je. Aan de teugel lopen is niet een eigenschap dat een paard wel of niet bezit. Als jij haar correct rijdt, zal ook dit paard correct kunnen lopen.


Toevoeging:
Dit kan alleen correct uitgevoerd worden als het paard los en soepel is en goed in zijn vel zit. Laten we dat vooral niet vergeten! :)


Uiteraard ga ik ervan uit dat aan de randvoorwaarden voldaan wordt. Een ziek of gebrekkig of kreupel of ondervoed of 24u opgesloten of .... paard zal moeilijk tot niet lekker aan het lopen te krijgen zijn.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:04

Edit; je weet natuurlijk niet of het paard gezond is, nu wil ik geen conclusie trekken, maar gezondheidsproblemen moeten eigenlijk als eerste uitgesloten worden door een dierenarts etc.

Ik lees dat dit paard ook erg snel heet wordt, in de vorm van kijkerig en schrikkerig, bokken, etc, hierdoor dus in de winter met martingaal gereden.
Er zijn best veel dingen die wij moeten weten voordat we je kunnen helpen (als we dat überhaupt al kunnen, we zitten allemaal achter een schermpje) met je 'probleem'.

Krijg je les? Word je begeleid met dit paard?
Wat voor paard is het? Hoog in het bloed, sportgefokt, staat hij buiten overdag?

Gedrag is gevolg op een emotie of gevoel van een dier of mens. Als jij iets doet kan dat gevolgen hebben op het gedrag van je paard, of omgekeerd. Waar raak jij haar op het lichaam aan als ze zo nijdig reageert?
En ook belangrijk; gebeurt dit alleen als jij met dit paard bezig bent?

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:16

Gini schreef:
Ze rijdt niet aan de teugel, zeg je. Aan de teugel lopen is niet een eigenschap dat een paard wel of niet bezit. Als jij haar correct rijdt, zal ook dit paard correct kunnen lopen.


Al zijn veel manegepaarden scheef. Er wordt door verschillende mensen op gereden en er wordt veel in hun mond geplukt en gerukt ( uitzonderingen daargelaten )
En dat kan je niet zomaar in 2 uurtjes per week oplossen ( vooral omdat hij nog steeds manegepaard is )

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:28

Dit klinkt voor mij idd als een typisch gevalletje 'manegepaard dat niet goed gereden wordt en daardoor last krijgt van rug en/of andere lichaamsdelen'. Als ze pijn heeft is het logisch dat ook poetsen niet fijn en en dat ze onzeker wordt, wat zich kan uiten in dreiggedrag naar andere paarden, maar ook mensen.
Doordat ze niet goed in haar lichaam zit, zal ze ook moeilijker nageven. Dat komt immers voor uit ontspanning en proberen te ontspannen als je pijn hebt is moeilijk ....

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 19:36

Normaal gezien is alles oké met haar want ze staat samen met alle andere paarden/pony's op de wei en worden regelmatig losgegooid in de buitenbak. Ook worden ze om de 5 weken door de hoefsmid nagekeken en om de 5 maanden door de dierenarts. Ik wil niet betweterig zijn.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:41

MorxIowa schreef:
Normaal gezien is alles oké met haar want ze staat samen met alle andere paarden/pony's op de wei en worden regelmatig losgegooid in de buitenbak. Ook worden ze om de 5 weken door de hoefsmid nagekeken en om de 5 maanden door de dierenarts. Ik wil niet betweterig zijn.


Je bent niet betweterig als je zegt wat jij weet hoor, haha.

Om de vijf maanden worden ze nagekeken? Vertoont het paard dit gedrag altijd al? Of pas enkele weken oid?

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 19:46

Je bent niet betweterig als je zegt wat jij weet hoor, haha.

Om de vijf maanden worden ze nagekeken? Vertoont het paard dit gedrag altijd al? Of pas enkele weken oid?
-----------------------------------------------------

Ze is al altijd zo. Toch de twee jaren dat ik al daar rijd. Misschien haat dat beestie mij gewoon 8)7

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Hoe moet ik met dit paard omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 19:49

Ze heeft enkele plekken waar ze extra gevoelig is:

Haar linkerachterhoef, ze trekt dit altijd op het minste dat je eraan komt.

Kom NIET aan haar buik! Dit leid tot onmiddelijke dood :)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:52

MorxIowa schreef:
Hoi,



3. Ze rijd niet aan de teugel en dat is voor mij een probleem. Ik rijd namelijk dressuur.

Maar dat is juist dressuur rijden.
Een paard loopt zo zomaar aan de teugel, daar moet je naar toe rijden.
Een goede instructeur helpt je hierbij

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:52

Deze vraag past inderdaad beter op [OPG] Omgang en Paardengedrag, ik zal het topic verplaatsen.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:48

MorxIowa schreef:
Ze heeft enkele plekken waar ze extra gevoelig is:

Haar linkerachterhoef, ze trekt dit altijd op het minste dat je eraan komt.

Kom NIET aan haar buik! Dit leid tot onmiddelijke dood :)



Dit lijken mij tekenen van pijn..

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:50

Cinnepin schreef:
MorxIowa schreef:
Ze heeft enkele plekken waar ze extra gevoelig is:

Haar linkerachterhoef, ze trekt dit altijd op het minste dat je eraan komt.

Kom NIET aan haar buik! Dit leid tot onmiddelijke dood :)



Dit lijken mij tekenen van pijn..


Hier ga ik volledig in mee. :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:15

Of het paard loopt gewoon te veel op de voorhand en krijgt door dat in combinatie met het verkeerd gebruiken van het lijf zware spierspanning rond de borst, wat weer zorgt voor de druk en daarom de agressie bij het aanraken van de singelplek, buik en schouders.

Ts: het is niet leuk. Maar het is niet jou paard, dus ik ben bang dat je weinig anders kunt doen dan je erbij neer leggen..
Een dierenarts of osteo kunnen zeggen wat er is, maar ben bang dat die niet zomaar onderzoeken gaan doen.