paard vlucht wanneer ik de teugels lang laat worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:43

Jennanne schreef:
Heb precies hetzelfde gehad met mijn merrie! Heb echt flink door de bak en op de weg met haar gesjeesd. En was ook wanneer ik haar iets meer ruimte gaf in de teugels.

Heb toen een tijd tijdens het rijden veel teugelcontact gehad en toen was er geen probleem. Ze vond het zelfs super fijn om het vertrouwen te hebben dat ik haar stuurde. En tijdens het grondwerk heb ik veel focus oefeningen gedaan en ontspanningsoefeningen. Langzaam heb ik tijdens het rijden haar ook meer kunnen laten ontspannen door oefeningetjes te doen (wijken, buigingen, overgangen, figuren etc.). En op een gegeven moment oefeningen doorheen verweven waarbij ze mijn handen moest volgen, wanneer ik deze naar voren deed.

Klinkt beetje amateuristisch, maar anders wordt het wel een heeeeeel lang verhaal ;)

Nu, half jaar later, kan ik met lange teugel door de bak rijden en is ze een heel ontspannen paardje geworden :) ze is er sinds de zomer ook nooit meer vandoor gegaan zelfs!


O wat goed zeg! Ja met die oefeningen zijn we nu bezig tijdens de lessen erop. Aan de hand kan ik heel veel zelf (heel veel les gehad/cursussen gevolgd). Dit geeft hem ook wel wat vertrouwen. Met rijden moet ik zelf nog zoeken hoe ik t aan moet pakken, daarom is les ook zo fijn, net even handje extra.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:49

Leuk dat je al parelli grondwerk met hem doet! Een groot deel van het rijden bij parelli is freestyle (met losse/zonder teugel), misschien kan je daar eens naar kijken? Een (parelli) instructeur moet je hier mee kunnen helpen :)

Kan je de teugels helemaal niet lang laten, ook niet in stap of tijdens stilstaan? Wat gebeurt er als er iemand naast staat?
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 12-02-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:51

Van wat ik lees ben je lekker op weg naar een pony die op z'n eigen benen gaat kunnen lopen en weet je goed wat je aan het doen ben :)

Als tip zou ik je wel mee kunnen geven om met het aan de hand werken of gewoon wandelen wat balkjesoefeningen mee te nemen. Met veel rust bouw je daarmee een gigantische band op en wordt je pony zich goed bewust van zijn eigen benen en wat hij daarmee kan. Daarnaast is het ook lekker voor het soepel houden en buigen en nogmaals voor de band is het geweldig.

Zo is mijn huidige paardje (quarter) inmiddels helemaal thuis in de balken, dit was ze echter niet, ik heb 2 jaar terug balkje voor balkje opgebouwd, ze vond het spannend als er een balk in de bak lag en ging er het liefst in rengalop overheen. Afgelopen NK deden we voor het plezier mee, uiteindelijk bleek dat ze zoveel vertrouwen in mij had dat ze op me gefocust was en daardoor geen fout maakte (en daarmee in zo goed als d'r eerste trail wedstrijd Nederlands Kampioen werd). Wellicht is dat voor jou paard ook een leuke optie om lekker mee te nemen en meer band en vertrouwen te kweken, waardoor het uiteindelijk met rijden ook beter gaat. :D

Ik heb vandaag weer eens onder het zadel geoefend en ook onder het zadel is ze nu ontspannen met een lange teugel over de balkjes aan het gaan :)

Afbeelding

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:54

sanne83 schreef:
Leuk dat je al parelli grondwerk met hem doet! Een groot deel van het rijden bij parelli is freestyle (met losse/zonder teugel), misschien kan je daar eens naar kijken? Een (parelli) instructeur moet je hier mee kunnen helpen :)


Op de grond qua parelli ben ik aardig ver. Ik heb trouwens een right brain introvert paard. Heel lastig te peilen qua spanning/fases. Ik ben alleen niet zo n voorstander van t rijden op de Parelli manier. Ik heb daar overigens les in gehad, maar ik vind de fases te lang duren en het is gebaseerd op t western en dat matcht niet met het academische dressuur. Op de grond wel, maar erop niet. Het freestyle zou eventueel wel een optie zijn voor bijvoorbeeld een schrik training of dingen met obstakels.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:56

sanne83 schreef:
Leuk dat je al parelli grondwerk met hem doet! Een groot deel van het rijden bij parelli is freestyle (met losse/zonder teugel), misschien kan je daar eens naar kijken? Een (parelli) instructeur moet je hier mee kunnen helpen :)

Kan je de teugels helemaal niet lang laten, ook niet in stap of tijdens stilstaan? Wat gebeurt er als er iemand naast staat?


Nee, hebben we geprobeerd. Ook met iemand ernaast. Maakt niks uit ook dan vindt hij het te spannend en gaat op de vlucht. Als ik er zelf naast loop is er niks aan de hand. Maar dan zit er niemand op.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:57

xxwienekexx schreef:
Van wat ik lees ben je lekker op weg naar een pony die op z'n eigen benen gaat kunnen lopen en weet je goed wat je aan het doen ben :)

Als tip zou ik je wel mee kunnen geven om met het aan de hand werken of gewoon wandelen wat balkjesoefeningen mee te nemen. Met veel rust bouw je daarmee een gigantische band op en wordt je pony zich goed bewust van zijn eigen benen en wat hij daarmee kan. Daarnaast is het ook lekker voor het soepel houden en buigen en nogmaals voor de band is het geweldig.

Zo is mijn huidige paardje (quarter) inmiddels helemaal thuis in de balken, dit was ze echter niet, ik heb 2 jaar terug balkje voor balkje opgebouwd, ze vond het spannend als er een balk in de bak lag en ging er het liefst in rengalop overheen. Afgelopen NK deden we voor het plezier mee, uiteindelijk bleek dat ze zoveel vertrouwen in mij had dat ze op me gefocust was en daardoor geen fout maakte (en daarmee in zo goed als d'r eerste trail wedstrijd Nederlands Kampioen werd). Wellicht is dat voor jou paard ook een leuke optie om lekker mee te nemen en meer band en vertrouwen te kweken, waardoor het uiteindelijk met rijden ook beter gaat. :D

Ik heb vandaag weer eens onder het zadel geoefend en ook onder het zadel is ze nu ontspannen met een lange teugel over de balkjes aan het gaan :)

[ [url=m/KNZuUl.png]Afbeelding[/url] ]


Jeetje! Wat een mooi parcour! Zoiets is ook wel een optie idd! Meer richting Caveletti.. Het ziet er echt gaaf uit! Hij is gek op springen! Doe ik aan de hand wel eens.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:07

Gizeppie schreef:
sanne83 schreef:
Leuk dat je al parelli grondwerk met hem doet! Een groot deel van het rijden bij parelli is freestyle (met losse/zonder teugel), misschien kan je daar eens naar kijken? Een (parelli) instructeur moet je hier mee kunnen helpen :)


Op de grond qua parelli ben ik aardig ver. Ik heb trouwens een right brain introvert paard. Heel lastig te peilen qua spanning/fases. Ik ben alleen niet zo n voorstander van t rijden op de Parelli manier. Ik heb daar overigens les in gehad, maar ik vind de fases te lang duren en het is gebaseerd op t western en dat matcht niet met het academische dressuur. Op de grond wel, maar erop niet. Het freestyle zou eventueel wel een optie zijn voor bijvoorbeeld een schrik training of dingen met obstakels.


Bedoel je dat het te lang duurt voordat je verder kan?
Ik rijd zelf meer klassieke dressuur, geen academische, maar voor mij matcht het prima :) . Ik zie het als twee verschillende dingen, rijden met contact en rijden zonder contact. Ligt een beetje aan het paard of ik begin met lange of korte teugel, maar uiteindelijk wil ik beide kunnen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 14:24

sanne83 schreef:
Leuk dat je al parelli grondwerk met hem doet! Een groot deel van het rijden bij parelli is freestyle (met losse/zonder teugel), misschien kan je daar eens naar kijken? Een (parelli) instructeur moet je hier mee kunnen helpen :)

Kan je de teugels helemaal niet lang laten, ook niet in stap of tijdens stilstaan? Wat gebeurt er als er iemand naast staat?



Haha nee hoor. Duurt niet te lang, heb eeuwig geduld hoor. Moet ook wel met een introvert paard. Ik volg klassieke dressuurlessen op het paard en naast het paard meer academisch.. Ik wil ook graag beide kunnen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:32

Gizeppie schreef:
Ik heb daar overigens les in gehad, maar ik vind de fases te lang duren en het is gebaseerd op t western en dat matcht niet met het academische dressuur.


Bedoelde het niet negatief hoor :) Wat bedoel je met dat de fases te lang duren?
Ik vind persoonlijk de manier waarop een aantal instructeurs (meestal degene die inderdaad zelf western georiënteerd zijn) freestyle rijden aanpakken niet mijn ding. Vaak is het soort van teugels losgooien en gaan, maar ik vind dat echt niet goed werken. Je maakt het jezelf en je paard erg moeilijk op die manier, op de grond begin je ook niet zonder touw. Ik begin met een korte freestyle teugel en geef het paard alleen meer ruimte als hij ontspannen is en gefocust op mij.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 17:55

sanne83 schreef:
Gizeppie schreef:
Ik heb daar overigens les in gehad, maar ik vind de fases te lang duren en het is gebaseerd op t western en dat matcht niet met het academische dressuur.


Bedoelde het niet negatief hoor :) Wat bedoel je met dat de fases te lang duren?
Ik vind persoonlijk de manier waarop een aantal instructeurs (meestal degene die inderdaad zelf western georiënteerd zijn) freestyle rijden aanpakken niet mijn ding. Vaak is het soort van teugels losgooien en gaan, maar ik vind dat echt niet goed werken. Je maakt het jezelf en je paard erg moeilijk op die manier, op de grond begin je ook niet zonder touw. Ik begin met een korte freestyle teugel en geef het paard alleen meer ruimte als hij ontspannen is en gefocust op mij.


Nou dat ik de fases van t parelli rijden niet logisch vond. Ik moest met de teugels tikken.. terwijl bij mijn paard dat juist t probleem is Haha.. de fases leken mij zo niet logisch.. bij Flynn moet ik dus eerst zelf de leiding nemen voordat hij zelf dingen gaat onderzoeken. Dat is op de grond ook zo. Aan t begin kon ik echt niet echter hem wandelen. Dat kan ik nu wel.. omdat hij dus weet dat hij nog contact heeft en dapperder is geworden omdat hij de route al een beetje kent.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 17:57

sanne83 schreef:
Gizeppie schreef:
Ik heb daar overigens les in gehad, maar ik vind de fases te lang duren en het is gebaseerd op t western en dat matcht niet met het academische dressuur.


Bedoelde het niet negatief hoor :) Wat bedoel je met dat de fases te lang duren?
Ik vind persoonlijk de manier waarop een aantal instructeurs (meestal degene die inderdaad zelf western georiënteerd zijn) freestyle rijden aanpakken niet mijn ding. Vaak is het soort van teugels losgooien en gaan, maar ik vind dat echt niet goed werken. Je maakt het jezelf en je paard erg moeilijk op die manier, op de grond begin je ook niet zonder touw. Ik begin met een korte freestyle teugel en geef het paard alleen meer ruimte als hij ontspannen is en gefocust op mij.


Ik vatte t absoluut niet negatief op hoor leren we alleen maar van!

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:00

Gizeppie schreef:
xxwienekexx schreef:
Van wat ik lees ben je lekker op weg naar een pony die op z'n eigen benen gaat kunnen lopen en weet je goed wat je aan het doen ben :)

Als tip zou ik je wel mee kunnen geven om met het aan de hand werken of gewoon wandelen wat balkjesoefeningen mee te nemen. Met veel rust bouw je daarmee een gigantische band op en wordt je pony zich goed bewust van zijn eigen benen en wat hij daarmee kan. Daarnaast is het ook lekker voor het soepel houden en buigen en nogmaals voor de band is het geweldig.

Zo is mijn huidige paardje (quarter) inmiddels helemaal thuis in de balken, dit was ze echter niet, ik heb 2 jaar terug balkje voor balkje opgebouwd, ze vond het spannend als er een balk in de bak lag en ging er het liefst in rengalop overheen. Afgelopen NK deden we voor het plezier mee, uiteindelijk bleek dat ze zoveel vertrouwen in mij had dat ze op me gefocust was en daardoor geen fout maakte (en daarmee in zo goed als d'r eerste trail wedstrijd Nederlands Kampioen werd). Wellicht is dat voor jou paard ook een leuke optie om lekker mee te nemen en meer band en vertrouwen te kweken, waardoor het uiteindelijk met rijden ook beter gaat. :D

Ik heb vandaag weer eens onder het zadel geoefend en ook onder het zadel is ze nu ontspannen met een lange teugel over de balkjes aan het gaan :)

[ [url=m/KNZuUl.png]Afbeelding[/url] ]


Jeetje! Wat een mooi parcour! Zoiets is ook wel een optie idd! Meer richting Caveletti.. Het ziet er echt gaaf uit! Hij is gek op springen! Doe ik aan de hand wel eens.


Dankjewel, ja was onwijs gaaf! En dit is nog maar de helft, de andere helft is links van de camera en dat zijn ongeveer net zoveel balken :+ Je zou t maar neer moeten leggen :Y)

Leuk! Je zou ook eens kunnen proberen om een L of I achteruit te doen of een vierkantje en dan erin even wachten, gaat dat goed een stukje draaien (vierkant kan je dan groter of kleiner leggen), of een balkje zijwaarts (voorbenen erover, achterbenen achter de balk en dan opzij) :D

Een grote L en een vierkantje zie je hier :)
Afbeelding

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 21:19

Gizeppie schreef:
xxwienekexx schreef:
Van wat ik lees ben je lekker op weg naar een pony die op z'n eigen benen gaat kunnen lopen en weet je goed wat je aan het doen ben :)

Als tip zou ik je wel mee kunnen geven om met het aan de hand werken of gewoon wandelen wat balkjesoefeningen mee te nemen. Met veel rust bouw je daarmee een gigantische band op en wordt je pony zich goed bewust van zijn eigen benen en wat hij daarmee kan. Daarnaast is het ook lekker voor het soepel houden en buigen en nogmaals voor de band is het geweldig.

Zo is mijn huidige paardje (quarter) inmiddels helemaal thuis in de balken, dit was ze echter niet, ik heb 2 jaar terug balkje voor balkje opgebouwd, ze vond het spannend als er een balk in de bak lag en ging er het liefst in rengalop overheen. Afgelopen NK deden we voor het plezier mee, uiteindelijk bleek dat ze zoveel vertrouwen in mij had dat ze op me gefocust was en daardoor geen fout maakte (en daarmee in zo goed als d'r eerste trail wedstrijd Nederlands Kampioen werd). Wellicht is dat voor jou paard ook een leuke optie om lekker mee te nemen en meer band en vertrouwen te kweken, waardoor het uiteindelijk met rijden ook beter gaat. :D

Ik heb vandaag weer eens onder het zadel geoefend en ook onder het zadel is ze nu ontspannen met een lange teugel over de balkjes aan het gaan :)

[ [url=m/KNZuUl.png]Afbeelding[/url] ]


Jeetje! Wat een mooi parcour! Zoiets is ook wel een optie idd! Meer richting Caveletti.. Het ziet er echt gaaf uit! Hij is gek op springen! Doe ik aan de hand wel eens.


Ja die ken ik wel, die bouw ik met de paardencoaching ook! Maar nieuwe ideeën zijn altijd welkom! :) Denk dat hij het wel heel leuk vindt! Is altijd fijn voor de afwisseling! Het ziet er echt heel gaaf uit! :)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:29

Gizeppie schreef:
Ja die ken ik wel, die bouw ik met de paardencoaching ook! Maar nieuwe ideeën zijn altijd welkom! :) Denk dat hij het wel heel leuk vindt! Is altijd fijn voor de afwisseling! Het ziet er echt heel gaaf uit! :)


Leuk dat je zo enthousiast bent :D Je zou eens op een simpele google kunnen zoeken op trail patterns. Dan krijg je weer allemaal nieuwe ideeën/vormen ;) Ik pak daar altijd wat stukjes van (van maximaal 10 balken, anders blijf ik sjouwen) :Y)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 22:37

xxwienekexx schreef:
Gizeppie schreef:
Ja die ken ik wel, die bouw ik met de paardencoaching ook! Maar nieuwe ideeën zijn altijd welkom! :) Denk dat hij het wel heel leuk vindt! Is altijd fijn voor de afwisseling! Het ziet er echt heel gaaf uit! :)


Leuk dat je zo enthousiast bent :D Je zou eens op een simpele google kunnen zoeken op trail patterns. Dan krijg je weer allemaal nieuwe ideeën/vormen ;) Ik pak daar altijd wat stukjes van (van maximaal 10 balken, anders blijf ik sjouwen) :Y)


Volgens mij hebben wij op stal niet eens tien balken hahahahah! O wat erg eigenlijk haha!