paard staakt tegen druk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wenss0611

paard staakt tegen druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 19:26

Heey,
Ik heb best een irritant dingetje bij mijn verzorgpony. Ik doe veel grondwerk en ga 3 à 4 x per week naar hem toe en werken of gewoon lekker een wandelingetje maken. Maar ik heb 1 probleem, hij wijkt niet voor druk. Als ik hem aan het poetsen ben bijvoorbeeld en ik wil heb opzij zetten duw ik op zijn kont, maar hij gaat gewoon met zijn volle gewicht op dat been hangen. Hij heeft dit ook met zijn voorbenen als ik hem vraag om met zijn schouder van mij weg te gaan, dan doet hij het omgekeerde en gaat helemaal op mij hangen. Dit merkte ik veel bij het rijden dat hij niet mooi plooide en het is een IJslander die zijn niet de lenigste van allemaal, maar een beetje buiging mag wel. Maar ook hier gaat hij volledig tegen de druk in. Ik hoop dat iemand mij kan helpen en alvast bedankt !!!

Anoniem

Re: paard staakt tegen druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:53

Blijkbaar heeft hij geen respect voor je. Als hij tegen duwt, mag je de hulp best wat groter maken. Daarbij hoef je hem niet meteen lens te slaan, maar wat ik wel eens doe, is heel sterk nar een paard toe stappen met grote beweging en desnoods armen hoog. Soms als ik heel duidelijk moet zijn, is het zelfs zwaaiend en springend, als ik maar reactie krijg. Beter de hulp 1 keer groot maken met een duidelijjke reactie zodat je daarna weer kleiner kunt gaan werken, dan 100 keer te klein met een negatieve reactie.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:27

Soms kan je beter een keer tikken/prikken/aanraken in plaats van duwen. Dan kan hij geen tegendruk aan geven.

Herhaal je hulp tot hij ook maar een centimeter opzij gaat. Dan uitgebreid belonen en je aanraking weghalen.
Vervolgens belonen bij een grotere beweging zijwaarts etc. etc.
Je kan er ook een stemhulp bij geven. Dan hoef je hem op den duur niet eens aan te raken.

Geduld, herhalen, belonen, herhalen, belonen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:35

Tegendruk geven is een hele natuurlijke reactie van een paard (en ook van de mens). :j
Hij doet dus in principe niks verkeerds, maar het is hem nog niet op de juiste manier aangeleerd wat jij als mens van hem wil.

Probeer eens hem met zijn achterhand opzij te laten stappen door het halstertouw in je hand te nemen en tegelijkertijd zijn hoofd lichtjes naar je toe te vragen.
Waarschijnlijk zal hij dan van je wegstappen en later kun je de halstertouwhulp weglaten.
Zo kun je het hem op een vriendelijke manier aanleren. :)

fortuna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:00

Met je armen omhoog erop af lopen zal idd helpen....