Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:44

Een brace al eens overwogen? Er bestaan tegenwoordig braces die de pees ontlasten waardoor je veel meer kan revalideren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34675
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:51

Ik lees nergens of hij iets krijgt om rustiger te worden zoals bijv muisjes? Dan is stappen met hem een heel stuk makkelijker natuurlijk. En is er niemand te vinden die hem er eens uit kan halen? Weidegang is zeker nu het overal nat is echt niet goed voor een paard met een peesblessure.

Ons paard gingen we 2 keer per dag heen toen hij complete boxrust had, om hem er toch 2 keer per dag uit te halen. Hij mocht naast boxrust ook gecontroleerde beweging hebben. Hij deed het daar goed op. Een keer per dag een half uur stappen aan de hand, been koelen. En dan in de middag of begin van de avond nog eens, grazen aan de hand. Op dagen dat hij fris was (dat was als het heel winderig en iets kouder was, hij reageert erg op wind) gingen we met hem stappen in de binnenbak. Wij hebben het geluk dat ik onregelmatig werk, en dus ook veel overdag kon gaan. Daarnaast was het zomertijd, dus lekkere lange dagen. In het donker stappen lijkt me ook geen lolletje. Maar misschien kun je kijken of een stalgenoot bij kan springen.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 10:53

xyzutu2: Wij zijn al tijden op zoek naar een groot net zoals wij hebben. Ze verkopen ze gewoon niet meer, nergens. We hebben ze toendertijd bij EJ gekocht en toen waren dat de kleinste netten. Langwerpig, met blauw en zwart en kleine mazen(terwijl wat je nu kan krijgen hele kleine netten zijn met nog veel kleinere mazen). Zo'n ''aanhangwagen-net'' zoals jij in je linkje aangeeft maken ze stuk, en als het echt nodig is hebben we daarvan nog nieuwe liggen van Action(en die hebben het redelijk lang volgehouden). Mijn moeder houdt zich normaal bezig met de hooinetten maar ook zij weet de grootte van de mazen helaas niet.
quickie: Ik ga geen vrijheidsdressuur met hem doen want dan gaat ie heel erg misbruik hiervan maken. Wat hij nu al doet is namelijk een soort van flemen als ik hooi aan het vullen ben. Hij doet zijn hoofd schuin en trekt dan een gekke bek. De eerste paar keren was het schattig maar nu doet hij het ook echt om aandacht en hooi te krijgen. Ik snap hem uiteraard wel, maar het duurt dan echt nog misschien 5 minuten en dan ligt die hooizak voor zijn neus. Moet je nagaan hoe hij reageert als ik hem ga leren flemen. Maar je idee is goed, dat wel.
Anne_GTI: Mijn dierenarts heeft gezegd dat dat soort dingen bij hem helaas niet gaan werken.
SusanH: Ik heb hem een tijdje NAF Magic vloeibare magnesium gegeven en dat hielp helaas niet erg veel. Buiten dat hij het Pavo voer erg lekker vond merkte ik niet erg veel verschil. Muisjes daar ga ik niet aan beginnen want dan is het net een zombie ben ik bang(heb hem al eens zo'n spuit gegeven in zijn mond met rustgevende gel en toen was het echt alsof ie bijna omviel van de slaap, dit was overigens voor de vaccinatie van de da want daar reageert hij erg heftig op) en dat wil ik gewoon niet. Verder heb ik mijn paardjes aan huis dus stalgenoten heb ik helaas niet. Mijn paard reageert net als die van jou erg heftig op wind en kou, dus wat je zegt daar kan ik me erg in vinden. Alleen de luxe van een binnenbak die heb ik helaas niet :(. Ik zou uiteraard een advertentie kunnen plaatsen maar ik ben toch bang dat daar geen serieuze reacties op zullen komen voor hem. Zelfs mijn vriend(en die rijdt al 10 jaar paard en is echt wel wat gewend) krijgt het niet voor elkaar om hem zonder ''kleurscheuren''(in mijn paard zijn geval peesscheuren van het schrikken) een stuk mee te nemen uit wandelen(plus mijn vriend is hier alleen in het weekend en ook niet altijd elk weekend)

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:13

Is het geen optie om hem samen met de andere shetlander te zetten, waar hij niet mee speelt?
Dat een beetje afwisselen zodat ze om de beurt een dag alleen staan zeg maar?

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 11:17

Wildgirl schreef:
Is het geen optie om hem samen met de andere shetlander te zetten, waar hij niet mee speelt?
Dat een beetje afwisselen zodat ze om de beurt een dag alleen staan zeg maar?


Ik heb natuurlijk 2 shets, waaronder eentje van 25. Een paar weken terug hebben we geprobeerd om haar bij hem neer te zetten. Resultaat: Toch vechten. Het maakt niet uit welke je erbij zet, onderdanig of dominant, hij zal er toch alles aan doen om toch zijn energie kwijt te kunnen die hij alleen niet kwijt kan.. |(

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:19

Meng het hooi inderdaad met stro. Hang een hooinet vrij op zodat het beweegt en het lastiger te pakken is. Geef toch wilgentakken bij, evt. opgehangen. Voer een vitaminebrokje vanuit een oude colafles met gaten. Die leg je op de grond of je hangt hem op.

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:32

Tipje: https://www.mammut-raufen.com/heunetze/netztaschen/

Toen de slowfeeder, die we vanuit de kliniek hebben meegekregen, kapot ging heb ik via bovenstaande website eentje besteld, we zijn er erg content mee en qua prijs viel het me 100% mee. De maat die we hebben is 150 x 90 met mazen van 3 x 3 cm, maar er zijn veel verschillende afmetingen en maaswijdtes. Zijn supersterk en het net blijft erg mooi in vorm en de mazen rekken niet uit. Ook de klantenservice is erg netjes en geven goed advies. Ik heb inclusief verzendkosten vanuit Duitsland €56 betaald.

Anoniem

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:41

Ik weet niet of je ook echt op mijn linkje hebt geklikt, maar dat is geen aanhangwagennet? Dit is juist een versie waarvan de touwtjes 3-4x zo dik zijn als bij een normaal aanhangwagennet, vandaar ook de prijs.
Ze zijn dus wel te koop, kleine mazen in een groot net en oersterk, maar je moet er wel wat voor over hebben. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34675
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:38

Wij hebben zelf geen muisjes gebruikt stalgenoot van ons wel. Sportpaard in topconditie die van het ene op het andere moment stil gezet wordt. Fijne van muisjes is dat je goed kan doseren. Overleg anders eens met je DA. Misschien heeft die nog tips? Onder de man stappen is zeker nog geen optie? Wij mochten gelukkig vrij snel stappen. Maar de blessure was ook niet heel ernstig. Toch adviseert een DA al snel erop te gaan als stappen aan de hand niet gaat.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:38

Voor een slowfeeder kan ik
https://equiculinair.nl/ Aanraden !

Zijn hoog kwaliteit netten die niet kapot te krijgen zijn , niet te vergelijke met de ej netten of DIY aanhangernetten.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:53

Wat is de prognose?
Begrijp ik goed dat dit al haast een jaar speelt?
Als je binnen afzienbare tijd verbetering verwacht dan zou ik nog even doorzetten, maar als de prognose slecht is dan kun je hem moeilijk de rest van zijn leven zo alleen houden, dat is gewoon sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:13

faunty schreef:
Voor een slowfeeder kan ik
https://equiculinair.nl/ Aanraden !

Zijn hoog kwaliteit netten die niet kapot te krijgen zijn , niet te vergelijke met de ej netten of DIY aanhangernetten.


Die link heb ik hierboven ook al door proberen te geven, maar het dringt blijkbaar niet tot de TS door dat dit echt andere dingen zijn dan trailernetten, zelfs bij de supersterke versie waar ik naar linkte begreep ze dat niet. :)

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:42

Het liefste natuurlijk met een vriendje op de paddock, dit komt veel verveling. Of nog liever 24/7 het land op met soortgenoten. De praktijk leert dat paarden heel goed weten wat ze aankunnen en blessures zelfs beter genezen met constant vrije beweging.

Invester in een goede slowfeederhooinet en het hooi eventueel mengen met stro zodat je paard nooit zonder eten staat. Hier gaan ze ook klieren zonder eten.
Verder geven wij ze wilgentakken op de paddock. Ideaal! Dit zou ik dan ook echt aanraden. Ze zijn er heerlijk zoet mee bezig. Ontschorsen hem helemaal, eten kleine takkes op, blaadjes als die er in de zomer aan zitten zijn helemaal favouriet en slepen door de hele paddock ermee. Zodra de tak kaal is, weggooien en nieuwe knippen. Gewoon van de knotwilgen langs de weg. De stoffen die ze binnenkrijgen zijn ook nog eens goed voor ze.

Verder is vrijheidsdressuur en trucjes leren erg goed om ze geestelijk moe te maken. Bij een consequente aanpak kunnen ze er geen misbruik van maken.

Succes!

Ps. Ik zou aanvullend wel kijken naar een goede vitaminebrok om eventuele tekorten voor te zijn.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:25

De brace waar ik op doel is nog maar net op de markt en het kan best dat jouw veearts deze nog niet kent.

Heb toevallig laatst ermee in de handen gestaan en het leek mij zelfs met mijn sceptische houding best het proberen waard.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:21

Even over het hooi: paarden hebben zo'n 10-12 kg hooi per etmaal nodig. Kun je hem niet op een postzegeltje gras zetten? Dan heeft hij wat te doen. Verder trainen met buigoefeningen met snoepjes, hooi met stro mengen, slowfeeder, contact met paarden en stappen aan de hand kun je evt met slof doen. Wilgentakken afwisselen met verschillende speeltjes. Speeltje geven, na weekje weghalen en wat anders geven. Sterkte ermee!

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 05:05

Mag ik vragen wat de da allemaal gedaan heeft ?
Heb je laser behandeling geprobeerd dit geneest veel sneller dan het gewone genezingsproces.
Ik weet dat je niet om dit advies gevraagd hebt, maar dan kan hij snel weer stappen en de wei op samen bij de anderen.
In iedergeval veel S6.

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:17

Inderdaad, kijk eens naar een andere behandeling. Wij gaan altijd naar eem kliniek net over de grens in Duitsland. Daar gebruiken ze bij peesblessures 'tendoplus'. Duur, maar zelfs met een gat in de pees verloopt het herstel super snel

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 13:58

fjordnina schreef:
Meng het hooi inderdaad met stro. Hang een hooinet vrij op zodat het beweegt en het lastiger te pakken is. Geef toch wilgentakken bij, evt. opgehangen. Voer een vitaminebrokje vanuit een oude colafles met gaten. Die leg je op de grond of je hangt hem op.


Mijn slowfeederzakken bewegen inderdaad vrij, dus het is voor hen sowieso moeilijker om het hooi te pakken. Al is die van mij een sleurder(net zolang trekken tot er wat uit komt) wilgentakken ophangen vind ik gevaarlijk en niet handig aangezien hij 1.73 is en de takken moet aan het dak(6 meter) dus hij kan er niet bij of hij stoot zich er snel aan.. wel een heel handig idee maar niet uitvoerbaar helaas. Wb die colafles vind ik dat echt een heel goed idee,welke vitaminebrok kan jij aanraden (gezien zijn energie en zijn gewicht graag suikervrij?)
Danjel: bedankt voor je tip! Ik beantwoord dit nu op de telefoon en tijdens mijn pauze op werk dus zodra ik vanavond thuis ben ga ik er eventjes in duiken!
Xyzutu2: qua breedte heeft het veel weg van de aanhangwagennetten. Ik zoek meer naar iets dat kan hangen qua hooinetten, aangezien ik zoiets in zijn stal helaas niet goed kwijt kan..
SusanH: nee onder de man stappen is echt geen optie. Mijn paard heeft het flink tegen doordat hij niet alleen een gat in de tussenpees heeft,maar ook nog is een slechte bouw voor het herstel van deze blessure.. vandaar ook dat het al zon lange tijd duurt..
Faunty: ik ga er vanavond na werk even naar kijken :D
Sizzle: de prognose is helaas niet al te best. Vanwege zijn slechte bouw is de kans op genezing niet erg groot. Dit speelt nu net iets langer dan een half jaar. En verder ben ik het met je eens. De dierenarts heeft wel gezegd dat ze nog eens langs zal komen voor een peesscan in februari om echt uit te sluiten of er verbetering is of niet en daarna moet ik eens flink gaan nadenken.
Mazzeltje89: wb je eerste aanbevelingen.. beide is niet mogelijk helaas. In principe hebben we prima slowfeedernetten alleen het lastuge is dat als ik hem vol gooi hij het snel op heeft en hij ook nog is te dik is. Wilgentakken krijgt hij vaker, hij eet ze wel maar na 1 dag liggen ze in de paddock in het zand of mest hij erop. Verder kan ik hier in de omgeving geen vrije wilgen vinden waar ik gewoon vanaf kan halen..
Wb vrijheidsdressuur ga ik eens goed kijken wat er wel en niet mogen is met hem.
Anne_GTI: kun je de naam noemen? Dan ga ik als ze er weer is in overleg hierover met de dierenarts.
Kamille: 10-12 kilo daar komt ie rijkelijk aan(hij krijgt zon 7 per keer voeren en dat is 2x) wb het gras postzegeltje dat ga ik eens met mijn ouders overleggen. Nu gaan ze in de zomer wel weer het land op dus zou ik daar evt ook meer kunnen wachten maar toch, slim idee!
Klaas15: de dierenarts heeft een peesscan gemaakt aan het prille begin, de osteopaat is erbij geweest en de chiropractor heeft hem behandeld. Verder wil ik eventueel nog een lasertherapie laten uitvoeren maar ik ben echt bang dat dat geen zin heeft.. dus ik ga in overleg met diegene die die therapieën uitvoert ergens deze week. Wel ben ik bang dat hij nooit meer bij de shets kan ivm mijn jongste die erg vijandig is(en misschien ook wel de reden van het gat in de pees)
Athosje: wat is Tendoplus precies? Kun je me dat uitleggen?

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:56

www.equinetendon.com is de website van de ontwikkelaar. Bert Lam is er in Nederland mee bezig. Hij verhuurt ze en past ze aan. Er zijn een paar klinieken die al wel bezig zijn met deze brace.

Ik persoonlijk zou het ook combineren met aangepast beslag.

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:36


OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 20:13

Anne_GTI: Ik ben toch bang dat dat erg duur gaat zijn, zeker omdat ze op maat gemaakt moet worden. Aangepast beslag gaat niet helpen bij mijn paard bevestigd de dierenarts..
Athosje: Misschien kan je me een pb'tje doen met de prijzen waar ik aan moet denken? Dan kan ik van daaruit een beslissing maken..

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Mijn paard verveelt zich en maakt alles stuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:31


OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 20:33

thoranLOVE schreef:
Je hebt van likit ook tongue twisters misschien dat je dat kan proberen? Je hebt ook nog een variant die je op kan hangen. https://www.horsetopshop.com/Likit-Tongue-Twister?gclid=Cj0KCQiAv_HSBRCkARIsAGaSsrBuux6XiXuW9pTxL6uRnwoagZHrYAhdP08nMGRvvAvTw9Qo3SDxWfYaArHuEALw_wcB


In principe heeft ie zijn liksteen en hij is flink te dik dus zo'n suikerbom lijkt me geen goed plan.. Het idee is goed, maar niet in mijn situatie helaas.

Even algemeen:

Voor nu heb ik denk ik genoeg tips. Of iemand moet met wat nieuws komen, dat is altijd welkom. Ik ga met mijn huidige slowfeederzakken verder(deze hebben maas 3 en zijn XL volgens equiculinair.nl)en ik ga in de kuubskist(waar nu los hooi word gegeven) een slowfeederzak leggen met hooi zodat hij nog langer kan doen met het hooi. Ook gaan we binnenkort weer wilgentakken knippen. Voor de rest ga ik nog eens overwegen en overleggen hoe ik het met zijn blessure ga aanpakken qua toekomst maar dat vind ik een enorm moeilijke vraag.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:47

Citaat:
Wb die colafles vind ik dat echt een heel goed idee,welke vitaminebrok kan jij aanraden (gezien zijn energie en zijn gewicht graag suikervrij?)


Ik heb mijn fjord op een minder-minder-minder dieet staan, zij krijgt naast stro en arm hooi (onbemest bermhooi, gemaaid langs een beek hier in de buurt) wat subli ponybrok of vitalbix.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:00

fjordnina schreef:
Citaat:
Wb die colafles vind ik dat echt een heel goed idee,welke vitaminebrok kan jij aanraden (gezien zijn energie en zijn gewicht graag suikervrij?)


Ik heb mijn fjord op een minder-minder-minder dieet staan, zij krijgt naast stro en arm hooi (onbemest bermhooi, gemaaid langs een beek hier in de buurt) wat subli ponybrok of vitalbix.


Bedankt voor je advies! Onbemest bermhooi hebben wij ook een tijdje gehad maar dat doen we niet meer. Zoveel troep en zoveel prikplanten.. :(