Speciaal geval trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:32

Ik ben benieuwd. Heb er zelf ook 1 staan die heel erg bang is.
Gelukkig is hij al sinds jaarling van mij en nog nooit de trailer opgemept of andere onzin maar hij vindt het echt niet leuk. Ik zie nu al tegen de verhuizing in april op.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:45

cissy schreef:
Jammer dat je de toon storend vind. Ik ben geen communicatie expert en ja mijn paardenhart bloedt bij dit geval. Wellicht komt dat door in mn tekst. Maar je hoeft het niet te lezen, je kunt ook doorklikken.
Heb juf aangepast naar dame.

Ik ben ook paardentaxi en laat mensen ook zelf laden maar als het niet lukt help ik ze wel.



Ik vind meehelpen als het niet lukt wel iets anders dan dat je als taxi de "problemen" van een ander moet oplossen als je daar bent. Je bent niet voor niets een taxi en natuurlijk is het dan wel handig als je wat ervaring hebt en wat oplossingen mee kan bedenken als het even niet lukt.

Maar als een paard zo slecht te laden is dan hadden ze beter eerst kunnen investeren in lessen met trailer laden dan meteen de paarden taxi laten komen.

En uiteraard moeten ze voor die taxi betalen, dat vind ik echt niet meer dan logisch. In ieder geval de kosten voor het rijden van en naar ophaallocatie en (een deel van) haar tijd compenseren is naar mijn idee niet meer dan logisch.

Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar het vervolg van dit verhaal en welke stappen inmiddels behaald zijn.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:54

Ik volg ook even. Ben wel benieuwd naar de afloop.

Ik mis echt even het stukje ‘voorbereiding’. Ze zijn zoals ik het verhaal begrijp bekend met het trailer probleem.

Waarom niet de nodige voorzorgen/oefening nemen? Dit vind ik altijd zo jammer, terwijl het niet hoeft. Paard alleen maar stress door laksheid van de eigenaren. (Even kort door de bocht zoals ik het verhaal begrijp)

Dat een paard wat ‘probleempjes’ heeft, oké. Niet ieder paard is perfect. Maar als je al wéét dat je paard nare ervaringen heeft met trailer laden, moeten er toch al wat alarmbelletjes gaan rinkelen... lijkt mij. Persoonlijk zou ik al een paar keer met een trailer geoefend hebben, al is het maar een paar keer er in lopen en er terug uit. Maarja, ik ben A en B niet.

Ben benieuwd...

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:03

JustLizz schreef:
cissy schreef:
Jammer dat je de toon storend vind. Ik ben geen communicatie expert en ja mijn paardenhart bloedt bij dit geval. Wellicht komt dat door in mn tekst. Maar je hoeft het niet te lezen, je kunt ook doorklikken.
Heb juf aangepast naar dame.

Ik ben ook paardentaxi en laat mensen ook zelf laden maar als het niet lukt help ik ze wel.


Ik vind meehelpen als het niet lukt wel iets anders dan dat je als taxi de "problemen" van een ander moet oplossen als je daar bent. Je bent niet voor niets een taxi en natuurlijk is het dan wel handig als je wat ervaring hebt en wat oplossingen mee kan bedenken als het even niet lukt.

Maar als een paard zo slecht te laden is dan hadden ze beter eerst kunnen investeren in lessen met trailer laden dan meteen de paarden taxi laten komen.

En uiteraard moeten ze voor die taxi betalen, dat vind ik echt niet meer dan logisch. In ieder geval de kosten voor het rijden van en naar ophaallocatie en (een deel van) haar tijd compenseren is naar mijn idee niet meer dan logisch.

Desalniettemin ben ik wel benieuwd naar het vervolg van dit verhaal en welke stappen inmiddels behaald zijn.


Inderdaad, van een taxi verwacht ik dat diegene diervriendelijk rijdt en staat is de wagen netjes te manoeuvreren, bijvoorbeeld op verzoek strak langs de muur. Hoeft dus niet per se iemand te zijn die ook iets met paarden heeft.

Laden en lossen zelf is de verantwoordelijkheid van de eigenaren, tenzij afgesproken is dat de taxi dat voor de rekening neemt. En wanneer dat dus niet afgesproken is, vind ik de terughoudendheid van taxidame terecht. Zij is daar niet om paardenfluisteraar te spelen, omdat de eigenaren het paard niet op de rit hebben voorbereid.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:04

Melewel94, ben met je eens dat oefenen belangrijk is. Maar met zo'n paard de trailer een paar keer op gaat meestal al niet. Of althans die van mij krijg je er echt niet op hoor. En ja natuurlijk oefen ik. Zo is hij al twee keer op cursus geweest bij Annemarie vd Toorn en heb ik hulp van iemand die bij haar de opleiding heeft afgerond maar helaas is enorme angst erg lastig te controleren.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:41

Ben benieuwd hoe dit af loopt!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:57

Selka schreef:
Melewel94, ben met je eens dat oefenen belangrijk is. Maar met zo'n paard de trailer een paar keer op gaat meestal al niet. Of althans die van mij krijg je er echt niet op hoor. En ja natuurlijk oefen ik. Zo is hij al twee keer op cursus geweest bij Annemarie vd Toorn en heb ik hulp van iemand die bij haar de opleiding heeft afgerond maar helaas is enorme angst erg lastig te controleren.


Tuurlijk is dat niet makkelijk. Ben ik het ook mee eens :) kost ontzettend veel moeite en tijd.

Maar ze hebben haar nu 3 jaar in bezit, dan had ik toch wel een stukje ‘poging tot’ verwacht, en dat mis ik in dit verhaal. Aangezien er meerdere ‘probleempjes’ aanwezig zijn, zijn er veel puzzelstukjes die voor mij samenkomen aan lakse opvoeding juíst omdat het een bekend probleem is. Als de handelaar zei van “oh ze liep er redelijk vlot op” (toendertijd) dan sta je er zelf natuurlijk ook niet direct bij stil hoe ze zou kunnen reageren als je anders nooit weg gaat met de trailer :)

Maarja, het blijft nog steeds een speculatie, moeilijk over te oordelen vanuit een schermpje :)

lisanne2002
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:03

Ik volg even. Ben ook wel benieuwd hoe je het paard (als hij de trailer eenmaal op is) vastzet. Ivm de spanning die hij opbouwt van alleen al ergens aan vast staan.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:04

Ik volg ook, wordt vast een leerzaam verhaal!

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 14:06

Die paardentaxi snap ik dat ze moeten betalen, ik zeg toch ook uiteraard.... Daar is geen discussie over. Dat de dame niet hielp snap ik niet, zij wordt geacht meer ervaring te hebben. Ze deed helemaal niks, ook niet die vrachtwagen op een andere betere plek zetten om op die manier het paard te helpen.

Ja, het is een paard met probleempjes en nee ze hebben niet eerder getraind of een oplossing gezocht. Dit is een gevalletje: we gaan er wel vanuit dat ze er op gaat en anders dient ze gewoon te luisteren.
Alleen werkt dat zo niet en zeker niet met een dergelijk paard.
Er is niets geoefend en nu mag ik het 'probleem' op gaan lossen.

We gaan weer verder met het verhaal:
Donderdag 04 januari. A en B beiden niet aanwezig op mijn verzoek, paard vertrouwt ze niet dus ze hebben nu nog even geen toegevoegde waarde. Ik heb paard peeskappen en een touwhalster/leadrope omgedaan en ben gaan kijken hoe ze op de nog dichte trailer reageert. Heb de trailer midden op het erf gezet zodat er genoeg ruimte omheen was dat als ze weg wilde ook weg kon zonder overal tegenaan te lopen.
Ze durfde niet in de buurt vd trailer te komen, ik heel rustig stapje voor stapje haar toch met dr neus bij de trailer gezet. Diepe zucht en toen weer weg.
Uiteindelijk klep naar beneden en laten snuffelen en kennis maken met de trailer. Ikzelf met hele lage energie en vooral veel rust, ze hoeft niks, enige doel voor vandaag is voorvoetjes op de klep.
Schot opzij, voorste balk eruit, deurtje los en verder zien we het wel.
Ben ruim 3 uur bezig geweest met 1 voetje erop. Zodra ze met een voet de klep raakte schrok ze zich wezenloos en stoof achteruit of steigerde en draaide om.
Ze accepteert geen enkele druk op het halster, dat hebben ze dr goed geleerd dat steigeren, erg jammer.
Ze schoot ook steeds in de freeze, zo in en in zielig, ze hebben dr zo over dr grenzen gejaagd dat ze dus nu bij voorbaat al in zichzelf dook.
Heb haar maar even gelaten en voorzichtig door wiebeltje aan touw er weer uit gehaald.
Nadat ze eindelijk een voetje op de klep had gezet haar maar even lekker weer op stal gezet, goed gedaan voor nu.
Half uurtje later weer gepakt en kon verder waar ik gebleven was, 1 voetje op de klep. Ze schoot minder achteruit en minder in de freeze. Het begin is er.

Na poosje durfde ze zelfs een worteltje aan te pakken als ze op de klep stond, prima, je hoeft niet persé. Toen werd ze gelukkig wakkerder en durfde wat meer. Uiteindelijk twee voetjes op de klep en neusje binnen en worteltje durven pakken.
Ze was alert, had gezonde interesse in de trailer en de worteltjes, geen freeze meer, wel af en toe even nadenkend met neusje laag maar dat mag. Ze had ontdekt dat ze geen klappen kreeg of gedwongen werd. Klaar voor vandaag goed gedaan meissie! Morgen weer verder.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 14:09

Ik heb de freeze en de twee voetjes op de klep gefilmd, filmpjes plaats ik hier lever niet ivm privacy vd eigenaren. Mochten jullie het verhaal herkennen, graag geen namen en lokaties noemen svp.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 14:17

Vrijdag 05 januari, frisse moed verzameld en we zien wel weer hoe ver we komen.
Paard weer peeskappen en touwhalster om en trailer op dezelfde plek gezet. Ze was redelijk geïnterresseerd en wakker.
2 voetjes op de klep herhaald, zakje worteltjes voorin voor als ze weer een stapje zet. Ik lok ze nooit met voer want dat werkt niet maar ze krijgen wel een beloning voor de effort. Als ze het niet aannemen dan zijn ze nog te angstig dus mooie graadmeter.

Ze heeft heel lang geaarzeld om nog een voetje erbij te zetten, verwachtte weer iets achter haar denk ik, maar het kwam niet. Er waren nog andere mensen op stal die met paarden heen en weer liepen maar dat boeide dr niet zo. Toen ze met 4 voetjes op de klep stond heb ik haar weer lekker op stal gezet,
Even nadenken, hapje hooi slokje water en rust.

Na halfuurtje weer verder. Het leuke is als je de tijd neemt en het gaat goed dat je dan, als je ze even pauze hebt gegeven, vaak dan zo weer verder kan waar je gebleven was. Met dit paard dus ook.

Uiteindelijk grote stappen gemaakt en vier voeten binnen, veel worteltjes en een redelijk relaxed paard zonder freeze!. Weer klaar voor vandaag, morgen weer verder.

Baasje B erg blij, ze staat er in, we kunnen gaan verhuizen. Ja, Hoho! ze staat binnen, stang zit er nog niet achter en klep moet nog dicht. Soms gaan dingen snel maar niet bij deze.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:18

Interessant hoe je hiermee omgaat. Ik ben benieuwd naar meer.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:25

Denk dat dit de enige manier is om er mee om te gaan. Zelf heb ik precies zo paard..

Je moet je er echter bij neerleggen dat het nooit een paard gaat worden wat je pleziert met de trailer.

Wat willen de mensen met het paard in de toekomst?

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:26

Neem je altijd zulke pauzes? Wat is het voordeel ervan?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:28

Ik begrijp niet zogoed waarom er zoveel moeite gedaan wordt om een onervaren paard in een trailer te krijgen. Heel veel paarden die moeilijk op een trailer gaan lopen zonder probleem op een grote vrachtwagen. Nadat ze dat een paar keer gedaan hebben weten ze al dat vervoerd worden niet zo heel erg is en dan kan je over gaan naar een trailer.
Mijn eerste paard was ook niet zo'n fan van een trailer. Ik ben er uren mee bezig geweest, kilo's wortelen gevoerd maar ze was nooit echt ontspannen op een trailer en het bleef tricky om haar te vervoeren. We mochten haar dan mee laten gaan op een grote vrachtwagen, dit ging vanzelf. Nadat ze een meer ervaren reiziger geworden was ging de trailer plots ook vanzelf.
Dat is hetzelfde principe dan bij iets anders leren, nl van gemakkelijk naar moeilijk gaan. Wanneer je een paard leert springen doe je ook eerste een laag uitnodigend kruisje en dan ga je hoger/moeilijker bouwen. Bij vervoeren gaat het ook veel vlotter wanneer je van gemakkelijk naar moeilijk gaat.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:33

Ik volg ook vanaf nu!
Fijn dat deze mensen (ofja, eerder het paard) eindelijk de hulp krijgen die ze nodig hebben!

Ik vind je manier van werken erg fijn en daarom dus interessant om je denkwijze te mogen lezen.
Thanks!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:37

Nette manier van werken en zeker ook dat je het paard tussendoor de gelegenheid geeft alles even te verwerken.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:37

Interessant verhaal, ben erg benieuwd naar de rest!

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:38

Vind het heel interessant om te lezen!

Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:45

Ik volg ook! Mooi om te lezen met hoeveel rust je dit 'geval' aanpakt.
En natuurlijk prachtig om te lezen dat de resultaten daar ook naar zijn!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:46

Ik ben benieuwd hoe ze verder is naar jou toe in de omgang? Want ik begrijp dat ze compleet over haar eigenaren heen loopt, maar laat ze dat gedrag naar jou toe ook zien, of heb je daar eerst aan gewerkt?

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 14:54

Ik ken het paard ook al 2 jaar, heb de eigenaren eerder ook al geholpen met grondwerken. Alleen hebben ze daar niet veel mee gedaan. Meisje B vond dat grondwerken maar 'stom' met als gevolg dat paard nog steeds met ze aan de wandel gaat.
Ik ben heel consequent en kom ook echt wel eens door maar kan dat heel snel weer af laten vloeien. Paarden onderling zijn ook erg duidelijk. Ik ga niet opzij, als paard door me heen wil heeft ie een probleem, dan ben ik er ook heel duidelijk in. Maar in dit geval is paard erg bang en moet je het een stuk zachter aanpakken maar ondertussen wel consequent blijven.

@Sclimpre, er zijn hier in de buurt geen vrachtwagens te huur, ik heb alleen trailer en anders lopen de kosten helemaal de pan uit. Die mensen hebben ook geen geld om straks met vrachtwagen naar wedstrijd te gaan. Ik moet dus roeien met de riemen die ik heb. Het is dit of helemaal niks.
Gelukkig ben ik wel wat gewend en we komen er wel, als we de tijd maar krijgen.
Eigenaren willen as zondag lopend gaan verhuizen naar de nieuwe stal. Moeten daarvoor de Lekbrug bij Vianen over. Paard is ook nog niet verkeersmak.... ik hou mn hart vast. Dan maar proberen met de trailer lijkt me veiliger.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:58

Interessant om te volgen dit! :)
Geef je ook rustpauzes rond de trailer zelf? Wanneer ze bv. twee voetjes op de klep gezet heeft dat je haar er terug af laat gaan en dan even volledige rust gunt.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:30

Erg Interessant, met geduld kom je een heel eind.