vertrouwen jullie je paard 100%

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:31

Nee, zeker niet.
Maar ik heb mijn pony pas een jaar.
Het is nu dat ik haar beter leer kennen en op die manier beter kan inschatten wat ze gaat doen;

Als we met een grote groep galloperen in de bak en ik voel haar spanning opbouwen weet ik dat ik oplettender moet worden in verband met een op de loer liggende rodeo.

Als we buiten rijden en ik zie een eend ga ik maar gewoon hopen dat die eend niet in het water springt. ( gigi is bang voor fietsen en eenden :') )
Het is voor mij niet persee een kwestie van vertrouwen maar ook beter leren kennen.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:28

lnvdh schreef:
mijn partner weegt geen 600 kg :-). maar waar ik meer op doel is... dat ik het zo knap vind van mensen dat ze hun paard op de trailer zetten en meenemen op vakantie om daar dan door de bossen oid te gaan rijden. ik zou dat ( nu nog) niet durven omdat je geen idee hebt hoe hij of zij zou reageren. nu weet je dat in je eigen omgeving ook niet natuurlijk. de rit die je vandaag maakt kan morgen heel anders uitpakken terwijl er niets veranderd is aan de omgeving... maar goed ik heb ook nog nooit een bomproof paard meegemaakt... wel een hele brave ( maar was al 25 dus redelijk ervaringsdeskundige) maar vind echt zo knap dat mensen dat gewoon aandurven.....


Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoeld lnvdh. Ik heb ooit een verzorgpaard gehad die ik twee keer reed per week. Een super tof en lief paard. Ik reed altijd met haar naar buiten. Ik had niet zoveel ervaring nog. Ik zou haar nooit meegenomen hebben op de trailer om mee te nemen op vakantie.
20 Jaar geleden kregen wij ons eerste paard, Hercule. Ik was een bang scheetje en Hercule die gaf helemaal nergens om. Ondanks dat hij niet gemakkelijk was heb ik dat paard altijd heel erg vertrouwd. Met hem heb ik in de trailer gereden, heb ik gemend (hij kon dat goed en daarom durfde ik overal met de kinderen te mennen), show gereden en ik nam hem overal mee naar toe. Huppakee in de trailer op vakantie naar Friesland en na paar uurtjes uitrusten op de wei zadelde ik hem en gingen we lekker buiten rijden tot grote verbazing van mijn broer die Arabieren had en hier niets van begreep. Mijn merrie die er later bij kwam, was overal bang van, maar ook met haar ben ik op vakantie geweest (Hercule als rots in de branding erbij).

Dus het niet durven of wel durven heeft in mijn ogen niet alleen te maken met het paard maar ook met je eigen ontwikkeling en paardrij skills. Met mijn verzorgpaard die veel betrouwbaarder en relaxter was dan mijn merrie durfde ik minder (ik was zelf banger en onervarener) dan met mijn merrie later. Ik verwacht dus dat als je zelf een fijn paard krijgt je over je angst c.q. onzekerheid heen zal groeien en dan je zaken gaat durven die je nu nog niet durft. Je groeit naar je eigen paard toe en dat wordt na verloop van tijd gewoon heel erg eigen. Als een soort vriend als het ware waar je mee lezen en schrijven kunt. Ik weet dat mijn merrie van heel veel dingetjes bang is. Zij weet dat ik enorm om haar moet lachen als ze loopt te floeperen en dat ik het allemaal niet zo serieus neem. Daardoor neemt zij zichzelf ook minder en minder serieus en wordt dapperder. En als ze echt niet durft stap ik af en vraag haar of ze het wel durft met mij samen. Daar moet ze dan even over nadenken, goed kijken naar al dat geen wat ozo gevaarlijk is om vervolgens als het ware arm in arm met mij er langs te lopen. Ach zo doen vrienden dat, die doen die zaken samen en accepteren elkaar en laten elkaar in hun waarde.

Dus geef je zelf de tijd, geef jezelf in de toekomst een braaf paard cadeau en ook jij durft met je paardje overal naar toe te gaan.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:54

Warina vertrouwde ik 90% en United 99% :+
Warina kon nog weleens onverwacht aan de kletter gaan, ik kreeg haar atijd wel weer terug maar in dat kleine stukje konden er veel gekke dingen gebeuren. Hele gekke of bijzondere situaties zocht ik ook niet op. Maar een lekker bos of duinritje zeker wel.

Uni vertrouwde ik bijna 100% met hem deed ik ook alles. Bos, strand, woonwijken langs snelwegen, vreemde wedstrijdtereinen, over kermissen heen, op oudejaarsavond nog even een ritje maken :')
Waarom geen 100% zou je denken?
Omdat er altijd een klein risico zat in zijn vreugde bokken sprongen met galopperen of dat hij soms bedacht dat je prima achteruit een sloot in kon lopen. Ik heb het altijd heel makkelijk op kunnen lossen en ben er nooit vanaf gevallen maar die kleine onvoorspelbaarheidjes en uitbarstingen buiten maakte het geen 100%
Ik wist wel 100% zeker dat dat paard nooit op hol zou slaan. Dat zat gewoon niet in hem :') zelfs als ik op het strand reed en de hele groep ging aan de kletter kon ik er nog rustig een handgalopje achteraan maken... dat gevoel van vertrouwen was fantastisch dat had ik bij Warina niet :D maarja... die bokte dan weer nooit... elk nadeel heeft zijn voordeel :+

VerwijderdZY
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:59

Ik ben 100% dol op mijn paard
Maar 100% vetrouwen, nee dat niet, ik denk dat ik rond de 60-70% zit.
Het is echt een alpha merrie met alle karaktertrekjes die daarbij horen

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:03

Ik heb er meerdere maar 1 ervan die is heel onzeker. Toch vertrouw ik haar 100% en zij mij. Samen lukt het ons maar vinden wij het vaak wel heel spannend haha.

Andere vertrouw ik ook wel maar niet voor 100%, maar 95 % ofzoiets.

BertBaley

Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:10

Als 100% niet kan dan 99,9% :P
Ja het is een deugniet, onze pony, maar ken hem door en door toen hij 3 jaar was en wij hem kochten was dat wel anders hoor haha maar na 7 jaar is dat wel anders.
Ik ken echt geen momenten van angst op hem!

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:15

Het paard van mijn buurman, een echte goedzak, durf ik alles mee. Springen, crossen en overal te rijden. Hij is heel braaf en tuurlijk schrikt ook hij eens van iets. Of heeft hij een gekke bui. Maar die kan ik van tevoren al aan zien komen. Hij is een open boek en leesbaar vanaf een km afstand. Ik rij hem max 1 keer in de maand dus dat zegt genoeg.

De merrie die ik momenteel rijd is western getraind en ik ben toch echt Engels. Dus dat gaat niet altijd goed in de bak, zij haat in de bak rijden. Maar doet absoluut niet lelijk. Buiten kan ze en hittepetit worden maar ook daar valt goed mee te leven. Ze schrikt eigenlijk niet, althans nog nooit meegemaakt. De eerste keer ja, maar toen probeerde ze mij uit (draakje). Nu zou ik haar overal mee durven nemen en ik rij haar pas een maand of 4.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:21

Nee hoor, ik vertrouw Bonte Jaopie (Tinker x Fries kruising) van mij écht niet voor 100%, dat kan een lelijk, lomp strekenpakket zijn. Als-ie iets uithaalt kun je dat buitengewoon moeilijk zien aankomen. Hij explodeert - wat niet vaak gebeurt, maar áls... altijd "uit het niets".
Scheelt dat ik hem veulen af heb en ik het 9 van de 10 keer voor kan zijn, maar om nou te zeggen ik vertrouw met 100%, nee. Laten we zeggen voor 90%.

Mijn nog erg groene merrie Khavanna vertrouw ik in de omgang veel meer, gek genoeg. Dat is een open boek, die ook nog eens beleefd en attent is. Lief, mensengericht (Jaopie houd bijv. al niet van mensen, is erg eenkennig, buiig en nors) en altijd onvoorstelbaar vrolijk, maar ze komt altijd snel weer tot zichzelf als ze een schrikt. Ze zal ook nooit eens op je teen gaan staan, je opzij duwen, etc.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-01-18 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Berichten: 10419
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:21

Nee voor mij ook geen 100%
Maar ik doe wel alles wat ik wil :j en probeer daarbij relaxed te blijven als het wat spannend wordt.
En dan kan het evt een keer mis gaan, maar de keren dat het goed gaat zijn vele malen groter en alleen zo kun je optimaal van je paard genieten *\o/*

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:24

LadyMadonna schreef:
Geen enkel dier is 100% te vertrouwen, he kan altijd in een situatie komen waarin instinct het overneemt


Dat geldt ook voor het dier naar ons, de mens.
Ik vertrouw mijn dieren meer dan ik de mens vertrouw, ook juist vanwege het dierlijk instinct.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:28

Michellette schreef:
LadyMadonna schreef:
Geen enkel dier is 100% te vertrouwen, he kan altijd in een situatie komen waarin instinct het overneemt


Dat geldt ook voor het dier naar ons, de mens.
Ik vertrouw mijn dieren meer dan ik de mens vertrouw, ook juist vanwege het dierlijk instinct.

Ik vertrouw mezelf niet eens 100%.Omdat ik ook maar een levend wezen ben, en dan kunnen er altijd ineens rare kuren opkomen.Maar we doen ons best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:29

Ik heb bijna 5 jaar een eigen paard gehad maar nee die vertrouwde ik ohz echt niet 100%, op een van de laatste dagen moest en zal ik nog naar de plas dichtbij, daar was ik alleen lopend geweest met haar aan de hand maar nog nooit ohz, dus gedaan maar blijkbaar liep het pad echt heel dicht langs een drukke auto weg wat ik niet door had dus ik scheet hem wel een beetje, na een paar pasjes draf ging ze dribbelen en wou ze meer en harder waardoor ik er niet meer lekker op zat. Was ook nog alleen dus dan ben ik sowieso niet zo op m'n gemak. Vroeger maakte het me niet zoveel uit allemaal maar nu ben ik toch wel wat banger, misschien ook omdat ik een beetje een angststoornis heb maar 2 week geleden heb ik een strandrit gemaakt op Vlieland en ook daarvoor was ik echt wel bang en al zeiden ze dit paard zetten we zelfs kinderen op enz was ik niet 100% overtuigd. Eenmaal net op het strand schrokken beide paarden van schuim wat dus niet echt hielp met mijn "spanning" en ik best apart vond voor paarden die 3 maal daags daar langs lopen, uiteindelijk wel vertrouwen er in gekregen en een fijne rit gehad maar ook m'n eigen paard vertrouwde ik echt niet blindelings, op de grond trouwens wel.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:37

Ik vertrouw mijn paard voor geen meter, maar ga wel rustig met hem zonder zadel & bitloos buitenrijden en doe eigenlijk alles met hem.
Ik voel gelukkig precies aan wanneer hij zijn "buien" heeft en dan doe ik wel voorzichtig. Heb al te vaak de grond van kortbij bekeken met hem dus mijn vertrouwen in hem is soms erg laag. Gelukkig zijn er meer goede dagen dan slechte :)

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:44

Ik heb de mijne nu 5maanden en vertrouw haar nu.. 90%. Ik zou nog niet zomaar met haar op buitenrit gaan, deels omdat er en 80km/u weg langs stal loopt. Maar vaak genoeg wandel ik over het fietspad er naast met haar en dat gaat gewoon goed. Ze kan wel fris en dribbelig worden maar gaat er niet vandoor/trekt zich niet los. In de bak moet ik haar aan het werk houden gewoon anders gaat ze dingen opzoeken om van te ''schrikken''.. Ze heeft gewoon wat meer temperament dan het makke verzorgfriesje waar ik zo mee naar buiten ging dag 1. Dit is wel een tante die je moet leren kennen.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:00

Nee absoluut niet. Mijn pony is inmiddels hartstikke goed opgevoed en braaf maar hij blijft zijn eigen karakter houden. Dat betekent dat hij je altijd blijft uitproberen. Dat hoef je maar 1x te corrigeren en dan is het weg, maar hij is slim genoeg om te bedenken dat je met bv alleen neckrope gewoon een stuk minder te vertellen hebt. Wie weet dat dat over een jaar of 5 anders is maar ik gok van niet en ik vind het prima zo. Hij luistert goed en we hebben allebei plezier op deze manier :)

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:31

Tja, wat is vertrouwen?

Mijn merrie zal nooit opzettelijk gemeen of vervelend doen. Ze is heel eerlijk. Ze is wel enorm sensibel en nerveus, en daardoor in haar gedrag soms onvoorspelbaar. Haar gedrag maakte me vroeger soms onzeker en daar werd haar nervositeit natuurlijk niet beter van. Goede les (op de grond en in het zadel) heeft ons ontzettend geholpen, maar een dier van honderden kilo's voor 100% vertrouwen zal ik nooit doen.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:38

Je realiserend dat je met een heel groot, zwaar en sterk vluchtdier te maken hebt; vertrouw ik mijn oude paard 100%.
Er zijn echt geen situaties die wij niet samen aan kunnen. Maar dan nog kan er altijd iets gebeuren en kun je verongelukken met een paard.
Wat mij betreft moet je dat altijd in je achterhoofd houden.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:45

Mijn bijrijdpaard vertrouw ik voor 100%. Hij heeft in de 7 jaar dat ik hem rij en verzorg nog nooit reden gegeven om daaraan te twijfelen. Niet op eigen terrein, niet op vreemd terrein en niet in de meest gekke situaties. Tuurlijk houd ik er altijd rekening mee dat het om 600 kg aan vluchtdier met een eigen wil gaat, maar dan toch.

Mijn eigen pony vertrouw ik voor geen meter. :)) Maar dat is dan ook een kleine dondersteen van 2,5 jaar die ik pas een half jaar in bezit heb.

Vadrouille

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-01-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:46

Bij mij is het een ja en een nee.
Buiten het terrein vertrouw ik haar voor geen cent onder het zadel. Ik weet wat er in haar verleden buiten is gebeurd en toen wij in een groep naar buiten zijn gegaan en het geprobeerd hebben gebeurde precies het zelfde. Aan de hand is ze dan weer wel dood en dood braaf.

In de bak binnen, of de buitenbak vertrouw ik haar voor meer dan 10000%. Ik weet dat ze je uit probeert als het de eerste keer is dat je er op zit. Maar ik zet hier mensen op die nog nooit hebben gereden, die doods bang zijn door een val of wat dan ook. Want ik weet zodra ik in de bak sta ze het niet probeert. Ook niet als je er dan voor het eerst op zit.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:50

Vertrouwen vind ik zo'n moeilijk woord. Na 10 jaar kén haar voor 100%. Dus ik weet hoe ze reageert op allerlei situaties. En ik weet dus ook dat er situaties zijn waarbij ik écht moet uitkijken, omdat ik weet dat ze op dat moment geen rekening met mij zal houden. Ze is ontzettend sensibel, waardoor haar gedrag voor anderen onberekenbaar lijkt, terwijl ik weet wat ze doet/gaat doen en waarom. :j

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:56

Ik ben dol op mijn paard en ze is echt mijn vriendinnetje. Ook qua karakter een ontzettend lief dier - dat oprecht dol is op kleine kinderen.
Maar ze blijft een eigenwijze fjord met een behoorlijk dominant karakter. Ze zal niet snel schrikken, maar soms kan ze zo raar uit de bocht komen dat ik ook wel denk: “hmm...”

Mensen kwaad doen zou ze nooit expres doen, maar ze is en blijft een dier. En ze heeft absoluut de neiging om te denken dat zij een soort van ultra paard is dat iets kan flikken :+ Het mooie is dat veel mensen het nog pikken ook ‘omdat ze toch heel lief is’.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:00

ik 'vertrouw' mijn paard 100%. omdat ik hem vanaf 1 jarige al ken, en ik weet hoe hij waar op reageert.

Ik weet wanneer hij gek doet, wat hij doet als hij gek doet, wat ik moet doen als hij gek doet. ik ben ook dan maar 1 keer in 6 jaar tijd gevallen van hem. en het is best een heethoofd af en toe, maar ik voel me prettiger op hem dan dat ik op een ander, veel braver paard zou voelen. puur omdat ik weet wat ik kan verwachten van hem.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:38

Na 17 jaar ken ik mijn paard erg goed en we hebben veel mee gemaakt en ene hele lange weg afgelegd, van wel vertrouwen en totaal niet vertrouwen.
Ik vertrouw mijn paard niet voor 100% in de rijbak maakt ze nog weleens een sprintje uit angst, op buitenrit ga ik niet alleen er is altijd een ander paard bij of iemand op de fiets. Met buitenrijden vlucht ze er minder vaak vandoor als op eigen terrein, met een buitenrit doet ze degene kruipt ze het liefst achterop de fiets of in het paard wat erbij is.

Ik weet inmiddels al wel hoe opener het gebied dus polder hoe rustiger ze is, bij bossen, heggen en bebouwing is ze makkelijk wat rillerig.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:05

Ons rijpaard vertrouw ik niet. Die is vrij onbetrouwbaar qua schrikken en hij schiet dan zo onder me vandaan. Nu heb ik met hem nog nooit een buitenrit gedaan (niet mogelijk vanwege ligging stal), maar als we eenmaal aan de bossen staan moet hij er ook aan geloven. Ik denk dat hij zijn 'angsten' wel kan overwinnen als we het vaak genoeg doen.
Mijn shetlander is heel makkelijk en is met mennen altijd heerlijk relaxt. In 3,5 jaar dat ik hem heb is hij maar 1x naar voren geschoten van de schrik en hij zal er ook nooit met me vandoor gaan. Ik vertrouw hem dan ook voor de volle 100%.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:27

Die van mij vertrouw ik voor 99%, het blijft een vlucht dier en daarom wel altijd een cap op. Die van mij kan nog wel eens bokken uit joligheid maar is tot nu toe (3 jaar in bezig) nog nooit gemeen geweest.

Dat overal mee naartoe nemen, dat doe ik al vanaf het begin (snel trailer gekocht) Ik ga dus inderdaad alleen met de trailer weg naar de veluwe, het strand en zelfs al een aantal keer naar de Eifel (duitsland) geweest voor trektochten. Die van mij laad makkelijk, is redelijk relaxed en luisterd inmiddels goed. Is ook een kwestie van gewoon doen. Inmiddels kijkt die van mij een beetje om zich een bij het uitladen en ik bedenk me altijd dat ze denkt 'en waar zijn we vandaag uitgekomen?'

Ik heb altijd de instelling 'de pony heeft niets te willen' als ik naar Kootwijk wil om in t bos te rijden, dan gaan we dus naar Kootwijk.

Dat ook met het feit dat ik in de polder woon, ik een echte buitenrijder ben en hier gewoon geen bos is.
Maar ik ken ook mensen die geeneens het eigen erf af durfen en een ritje met de trailer een hele happening is.