Het staat niet bij medisch omdat ik daarvan ondertussen wel vrij zeker ben dat alle mogelijke dingen onderzocht of in acht genomen zijn (spieren, botten, vitaminen, mineralen, luchtwegen/allergieën, PPID, ...). Het enige wat nog zou kunnen is Vitamine E die nogal op en neer gaat (ondanks paardendosis supplement voor een kleine D-pony) maar daarvoor vind ik hem dit jaar te goed en soepel lopen.
Ook staat het niet bij stalling of voeding omdat hij 365 dagen per jaar op dezelfde manier gehouden wordt en dezelfde voeding krijgt (waar ik in het verleden ook al dingen mee geprobeerd heb maar het is nu goed zo).
Het staat wel bij omgang en paardengedrag omdat ik graag wil leren omgaan met het gedrag van mijn paard
Het volgende is aan de hand: ik heb zomer & winter 2 verschillende pony's. In de zomer een lieve tamme goedzak waar je uren mee het bos in kan struinen en de wereld in kan trekken, als het maar lang is en niet te snel. Hij kijkt nergens van op of om en als hij dat wel doet dan is het plaatselijk en zo weer voorbij. Dit seizoen duurt van pakweg Maart tot September/Oktober. De andere maanden lijkt het wel alsof ze mijn pony gewisselt hebben met zijn evil tweelingsbroer. Dan gaat niks meer, is hij boos en nukkig en schrikt van elke scheet (zelfs als die er niet is). Waar dit in de zomer een plaatselijk fenomeen is kan dat nu echt niet meer, nu moet er gerend worden en liefst nog een andere richting uit dan waar je oorspronkelijk heen ging. Ook heel veel gesnurk, hoofd hoog, dribbelen en noem maar op. Dit alles zowel aan de hand als los als onder het zadel, binnen in een piste, buiten in een longeerpiste of in het bos, hij is zeer consequent 
Nu wil het toeval dat ik nog een pony heb, en een nog groter toeval (naja
) is dat die hetzelfde probleem heeft, maar in een andere categorie. Deze wil nl zo graag vanalles doen en vooral vooruit en zet er dan echt "de kop op". Als je hem dan vraagt (of zegt) zich aan te passen aan jou dan krijg je een lelijke hoofdzwaai jouw richting uit en als je veel geluk hebt kan hij ook steigeren. Vraag je echter onder het zadel vooruit als hij daar geen zin in heeft dan kan hij heel mooi ter plaatse bokkken. Nu is hij de makkelijkste van de 2, hij is verder nog vrolijk en vindt alles leuk en wil wel meewerken, hij heeft gewoon zo zijn momentjes...Waar ik met deze korte intro (ja hoor, het kan nog langer
) naartoe wil is dat ik dus, ondanks hetzelfde management, in de zomer en winter 2 compleet verschillende pony's heb, dus 4 voor de prijs van 2 ... maar waarvoor ik geen verklaring kan vinden. Hebben jullie nog ideeën waar ik kan zoeken? Mijn gevoel zit nu op een punt dat ik denk dat ze in de zomer last hebben van de warmte/het weer en het dan allemaal wel best vinden en dat de winterpony's hun ware aard is. Maar zijn er nog andere opties? Iemand die dit (her)kent?Kleine sidenote : ik ben me ervan bewust dat dit aan mij ligt en dat ik het gedrag in de winter alleen maar versterk en hierdoor in een cirkel beland. Maar waardoor het altijd begint blijft mij een raadsel. Ik besef wel dat als het begonnen is dat ik het zelf alleen maar bergaf laat gaan, weet op dit moment nog niet of ik in staat ben dit om te buigen.. Alle tips zijn welkom

Bedankt voor het lezen en als er iets niet duidelijk is: vraag gerust.
maar dat is een gevolg denk ik, niet zozeer de oorzaak (maar uiteraard wordt het daardoor niet beter).