paard gestresst na verhuizing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flying_hoof
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-12-17

paard gestresst na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 13:56

Beste allemaal,

Drie dagen geleden is ons nieuwe paard bij ons gekomen, na eerst aan de andere kant van het land te hebben gestaan. Ons nieuwe paard is een jonge Cruzado ruin (halve PRE) van 4 jaar oud. Hij staat nu in een stal naast 1 ander paard. Wegens het huidige slechte weer en het feit dat hij nog moet wennen aan de andere paarden, staat hij een halve dag op stal, en de andere helft in de bak. Dat beiden samen met een vriendje.

Door deze verhuizing heeft mijn paard erg veel last van stress. Dat is natuurlijk hartstikke logisch, maar wel lastig. Hij blijkt namelijk erg last te hebben van verlatingsangst. Als zijn vriendje weggaat om gepoest of gelongeerd te worden, wordt hij helemaal gek. In de stal gaat hij steigeren en in de bak rent hij als een gek heen en weer.

Ook eet zijn hooi niet goed, en laat hij zich überhaupt door eten niet snel afleiden. Hij is heel erg op mensen gericht en kijkt veel liever naar wat ik aan het doen ben dan dat hij aan zijn hooi knabbelt. Dat is niet altijd even handig, want dan kan eten niet als afleidingsmethode gebruikt worden voor bijvoorbeeld zijn verlatingsangst.

Doordat hij een jong en energiek paard is, ben ik begonnen met hem iedere ochtend te longeren. Ook hierbij is hij erg gespannen en uit hij dat door aan de longe heel hard te galopperen en hoge bokkesprongen te maken.

Natuurlijk is tijd om te wennen hiervoor het allerbelangrijkst, maar ik vroeg mij af of jullie andere tips hebben om mijn paard zich wat rustiger en fijner te laten voelen?

Werken bijvoorbeeld natuurlijke kalmeringsmiddelen (zoals valeriaan) hierbij? Of andere tips? Ik hoor het allemaal graag!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: paard gestresst na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:02

Met zo'n paard zou ik nog belange niet werken.
Geef hem vooral eerst de tijd te wennen,zonder extra stress van werk enzo.

Hij staat er 3 dagen....sommige paarden hebben meer dn een half jaar nodig om te wennen...

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:10

Laat hem wennen.
Loop rustig steeds grotere rondjes over het terrein heen. Verder vooral niet aan het werk willen zetten. Leer elkaar kennen, doe wat grondwerk.

Die van mij heeft er echt ruim twee maanden over gedaan om goed te wennen, maar dat betaalde zich dubbel en dwars terug. Bij het zadelpassen na twee maanden was het opstappen en wegrijden.

Je hebt de tijd, het is een jong dier. Gun het hem ook en laat de valeriaan voor wat het is. Stel je voor dat iemand je op het vliegtuig zet naar China en als je daar drie dagen bent moet je van een vreemde die je niet kent allerlei opdrachten doen. Jij zou ook bang zijn als je weg moest van de enige in je omgeving die ook jouw taal spreekt in dat geval.

Flying_hoof
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 14:16

upendo schreef:
Laat hem wennen.
Loop rustig steeds grotere rondjes over het terrein heen. Verder vooral niet aan het werk willen zetten. Leer elkaar kennen, doe wat grondwerk.

Die van mij heeft er echt ruim twee maanden over gedaan om goed te wennen, maar dat betaalde zich dubbel en dwars terug. Bij het zadelpassen na twee maanden was het opstappen en wegrijden.

Je hebt de tijd, het is een jong dier. Gun het hem ook en laat de valeriaan voor wat het is. Stel je voor dat iemand je op het vliegtuig zet naar China en als je daar drie dagen bent moet je van een vreemde die je niet kent allerlei opdrachten doen. Jij zou ook bang zijn als je weg moest van de enige in je omgeving die ook jouw taal spreekt in dat geval.


Hallo! Bedankt voor je tip! Het longeren laat ik dan voorlopig voor wat het is, en lekker rustig aan doen dan maar.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:17

Bach resque remedi kan wel wat helpen, maar dan erbij niet in de plaats van. Ik ben het eens met de voorgaande reacties :)

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:25

Natuurlijke kalmeringsmiddelen zijn zeker een steun. Ik heb in een soortgelijke situatie Placid van Dodson & Horrell gegeven en had het gevoel dat het hielp.
Het is evenwel altijd moeilijk om te zeggen of het nu wel degelijk dankzij dat bepaalde product dat je geeft is dat er verbetering optreedt, of gewoon door het feit dat er inmiddels natuurlijk ook tijd over de nieuwe stressvolle situatie gaat ... Maar in ieder geval, baadt het niet, dan schaadt het niet. En voor het hoofd van het baasje helpt het ook ... in die zin, dat je toch het idee hebt dat je iets aan de situatie verandert ;)
Echt werken met je paard kan misschien nog niet, maar het paard moet toch zijn 'stoom' kunnen aflaten, dus longeren lijkt mij in deze situatie de veiligste manier om daaraan tegemoet te komen. Als hij zo nerveus is, is het nog maar de vraag of hij kalm wil blijven als je er stapvoets rondjes mee wil lopen aan de hand.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:42


tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:45

Flying_hoof schreef:
Werken bijvoorbeeld natuurlijke kalmeringsmiddelen (zoals valeriaan) hierbij? Of andere tips? Ik hoor het allemaal graag!

Eerder kamille (langwerkend) dan valeriaan (kortwerkend), omdat het constant is en niet enkel tijdens het werk.

Spanning kwijt raken, want ik vermoed zo dat daar een groot deel van die "jeugdige energie" vandaan komt, gaat je niet lukken met blind rondjes racen en snelheid maken. Dat snelheid maken zonder nadenken voedt eerder de paniek, want hij versterkt het vluchten door enkel te rennen zonder op te moeten letten/nadenken/luisteren. Veel van hand veranderen dus, hij moet meer nadenken over waar zijn voeten heen moeten en 180 graden draaien doet dat het simpelste en veiligste (niks om over te struikelen). Verder hopen op snel goed weer zodat hij vrij kan buiten spelen en kijk even kritisch naar hoeveel brok/muesli er in gaat, want die energie heeft hij zeker niet nodig nu.
Als hij zo graag rondkijkt, hang daar dan een hooinet, zodat hij beide tegelijk kan doen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:50

Ja, die is zeker gestresst en heel onzeker. Dat is heel gewoon gedrag, en ook als halve PRE zijn ze heel mensgericht. Hij zoekt overal steun dus geef hem die ook maar gewoon. Hij went echt wel maar dat heeft gewoon tijd nodig. Lekker poetsen, beetje de boel verkennen samen, steeds een stukje erbij, lekker laten grazen tussendoor. Nog niets verlangen maar gewoon een paar weken samenwerken en vertrouwen opbouwen. Zorg ervoor dat je zelf superrelaxed blijft, neem leiding, beloon goed gedrag, dan geef je hem het meeste steun.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: paard gestresst na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:12

Geef hem rustig de tijd om te wennen. Wel of niet aan het werk verschilt per paard. Maar als je merkt dat hij van werk meer stress ervaart zou ik dat nog even achter wegen laten.

Mijn merrie is met 5 andere paarden verhuist van stal. letterlijk 1 boerderij verder op. Zijn nu ruim 3 maanden verder maar nog steeds is niet zich zelf. Heeft er ook nog steeds stress van. Klit opeens veel meer aan haar vriendinnetje, terwijl ze dat in de 6 jaar dat ik haar heb nooit eerder heeft gedaan.
Haar hebben we eerst een weekje vrij gegeven en toen weer aan het werk gezet. Rijden doen we nog wel in de bak van de oude stal.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:01

Zoals je zelf al zegt is dit gedrag compleet logisch. Laat hem op eigen tempo bepalen wanneer hij alles ok begint te vinden. Wilt hij bokken en rennen aan de longeerlijn, gewoon laten doen. Ik zou om die reden ook geen kalmeringsmiddelen gebruiken. Zijn gevoelens zijn gegrond en oprecht en vallen heus wel vanzelf in de plooi, dus ik zou om die reden niet beginnen met producten waarvan je niet weet of ze überhaupt bij jouw paard werken. Daarnaast ben ik ook niet zo van het willen deleten van negatieve gevoelens. Verdriet, angst, stress, dat zijn emoties die ook gewoon bij het leven horen.

Is het de bedoeling dat je paard altijd maar bij 1 ander paard blijft staan? Want ik denk dat ieder paard wel freakt wanneer die alleen achter blijft en zijn vriendje weg ziet wandelen. Ik denk dat maar weinig paarden daar heel nuchter onder blijven. Paarden zijn en blijven kuddedieren.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: paard gestresst na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:20

Tja waar heel veel mensen zeggen.. laat hem lekker wennen.. zou ik juist zeggen pak het werk op. Mijn paard heeft ook heeel erg verlatingsangst. Die houdt zich heel erg vast aan ritme. Ik heb een week planning en daar wijk ik ( zo goed als) niet vanaf! Waar ik voorheen nieteens het Erf af kwam lopend... ga ik nu in mijn eentje naar t strand! Ritme ritme ritme.... jij moet de stevige factor zijn en dus ook Niet onzeker zijn...!

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:35

Ik geef in stressvolle situaties altijd wat rescue bach bloesem druppels op een broodje. Je paard geeft duidelijk aan ruimte en tijd nodig te hebben. Komt uiteindelijk vast helemaal goed :)

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:56

Ik werk met bloesem therapie, geen Bach maar andere bloesems. Bloesem werken positief in op het gedrag en de psyche.Ja mag me een pb sturen.