welke basisoefeningen kan ik nog doen mbt leiderschap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

welke basisoefeningen kan ik nog doen mbt leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 08:26

ik ben op zoek naar leuke simpele oefeningen voor mijn dochter om haar leiderschap te laten zien aan mijn verzorgpaard die ik momenteel lease ( en in dubio zit of ik deze moet overnemen) Het dier is vrij sterk en trekt haar omver over het erf voor dat ene plukje kuil of andere paardenvriendje en tijdens het rijden gaat hij met haar aan de haal. Bij mij heeft hij dit ook gedaan maar doordat ik op tijd ingreep en hem " aanpakte" is dat inmiddels voorbij

Ik heb gister het afbakenen van haar bubbel aangeleerd en dat hij hier niet in mocht komenp waarbij ze in de logeerring haar eigen ruimte moest innemen en zodra hij te dicht in haar buurt kwam ze met een zwiepend touwtje hem weg moest sturen. Dit ging al vrij snel goed en op een gegeven moment liep hij als een mak schaapje op een afstandje met haar mee

Hierna in de buitenbak met hem gewandeld en haar geleerd dat hij achter haar moet wandelen.. Als hij haar voorbij ging weer met het touwtje terug zetten en evt met zweep aantikken bij de borst.. dit had hij snel door. Daarna het halthouden.. als zij stopte met lopen moest hij ook stoppen.. Na een paar keer haar voorbij te lopen en zij hem terug stuurde had hij dit ook door en bleef hij telkens op gepaste afstand stil staan

als laatste oefening hem achteruit laten lopen door voor de boeg te staan en het commando terug te gebruiken. Dit kende hij al en al heel snel deed hij dit

Uiteraard ging ze zo trots als een pauw met hem naar de stal en daar wilde hij haar omver trekken omdat er voer in de bak lag maar ze pakte hem goed aan en liet heel duidelijk een " nee" zien en dat hij moest wachten.. hij deed dit keurig waardoor ze netjes zijn halster af kon doen en hij daarna rustig zijn box inliep naar zijn eten.

Het was dus een zeer geslaagde dag voor haar en mij...

Nu gaan we dit vandaag weer doen en morgen ook.. Maar zijn er nog andere spelletjes die ze met hem kan doen zodat ze kan zien dat ze de leider is.. Zelf denk ik aan deze oefeningen waarbij er iets aan moeilijkheid wordt toegevoegd.. bijv dat ik in de buurt loop met een wortel of met iets in mijn handen waardoor hij meer op mij zou gaan letten ipv haar dus afgeleid... Maar zijn er nog andere leuke spelletjes voor haar te bedenken...Zelf weet ik nog het voer weigeren/ opdringen trucje en het desensibiliseren ve zweep ed maar volgens mij heb ik dan de 7 basis grondoefeningen gehad... en zoek nog meer.

Volgende week wil ik op de barback pad haar laten stappen aan de longe en dat ze dan alleen stapt en halthoud en dan leren dat hij steeds sneller dient te reageren... dus niet halt en nog drie stappen doorlopen.. nee halt is halt... maar goed ik zoek nog oefeningen vanaf de grond.. iemand tips?

Gini

Re: welke basisoefeningen kan ik nog doen mbt leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:02

Heel fijn dat je je dochter al zo bewust maakt.
Je kan de basisoefeningen die ze nu geleerd heeft, altijd maar verder verfijnen en aanpassen.
Bv. aan het touwtje meelopen. Paard heeft nu geleerd wat de bedoeling is en zou nu dus zonder terugzetten met de zweep op de juiste afstand moeten blijven lopen en halthouden. De correcties zouden minder en minder moeten worden.
Laat je dochter wat gekke bochten nemen waarbij het paard goed moet opletten dat die netjes volgt, ook bij bochten waarbij het paard aan de binnenkant loopt en je dochter aan de buitenkant. Leer haar om het paard aan beide kanten te leiden.
Het achteruit lopen kan je nu gaan oefenen op lichaamstaal. Dat je naast een stemcommando er ook een visueel commando aan koppelt.
Het wijken van de voor- en achterhand is ook een leuke oefening om te bevestigen of je echt wel de controle over de voeten van het paard hebt.
En laat haar dit ook eens allemaal doen buiten de afgesloten omgeving van een longeerring of buitenbak. Op weg naar de bak bv. of in de wei of op een andere plek waar het paard eigenlijk niet verwacht "getraind" te worden.

Ik zou voor nu dus niet op zoek gaan naar nog veel meer oefeningen, maar de basisoefeningen die ze nu kan eerst echt goed bevestigen en verder uitbouwen, verfijnen, moeilijker maken.

lnvdh

Re: welke basisoefeningen kan ik nog doen mbt leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 15:44

Hoe kan ke dat wijken aanleren ? Net als normaal je ruimte afbakenen maar dan opzij?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:13

Je kan beginnen met letterlijk druk met de hand op de flank van het paard. Doet het paard een pasje opzij, hand weg. Dit kan je ook weer verder verfijnen tot je zelfs maar met een actieve lichaamstaal richting de achterhand (of voorhand) loopt en hij voor die lichte druk al wijkt.