Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 20:59

Sizzle schreef:
Zo‘n lieve dram-knuffel kan zomaar wel eens gevaarlijk gedrag vertonen als je daar grenzen aan zet.
Ik heb er ook zo 1 staan, iedereen vind het zo‘n schattig paard. In werkelijkheid bepaald zij eigenlijk gewoon dat er geen persoonlijke ruimte is die ze zal respecteren.

daarom zei ik ook NOG niet, dat gaat wel een keer komen als ze straks echt aan het werk moet denk ik, maar die brug overbruggen we wel als die zich aandient. Ze is nog jong (5) en mag een beetje meespelen HC op concours wat ze geweldig vind, maar ze mist gewoon nog veel kracht (het is een vrij hoog paard dus het moet allemaal nog een gaan settelen in dat lijf) om het serieuze werk aan te gaan pakken. Ik denk wel dat ze uiteindelijk dressuurmatig wel wat gaat sputteren als verruimen, sluiten en buigen een groter issue gaan worden, verwacht nog wel wat vuurwerk daar.

Ik werk er alleen maar mee op de grond, dus ik zal die confrontatie veel minder snel hebben, alhoewel ik bij longeren ook echt werken wil, dus daar zouden we best wel eens een ruzietje kunnen krijgen maar die kans acht ik laag.

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:08

Sizzle schreef:
Zo‘n lieve dram-knuffel kan zomaar wel eens gevaarlijk gedrag vertonen als je daar grenzen aan zet.
Ik heb er ook zo 1 staan, iedereen vind het zo‘n schattig paard. In werkelijkheid bepaald zij eigenlijk gewoon dat er geen persoonlijke ruimte is die ze zal respecteren.


Jij wou ook zo eentje, zijn rare snuiters hoor. :+ :Y)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:14

danzzz schreef:
Dat is het hem dus, ze is prima opgevoed, en absoluut niet lomp maar wil graag wel zelf bepalen of ze wel of niet omgaat, of ze wel of niet een pasje harder of wat dan ook gaat. Ze is niet beleefd, maar wel goed opgevoed, want ze doet het uiteindelijk altijd gewoon braaf en je hoeft er ook niet voor te knokken, maar haar eerste reactie is altijd, NOPE.


Als ze prima opgevoed is, gaat ze wel meteen een stap opzij als je dat vraagt, dus dat is ze niet. Het ene paard heeft meer/andere opvoeding nodig dan het andere. Zij is iets dominanter dan een paard dat zich meteen overgeeft, maar dominant?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:15

Sjolvir schreef:
Sizzle schreef:
Zo‘n lieve dram-knuffel kan zomaar wel eens gevaarlijk gedrag vertonen als je daar grenzen aan zet.
Ik heb er ook zo 1 staan, iedereen vind het zo‘n schattig paard. In werkelijkheid bepaald zij eigenlijk gewoon dat er geen persoonlijke ruimte is die ze zal respecteren.


Jij wou ook zo eentje, zijn rare snuiters hoor. :+ :Y)


:))

Heerlijk een paard met eigen mening en gebruiksaanwijzing <<)
Maar dit is niet de kleine stip hoor, mijn grote witte is een mega brutale tante met grote bruine kijkers en lange wimpers.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:49

Dominantie is ook vaak wat je er maar van maakt. Mijn paard heeft zijn wensen en een duidelijke mening, ik ook. We respecteren elkaars wensen, maar dat wordt een ander verhaal bij eisen- daar hoeft hij niet mee aan te komen.

Sjaak komt ook knuffels vragen, soms 'met klem' maar nee is nee. Wegwezen is wegwezen. Vandaag aan het hek gewerkt, Sjaak komt er gezellig bij. Zolang ik dat wil, onderbreek ik mijn 'werk' graag met kriebel-tijd, maar 'nu even niet' wil zeggen dat hij lekker gaat kijken wat ik doe, en we zo weer verder gaan.

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:31

Herkenbaar..mijn ruin is ook zo, vreselijk "lief en vriendelijk" paard, maar wel een waarbij je ontzettend duidelijk moet zijn en die niks doet als het niet "moet". Hij pakt je ook altijd op je zwakke plekken en probeert mensen continu uit. OHZ moet je altijd zorgen dat je slimmer bent en je niet de strijd aangaat..zit echt een gebruiksaanwijzing bij waar je U tegen zegt haha.

In de kudde is hij dan weer totaal niet dominant, het is dan ook geen gemeen paard en blijft wel altijd eerlijk gelukkig.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:53

@Elisa - jij beschijft mijn paard perfect.

Persoonlijk stuit ik op best wel wat onbegrip als we niet veel tot weinig vooruitgang boeken rijtechnisch. Want "ze is toch zo lief en makkelijk''?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:04

Ja, zo'n type is ook mijn Bonte Jaopie. Geen kwaaie, maar ook geen lieve goedzak.
Gewoon een paard waarbij je altijd je eigen grenzen duidelijk moet maken, ALTIJD, anders gaat hij ze een bepalen.
Hij is niet uit op je ondergang, zeg maar, maar altijd wel een beetje aan het sparren.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 15:39

ja, je hebt wel gelijk hoor Terpentijn- Sjaak en Jaopie lijken veel op elkaar!

Sjaak is súper lief, eerlijk ook, maar niet het stereotype 'lekker wollige knuffelbeer' (ok, voor mij meestal wel...). Maar oh wee als je hem een vinger geeft, dan ben je zo je hele arm kwijt

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Re: Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:08

Dit is echt net mijn verzorgpaard! Niet goed opgevoed, waardoor ze nooit opzij gaat en heel moeilijk uit je persoonlijke ruimte komt(wanneer je dat vraagt). Daarom zijn we wat meer daarop gaan trainen en is het nu zo dat ik haar met 1 vinger naar achter kan duwen, (zoals het hoort!). Mijn tip is dus: wat meer gaan werken met grondwerk (mijn ruimte, jouw ruimte etc.) en dan komt het vast goed! Succes.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:32

Ik ga hier helemaal in mee "troi"
Naar mijn mening heeft dit helemaal niets met enige vorm van dominantie te maken, maar enkel een gebrek aan opvoeding , weten wie de leiding heeft, wijken voor druk, .....

troi schreef:
Ik vraag me af of dit perse dominantie is of simpelweg een paard dat het concept wijken voor druk in de buurt van mensen nooit goed geleerd heeft..

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:31

Het ís 9 van de 10 keer ook helemaal geen dominantie, het is meestal dat het paard zich gedwongen voelt de overhand te nemen, omdat de eigenaar/handler de basis-opvoedingsprincipes niet consequent genoeg of niet op de juiste manier aan het paard heeft bijgebracht. De meeste paarden wíllen juist graag leiding krijgen, en helemaal niet zelf dominant "moeten"zijn. Maar als de hanteerder dat niet voor hen invult, gaan ze het zelf wel even bepalen.
Dat kan uit de hand lopen tot het gevaarlijk wordt, inderdaad, maar de meeste paarden laten zich verbazingwekkend snel weer de respect-en fatsoensregels bijbrengen.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ontzettend lief maar heel dominant paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:39

Die lieve maar dominante paarden kunnen heel handig zijn op maneges en bv het rijden voor mensen met een beperking. Die paarden nemen dan zonder al te veel moeite de regie in handen, en de truc is dan vooral om de situatie zo in te richten dat hun regie de juiste is. (De instructeurs en bv vrijwilligers bij het zadelen moeten dat wel aankunnen, en dan moet je ook wel eens je positie bepalen.)

Maar dat zijn dus wel echt dominante paarden - in hun houding naar andere paarden en in hun houding naar mensen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 13:53

Shadow0 schreef:
Die lieve maar dominante paarden kunnen heel handig zijn op maneges en bv het rijden voor mensen met een beperking. Die paarden nemen dan zonder al te veel moeite de regie in handen, en de truc is dan vooral om de situatie zo in te richten dat hun regie de juiste is. (De instructeurs en bv vrijwilligers bij het zadelen moeten dat wel aankunnen, en dan moet je ook wel eens je positie bepalen.)

Maar dat zijn dus wel echt dominante paarden - in hun houding naar andere paarden en in hun houding naar mensen.


Helemaal mee eens!!

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:08

terpentijn schreef:
Het ís 9 van de 10 keer ook helemaal geen dominantie, het is meestal dat het paard zich gedwongen voelt de overhand te nemen, omdat de eigenaar/handler de basis-opvoedingsprincipes niet consequent genoeg of niet op de juiste manier aan het paard heeft bijgebracht. De meeste paarden wíllen juist graag leiding krijgen, en helemaal niet zelf dominant "moeten"zijn. Maar als de hanteerder dat niet voor hen invult, gaan ze het zelf wel even bepalen.
Dat kan uit de hand lopen tot het gevaarlijk wordt, inderdaad, maar de meeste paarden laten zich verbazingwekkend snel weer de respect-en fatsoensregels bijbrengen.


Mwah, ik heb met heel veel verschillende paarden gewerkt op een prof manier.
Er zijn echt wel dominante paarden..en ja, die zijn meestal in het gareel te krijgen en te houden met een duidelijke en consequente leider dus in die zin ben ik het met je eens. Maar je hebt echte "testers" die je continu testen of jij nog wel scherp en duidelijk genoeg bent als leider en in die zin zijn ze daar wel dominant mee bezig.