Shet is zo chago in de winter op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 22:46

Hoi,
Wij hebben een shetje van 15 jaar en hebben haar nu 2 jaar.. we kregen haar in de winter en ze was echt een krengetje .. vervolgens van april tm oktober de wei op geweest en hadden ondanks dr ernstige zomereczeem een vrolijke pony.. die winter was ze weer chago dus hebben we geprobeerd dr in de stal te zetten met de andere shet van stal.. alleen boterde dat tussen die 2 niet en hebben we besloten dat deze winter niet weer te doen..
Nu heb ik dus een verschrikkelijk ongelukkige pony.. staat heel de dag achterin stal te slapen.. en komt 1 - 2u per dag buiten want meer ruimte is er ivm mn werk en stal niet voor.. Ik vind het zo sneu en probeer al mn vrije tijd erin te steken maar als ik dr buiten neerzet staat ze na een kwartier ook weer te slapen.. we gaan nu haar proberen te bekeren voor de kar.. maar ook dat zal geen uren en uren werk per week zijn.. hebben nu een verzorgstertje 3 dagen per week.. en geven dr hooi in een slowfeeder (ze is al dik) en weet even niet wat ik kan doen.. hebben jullie dit ook? Ik kan evht niet wachten tot het weer april is zeg..

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:50

Tja, wat zal ik zeggen, Ik zou ook sjaggie worden van 22 uur opsluiting. Een shet op stal is vragen om problemen. Lekker naar buiten met een schuilstal.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:52

Ze zal zich vreselijk vervelen, logisch toch dat ze sjagrijnig wordt.. lekker naar buiten met dat dier..

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:54

myk_en_shant schreef:
Tja, wat zal ik zeggen, Ik zou ook sjaggie worden van 22 uur opsluiting. Een shet op stal is vragen om problemen. Lekker naar buiten met een schuilstal.


Inderdaad! 22 uur niet je benen kunnen strekken is niks.. Een paard is een bewegingsdier. Op zoek naar een ander plekje, waar ze hooguit alleen 's nachts binnen staan. Of juist lekker 24/7 buiten met schuilstal.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:57

Mijn shetje werd ook heel verdrietig van op stal staan in de winter. En ze brak de hele boel af, dus heb ik toen besloten haar buiten te laten en ze was verl happier en ze kon dat met haar dikke vacht ook makkelijk hebben. Nu is ze inmiddels weg (vermist, zie onderschrift) en sta ik op een andere stal waar de shetten naar binnen MOETEN. Voor mijn voorgangers, soms heb je geen keus en kan je je shet niet de hele winter buiten laten omdat de stal het gewoonweg niet goedkeurd. De shets staan bij ons binnen en worden afwisselend in de paddock gezet. S’avonds weer op stal. Wat vervelend voor je shet in elk geval! Is er een mogelijkheid dat ze meer buiten kan zijn, of mag dat net als bij ons op stal niet?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:58

Pebbles_Y schreef:
Hoi,
Wij hebben een shetje van 15 jaar en hebben haar nu 2 jaar.. we kregen haar in de winter en ze was echt een krengetje .. vervolgens van april tm oktober de wei op geweest en hadden ondanks dr ernstige zomereczeem een vrolijke pony.. die winter was ze weer chago dus hebben we geprobeerd dr in de stal te zetten met de andere shet van stal.. alleen boterde dat tussen die 2 niet en hebben we besloten dat deze winter niet weer te doen..
Nu heb ik dus een verschrikkelijk ongelukkige pony.. staat heel de dag achterin stal te slapen.. en komt 1 - 2u per dag buiten want meer ruimte is er ivm mn werk en stal niet voor.. Ik vind het zo sneu en probeer al mn vrije tijd erin te steken maar als ik dr buiten neerzet staat ze na een kwartier ook weer te slapen.. we gaan nu haar proberen te bekeren voor de kar.. maar ook dat zal geen uren en uren werk per week zijn.. hebben nu een verzorgstertje 3 dagen per week.. en geven dr hooi in een slowfeeder (ze is al dik) en weet even niet wat ik kan doen.. hebben jullie dit ook? Ik kan evht niet wachten tot het weer april is zeg..


Een betere stal zoeken. Eentje waar ze wel paard kan zijn en buiten komt in een leuke groep en met ruwvoer.

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:59

ik dacht eerlijk gezegd dat het geschreven was door een meisje van 12/13 jaar, niet door iemand van 35 :=
@TS: lees je OP nog eens door. Snap je dan waarom je shet zich zo ongelukkig voelt? Andere stal zoeken voor dat beestje!

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 23:08

Ja ik snap dat ze ongelukkig is op stal.. Ik wilde gewoon even vragen of meer mensen daar last van hebben.. onze hele stal is swinters op stal (incl de andere shets) en er heeft er geen een zo last van als die van mij.. d

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 23:14

En nog even om mezelf uit te leggen.. Ik kreeg haar toen ik nog getrouwd was.. nu gescheiden alleenstaand3 moeder van 2 kids en werk nu fulltime.. Ik breng om half 9 de kids naar school maar rij eerst naar stal.. gooi dr buiten met de andere shet.. breng de kids weg... kom een half uur later weer terug.. zet dr op stal met een volle slowfeeder.. rond 3u komt mn verzorgstertje een paar dagen in de week om dr in de grote bak te longeren, los te gooien (ook weer met een ander paard).. en dan kom ik na het avondeten nog en gaan we op het terrein nog wandelen met dr.. grazen.. en zijn we er zeker een uur met haar bezig.. ze krijgt 5x per dag nieuw hooi dus heeft ze best veel.. en in t weekend dan staat ze vaker buiten met een ander paard van stal dat meisje is er dan vaak een hele ochtend dus fan staat ze veel langer buiten.. Ik ben niet dom hoor en snap precies waarom ze chago is maar een andere stal is geen optie.. dus wilde eigenlijk alleen even van gedachten wisselen met mensen die dit herkennen.. ze staa5 op stal met nog 15 paarden en geen een is chago..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:16

Pebbles_Y schreef:
En nog even om mezelf uit te leggen.. Ik kreeg haar toen ik nog getrouwd was.. nu gescheiden alleenstaand3 moeder van 2 kids en werk nu fulltime.. Ik breng om half 9 de kids naar school maar rij eerst naar stal.. gooi dr buiten met de andere shet.. breng de kids weg... kom een half uur later weer terug.. zet dr op stal met een volle slowfeeder.. rond 3u komt mn verzorgstertje een paar dagen in de week om dr in de grote bak te longeren, los te gooien (ook weer met een ander paard).. en dan kom ik na het avondeten nog en gaan we op het terrein nog wandelen met dr.. grazen.. en zijn we er zeker een uur met haar bezig.. ze krijgt 5x per dag nieuw hooi dus heeft ze best veel.. en in t weekend dan staat ze vaker buiten met een ander paard van stal dat meisje is er dan vaak een hele ochtend dus fan staat ze veel langer buiten.. Ik ben niet dom hoor en snap precies waarom ze chago is maar een andere stal is geen optie.. dus wilde eigenlijk alleen even van gedachten wisselen met mensen die dit herkennen.. ze staa5 op stal met nog 15 paarden en geen een is chago..


Waarom niet?

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:17

Mijn shet (en mijn fjord ook trouwens) zou ook super chagrijnig worden van altijd op stal en maar 2 uurtjes per dag buiten. Nu met dit slechte en natte weer vinden ze het niet erg en ook wel fijn om 's nachts binnen te staan, maar als het weer het enigszins toelaat staan ze 24/7 buiten met schuilstal.

Als van stal veranderen geen optie is zou ik in jouw geval proberen om wat meer uitloop of beweging overdag te krijgen. Misschien kun je toch nog een andere shet vinden waar ze wel een klik mee heeft en mee op stal kan staan? Dan heeft ze in elk geval wat meer afleiding en verveelt ze zich minder.

En als reactie op je laatste bericht; kan ze niet de hele dag op die plek staan waar je haar om half 9 neerzet met de andere shet?

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 23:22

Nee ze zijn bij ons op stal nirt makkelijk daarin.. een andere stal is geen optie omdat dat geen optie is en geloof me ik zou dat gelijk doen als het kon (reden hou ik liever prive).. ze doen helemaal niet aan buiten staan zonder toezicht..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:24

Pebbles_Y schreef:
maar een andere stal is geen optie..

Dan verkopen

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 23:27

Ok zo makkelijk verkopen? Haha thanks voor jullie reacties.. Ik kan idd gaan kijken voor een shetje erbij.. hoe zouden jullie dat aanpakken? Wanr je weet niet of t klikt voor dat je het een tijdje hebt geprobeerd..

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:33

Ik had een eigen stalletje met kleine uitloop ideaal maar helaas niet voor mijn shet...ik kocht er een (ander)maatje bij maar hij bleef weven.
Hij was daar gewoon echt niet gelukkig ondanks zn vriendje(s)
Ik heb hem ondanks mn eigen plekje naar een 24/7 weiland met schuilstal verhuisd in een gemengde groep en hij is nu vrolijk en is geen wever meer hij staat ook nooit binnen.
Blijkbaar houdt hij daar totaal niet van.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:36

Mensen reageren hier weer alsof het een of andere dierenbeul is.. doe eens even normaal man.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:37

Toch voor je shet zou ik toch echt naar oplossingen zoeken. Die geeft duidelijk aan, dat ie ongelukkig is.
Blijkbaar is meer vrije uitloop wat hij wil,aangezien die in de zomer vrolijker is.

Ik zeg altijd, Waar een wil is, is er een weg.
Misschien rondvragen bij boeren die ook een aantal paardjes hebben of die daarbij kan.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:39

SavannahNx schreef:
Mensen reageren hier weer alsof het een of andere dierenbeul is.. doe eens even normaal man.


Niemand zegt dat. Alleen jij.
We geven gewoon aan, dat de shet wat aangeeft.

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:39

Pebbles_Y schreef:
En nog even om mezelf uit te leggen.. Ik kreeg haar toen ik nog getrouwd was.. nu gescheiden alleenstaand3 moeder van 2 kids en werk nu fulltime.. Ik breng om half 9 de kids naar school maar rij eerst naar stal.. gooi dr buiten met de andere shet.. breng de kids weg... kom een half uur later weer terug.. zet dr op stal met een volle slowfeeder.. rond 3u komt mn verzorgstertje een paar dagen in de week om dr in de grote bak te longeren, los te gooien (ook weer met een ander paard).. en dan kom ik na het avondeten nog en gaan we op het terrein nog wandelen met dr.. grazen.. en zijn we er zeker een uur met haar bezig.. ze krijgt 5x per dag nieuw hooi dus heeft ze best veel.. en in t weekend dan staat ze vaker buiten met een ander paard van stal dat meisje is er dan vaak een hele ochtend dus fan staat ze veel langer buiten.. Ik ben niet dom hoor en snap precies waarom ze chago is maar een andere stal is geen optie.. dus wilde eigenlijk alleen even van gedachten wisselen met mensen die dit herkennen.. ze staa5 op stal met nog 15 paarden en geen een is chago..



Dus al met al komt ze ongeveer 30 minuten per dag vrij uit stal. Dus niet longeren/ rijden/ aan de hand.

Wow ik zou de hele stal aan gort slaan -O-
Gooi dat dier lekker naar buiten, dit is het seizoen voor shets waar ze het best bij gedijen.
Niet nog een shet erbij kopen! Dit is echt belachelijk, niet alleen voor een rijpaard/ pony, maar ook voor een shet is dit geen goede situatie.

Als je stalling niet kan bieden wat je dieren nodig hebben moet je verkassen. Wil of kan je dat niet kan je beter de shet verkopen. Hopelijk komt hij dan terecht bij iemand die wel de behoeftes van het dier kan inzien en bieden.


Over dat slapen buiten, mijn dieren staan 24/7 buiten met schuilstal en ze slapen (staand en liggend) om energie te besparen. En ze gewoon gruwelijk lui zijn :+

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:53

Heeft ze een luikje waar ze doorheen kan kijken naar buiten/de gang oid? Die kleintjes zien in een normale box alleen maar 4 muren omdat ze niet (makkelijk) boven de tralies uit kan kijken. Wellicht helpt dat haar al ietsje minder opgesloten tw voelen als verhuizen echt geen optie is..

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:03

Hoeveel (dag)licht komt er in de stal?
Een maatje, mits de juiste match, zou iets kunnen helpen.
Maar ik denk dat je het probleem pas echt oplost als de pony meer ruimte, vrije beweging en gezelschap krijgt. En zoals ik begrijp, gaat dat niet lukken op de huidige stal.
Ik hoop dat je toch een goede oplossing vindt.

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:11

Ja een extra luik zou ook kunnen inderdaad.. ze staat in een ge2one paardenstal dus het luik is te hoog voor haar.. heb dr wel al aan t begin van de stal gezet zodat ze iig een hoop ziet.. Ik ga gewoon verder zoeken en vragen aan mn stalgenoten of ze haar zoveel als mogelijk mee buiten willen zetten..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:15

Pebbles_Y schreef:
Ok zo makkelijk verkopen? Haha thanks voor jullie reacties.. Ik kan idd gaan kijken voor een shetje erbij.. hoe zouden jullie dat aanpakken? Wanr je weet niet of t klikt voor dat je het een tijdje hebt geprobeerd..


Maar dan moeten ze met 2 in 1 stal 22 uur lang?
Dat lijkt me voor beide niet echt een verbetering. Zeker als de ene zich al niet fijn voelt zoveel op stal zie ik dat niet verbeteren als de ruimte ook nog gedeeld moet worden. Zeker voor zo'n lange tijd lijkt me dat geen strak plan.

Verder heb ik geen tips voor je. Pony is duidelijk in wat hij wil. En je moet zelf weten wat je daar mee doet. Maar als je van een dier houdt moet je soms ook afstand kunnen nemen zeker als ze het beter kunnen krijgen. Maar dat moet je helemaal zelf invullen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:19

Een doorkijk waardoor ze van zich af kan kijken.
Zo'n speelbal aan een touw in de stal.
Mag ze niet in de rijbak staan zolang er niemand aan het rijden is?
Hoe doen de andere paarden dat staan die ook 22 uur op stal?

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:24

Er zijn paarden die echt heel weinig buiten komen en er zijn er die wat meer buiten komen
..
Verkopen heb ik aan gedacht alleen vraag ik me af waar ze dan terecht komt.. het is een shet met ernstig zomereczeem.. Ik geef een hoop geld uit aan dekens, voedingssupplementen enz en kom in de zomer telkens langs voor muggenspray en haar tijdens dr echt warme dagrn binnen te zetten snachts.. Ik vraag me dan af wie er op zo'n pony zit te wachten als er al 100 shetjes te koop staan die dat niet hebben..
Ik doe namelijk alles voor dat beest en wilde alleen even van gedachten wisselen over het 0robleem in de winter