Paard wilt bit echt niet in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 04:04

Probeer eens het leren bitje.
Ik vindt ze erg fijn, en het paard vindt het lekker om erop te sabbelen.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 04:13

is het ooit al eens gelukt het hoofdstel om te krijgen? Zo ja, hoe ging het rijden dan?

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 05:54

Als er geen medisch probleem is dan denk ik dat uw paard gewoon slim is en dat uw buurman het wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben. Gezien haar leeftijd zal uw paard al veel meegemaakt hebben en eenmaal ze weet dat ze met enig verzet geen (te sterk ?) bit inkrijgt en dus ook niet aan het werk hoeft dan is dergelijke foute gewoonte snel aangeleerd. U kon haar met lekkers wel enkele malen verleiden maar zulks blijft inderdaad niet duren (te slim).
Leg uw linker hand op het neusbeen om te voorkomen dat het hoofd wordt opgelicht. Met de duim van de rechter hand ga je langs rechts achter de tandenrij in de mond waarna het paard deze zal openen. Dit is niet pijnlijk maar je verplicht uw paard om U te gehoorzamen. Doe dit spelenderwijs meermaals zonder een bit in te doen en je zal zien dat er spoedig geen verzet meer is. Wil je nu een bit indoen dan leg je dit op je vingertoppen en terwijl je met de duim de mond opent hef je het bit naar boven waarna je uw paard beloond. Het spreekt voor zich dat je hierbij steeds zacht maar kordaat te werk moet gaan, ook bij het terug verwijderen van het bit, zodat er opnieuw vertrouwen en gehoorzaamheid ontstaat. Succes.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 08:11

Alfi2010 schreef:
duidelijke zaak toch? bitloos gaan rijden!


Zolang je geen oorzaak weet is dit een zeer slecht advies. Pijn in de mond/neus/kaak/nek/rug, emotionele pijn ed is bij bitloos rijden niet verdwenen!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 08:30

Welk bit gebruik je? Kan het zijn dat het bit haar gehemelte raakt? Zoals iemand al gezegd heeft eerst eens met een rubberbitje proberen. Desnoods nit rijden, maar enkel om te proberen of dit verschil maakt met het bit indoen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 08:48

Ik zou verder kijken dan het bit. Is ze verder helemaal nagekeken? Nek rug zadel?

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:24

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn merrie in het eerste jaar dat ik haar had. Ik heb eerst de tandarts erbij gehaald, maar dat hielp niet in het probleem.

Daarna heeft mijn vader een tijd het hoofdstel in gedaan zonder bit. Op het moment dat het hoofdstel om zat heeft hij het bit in gedaan.
In de tussentijd een partij bitten opgekocht in dezelfde maat maar andere vormen en uiteindelijk uitgekomen bij een dunne dubbelgebroken aurigaan watertrens.

Osteopaat erbij gehaald die wist mij te vertellen dat er een blokkade was in de hals. Blokkade opgeheven.

Met het nieuwe bit en een behandeling van de osteopaat was het probleem verholpen.