Onderaan in rangorde kudde. Eet niets.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Onderaan in rangorde kudde. Eet niets.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:04

Goede avond Bokkers,

Weet niet of het hier goed staat, anders mag het verplaatst worden.

Ik heb sinds afgelopen zaterdag mijn haflinger van 20 jaar (merrie) verhuisd naar een 24/7 plekje in een kudde. Ze staan niet op de wei, maar in een grote paddock met zowel een zandgedeelte, schuilstal als een bestraat gedeelte. De eerste dagen stond ze enkel aan de rand van de kudde (wat ook normaal is). Nu na dag 4 zie ik al dat ze meer in de kudde loopt. De eerste 4 dagen heb ik haar bijgevoerd 's avonds aangezien ze niet durfde te eten bij de voederplekken. Ook wanneer ik heel veel verschillende hoopjes maak durft ze nog steeds niet te eten aangezien ze bang is dat ze wordt aangevallen door een ander paard (wanneer ze staat te eten van haar hoop en een ander paard maakt maar een beweging richting haar is ze al gevlogen).

Daarom heb ik haar elke avond bijgevoerd. Staleigenaar houdt haar ook de hele dag in de gaten en geeft ook aan dat ze helemaal niets eet... Nu geeft de staleigenaar wel aan dat ze met haar neus in de voerruif ruikt, maar het lijkt erop dat ze haar hoofd gewoon niet door de tralies durft te steken.

De staleigenaar heeft aangegeven dat ik haar maar beter niet meer kan voeren 's avonds want anders leert ze het nooit. Immers wanneer ze echt honger heeft gaat ze echt wel eten anders overleeft ze het niet...

Ik vind het nogal sneu, maar goed het blijft uiteraard een paard. Wat is jullie mening? Inderdaad maar laten uithongeren? Of toch nog gedurende een x periode bij blijven voeren?

Hoor het graag. Alvast bedankt <3

EmptyWords

Re: Onderaan in rangorde kudde. Eet niets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:06

Kun je de hooi ruif niet met haar gaan oefenen?

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:08

Ja, daar zijn we al mee bezig. Gaan er zelf in staan en voeren haar vanuit de ruif. Maar zodra we weg zijn durft ze het niet meer. Heb ook het idee dat ze het eng vindt dat ze dan met haar hoofd in de ruif zit en met haar kont richting de kudde en de kudde dan dus niet in de gaten kan houden. Maar we blijven in ieder geval wel oefenen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:12

Ik geloof dus niet voor elk paard in dit soort stallingsvormen. Ik zou verhuizen :)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:17

Tja, als dit niet verbetert ga ik haar uiteraard weer verhuizen. Maar vind dit nogal een overhaaste beslissing na 4 dagen. Bovendien is het echt beter voor haar aangezien ze Artrose heeft om lekker in een kudde buiten te staan. Een box maakt haar op dit moment ook ongelukkig aangezien ze hier zo stijf als een hark elke dag uitkomt. Qua soepelheid van bewegen is ze in 4 dagen dan ook echt al vooruit gegaan.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:23

Ik zou het gewoon nog even aankijken, de meeste problemen lossen zich denk ik snel op. En wat de staleigenaar zegt ben ik het wel mee eens, paard gaat vanzelf wel eten hoor! Doet ze dit echt niet kun je als nog ingrijpen.

Maar ik snap je gevoel, ik zou het liefste ook gewoon bijvoeren maar denk dat je nu gewoon even geduld moet hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:31

Kudde vorming duurt altijd even dus het zou zonde zijn als je gelijk na een week al verhuisd.
Ik denk dat wanneer ze goed opgenomen is in de kudde ze wel gaat eten. Meestal rouleren ze dus de bazen eerst en daarna de rest. Tot die tijd zou ik wel wat bijvoeren om andere problemen te voorkomen.

Toen ik was verhuisd naar mijn huidige stal aten ze de eerste paar dagen ook slecht. Daarna ging het ook beter. Maar ik heb wel vreet monsters (fjord en haf) die pas stoppen met eten als ze met de pootjes omhoog liggen :D

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:35

Het koppelen van een nieuw paard in een bestaande groep vergt veel beleid en inzicht. Jouw paard moet de kans krijgen om zich zelfverzekerder te voelen op deze nieuwe plek en de groep heeft tijd nodig om haar te accepteren. Zet haar eerst apart samen met een paard uit de kudde dat haar wel accepteert en bouw dat langzaam uit. Het kan maanden duren. Sowieso is het beter om te koppelen in het weideseizoen, gras leidt af en er is meestal meer ruimte.

Mijn ruin heeft onze fjord de eerste weken het leven zuur gemaakt, die heb ik dus ook eerst apart gehouden en langzaam, heel langzaam geintroduceerd en eerst met mijn stabiele merrie gekoppeld. Ook ik heb een paddock paradise, maar heb de boel verbouwd om dit mogelijk te maken. Ik heb ruim 3 weken over het koppelen gedaan en ik heb maar 3 paarden.

Dus, zorg dat jouw merrie eerst apart kan wennen met eigen ruwvoer en introduceer langzaam maar zeker de kudde aan haar.

Advies om te wachten tot ze genoeg uitgehongerd is, is ronduit belachelijk en zou ik als paardeneigenaar niet accepteren. Ze vertrouwt de kudde idd nog niet genoeg om haar rug naar ze te draaien. Als ze niet mag eten, verzwakt ze en zal ze zeker niet geaccepteerd worden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:38

Kun jullie niet tijdelijk een draad ertussen zetten , zodat ze wat rust krijgt maar wel neuscontact ?
Dan kun je draad ertussenuit gaan opbouwen, als paarden maag vol hebben.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:39

Bedankt voor de suggesties! Ik ga er mee aan de slag :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:39

Heeft ze niet eerst een paar dagen achter een draadje gestaan? Dat is zo belangrijk. Zou je alsnog kunnen doen. Soms heeft dat gewoon 1 of 2 weken nodig. Soms 1 of 2 dagen maar better safe than sorry.

En sommige doen het idd beter in kleine groepjes. Dat kan dan nog steeds wel 24/7 buiten zijn maar dan met slechts 1 of 2 vriendjes.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:42

Nee, heeft niet achter een draadje gestaan... Maar kan ik eens gaan proberen!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:44

Wij hebben ook een merrie van 21, die heeft ook in dezelfde situatie als jouwn paard gezeten... die werd daar heel ongelukkig van,en toen verhuisd.Nu staat ze ook 24/7 buiten maar dan met haar vaste vriendje ( ons andere paard) en het paard van de stal eigenaar en dat gaat prima!

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:53

Oké. Tja hoop toch dat ze gaat aarden. Is bijna onmogelijk om een 24/7 buiten plekje te vinden hier in de Randstad :(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:56

Hoeveel voerplaatsen op hoeveel paarden zijn er?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:59

eilleen333 schreef:
Hoeveel voerplaatsen op hoeveel paarden zijn er?

En hoe groot is de paddock?

Winter/laat najaar is niet echt de meest handige tijd om een paard in een groep te introduceren op deze manier, ze hebben meestal minder ruimte dan op een verse wei (en op minder plekken eten).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:02

Ik zou haar zeker nog wel 's nachts blijven bijvoeren, iets te veel problemen gezien met echt niet eten. Nog los van de maagproblemen die nu al een aandachtspunt zijn met 12 uur niet eten. Ze moet zich eerst veiliger gaan voelen in de groep en in ieder geval iets eten voordat je het nachtelijk voeren weg kan halen.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 23:05

Ja, mee eens dat dit niet de meest handige tijd van het jaar is. Maar zoals ik al aangaf speelt haar Artrose haar echt parten en kwam ze gewoon te weinig haar stal uit. Grootte van stuk vind ik lastig te bepalen. Ze heeft in ieder geval wel de ruimte om te vluchten en kan dan ook ergens gaan staan waar de paarden haar met rust laten. Voerplekken zijn er in principe 2 (grote voerruifen met stuk of 10 ingangen). Dus 20 ingangen voor paarden. Maar proberen nu heel veel voederplekken te creëren, maar dit werkt dus ook niet. Paarden zijn er plus minus 14

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:26

Wij hadden op een gegeven moment 1 voerplek meer dan dat er paarden waren, dit leek nog enigzins te helpen. Maar of het ideaal was... ik weet hoe moeilijk het in om in de randstad een plekje te vinden met 24/7 buiten. Succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:29

Dat is wel weinig plek. Er is wel plek voor 20 paarden, maar de mijne durft ook lang niet altijd aan te schuiven. Eerder stond ze met eentje die echt 10 meter afstand eiste.
Dus dan zou je toch moeten/kunnen denken aan meer voerplaatsen maken. Ze gaan er echt niet tussen als ze niet mogen of niet durven. Hoeveel honger ze ook krijgen.

Beterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:41

Ik denk dat het probleem inderdaad is ze te dicht bij de andere paarden moet om te kunnen eten. Hoe groot is de ruimte waar ze in staan? Als er meer voerplekken gecreëerd worden moeten ze wel op ruime afstand van elkaar staan met zo veel paarden.

Gaat ze overigens wel liggen om te slapen?

Ik zou het wel heel goed in de gaten houden. Op die leeftijd kunnen ze best snel achteruit gaan en aankomen is dan ineens ook een stuk lastiger. Met deze weersomstandigheden is het ook wel belangrijk dat ze zich goed warm kan houden. Wellicht durft ze ook niet de schuilstal in en dan ook nog onvoldoende ruwvoer binnen krijgen is best tricky...

Ik zou haar dus zeker wel bijvoeren om te voorkomen dat ze te veel terug valt in gewicht of straks maag/darm problemen krijgt door te weinig (ruw)voer.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:46

Ik vind het wel vrij kort door de bocht om een nieuw dier er maar zo bij te zetten, je begint dan gewoon niet goed, de andere paarden zien haar dan als een ongewenste indringer en een nieuw paard kan nooit in zijn eentje tegen een kudde op.
Zelf zou ik beginnen met eerst er naast wennen en dan met een paar uurtjes per dag bij de groep en als je merkt dat ze meer aansluiting vindt dit uitbreiden en pas als ze helemaal volwaardig meedraait ook de nachten er bij.

Als de paarden er dag en nacht staan hoeven ze natuurlijk niet continu te eten, het is niet erg als ze soms even moet wachten tot een hoger in rang staand paard uitgegeten is, maar ook zij moet natuurlijk wel genoeg tijd krijgen om rustig te kunnen eten.

Een aantal weken wennen is echt wel minimaal en kan ook gerust een aantal maanden duren, beestje moet geen honger hebben en verzwakken in die tijd, daar wordt het niet beter door.
En er moet in die tijd wel wat verbetering zichtbaar zijn.
Ik zou het dus niet te snel opgeven, ook omdat het voor haar artrose gunstig kan zijn, maar ook echt niet te snel willen en op dit moment kiezen om een stapje terug te doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:54

Als ze niet durft te eten, durft ze dan wel in de schuilstal gaan liggen om te rusten ?
Bij artrose is beweging 1 ding, maar net zo belangrijk is een warme droge ligplek die ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Weinig eten icm weinig rust is in deze tijd van het jaar / deze weersomstandigheden niet zo gunstig lijkt me. Is er geen optie dat ze 's nachts tijdelijk op stal kan ? Zo kan ze langzaam aan wennen aan '' dit nieuwe leven '' maar toch genoeg eten / rusten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:11

Het is beter om de overgang van stalhouding naar 24-7 buiten niet in najaar of winter te doen.Ze hebben dan toch ook minder wintervacht aangemaakt.Maar goed kennelijk kon je nu dit plekje krijgen. Ikzou haar wel bijvoeren,en als het echt niet gaat in elk geval tot het voorjaar terugdoen naar haar vorige stal.Overigens is kou en nattigheid ook weer slecht voor artrose.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:25

Ik begrijp je zorgen wel. Mijn voorgangers hebben je al veel tips gegeven dus wilde ik nog gauw even mijn ervaring delen.
Toen ik mijn paard aankocht en bij ons op stal zette, hebben we hem de eerste dagen apart op de paddock laten staan. Zo konden ze elkaar zien en aan elkaar wennen. Enkele dagen later verhuisd naar een aangrenzende paddock waar ze aan elkaar konden snuffelen en zo weer wennen. Dit zo een week voordat we ze bij elkaar zetten. Eerst stond hij ook onderaan, dit heeft zo'n maand geduurd. De tweede maand had hij zich al naar de voorlaatste positie opgebokst en nu staat hij weer al een plekje hoger. Zo'n kuddes moet je tijd geven om de rangorde te laten bepalen.
Veel succes!