Paard springt uit box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Straww_

Paard springt uit box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 18:39

Hopelijk hebben jullie bruikbare tips voor mij!

Vorige week heb ik mijn 2,5 jarige ruin naar een nieuwe stal verhuisd. Hij staat hier van 's ochtends 09:00 tot 's avonds 17:00 buiten op het weiland in een kudde van 5 paarden. Hij heeft 2 dagen achter een draadje gestaan en mocht er toen bij. Hij wordt nog niet echt geaccepteerd, maar het gaat hartstikke goed (mag steeds dichterbij staan en wordt niet meer weggejaagd).
's Avonds staat hij op stal. Naast hem staat een paard waar hij vrij bij kan, er zit geen tralies tussen, alleen een balk waar hij overheen en tussen kan met zijn neus. Hij krijgt genoeg hooi en als ze op stal zijn gezet krijgt hij ook zijn eten. Nu is het zo dat hij (begrijpelijk) erg aan de andere paarden hangt. Als een paard dat tegenover hem staat uit de box wordt gehaald, wordt hij nerveus en onrustig. De eerste avond was hij zo gespannen toen de kudde binnen werd gezet, dat hij half over de boxdeur was gesprongen. Ik kon hem nog terug krijgen en hij heeft er niks aan overgehouden. Sindsdien wordt eerst zijn buurman op stal gezet en dan hem ernaast. Met buiten zetten gaat hij als eerste en komt zijn buurman daarna.
Vanavond ben ik gebeld door de stalhouder dat tijdens het binnenzetten alles goed ging, maar een merrie die op de hoek staat (einzelgänger in de groep, heeft hij nauwelijks contact mee en staat niet direct naast hem) werd verplaatst en toen werd hij dus zo onrustig dat hij over de boxdeur is gesprongen. Hij lijkt oké (ga er straks heen), maar dit is wel heel vervelend.. Zowel voor stalgenoten als stalhouder.

Ik snap dat hij moet wennen (!), maar zal de tijd het oplossen? Hij is overigens op zijn gemak op de stal, hij eet zijn eten, staat relaxed en gisteren betrapte ik hem op liggend slapen in zijn stal.
Nog even samenvattend:
- Staat overdag buiten in een kudde
- Staat op stal naast een paard met vrije toegang
- Heeft genoeg hooi voor de nacht

Een foto van hem in zijn stal:
Afbeelding

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag, ik hoop gewoon dat er iets is wat ik kan doen om dit te voorkomen.

EmptyWords

Re: Paard springt uit box

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:47

ik zou kijken of je wat draadjes kunt spannen, of toch nog wat balken. Wel zodat hij kan kijken, maar er niet mer overheen/door past

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:53

Stroomdraad boven de deur plaatsen, al dan niet voorlopig.
Vroeger ook gedaan met een hengst die het leuk vond om over de deur te gaan hangen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:21

mij lijkt het verstandigste om staldelen te plaatsen
Afbeelding
plaatje is via google opgesnord ;)

Het is ook wel heel uitnodigend om over zo'n vrij lage deur te springen

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:31

Met zo'n stal zou mijn merrie ook meer buiten de stal staan dan in de stal vrees ik. :=
Denk dat de enige oplossing zal zijn om de stal toch iets meer "dicht" te maken in de zin van bv een weefrek. Dan moet je de rest van de stal ook nog wel afspannen. En dan kan hij buiten hangen over het weefrek maar geeft minder de "vrijheid" om er over heen te gaan.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 10:15

Bedankt voor de tips. De stal is niet van mij, dus ik weet niet of een staldeel/weefrek plaatsen mogelijk is. Ik zal eens met een (stroom)draad aan de slag gaan.

Is er nog iemand met een ander idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:17

De springsport in gaan :D

Nee, Ik denk dat je echt moet gaan kijken naar andere mogelijkheden om de stal wat dichter te maken. Het hoeft maar 1 keer goed mis te gaan he :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:23

Straww_ schreef:
Bedankt voor de tips. De stal is niet van mij, dus ik weet niet of een staldeel/weefrek plaatsen mogelijk is. Ik zal eens met een (stroom)draad aan de slag gaan.

Is er nog iemand met een ander idee?

Ik ben wel benieuwd of ie verder OK is? Ik heb iets dergelijks 1x eerder meegemaakt met een hengst die uit zijn box probeerde te springen en halverwege bleef hangen....met zijn 'hengstdelen' op de staldeur. Die staldeur hebben ze vervolgens met snijbranders eruit moeten halen (no way dat die nog open kon met de hengst er nog boven op) en met die 'hengstdelen' is het nooit meer echt goed gekomen.....

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:34

Ik denk dat het heel veel wennen is...

Oefenen kan nooit kwaad. Heb je een stalgenootje dat je wil helpen, en andere paarden binnen-en-buiten wil zetten?

Edit: terwijl jij bij jouw paard staat, en dan gewoon een paard steeds opnieuw naar binnen, naar buiten, gewoon langslopen etc.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 07-12-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:34

Hebben ze geen "dichte" stallen? Je kan wel met draad aan de slag gaan, maar als hij wil gaat hij toch stroom of geen stroom. Lijkt wel een beetje verlatingsangst, wat trouwens niet gek is en vooral niet bij zo'n jong paard.

Als er een stal is met hogere deur oid of een die gewoon helemaal dicht is maar misschien met een weefrek zou de beste oplossing op dit moment zijn, maar zou zeker gaan werken aan dat verlatingsprobleem. Kan straks met rijden ook problemen gaan veroorzaken. Succes :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:45

Wij hebben er een gehad.Wij hebben tralies rondom haar stal moeten maken.Die kwam ook over haar open stal heen .Zeer vervelend probleem.Met dat ze ouder werd kon de bovendeur wel open maar vertrouwen doe ik ze nooit.Ze springt ook de bak uit als ze daar alleen staat.
Ze sprong de eerste dag ook al gelijk uit de wei toen ze gescheiden moest staan vd anderen.Dus vanaf dag 1 stond ze gelijk in de kudde.Nu staat ze 24/7 buiten en zo is het probleem een beetje vanzelf opgelost.We hebben het niet kunnen afleren.

evienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:35

Sommige paarden zijn gewoon gevoelig voor de drukte op een pensionstal. Wij hebben een pensionklant die om die reden bij haar oude stal wegging, pony stond in een drukke doorloop en kon er gewoon niet tegen, steeds mensen en paarden erlangs. Oefenen kan, maar het risico blijft. Mijn shet breekt bijvoorbeeld graag uit naar het hoge gras. Heb het met extra draad geprobeerd, meer prik erop, ze gaat er toch uit, heeft zich al eens bezeerd, en na een tijdje gaat ze crossen omdat ze niet terug durft dus flinke sporen in de wei. Heb er de stroom afgehaald... nu gaat ze naar het hoge gras, eet haar buikje vol (ze is gelukkig niks te dik), rent een rondje en dan gaat ze doodgemoedereerd weer terug de wei in :D Soms is opgeven de beste oplossing, bedoel ik maar.

Een draadje houdt hem wellicht niet tegen en kan in de huid snijden. Ik zou het met balken of buizen doen, eventueel een stevig net, of inderdaad tralies maar dat is een vrij grote aanpassing.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:52

Met zo'n stal zou ik mijn ene merrie ook niet binnenhouden, ik vind het een onveilige constructie zo te zien. Voor het zelfde geld blesseert je paard zich lelijk (blijft hangen, of komt verkeerd terecht). Ik zou per direct een stal willen met een dichte bovenkant, zoals op de eerdere foto te zien is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:55

Je zou eens kunnen kijken voor de stalpanelen op 2dehands sites en vragen aan de stalbaas of er ergens een plekje is om daarmee een box te bouwen. Wanneer je ze niet meer nodig hebt kan je ze terug verkopen of misschien wil de stalbaas ze wel overnemen.
Stroomdraad zou ik zeker niet doen, paard moet gerust in zijn stal kunnen staan.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:35

Sclimpre schreef:
Je zou eens kunnen kijken voor de stalpanelen op 2dehands sites en vragen aan de stalbaas of er ergens een plekje is om daarmee een box te bouwen. Wanneer je ze niet meer nodig hebt kan je ze terug verkopen of misschien wil de stalbaas ze wel overnemen.
Stroomdraad zou ik zeker niet doen, paard moet gerust in zijn stal kunnen staan.

Dat is wel een heel goed idee :)
En inderdaad stroomdraad moet je niet willen, kan alleen maar fout gaan.

Heb trouwens wel een paard op stal gehad (hengst) en die kroop ook over de stal heen, om z'n buurman te terroriseren :+ . Toen hebben we boven aan de stal een stroomdraad gespannen. Als we in het buitenland op wedstrijd waren hoefde we alleen nog maar een stroomdraadje (zonder stroom) te spannen en dan was het goed, maar als er geen draadje hing deed hij het gewoon. :+

Ook een paard gehad die over de bak rand wou springen, had ie beter niet kunnen doen want hij stond met zijn voorbenen in de bak en achterhand was nog in de stalgang.. En toen kon de brandweer komen, paard kon niet meer van de bakrand af, die heeft wel even last gehad van zn zaakie en knietjes..

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:10

Cowboy55 Hij is in orde, heeft er gelukkig niks aan overgehouden :) Hij is geen hengst overigens.
Khirshanta Dat is een fijne tip, ik ben inderdaad al begonnen met hem uit de wei halen bij zijn vrienden vandaan. Nog niet met iedereen op stal/binnenzetten, dus dat ga ik ook proberen!

Hij heeft wel veel respect voor draden, balken iets minder (heb ik tot nu toe gemerkt). Bedankt voor het meedenken, ik ga het even aan de stalhouder voorleggen :j