Pony gaat hangen in touw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 14:48

Hoi bokkers,

Laatst wilde ik mijn pony scheren, maar dat ging niet vlekkeloos. Zodra ik haar vastzet aan een touwtje, begint ze na wat heen en weer bewegen als een gek aan het touw te hangen. Ze doet haar hoofd in de lucht en begint achteruit te lopen. Deze keer brak het touw en ontsnapte ze. Ik heb verschillende dingen geprobeerd; dat ze wat voer heeft, touw wat strakker, touw wat losser, touw helemaal los, naast andere paarden, maar dit werkte allemaal niet. Als iemand haar vast heeft, probeert ze op sommige momenten alsnog in het touw te gaan hangen. Van corrigeren raakt ze nog meer in de stress, negeren lijkt nu het meest effect te hebben (Als iemand haar vasthoudt dan.)

Als ik haar rustig poets is het wel te doen, maar alsnog ben ik bang dat ze weer gaat hangen. Ze heeft dit vroeger wel vaker gedaan, maar er waren ook periodes dat ze het niet deed. In de trailer hangt ze nooit en in de stal vastmaken is ook geen probleem.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn pony met een gerust hart kan vastmaken zonder dat ze gaat hangen?

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:50

Mijn paard heeft dat ook gedaan toen ik haar pas had. Ging iedere keer hangen aan het touw en kapot trekken. Ik wist dat het niet uit angst was, maar puur uit dominantie. Naar tientallen touwen kapot te hebben getrokken was ik het zo beu dat ik een knietje (trap) tegen haar buik heb gegeven. Daarna heeft ze het nooit meer gedaan.
Weet niet of het de juiste oplossing was. Maar het heeft bij mijn paard zeker wel geholpen.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:05

Ze weet dat door blijven hangen in het touw, het touw knapt en dat ze weg kan komen. De oplossing is zorgen dat het ze niet weg kan als ze aan het touw staat.

Hier heeft ook de niet echt de netste oplossing gewerkt, overigens ook nooit mijn idee geweest. Overigens was het ook duidelijk geen angst. Paard staat nu nog steeds met een koeienband aan een ijzeren ketting die vast zit aan een stenen muur. Deze constructie is ook flink uitgeprobeerd. Vervolgens een keer een stevig tik tegen de kont gekregen met een bezem om het paard uit de concentratie te halen en nu kan ik haar in principe aan een touwtje en halster vastzetten.

Uit je niet vlekkeloos scheren verhaaltje haal ik eruit dat het mogelijk wel angst bij jou pony is. Dus lijkt me het bovenstaande misschien niet de beste optie.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:09

is ze niet bang voor het geluid van het scheerapparaat. hier moeten sommige paarden erg aan wennen.

Anoniem

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:46

Op een poetsplaats zetten tussen 2 touwen in? Als ze dan gaat hangen zit ze met dr billen tegen een muur.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:52

Touw met een beetje rek in proberen? Meestal trekken ze pas echt door op het mometn dat ze weerstand voelen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:15

Moonlight17 schreef:
Ze weet dat door blijven hangen in het touw, het touw knapt en dat ze weg kan komen. De oplossing is zorgen dat het ze niet weg kan als ze aan het touw staat.

Hier heeft ook de niet echt de netste oplossing gewerkt, overigens ook nooit mijn idee geweest. Overigens was het ook duidelijk geen angst. Paard staat nu nog steeds met een koeienband aan een ijzeren ketting die vast zit aan een stenen muur. Deze constructie is ook flink uitgeprobeerd. Vervolgens een keer een stevig tik tegen de kont gekregen met een bezem om het paard uit de concentratie te halen en nu kan ik haar in principe aan een touwtje en halster vastzetten.

Uit je niet vlekkeloos scheren verhaaltje haal ik eruit dat het mogelijk wel angst bij jou pony is. Dus lijkt me het bovenstaande misschien niet de beste optie.


ken ook iemand die het samen met iemand anders heeft opgelost.. ook met stevige stalen ketting aan stenen muur.. zoals gebruikelijk liep paardje achteruit om daar te gaan zitten (letterlijk naar het einde van t touw en zitten maar).. terwijl zij voor stond in het zicht van de pony, was nr 2 erachter gaan staan met een zweep.. toen de kont daalde om te gaan zitten paar flinke zwiepen.. paard stond gelijk met zn neus aan de muur..

keer erop 1 pas achteruit er werd omgekeken of diegene er soms weer stond. zweep werd getoond en paard stapt rustig weer naar voren.. totaal geen angst.. was een pure gewoonte... inmiddels staat t paard gewoon rustig te kauwen op wat hapjes en denkt er verder niet meer over om t touw te laten knappen..

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:18


cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 20:01

Bedankt!

Ze is echt al meerdere keren geschoren, de ene keer is ze wel braaf en de andere keer is ze echt aan het klieren. Ik heb niet het idee dat ze er angst van heeft. Het lijkt meer op een gewoonte, zonder scheerapparaat heeft ze soms ook de neiging om te gaan hangen.

Ik ga proberen of jullie tips werken!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:23


ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:25

Mijn pony vind het ook niet prettig om aan een touw te staan. ( heeft al meerdere dingen gesloopt) Ik laat hem over het algemeen los staan of tussen 2 touwtjes vrij los staan dat als hij gaat hangen ik hem direct naar voren kan halen of om het halstertouw er af te halen. ( met paniekhaken )

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:28

Zweepje bij de hand hebben en voorwaarts vragen als hij het doet.
Heb hier paard het geleerd door aan touw van MR halster te zetten, maar dat mket je echt alleen doen als je zeker weet dat paard die druk wél accepteert en niet door zn pijngrens heen trekt.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:32

Caily schreef:
Zweepje bij de hand hebben en voorwaarts vragen als hij het doet.
Heb hier paard het geleerd door aan touw van MR halster te zetten, maar dat mket je echt alleen doen als je zeker weet dat paard die druk wél accepteert en niet door zn pijngrens heen trekt.


Moet je ook wel echt doen als je zeker weet dat hij het niet uit angst oid doet. Mijne ging alleen maar harder trekken en zodra hij los was er van door rennen in volle galop..

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Pony gaat hangen in touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:55

Dat staat er toch ook bij. Voor de rest is het gewoon een kwestie van wijken voor druk goed aanleren. En juist op spannende momenten iets zijn waarmee je ze leert ontspannen. Dit is niet alleen wbt vast staan, maar ook tijdens wandelen of longeren etc.

ElmoVelo
Berichten: 178
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:53

Caily schreef:
Dat staat er toch ook bij. Voor de rest is het gewoon een kwestie van wijken voor druk goed aanleren. En juist op spannende momenten iets zijn waarmee je ze leert ontspannen. Dit is niet alleen wbt vast staan, maar ook tijdens wandelen of longeren etc.


Er staat pijngrens. Dat vind ik heel anders dan angst.

Verder ben ik het echt met u eens

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:42

Volgens mij geen respect voor je materiaal, vastzetten aan een goed halster en een ketting, als het halster toch breekt een brede nylon halsriem gebruiken die ze ook voor koeien gebruiken. Even laten spartelen en dan een tik achter de kont. Is hierboven ook zo beschreven, op die manier leren ze het echt wel af.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:48

Bij mij helpt zo’n trailerlijntje van zo’n 40cm met panieksluiting!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:27

Vastzetten aan een hele lange lijn, bijvoorbeeld aan een longeerlijn. Als ze wil gaan hangen dan lukt dat dus niet en vaak zijn ze het achteruitlopen eerder beu dan dat het touw lang is. Daarna haal je haar weer rustig terug en begin je opnieuw. Even wat aandacht aan besteden op deze manier en het is zo opgelost. En nog vriendelijk voor de wervels van je paard ook ;)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:29

maikeltje schreef:
Vastzetten aan een hele lange lijn, bijvoorbeeld aan een longeerlijn. Als ze wil gaan hangen dan lukt dat dus niet en vaak zijn ze het achteruitlopen eerder beu dan dat het touw lang is. Daarna haal je haar weer rustig terug en begin je opnieuw. Even wat aandacht aan besteden op deze manier en het is zo opgelost. En nog vriendelijk voor de wervels van je paard ook ;)


dan kan ik achter van die van mij blijven aanlopen met de borstel.. want die loopt dus gewoon dan binnen de lengte van die lijn continue aan.. :')

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:29

Oefenen, leren dat trekken niet werkt om los te komen.
Met 2 personen; eentje houdt het paard vast aan een lange leadrope die door een ring aan de muur gaat, de ander gaat doen wat die wilt doen met het paard. (afspuiten, scheren, hoefsmid, enz.)
Als het paard wil gaan hangen, dan kan degene die het paard vasthoudt, het touw (de leadrope) wat laten vieren, zonder dat het paard zich lostrekt. Het paard leert zo dat hij gewoon aan een touw kan blijven staan.
Bij mijn jonge paard werkte deze methode prima bij de hoefsmid.
Paard ging toen hangen omdat het nog geen goede balans had op 3 benen, deze methode hielp hem op 3 benen te leren staan.
Als er geen ring aan een muur zit, dan kan het touw bv. ook achter een paar (stevige) spijlen van een box worden geleid.
(bij de smid deden we het dan ook nog in een smalle gang, zodat paard ook houvast had aan een muur)

Momenteel oefenen we het stilstaan op de poetsplaats aan 2 touwen, pas verhuisd van stal en een poetsplaats met 2 touwen links/rechts kent hij nog niet. (poetsplaats midden in hal, dus zonder muren voor/achter, alleen zijwanden)
Wij oefenen dan stilstaan met veel geduld, als hij naar voren weg wilt lopen vraag ik hem terug met een leadrope die in rust gewoon los op zijn rug ligt, maar die ik zo met één hand kan pakken als hij een pasje naar voren doet. Bij stapje terug belonen (stem, evt. clicker erbij en/of voerbeloning). Als hij naar achteren gaat hangen; voor hem gaan staan en uitnodigen om stapje naar voren te komen. In elk geval steeds met stem belonen als hij op de juiste plek stil blijft staan.
Kost veel geduld en oefening, maar bij mij gaat het dus om een jong paard dat het nog niet geleerd heeft.

En verder: zoals boven al vermeld, het paard ook aan het geluid laten wennen. Laat zien wat het geluid maakt en laat hem dat op zijn gemak bekijken.
Bij sokken knippen (OK, minder eng dan scheren) doe ik dat ook; knipgeluid schaar was "eng", dus gewoon die schaar laten zien met de knipgeluiden erbij. Elke keer voordat ik begin laat ik even aan de schaar snuffelen, dan is het OK. Als ik zonder aankondiging ineens ga knippen dan flipt er eentje.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het gebruik van een losbreeksluiting omdat je wéét dat je pony gaat hangen, sluiting schiet open en pony heeft resultaat bereikt want hij is los, dus hij weet dat hangen ook loskomen betekent.
Die sluiting lijkt me pas zinvol als je pony gewoon braaf blijft staan bij het scheren, maar om een andere (misschien wel heel geldige) reden ineens in paniek gaat hangen. Dan moet zo'n sluiting inderdaad losschieten voor de veiligheid van je pony.
Andersom vind ik het gebruik van stalen kettingen dan weer gevaarlijk.
Hopelijk vind je een goede aanpak voor jouw pony.
Veel succes!

Edit, zie net dat maikeltje een soortgelijk advies geeft :)

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:33

elenaMM77 schreef:
maikeltje schreef:
Vastzetten aan een hele lange lijn, bijvoorbeeld aan een longeerlijn. Als ze wil gaan hangen dan lukt dat dus niet en vaak zijn ze het achteruitlopen eerder beu dan dat het touw lang is. Daarna haal je haar weer rustig terug en begin je opnieuw. Even wat aandacht aan besteden op deze manier en het is zo opgelost. En nog vriendelijk voor de wervels van je paard ook ;)


dan kan ik achter van die van mij blijven aanlopen met de borstel.. want die loopt dus gewoon dan binnen de lengte van die lijn continue aan.. :')

Het is een kwestie van even volhouden soms ja. Maar vast staan moeten ze allemaal leren. Dingen aanleren kost nu eenmaal tijd.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:34

maikeltje schreef:
elenaMM77 schreef:


dan kan ik achter van die van mij blijven aanlopen met de borstel.. want die loopt dus gewoon dan binnen de lengte van die lijn continue aan.. :')

Het is een kwestie van even volhouden soms ja. Maar vast staan moeten ze allemaal leren. Dingen aanleren kost nu eenmaal tijd.



die van mij staat vast maar test de lengte.. maar je hebt ook gewoon dieren die er broertje dood aan hebben, dus ook maling hebben aan een longeerlijn.. zolang ze maar kunnen aanlopen.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:43

ElenaMM77, deze methode heeft bij alle paarden die ik in handen heb gehad gewerkt. En soms, door toedoen van de eigenaar, heeft een paard verkeerde dingen aangeleerd. Is een paar keer succesvol losgetrokken. Maar als een paard merkt dat hangen niks oplevert en dat aan een touw staan oké is, geen pijn of stress veroorzaakt, dan valt het kwartje echt wel. Vastzetten aan kettingen en weet ik veel wat meer, gaat dat paard niet veranderen. Als ik mijn paard vast moet zetten op de poetsplaats of in de trailer, dan wil ik dat hij op zijn gemak is en zich veilig voelt.

En als je paard er maling aan heeft, dan heb je waarschijnlijk een paar stappen overgeslagen in de basis begeleiding. Dan zal ie aan de hand ook maling aan je hebben en brengt hij jou waarschijnlijk naar de wei i.p.v. jij hem.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:04

maikeltje schreef:
ElenaMM77, deze methode heeft bij alle paarden die ik in handen heb gehad gewerkt. En soms, door toedoen van de eigenaar, heeft een paard verkeerde dingen aangeleerd. Is een paar keer succesvol losgetrokken. Maar als een paard merkt dat hangen niks oplevert en dat aan een touw staan oké is, geen pijn of stress veroorzaakt, dan valt het kwartje echt wel. Vastzetten aan kettingen en weet ik veel wat meer, gaat dat paard niet veranderen. Als ik mijn paard vast moet zetten op de poetsplaats of in de trailer, dan wil ik dat hij op zijn gemak is en zich veilig voelt.

En als je paard er maling aan heeft, dan heb je waarschijnlijk een paar stappen overgeslagen in de basis begeleiding. Dan zal ie aan de hand ook maling aan je hebben en brengt hij jou waarschijnlijk naar de wei i.p.v. jij hem.



dat is onzin. jij gaat er vanuit dat er andere problemen aan ten grondslag liggen dan puur 'geen zin hebben om vast te staan en gewoonte'. alle paarden die jij in handen hebt gehad zijn dan blijkbaar probleemgevallen waar wel andere problemen aan ten grondslag liggen.

mijn knollie vind rondlopen gewoon veel mooier dan stilstaan waar hij gewoon verrekte broertje dood aan heeft.. wij hebben een compromis.. ik ga niet uren trutten, hij blijft staan waar hij staat (zolang hij vast staat anders vertrekt ie gewoon zonder mij).. Hij test altijd t touw door even een weef gebaar te maken... schiet t los, dan wandelt ie aan.. blijft t zitten dan blijft hij doodkalm staan.

paard waar ik op doelde, had gewoon een verrekte hekel aan vaststaan.. liet t touw of halster knappen en daarna kon je haar ophalen en terugzetten en bleef ze doodleuk wel los gewoon op haar plek staan.
bij haar hebben ze t simpelweg in 1 keer afgeleerd door duidelijk te maken dat het slopen van halster en halstertouw zeer ongewenst is. kun je er weken mee trutten.. maar nu was t een keer flink schrikken gaan zitten aan het einde van het touw is nare ervaring, eind gewoonte

beiden voelen zich op hun gemak en veilig.. het is zeer incorrect om te veronderstellen dat ieder paard dat zichzelf losmaakt, of halsters sloopt op de poetsplek niet op hun gemak is of zich veilig voelt.. de meesten hebben gewoon iets anders in gedachten en kijken of ze dat kunnen krijgen..

probleem gevallen daargelaten.. En jij krijgt ze blijkbaar pas op het moment dat eigenaren hetzelf niet kunnen oplossen.. die paniek hebben, of zich niet veilig voelen.. dat je daarmee een andere tactiek volgt is logisch..

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:14

Het hoeft niet met geweld.... ~~}>
Of je gaat oefenen, vraagt je paard wat hangt gewoon naar voren, (stemcommando en handgebaar) en zodra hij het doet, (bij clickertraining een click) braaaaaf en koekje erin. Zodra ze in de gaten hebben dat het de bedoeling is dat het touwtje óók mag hangen, kun je ze met een handbeweging naar voren vragen. Kost wat oefening, maar ze leren het snel als je consequent bent bij hangen, naar voren vraagt en beloont.