Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:09

L_Ruiter schreef:
Als hij bijt krijgt hij een tik op z'n neus en blijf ik net zo lang staan tot hij niet meer bijt, dan beloon ik hem.

Gewoon een dreun voor zn hoofdje en doorlopen.

Waarom beloon je een paard voor normaal gedrag? Is dat bijzonder, is dat heel knap? Ik zie de beloonnoodzaak niet in deze.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:11

DeMolenhoek schreef:
Dan moet je daar geen paarden houden.

Hier in brabant zijn ook heel wat stallingen waar de paarden de hele winter niet op de wei mogen omdat ze die dan kapot zouden lopen.inderdaad verre van ideaal.Met de koeien ging het hier vroeger ook zo,de hele zomer buiten en de hele winter op stal.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:21

Volgens mij hebben we het hier over een bijtend paard, niet over huisvesting?

Ben het er (deels!) mee eens dat andere huisvesting misschien het probleem een beetje op zou kunnen lossen omdat hij dan zijn energie misschien beter kwijt kan, maar dan valt er weer te zeggen dat de middaghardvoermaaltijd overslaan en alleen hooi geven hetzelfde effect zal hebben.

Probleem is dus dat het dier bijt, niet hoe die gehuisvest wordt.

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 13:25

danzzz schreef:
L_Ruiter schreef:
Als hij bijt krijgt hij een tik op z'n neus en blijf ik net zo lang staan tot hij niet meer bijt, dan beloon ik hem.

Gewoon een dreun voor zn hoofdje en doorlopen.

Waarom beloon je een paard voor normaal gedrag? Is dat bijzonder, is dat heel knap? Ik zie de beloonnoodzaak niet in deze.


Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar zal ik zeker gaan toepassen. Je hebt inderdaad gelijk dat normaal gedrag normaal moet is en dus niet per se beloond hoeft te worden.

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 13:28

anjali schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dan moet je daar geen paarden houden.

Hier in brabant zijn ook heel wat stallingen waar de paarden de hele winter niet op de wei mogen omdat ze die dan kapot zouden lopen.inderdaad verre van ideaal.Met de koeien ging het hier vroeger ook zo,de hele zomer buiten en de hele winter op stal.


Dit is bij ons inderdaad ook het geval, ze lopen het weiland kapot in de winter volgens de staleigenaar. Vandaar dat ze 's winters in een (grote) paddock staan. Helaas is alleen ook die zo ontzettend modderig met regen, dat de paarden niet al te lang naar buiten gaan, waar ik het helemaal niet mee eens ben.. Die paarden hebben ten slotte geen last van de regen. Heb al even rond gekeken naar andere stal mogelijkheden en wellicht zijn er twee die wat zouden kunnen zijn, waar ze veel meer buiten komen.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:58

Ts,dat is een probleem waar veel paardenhouders tegenaan lopen,dat de paarden vanwege de weersomstandigheden s'winters onvoldoende los komen,en dan vervelend worden.Al degenen die daar zelf geen last mee hebben kunnen gemakkelijk zoiets zeggen als andere stalling zoeken etc., maar zo eenvoudig is het allemaal niet.Zeker als je je paard in pension moet doen kun je het niet altijd krijgen zoals je wilt. maar,het wordt wel weer zomer hoor,en dan kunnen de paarden meer naar buiten en worden ze ook gemakkelijker.Maar bijten etc. mag echt nooit,dat moet afgeleerd worden.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:54

waarom is dat een probleem? Als je geen geschikte plek kunt vinden dan moet je geen paard aanschaffen. Lijkt me simpel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:59

Kinke schreef:
waarom is dat een probleem? Als je geen geschikte plek kunt vinden dan moet je geen paard aanschaffen. Lijkt me simpel.

Precies, maar dat krijgen we er in paardenland nog niet in.
Iedereen heeft recht op een paard. Toch? ;(
Als ik nu zeg een tijger te houden in een kennel is de wereld te klein.
En nee ik ben geen natural die vind dat een paard perse 24/7 buiten moet kunnen, maar meer als 2 uurtjes moet toch echt wel haalbaar zijn. Op een droog stuk.

lot189
Berichten: 209
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: ...

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:12

mocht je hulp nodig hebben dan kan ik je altijd komen helpen! stuur even een berichtje voor de mogelijkheden.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:35

Wat een gezemel zeg. Waarom nou commentaar over dat paard te weinig buiten komt. Uiteraard ben ik ook van meming hoe meer buiten hoe beter.

Maar ik ben bewust dat van dat helaas niet op alle stallen de paarden meer buiten kunnen staan in de winter. Er zijn zelf stallen waar ze nuet eens nog 2 uur in de paddock komen.

En om nou gelijk te melden. Moet ze geen paard nemen vind ik ook onzin en respectloos.. we kunnen moeilijk met z’n alle in t buitengebied gaan wonen... wordt dan wel erg vol..

Maar nu even ontopic: wat al vermeld is, krachtvoer na beneden. Misschien met een stalgenoot onderling regelen dat je paard vaker de paddock ik kan? Elk uurtje is dan mooi mee genomen. En jij kan dan wat terug doen door haar paard extra buiten te zetten.

Over het bijten conseqent blijven. Ik heb de mijne t afgeleerd elke keer dat hij wou bijten. Even z’n bovenlip vast te pakken.. een tikje op z’n neus werkte niet.

Geef je hem veel snoepjes? Die van mij werdt daar hapering van,

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:29

waarom onzin? Waarom moet je in het buitengebied gaan wonen, je kunt er ook gewoon voor kiezen om geen paard aan te schaffen als je er geen goede stalling voor kunt vinden? Bovendien is te weinig buiten zijn van zeer grote invloed op het gedrag.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:49

Ts; super dat je tips goed oppakt!

Mijn 'knullie' ging er wat steviger tegenaan dan jouw paard nu doet. Daarstraks liep hij constant mee, te bedelen dat ik zijn buikje kriebelde ;) het komt dus wel weer goed hoor!

Hoeveel ruwvoer krijgt hij? Zolang je in ieder geval nog op die stal staat, kun je misschien krachtvoer stevig minderen en ruwvoer stevig omhoog? Een jollybal oid in de stal kan ook al wat helpen tegen verveling.

Daarnaast inderdaad duidelijk zijn en heel, heel consequent. Tinkers zijn vaak niet zozeer heel dominant, maar eigenwijs en willen hun mening soms duidelijker kenbaar maken dan strikt noodzakelijk :+ grenzen stellen helpt heel erg. Vaak ligt het ook aan vertrouwen hebben. Als hij nog geen vertrouwen in je heeft, zul je moeten bewijzen dat jij de dienst uitmaakt en daarmee duidelijkheid en vooral veiligheid schept

Ik ben benieuwd hoe het gaat!

Inderdaad- sommige Tinkers zijn erg eenkennig, een band opbouwen duurt een tijd, maar dan heb je ook echt een vriend voor het leven.

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 14:43

Ik ga niet meer in op de reacties over dat hij te weinig buiten komt. Ik weet het en ga ermee aan de slag :)

khirshanta schreef:
Ts; super dat je tips goed oppakt!

Mijn 'knullie' ging er wat steviger tegenaan dan jouw paard nu doet. Daarstraks liep hij constant mee, te bedelen dat ik zijn buikje kriebelde ;) het komt dus wel weer goed hoor!

Hoeveel ruwvoer krijgt hij? Zolang je in ieder geval nog op die stal staat, kun je misschien krachtvoer stevig minderen en ruwvoer stevig omhoog? Een jollybal oid in de stal kan ook al wat helpen tegen verveling.

Daarnaast inderdaad duidelijk zijn en heel, heel consequent. Tinkers zijn vaak niet zozeer heel dominant, maar eigenwijs en willen hun mening soms duidelijker kenbaar maken dan strikt noodzakelijk :+ grenzen stellen helpt heel erg. Vaak ligt het ook aan vertrouwen hebben. Als hij nog geen vertrouwen in je heeft, zul je moeten bewijzen dat jij de dienst uitmaakt en daarmee duidelijkheid en vooral veiligheid schept

Ik ben benieuwd hoe het gaat!

Inderdaad- sommige Tinkers zijn erg eenkennig, een band opbouwen duurt een tijd, maar dan heb je ook echt een vriend voor het leven.


Mijn Tinker is inderdaad ook best wel eenkennig, maar ik neem graag de tijd een band op te bouwen :) Hij krijgt nu 3 keer per dag een aardig hoeveelheid ruwvoer en 3x biks, maar ik zou kunnen kijken of ik dat om kan gooien naar 4 keer per dag ruwvoer en 2x biks, kijken of dat helpt.

Ik ben inmiddels aan de slag gegaan met de tips wat betreft omgang en nog consequenter geworden. Ook al is hij het er dan niet altijd mee eens kijkt hij me boos aan, hij doet wel al braver wat ik van hem vraag. Dinsdag zelfs voor het eerst alleen een stukje van het terrein af gewandeld en na wat discussie besloot hij toch maar mee te lopen was erg braaf! Dus het gaat de goede kant op :)

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:58

Dit is niet naar TS want ze is goed bezig met de tips en wil er verandering inbrengen.

Maar mensen die het normaal vinden dat paarden maar 2 uurtjes buiten komen moeten niet zeuren dat hun paard vervelend word.
Dat gedrag is gewoon pure frustratie...paard bijt en vervolgens krijgt paard aandacht, positief of negatief.
En dat laatste is wat het paard wil ze laten alleen maar zien dat ze niet happy zijn.

Ik zou mij ernstig zorgen gaan maken als mijn paarden ineens zouden gaan bijten of vervelend gedrag gaan vertonen.
Ook hier in de regio komen de paarden te weinig buiten. Dat is voor mij een reden om hierna niet meer in deze omgeving paarden te gaan houden.
Ik heb er al een aantal meegemaakt die van 20 uur op stal naar hooguit 10 uur op stal of een pp zijn gegaan en van elke eigenaar hoor ik een hele verandering in het gedrag van het dier.

Ik hoop dat je een stal kan vinden waar ze meer buiten komen en meer kunnen bewegen.

vidya

Berichten: 309
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:12

Mijn tinker krijgt echt maar een handje biks per dag. En als je heeeeel actief is geweest krijgt ie nog een handje na het rijden..

Ik heb het idee dat sobere rassen beter gedijen bij sobere huisvesting. Buiten dus met genoeg ruwvoer. Maar bij mij staat ie savonds ook binnen. Het is natuurlijk net hoe het uitkomt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:05

Mijn knulletje krijgt geen biks :')

Alleen maar liefde (en gras, hooi, wortels en meer van zulks)

HenkSchaats
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:03

nine1987 schreef:
Nouuuuu... Ik woon in alphen en mijn paarden staan een paar kilometer verderop op een betaalbare stalling en 24/7 buiten indien gewenst..
Die stallen zijn er echt wel als je zoekt.. :)


Waar sta je, als ik vragen mag?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:14

Als ik mijn lieve goedzakpony een tijdje 22/7 op stal zet met 3x biks voerbeurt dan gaat ie me ook bijten. Dat heet frustratie
:(:)

Ik denk dat je een groot deel van het probleem op gaat lossen met minder krachtvoer meer buiten en daarnaast een consequente omgang

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:23

Oh topic is al paar maanden oud zie ik :+ hopelijk is het opgelost ts!

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:31

HenkSchaats schreef:
nine1987 schreef:
Nouuuuu... Ik woon in alphen en mijn paarden staan een paar kilometer verderop op een betaalbare stalling en 24/7 buiten indien gewenst..
Die stallen zijn er echt wel als je zoekt.. :)


Waar sta je, als ik vragen mag?


In ter aar.. :)

L_Ruiter

Berichten: 42
Geregistreerd: 24-06-12
Woonplaats: Leiden

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 10:05

Bij deze een update voor mensen die het leuk vinden om te weten hoe het gaat:
Na lang zoeken en wachtlijsten en dergelijke gaat m'n tinker binnen 2 weken verhuizen naar een stal waar hij van 08.00u tot 18.00u buiten staat in de winter en in de zomer 24/7 op het land met onbeperkt ruwvoer en 2 keer per dag basisbrok :D Ben heel benieuwd hoe hij het er gaat vinden!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Omgaan met mijn dominante Tinker ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:08

Ts wat fijn voor jullie! Hoop dat jullie daar allebei gelukkig van worden!

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:15

bruintje123 schreef:
Kinke schreef:
waarom is dat een probleem? Als je geen geschikte plek kunt vinden dan moet je geen paard aanschaffen. Lijkt me simpel.

Precies, maar dat krijgen we er in paardenland nog niet in.
Iedereen heeft recht op een paard. Toch? ;(
Als ik nu zeg een tijger te houden in een kennel is de wereld te klein.
En nee ik ben geen natural die vind dat een paard perse 24/7 buiten moet kunnen, maar meer als 2 uurtjes moet toch echt wel haalbaar zijn. Op een droog stuk.


Meer naar buiten is haalbaar. Maar in sommige stukken is droog verre van haalbaar... vind ik ook onzin. Beter buiten een aantal uur en nat dan binnen en droog. Op sommige delen van Nederland heb je helaas Geen goede grond. En blijven de paddocks ook erg nat door de mega regenvallen. Daar kun je niks aan doen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:15

L_Ruiter schreef:
Bij deze een update voor mensen die het leuk vinden om te weten hoe het gaat:
Na lang zoeken en wachtlijsten en dergelijke gaat m'n tinker binnen 2 weken verhuizen naar een stal waar hij van 08.00u tot 18.00u buiten staat in de winter en in de zomer 24/7 op het land met onbeperkt ruwvoer en 2 keer per dag basisbrok :D Ben heel benieuwd hoe hij het er gaat vinden!

Super leuk! Ben blij voor jullie denk dat die het heel leuk vind :)

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:16

L_Ruiter schreef:
Bij deze een update voor mensen die het leuk vinden om te weten hoe het gaat:
Na lang zoeken en wachtlijsten en dergelijke gaat m'n tinker binnen 2 weken verhuizen naar een stal waar hij van 08.00u tot 18.00u buiten staat in de winter en in de zomer 24/7 op het land met onbeperkt ruwvoer en 2 keer per dag basisbrok :D Ben heel benieuwd hoe hij het er gaat vinden!


Goed bezig!

Al zou ik doorpakken en ook stoppen met brokken, een vitaminebrokje met bijv een handje graanvrije muesli voldoet prima voor de gemiddelde tinker en ze worden er meestal een stuk relaxter van.