Paard wilt bit echt niet in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:31

Ze heeft geen last van haar gebit. Maar elke keer als ik het bit bij m'n paard in wil doen gooit ze haar hoofd omhoog en als het dan bijna lukt raakt ze in paniek en probeert ze re steigeren we hebben van alles al geprobeerd. Appel stroop op het bit (aanrader van de tandarts) werkte 2x en toen wilde ze dat ook niet meer. Met honig precies het zelfde. En snoepjes of degelijk werkt al helemaal niet. We hebbem haar nu een half jaartje en ze kwam heel mager bij ons aan. Dus de kans is ze daar niet goed behandeld dat kan een grote reden zijn. Maar wat moeten we hier aan doen? Ik vraag dit een beetje uit nood omdatn buurman die mij soms helpt zegt dat je hem er gewoon in moet duwen terwijl ze klem staat maar dat ga ik niet doen want dat ben ik fel op tegen maar wat zou ik kunnen doen zodat ze haar bit wel in wilt?
(voor de mensen did het willen weten ze is nu 17 jaar :))

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:33

Is ze nagekeken? Klinkt alsof ze pijn in de mond heeft.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:33

Vraagje: leg je de hand over haar neus en hou je haar tegen bij het indoen?(en nog belangrijker bij het uitdoen??)

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:34

Goof schreef:
Is ze nagekeken? Klinkt alsof ze pijn in de mond heeft.


Ja we hebben DA en tandarts er naar laten kijken en ze hebben bijde niets kunnen vinden

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:34

Niet precies een oplossing voor het bit niet in willen, maar is het geen optie om eens bitloos te gaan rijden? Dan is er geen strijd en kunnen jullie wel lekker rijden!

Hoe weet je dat het paard geen last van het gebit heeft?

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:35

duidelijke zaak toch? bitloos gaan rijden!

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:36

siskeh schreef:
Vraagje: leg je de hand over haar neus en hou je haar tegen bij het indoen?(en nog belangrijker bij het uitdoen??)


Ja maar zij is 170 en ik een kleine 165 dus als ze haar hoofd omhoog gooit vlieg ik bijna mee omhoog

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:37

LilChar schreef:
Niet precies een oplossing voor het bit niet in willen, maar is het geen optie om eens bitloos te gaan rijden? Dan is er geen strijd en kunnen jullie wel lekker rijden!

Hoe weet je dat het paard geen last van het gebit heeft?


Hebben we geprobeerd maar dan loopt ze met je weg en laat ze zich niet in houden en rent op de raarste momenten weg en in het bos is het nog een grotere ramp dan in de bak

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:38

LilChar schreef:
Niet precies een oplossing voor het bit niet in willen, maar is het geen optie om eens bitloos te gaan rijden? Dan is er geen strijd en kunnen jullie wel lekker rijden!

Hoe weet je dat het paard geen last van het gebit heeft?


En we hebben haar nalaten kijken door de DA en tandarts en die zeiden bijde dat er niets aan te zien was

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:39

Welke bitloze optomingen heb je geprobeerd?
En welke soorten bitten?

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:40

Alfi2010 schreef:
duidelijke zaak toch? bitloos gaan rijden!


Dit :)

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:40

LoveBodin schreef:
Welke bitloze optomingen heb je geprobeerd?
En welke soorten bitten?


Ik heb gehoord dat paarden bitten met koper lekker vinden. Is dat zo? Want anders kan ik dat misschien een keer proberen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:44

Wat voor bit heb je?
Zou nog kunnen dat de specifieke vorm of dikte gewoon niet fijn is voor dit paard.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:45

Hmm das wel onhandig ja, ik heb vaker met dit soort dingen te maken gehad, ik ben zelf vrij lang, wat onwijs handig is dan :o

"techniek" is om met je hand over de neus een beetje meer en minder druk te geven, is het paard ontspannen/hoofd "laag" dan bijna geen druk, maar beweegt het paard omhoog(of juist té ver omlaag of opzij) dan zet je wat meer druk en houdt je het paard tegen. tegelijkertijd probeer je het bit voor de mond te houden(wat niet altijd gaat met te veel beweging).

Wat ik ook vaak tegenkom is dat paarden te snel met het uitdoen van het bit hun hoofd weg bewegen, waardoor het bit dus tegen de tanden aan klapt, daaruit kunnen ook problemen ontstaan met het bit indoen..

Je hebt ook hoofdstellen met musketon-bakstukken, dan kan je eerst de rest van het hoofdstel omdoen(niet de neusriem strak uiteraard) en dan kan je daarna langzaam het bit in doen, zonder dat je het hele hoofdstel ook nog vast moet houden.

Bitloos gaan omdat je paard een probleem heeft met een bit indoen vind ik niet het meest logische, de vraag is of het indoen of het gebruik van het bit een probleem is. Natuurlijk onwijs belangrijk om wél naar te kijken.
Maar als je paard niet in de trailer wilt zeg je ook niet, tja dan maar niet in de trailer, maar gewoon aan de hand ergens naar toe.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:50

Het zal haar vaak gelukt zijn om het bit te vermijden gezien jullie hoogtes. Toch kun je dit wel trainen maar ik zou eerst een foto van haar lagen maken en van de plek achter de oren, zijn die goed dan toch onder begeleiding bitloos gaan trainen. Dan kan ze wennen dat ze zonder pijn kan lopen. Het feit dat ze er buiten vandoor vliegt is nooit op te lossen door aan het bit te gaan hangen maar is een kwestie van controle, goed kunnen rijden en ook hier weer eerst begeleiding mee.

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:53

siskeh schreef:
Hmm das wel onhandig ja, ik heb vaker met dit soort dingen te maken gehad, ik ben zelf vrij lang, wat onwijs handig is dan :o

"techniek" is om met je hand over de neus een beetje meer en minder druk te geven, is het paard ontspannen/hoofd "laag" dan bijna geen druk, maar beweegt het paard omhoog(of juist té ver omlaag of opzij) dan zet je wat meer druk en houdt je het paard tegen. tegelijkertijd probeer je het bit voor de mond te houden(wat niet altijd gaat met te veel beweging).

Wat ik ook vaak tegenkom is dat paarden te snel met het uitdoen van het bit hun hoofd weg bewegen, waardoor het bit dus tegen de tanden aan klapt, daaruit kunnen ook problemen ontstaan met het bit indoen..

Je hebt ook hoofdstellen met musketon-bakstukken, dan kan je eerst de rest van het hoofdstel omdoen(niet de neusriem strak uiteraard) en dan kan je daarna langzaam het bit in doen, zonder dat je het hele hoofdstel ook nog vast moet houden.

Bitloos gaan omdat je paard een probleem heeft met een bit indoen vind ik niet het meest logische, de vraag is of het indoen of het gebruik van het bit een probleem is. Natuurlijk onwijs belangrijk om wél naar te kijken.
Maar als je paard niet in de trailer wilt zeg je ook niet, tja dan maar niet in de trailer, maar gewoon aan de hand ergens naar toe.


Zo dachten wij ook. Wij hebben zelf geen problemen met bitloos rijden. Behalve dat zij het nog moet leren maar we willen ook de oplossing er voor vinden

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:02

Probeer maar dingen zoals het 'mondwerk' van TTeam.

Het doel is daar: ontspannen, het dier een andere sensatie geven ('ze doen iets met mijn mond, er komt geen bit aan te pas!' :)* )
...en met name mondwerk werk vaak door in de emoties van het dier.

Hier aan verwant: oefenen met bijvoorbeeld een touw in de mond.Mijn schimmeltje vond een zweepje in haar mond het einde...

En als dit allemaal een groot succes is en de merrie het prachtig vind: doe dan wat Siskeh schreef over een hoofdstel waar het bit per musqueton aan gaat.

En in de tussentijd bitloos rijden, bewegen is voor een paard nog belangrijker dan voor een mens om emoties af te voeren.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:14

Lekker bitloos rijden. Een bit kan ook zonder gebitsproblemen echt pijn doen, ook al ligt het alleen maar in de mond en zit je er amper aan. Kan niet bestaat niet. Je moet oefenen, ja, vooral aan jezelf en je rijstijl werken, want elk paard kan bitloos. Dan denken mensen: jij hebt zeker zo’n makkelijk paard dat heel volgzaam is.. Nou kan ik je verzekeren dat dat niet zo is. Ik heb een appaloosa met een sterk karakter. Maar een bit is geen oplossing. Vertrouwen en goed rijden, los van de hand en op zit. Neem les van een goede trainer, niet van de eerste de beste “dressuurjuf”. Hoppa aan het werk met jezelf en je paard. Paard heeft je duidelijk verteld dat het bit niet leuk meer is. De vergelijking met de trailer gaat volledig mank. Die hoeft niet in je mond en doet geen pijn, al kan reizen per trailer erg stressvol zijn voor paarden. Succes!

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:25

Hier een hele pittige, sensibele merrie die ook erg gevoelig in de mond is.
Tandarts etc alles laten komen.
Ook bitloos geprobeerd maar daar rende ze finaal doorheen en was niet meer aan te rijden.

Oplossing voor die van mij: een rubber bitje, wat je heel gemakkelijk kunt buigen van links naar rechts. Je hebt ook van die harde plastic bitten maar die bedoel ik niet. Echt eentje wat je kunt buigen.

Voorbeeld:


Afbeelding

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:49

Misschien een appelbitje proberen ? Zacht en met een smaakje.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 02:01

Bij mij werkt het goed om een dropveter om het bit te wikkelen. Het blijft een trucje, maar het is wel eens goed om zonder gevecht het bit in te krijgen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 02:11

Jacquel schreef:
Bij mij werkt het goed om een dropveter om het bit te wikkelen. Het blijft een trucje, maar het is wel eens goed om zonder gevecht het bit in te krijgen.

Werkt het ook bij je paard?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paard wilt bit echt niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 02:50

Mijn paard ging moeilijk doen met z'n bit/hoofdstel toen ik net de zadelmaker had gebeld omdat er naar z'n zadel gekeken moest worden. Nadat z'n zadel weer paste waren de problemen met z'n hoofdstel weer voorbij.
Het hoeft dus niet perse aan de mond van je paard te liggen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 03:48

Alane schreef:
Jacquel schreef:
Bij mij werkt het goed om een dropveter om het bit te wikkelen. Het blijft een trucje, maar het is wel eens goed om zonder gevecht het bit in te krijgen.

Werkt het ook bij je paard?

_O- _O- _O-

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 03:55

Paard geeft duidelijk aan dat er wat is of was. Het is paardje-pesten om er nu koste wat t kost een bit in te douwen. Ga eerst even tijdelijk bitloos, dan maar even niet naar het bos. Ga eerst eens lekker op zit en heen rijden. Misschien ligt het bit wel tegen haar verhemelte. Of heeft iemand fijn in haar bek gerukt. Het kan zoveel zijn. Dat een da en tandarys zo niets zien, betekend niet dat er ook niets is. Of dat ze geen pijn heeft.