Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) Ilse_Ven schreef:Pfff wat een lastige vraag. Ik denk dat sowieso tijd heel belangrijk is. Breng veel tijd met het paard door, oefen de dingen die je in de OP hebt gezet, als dat bij jou (of iemand anders die ze kent) goed gaat, kun je geleidelijk aan proberen om een vreemde persoon dit te laten doen.
Beloningen kunnen hierbij helpen (maar niet te veel natuurlijk, het moet ook geen dikke pad worden)
Ik wens je veel succes, en hopelijk krijg je ook nog andere nuttige tips!
Ik ben zelf vooral van het praten en dus met mijn stem belonen. Ik hoop op een goede tip of leuke/speelse oefeningen.
Sowieso is het goed om je te verdiepen in de leerprincipes, het voorbeeld dat je noemt van het paard naar je toe laten komen tot het ontspannen is (en daar rust geven neem ik aan) is bijvoorbeeld negatieve bekrachtiging. Wanneer je je van die verschillen tussen negatieve en positieve bekrachtiging en van termen als klassieke conditionering bewust bent, kun je veel gerichter aan het trainen gaan werken. Denkwerk van Inge Teblick is een boek waarin dat goed wordt uitgelegd.