Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whizz
Berichten: 1046
Geregistreerd: 24-06-07

Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 11:01

Geregeld lees ik over sensibele paarden of hete paarden, of allebei. Niet genoeg of juist weer te.
Maar wat is het nou, of liever, wat versta jij er nou onder? En wat merk je er van in de dagelijkse omgang of met rijden of welke andere dicipline dan ook? Zit het in het paard, is het een wisselwerking tussen mens en paard? Ik ben benieuwd, barst los!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:05

Ik ben van mening dat dit soort paarden een andere prikkelverwerking hebben..... ze hebben een ander copingsgedrag wanneer het teveel wordt.
Mijn paard slaat dan juist bijvoorbeeld dicht.

Wel goed om te gaan herkennen wat een paard kan handelen zodat je tijdig even kunt pauzeren zodat hij niet steeds over zn kookwater gaat.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:07

Interessant topic. Ik denk dat het deel karakter is (manier van reageren op gebeurtenissen) maar ook heel erg afhangt van de eigenaar/ruiter.

tita

Berichten: 19751
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:08

hete paarden zie ik als snelle voorwaartse paarden onder het zadel

sensibel paard hoeft niet perse druk en heet onder het zadel te zijn of voorwaarts, Sensibel vind ik onberekenbaar een paard die zomaar van verschillende dingen onder de indruk kan zijn en daardoor ril wordt.
Er is geen peil op te trekken wat een sensibel paard raakt de ene keer is het een kikker in de bak en de andere keer is het de poes die ie elke dag op stal en in de wei ziet of dat je je beige fiets verkocht hebt en een witte terug hebt gekocht
Laatst bijgewerkt door tita op 06-10-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:09

Ik versta er onder gevoelig, attent en misschien wat druk of onstuimig (wat niet negatief hoeft te zijn).

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:10

Bij sensibele/hete paarden denk ik aan erg gevoelige paarden. Denk daarbij aan gevoelig voor geluid, weersomstandigheden, aanraking/huidcontact, menselijke invloed, stalmanagement etc.

Dit soort paarden hebben volgens mij baat bij een routinematig bestaan. Zelf heb ik liever een paard wat iets rustiger is van zichzelf, omdat ik zelf ook heel gevoelig ben en dat steekt het elkaar aan.

Ik denk wel dat sensibele paarden met de juister ruiter verder komen in de sport, omdat ze vaak ook goed willen presteren voor hun baasje (als er eenmaal een klik is). Dit soort paarden wil niet graag fouten maken.

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:11

Ik versta onder sensibel erg gevoelig. Mijn bijrijdpaard vind ik sensibel kleine hulpen zijn genoeg en als je het te groot maakt dan raakt ze een soort van in paniek en klapt ze dicht omdat het te agressief overkomt en ze dit dus niet goed begrijpt. Sensibel is niet perse druk in mijn ogen.

danique998

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-01-10
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:13

Ik denk bij een sensibel paard aan een gevoelig paard. Dus het reageert sneller op spanning, veranderingen, kleine hulpen...

Een heet paard is in mijn beleving een paard dat graag voorwaarts gaat en snel (soms heftig) kan reageren op hulpen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:14

Ik versta precies iets heel anders onder sensibel en heet maar daar kom ik wel vaker achter. :+
Sensibel en heet is voor mij een paard dat snel op zijn kookpunt is.

Het is deels een wisselwerking, heethoofden maak je gek op 2 seconden tijd als je zelf niet rustig bent. Hier staat er eentje die absoluut onder die noemer valt. Hij is een stuk kalmer geworden, staat los en op rust bij het op zadelen en ik kan hem rustig een uur parkeren om te praten als ik dat zou willen. Hij is wel extreem gevoelig op de hulpen en foutjes worden niet snel vergeven. Op zich een ideaal paard voor mij. Máár.... hij heeft ook dagen dat, om redenen die ik nooit vind, gewoon erg nerveus is. Kijkerig, overreageren op alles, als hij zich eenmaal begint op te naaien (op wedstrijd in de losrijpiste als het hem te druk is bv.) kan hij letterlijk staan trillen van zich op te fokken. :) En hem dán kalm krijgen is best een opdracht. :+ Het kunnen hele stomme kleine dingen zijn die hem "over het randje" drijven overigens. :) Ik zeg altijd dat dat dier gewoon constant tegen een zenuwinzinking aan zit en meestal weet ik hem op de rand te houden en soms gaat ie er even overheen en dan moet ik hem terug zien te halen. :) Dat gebeurt minder en minder en als het gebeurt heb ik hem tegenwoordig ook sneller kalm gelukkig. :)
Omgang is bij deze paarden alles maar écht 100% kalme dieren worden het niet. En daarmee bedoel ik niet dat ze niet rustig en ontspannen kunnen zijn. Helemaal niet, maar ze blijven gewoon erg gevoelig voor spanning en stress.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Sensibel en heet, wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:17

Sensibel als gevoelig wat schrikkerig misschien, en heet die heb ik heel vaak gehoord en gebruikt, vaak zeiden ze dat dit “hete gedrag” rasgebonden was, ik zie heet als felle paarden, voorwaarts en ook wat onstuimig en schrikkerig.

Ik reed toen namelijk een welshje en die werd vaak als heel heet omschreven.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:17

sensibel en heet zijn voor mij twee aparte dingen.
Beide vind ik prettig in een paard, maar het moet niet tè zijn.

Sensibel zie ik als gevoelig. Een paard wat allert is en snel reageert op de omgeving en op zaken die er gebeuren. Dit kunnen hulpen van de ruiter zijn, maar ook iets wat er gebeurt om het paard heen in de bak. Sensibel is fijn, er komt snel een reactie na een aanwijzing.
Tè sensibel daarentegen kan erg rillerig zijn, heftige reacties op kleine hulpen, extreem vlucht gedrag op een vrij normale situatie. Dat is niet zo heel fijn :+

Heet is voor mij vooral het temperament en de power in een paard. Kracht kunnen opbouwen en energie laten opkomen. Heetheid heb je nodig om ofeningen goed en met power uit te kunnen voeren. Er is dan ook goede concentratie, een heet paard hoeft imo ook helemaal geen schrikkerig of kijkerig paard te zijn. De mijne kon heel heet zijn, maar bomproof. Maar je voelt dan wel echt de kracht onder je kont. Tè heet daarintegen is over een grens heen. Het paard is de aandacht kwijt en raakt gefrustreerd, te jolig of boos en kan dit niet meer verwerken en ontploft. Sommige hebben dit snel, bij andere komt dit puur door de ruiter die heetheid niet kan handelen of af kan laten vloeien.

Beide vind ik dus goed, tot een bepaalde grens.

Lynn_Nikita

Berichten: 25472
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:18

heet is loperig, voorwaarts

Sensibel is gevoelig, kan onverwacht reageren, je moet opletten, mijn paard is gevoelig en lijkt kalm, maar is van binnen onrustig en heeft echt tijd nodig om dingen te verwerken. Niet teveel van willen maar opbouwen. Sensibel hoeft zeker niet heet te zijn,. Mijne is juist lui, maar kropt op

Ghostattack

Berichten: 11244
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:21

Ayasha schreef:
Ik versta precies iets heel anders onder sensibel en heet maar daar kom ik wel vaker achter. :+
Sensibel en heet is voor mij een paard dat snel op zijn kookpunt is.

Het is deels een wisselwerking, heethoofden maak je gek op 2 seconden tijd als je zelf niet rustig bent. Hier staat er eentje die absoluut onder die noemer valt. Hij is een stuk kalmer geworden, staat los en op rust bij het op zadelen en ik kan hem rustig een uur parkeren om te praten als ik dat zou willen. Hij is wel extreem gevoelig op de hulpen en foutjes worden niet snel vergeven. Op zich een ideaal paard voor mij. Máár.... hij heeft ook dagen dat, om redenen die ik nooit vind, gewoon erg nerveus is. Kijkerig, overreageren op alles, als hij zich eenmaal begint op te naaien (op wedstrijd in de losrijpiste als het hem te druk is bv.) kan hij letterlijk staan trillen van zich op te fokken. :) En hem dán kalm krijgen is best een opdracht. :+ Het kunnen hele stomme kleine dingen zijn die hem "over het randje" drijven overigens. :) Ik zeg altijd dat dat dier gewoon constant tegen een zenuwinzinking aan zit en meestal weet ik hem op de rand te houden en soms gaat ie er even overheen en dan moet ik hem terug zien te halen. :) Dat gebeurt minder en minder en als het gebeurt heb ik hem tegenwoordig ook sneller kalm gelukkig. :)
Omgang is bij deze paarden alles maar écht 100% kalme dieren worden het niet. En daarmee bedoel ik niet dat ze niet rustig en ontspannen kunnen zijn. Helemaal niet, maar ze blijven gewoon erg gevoelig voor spanning en stress.


Alsof je mijn pony omschrijft :) Die van mij kan bijvoorbeeld ook enorm rillerig worden als het waait, spontaan is dan alles 'eng', schrikt ze meer, reageert ze wat explosiever op hulpen, ze kan uit het niets wegspringen. Maar bijvoorbeeld een verandering in management geeft haar enorme stress, waarbij ze ook letterlijk staat te shaken. Een verhuizing van stal kan gerust een aantal weken duren voordat ze weer helemaal geaard is op de nieuwe plek. Een soort HSP, hoog sensitief paard :+

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:26

tita schreef:
hete paarden zie ik als snelle voorwaartse paarden onder het zadel

sensibel paard hoeft niet perse druk en heet onder het zadel te zijn of voorwaarts, Sensibel vind ik onberekenbaar een paard die zomaar van verschillende dingen onder de indruk kan zijn en daardoor ril wordt.
Er is geen peil op te trekken wat een sensibel paard raakt de ene keer is het een kikker in de bak en de andere keer is het de poes die ie elke dag op stal en in de wei ziet of dat je je beige fiets verkocht hebt en een witte terug hebt gekocht


Zoals jij het omschrijft zo zie ik het ook.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:33

Heet is voorwaarts de drang om te lopen en wanneer deze word tegen gehouden kan dit dribbelen, hoppen, stress evt ontploffen geven. Bij sommige paarden betekend heet worden dat ze voorwaarts worden zonder dat je daar weer gemakkelijk controle over hebt maar dat is maar net hoe het paard is opgeleid.

Sensibel onder het zadel, gevoelig op de ruiter. Dit kan op de hulpen zijn dus snelle grote reacties op weinig maar ook op de gemoedstoestand van de ruiter, groeien bij complimenten en juist angstiger reageren op gemopper of stress.
Sensibel op de omgeving, kijkeriger en sneller afgeleid door kleine dingen in de omgeving.

Onze grote ruin is sensibel op de ruiter en makkelijk heet te maken. Dit maakt hem voor iemand met minder gevoel lastiger te rijden maar voor iemand die het gevoel wel heeft is hij juist ontzettend makkelijk te rijden. Je stuurt hem op een oogwenk en hij werkt altijd voor 150%, altijd gemakkelijk voorwaarts, sluit makkelijk op de kleinste gewichtsverplaatsing en leert met de kleinste hulpjes. Erg fijn maar soms ook lastig een ruiter fout is vrijwel niet te verhullen, hij gooit allerlei oefeningen om je oren als hij niet begrijpt wat de ruiter vraagt en gaat door tot hij de bevestiging krijgt dat het goed is.
Hij is daarin tegen bombproof op zijn omgeving, is totaal niet kijkerig of ril en loopt in het bos rustig met lange teugel voorop ookal gaat een ander uit z'n plaat.

Afbeelding

Afbeelding

ryukapple

Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:39

c_alsemgeest schreef:
sensibel en heet zijn voor mij twee aparte dingen.
Beide vind ik prettig in een paard, maar het moet niet tè zijn.

Sensibel zie ik als gevoelig. Een paard wat allert is en snel reageert op de omgeving en op zaken die er gebeuren. Dit kunnen hulpen van de ruiter zijn, maar ook iets wat er gebeurt om het paard heen in de bak. Sensibel is fijn, er komt snel een reactie na een aanwijzing.
Tè sensibel daarentegen kan erg rillerig zijn, heftige reacties op kleine hulpen, extreem vlucht gedrag op een vrij normale situatie. Dat is niet zo heel fijn :+

Heet is voor mij vooral het temperament en de power in een paard. Kracht kunnen opbouwen en energie laten opkomen. Heetheid heb je nodig om ofeningen goed en met power uit te kunnen voeren. Er is dan ook goede concentratie, een heet paard hoeft imo ook helemaal geen schrikkerig of kijkerig paard te zijn. De mijne kon heel heet zijn, maar bomproof. Maar je voelt dan wel echt de kracht onder je kont. Tè heet daarintegen is over een grens heen. Het paard is de aandacht kwijt en raakt gefrustreerd, te jolig of boos en kan dit niet meer verwerken en ontploft. Sommige hebben dit snel, bij andere komt dit puur door de ruiter die heetheid niet kan handelen of af kan laten vloeien.

Beide vind ik dus goed, tot een bepaalde grens.


Dit is precies hoe ik het ook zie. Een de omschrijving bij heet is precies mijn pony. Erg fijn maar soms ook lastig

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:40

Lynn_Nikita schreef:
heet is loperig, voorwaarts

Sensibel is gevoelig, kan onverwacht reageren, je moet opletten, mijn paard is gevoelig en lijkt kalm, maar is van binnen onrustig en heeft echt tijd nodig om dingen te verwerken. Niet teveel van willen maar opbouwen. Sensibel hoeft zeker niet heet te zijn,. Mijne is juist lui, maar kropt op

Dit is ook wat ik vind (al is die van mij niet lui). Een sensibel paard is een paard wat wat gevoeliger is voor prikkels. Naar mijn idee gaat sensibiliteit vaak samen met intelligentie, zelfredzaamheid en een kritische kijk op het leven. Ik heb ze graag zo.

Heet hoeft voor mij dan weer niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:44

c_alsemgeest schreef:
sensibel en heet zijn voor mij twee aparte dingen.
Beide vind ik prettig in een paard, maar het moet niet tè zijn.

Sensibel zie ik als gevoelig. Een paard wat allert is en snel reageert op de omgeving en op zaken die er gebeuren. Dit kunnen hulpen van de ruiter zijn, maar ook iets wat er gebeurt om het paard heen in de bak. Sensibel is fijn, er komt snel een reactie na een aanwijzing.
Tè sensibel daarentegen kan erg rillerig zijn, heftige reacties op kleine hulpen, extreem vlucht gedrag op een vrij normale situatie. Dat is niet zo heel fijn :+

Heet is voor mij vooral het temperament en de power in een paard. Kracht kunnen opbouwen en energie laten opkomen. Heetheid heb je nodig om ofeningen goed en met power uit te kunnen voeren. Er is dan ook goede concentratie, een heet paard hoeft imo ook helemaal geen schrikkerig of kijkerig paard te zijn. De mijne kon heel heet zijn, maar bomproof. Maar je voelt dan wel echt de kracht onder je kont. Tè heet daarintegen is over een grens heen. Het paard is de aandacht kwijt en raakt gefrustreerd, te jolig of boos en kan dit niet meer verwerken en ontploft. Sommige hebben dit snel, bij andere komt dit puur door de ruiter die heetheid niet kan handelen of af kan laten vloeien.

Beide vind ik dus goed, tot een bepaalde grens.

Hier kan ik me helemaal in vinden.

Beide zijn mijn inziens gebaat in een rustige stabiele ruiter. Die zichzelf niet "heet" gedraagt maar juist de rust kan bewaren en dat over kan brengen op het paard.
Ook zelf kleine hulpen kan geven en heel goed beseft wanneer wel en wanneer niet.

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:46

Ik vind juist sensibel + sensibel goed werken. Een "rustige" ruiter kan al gauw niet fijngevoelig genoeg zijn voor een sensibel paard. Sensibele paarden en mensen hebben er baat bij als een ander zich goed in hun kan inleven. Zelfde golflengte.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:48

Een rustige ruiter hoeft geen lompe hark te zijn :)
Dat is wat anders.
Als je zelf wat sneller boos word, of zo iets gaat het zeker tegen werken.
En dat is wat ik veel heb gezien.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-10-17 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:49

Nee, maar het kan wel. Genoeg botte mensen die als rustig worden omschreven ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:49

Sensibele paarden hebben een gevoelige ruiter nodig die zich niet gek laat maken. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:50

Maar die bedoel ik dan niet.
Rustig is bij mij gewoon rustig, niet een slome.


Ja ayasha dat bedoel ik :D
beter omschreven :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:54

Sensibel is voor mij de reactie (actie-reactie) op ruiter en omgeving. Heet heeft voor mij meer met controleerbaarheid te maken.

Mijn merrie rij ik het liefst in de binnenbak, alleen, met de deuren dicht en muziek aan. :+

Ze is een bemoeial. Ziet en hoort alles. Wil altijd voorop lopen als we naar buiten gaan, maar als ze eenmaal voorop loopt gaan we weer in de achteruit want eigenlijk durft ze niet. :+

Ze is erg fijn te rijden maar als het haar teveel wordt dan heb ik een paard wat constant "on edge" is en ontzettend overdreven op de hulpen reageert. Ik wil gewoon een rustig en simpel drafje, galopje maar ondertussen voert mevrouw allerlei hogeschool oefeningen uit. Achter iedere grasspriet zit een bakkabouter etc. Ze blijft wel te rijden maar heel relaxt zit het niet. :Y)

Laatst was het erg druk op stal en ik had een fotoshoot, dus paard in de knotten. Dat was eigenlijk teveel voor haar, ze beet op een gegeven moment in mijn arm om haar stress te uiten.

Om haar wat stoerder te maken ben ik begonnen met springen. En daarin kan ze erg heet worden. Op een dusdanige manier dat ze voor mij (onervaren springer, enkel BB ervaring) eigenlijk een maatje teveel is. Ze is dan te heet voor mij en ik ga te terughoudend rijden (want gevoel verlies controle).

Het lastige vind ik dat ik zelf altijd 100% aanwezig moet zijn. Beetje dagdromen tijdens het rijden is zeldzaam haha. Daarnaast is haar grens niet altijd even makkelijk te bepalen. De ene dag kan ze veel meer hebben dan de andere dag.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 12:19

Snorlex schreef:
Sensibel is voor mij de reactie (actie-reactie) op ruiter en omgeving. Heet heeft voor mij meer met controleerbaarheid te maken.

Mijn merrie rij ik het liefst in de binnenbak, alleen, met de deuren dicht en muziek aan. :+

Ze is een bemoeial. Ziet en hoort alles. Wil altijd voorop lopen als we naar buiten gaan, maar als ze eenmaal voorop loopt gaan we weer in de achteruit want eigenlijk durft ze niet. :+

Ze is erg fijn te rijden maar als het haar teveel wordt dan heb ik een paard wat constant "on edge" is en ontzettend overdreven op de hulpen reageert. Ik wil gewoon een rustig en simpel drafje, galopje maar ondertussen voert mevrouw allerlei hogeschool oefeningen uit.

Laatst was het erg druk op stal en ik had een fotoshoot, dus paard in de knotten. Dat is eigenlijk teveel voor haar, ze beet op een gegeven moment in mijn arm om haar stress te uiten.

Om haar wat stoerder te maken ben ik begonnen met springen. En daarin kan ze erg heet worden. Op een dusdanige manier dat ze voor mij (onervaren springer, enkel BB ervaring) eigenlijk een maatje teveel is. Ze is dan te heet voor mij en ik ga te terughoudend rijden.

Het lastige vind ik dat ik zelf altijd 100% aanwezig moet zijn. Beetje dagdromen tijdens het rijden is zeldzaam haha. Daarnaast is haar grens niet altijd even makkelijk te bepalen. De ene dag kan ze veel meer hebben dan de andere dag.


Heel herkenbaar! Mijn tuigertje is ook redelijk sensibel. Ik ben zelf heel lomp in m'n hulpen, het is niet zo dat je ze niet vergeeft maar als ze fijn loopt reageert ze heel fijn. Slim, denkt enorm met je mee (soms teveel), maar ze bouwt wel enorm snel spanning op, moet alles zien en is heel kijkerig (de buitenbak waarin we al 2 jaar rijden levert standaard spanning op). In de bak is ze niet heet. Het 100% aanwezig herken ik, een paar rondjes losse teugel sjokken zit er niet echt in, moet haar altijd aan het werk houden. Teveel druk werkt voor geen meter. Maar... ze kan wel heet worden. Icm een beetje spanning kan ze enorm showen op een hele fijne manier. Ze is dan enorm alert, ook op de hulpen. Dat zie ik ook wel als sensibel.

Buiten kan ze heet worden - al helemaal op de vlakte. Ze weet dat we daar regelmatig gassen en als ze dat niet mag kan ze aardig boos worden. Dribbelen, huppelen, zijwaarts, klein stukje omhoog... even laten merken dat ze het er niet mee eens is. Ze is dan heel voorwaarts. - oren erop, pas erin en gaan. En inderdaad altijd het baasje uithangen, druk maken, al helemaal als het te langzaam gaat, maar als ze eenmaal voorop loopt in de achteruit voor wat eng is en alert staren naar alles wat interessant is. Dat zie ik meer als heet - enorme drive, go, altijd willlen werken, altijd enthousiast. Inderdaad iets anders als sensibel.

Voor mij als net af manegeruiter zonder geduld een behoorlijke opgave, als eentje me geduld en tot 10 tellen heeft geleerd is zij het wel... Ik denk dat deze paarden een rustige, consequente ruiter nodig hebben die zich inderdaad niet gek laten maken (wat ik eigenlijk niet echt ben, god kon haar wel achter het behang plakken soms). Achteraf heb ik liever een wat heet paard dan een sensibel paard.
Laatst bijgewerkt door nps op 06-10-17 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt